..: Zátěžové testy prototypu ruské turbínové lokomotivy :..

GT1-001, foto: Ivanov AnatolijRusko – Nejvýkonnější turbínová lokomotiva světa, ruská GT1-001, absolvovala v prosinci ostré zátěžové testy. Účelem bylo nejen stroj vyzkoušet, ale také dokázat, že si poradí se "standardní ruskou zátěží" - vždyť na svých spřáhlech utáhl vlak, čítající 116 vozů o celkové hmotnosti 10 tisíc tun. Lokomotiva je završením čtyřiadvacet let trvajícího výzkumu, jehož účelem bylo zkoumání možností plynových turbín coby pohonné jednotky pro lokomotivy. Prototyp byl představen loni v červenci, při příležitosti otevření centra železničního vývoje a inovací v Moskvě. Pod projektem jsou podepsány RŽD spolu se Samarským vědecko-technickým institutem.


GT1-001, foto: Vivan 755GT1-001 sestává ze dvou nedělitelných částí, přičemž v jedné je umístěna turbína NK-361 na LNG (zkapalněný zemní plyn), ve druhé je zbylá trakční výzbroj. Plynová turbína, konstrukčně podobná s typem pro strategické bombardéry, dosahuje výkonu 8,3 MW a akční rádius 300 tun vážící lokomotivy, jejíž nádrže pojmou 17 tun LNG, činí okolo 750 km. Celkové úspory na provozních nákladech se odhadují na 30% (méně pohybujících se součástí nevyžaduje tolik údržby a náhradních dílů), nejvyšší hluk stroje je 120 dB (tedy jako startující proudové letadlo) a emise dosahují jedné dvacetiny hodnot současných konvenčních dieselových lokomotiv.


GT1-001, foto: AlexandrBezpečnost provozu zajišťuje monitorovací zařízení, které na jednom místě zobrazuje jak aktuální provozní veličiny, tak údaje o lokomotivě. Ve strojovně je instalována kamera pro okamžitou vizuální kontrolu turbíny strojvedoucím. Prototyp byl sestaven ve Voroněžské lokomotivce. Pokud všechny testy dopadnou jak mají, měly by stroje jezdit na Sibiři a Uralu, kde je dostatek zemního plynu a zároveň mizivé procento elektrifikovaných tratí. RŽD proklamuje, že masovým rozšířením těchto strojů by se dalo ušetřit až milion tun nafty ročně.

Zdroje: Railway Gazette, RZD-Partner, Frontier India; foto: Parovoz

Poznámka autora: Pozdě, ale přece. Rusko po velmi dlouhé době ukázalo, že umí vzít za práci a vyvinout něco svého pro své koleje. A je to rovnou lokomotiva s takovýmto pohonem, jež sice nabízí obrovský výkon, ale konečně není vykoupen dopadem na životní prostředí! V globálním aspektu sice nebude mít kdovíjak rozhodující dopad na ropnou krizi a obecně je smutné, že se pokaždé začne něco dít až když nám hoří koudel u zadnice, alespoň z hlediska environmentálního však jde o krok správným směrem. Velkým otazníkem je cena a možnosti rozšíření této technologie. Je třeba podotknout, že ani v nejmenším nejde o první užití turbíny, coby pohonu pro železniční vozidlo. Ve Francii to byla jednotka RTG (SNCF T 2000), která v sedmdesátých letech minulého století používala "očesanou" verzi vrtulníkového Turma od Turbomécy, nicméně poháněnou konvenčním palivem. Od svého vzniku v roce 1972 jezdily tyto soupravy v běžném provozu až do roku 2004. Několik jich bylo odesláno Amtraku do USA. První TGV (TGV-001) také nebylo elektrické, nýbrž s turbínou. Ropná krize však donutila SNCF ke změně strategie k té, kterou vidíme dnes. Dokonce i u nás se experimentovalo v tomto duchu, tentokráte s topným olejem. TL659.0 však, narozdíl od francouzské jednotky RTG, nijak nezasáhla do běžného provozu. Bohužel se nezachoval ani jeden ze dvou prototypů - jeden shořel při testech, druhý pohořel na nekompromisní nenávisti muzejnictví předlistopadového režimu.


Martin Grill Poslat mail autorovi | 17.1.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Rusko


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Raquac 
26.01.2009 (10:18)  
Je tady vubec zajimava ta debata o spotrebe paliva - pritom tu nikdo skoro nic nevi. 1) akcni radius je podle nekterych zdroju 1000 km, podle jinych 750 km. 2) nikdo nevi za jakych podminek ma platit udaj o akcnim radiusu - profil trate, hmotnost vlaku atd. 3) nikdo nevi, jestli se predpoklada plne vycerpani kapacity nadrze, tedy celych 17 tun LNG (krome toho neni presne jasne, co ta kapacita znamena) 4) Nikdo nevi, za jakych podminek jsou pocitany uspory udavane RZD
25.01.2009 (8:46)  
Ážetďák: Ono je trošku rozdíl dvoutakt benzín a diesel. A ano dvoutakt je opravdu účinnější, nicméně se zatím moc nepoužíval právě z důvodů mnohem vyšší hlučnosti a vibrací (včetně oscilace otáček). Jak jinak chceš vysvětlit tohle:
http://people.bath.ac.uk/ccsshb/12cyl/

A nějaké informace o tom, jak 2 takt diesel funguje...
http://www.marinediesels.info/Basics/the_2_stroke_engine_explanation.htm

případně wiki (tam je jen odstavec o dieselech):
http://en.wikipedia.org/wiki/Two-stroke_engine
24.01.2009 (22:52)  
To Tenzor:
Odkdy v Rusku koukají na úspory? Nafty i CNG mají tolik že je jim jedno, jestli toho mašina spálí tunu, nebo dvě. Stačí si vzpomenout na Sergeje blahé paměti! Tam se sice šetřilo, ale jen na protihlukové izolaci! Motor (dvoutaktní diesel) byl natvrdo přivařen k rámu. A že dvoutakt je hospodárnější, než čtyřtakt, tomu snad věřit nebudeme. Ta mašinka měla deklarovaných 2 000 HP, ale po zatlumení výfuku spadla na 1200! A zkus si spočítat, jak dloho bys vytápěl rodinný domek se 17 tunami zkapalněného zemního plynu.
registrovaný uživatel tenzor 
22.01.2009 (18:54)  
Martin Grill: říká se na hrubý pytel hrubá záplata - nebyl jsem to já kdo reagoval s lízátkama, uklidněním se a frajerem v reakci na rozumné argumenty. To že za komunistů muzejnictví neexistovalo je prostě nesmysl, stejně jako když komunisté vykládali, jak Masaryk nechal střílet do dělníků. Možná v 50. - 60. letech se věnovali jiným cílům (nicméně zachovávání lokomotiv pro budoucí generace i ve světě nemělo do konce 60. let velkou oporu - až když se začal rušit parní provoz, začali nadšenci protestovat, což paradoxně zachránilo i mnoho dieselových strojů před sešrotováním). Kdyby to muzejnictví opravdu tak nenáviděli, tak zavřeli technické muzeum v Praze a v Brně by nebylo v roce 1961 otevřeno...
registrovaný uživatel tenzor 
22.01.2009 (18:50)  
Ážetďák: to není podle několika z nás, ale podle RŽD. Nemyslím si, že jsou tak hloupí nebo nonstop ožralí, aby psali o úsporách, když to nebude pravda. IMHO 17 tun na 750 km při 8.4 MW výkonu není zas tak moc. Ten výkon odpovídá 6ti našim nejmondernějším dieselovým lokomotivám 755, které by na plný výkon při rychlosti 90 km/h spotřebovaly dohromady asi 12t nafty. Ale zemní plyn bude lacinější...
21.01.2009 (18:00)  
Na 750 km spálí 17 tun!!! LNG, neboli zkapalněného zemního plynu. A to je, podle několika z vás hospodárná lokomotiva? A že by spálením těch 17 tun metanu vzniklo méně oxidu uhličitého, než provozem běžné diesel elektriky o tom také silně pochybuji.
registrovaný uživatel Raquac 
21.01.2009 (16:15)  
j p: Zajimavy odkaz na UP 18 a nadsazka opravdu mohutna. Podle toho clanku na wikipedii nespalovala plyn, natoz kapalny, ale jakysi husty olej, zbytkovy produkt pri rafinaci ropy. Rozdeleni zarizeni na lokomotive je jine, cely stroj ma jen jedno stanoviste strojvedouciho, pod kazdym dilem je sice 6 naprav, ale v usporadani Co´Co´ Krome toho nema GT1 tendr, jako UP18.
20.01.2009 (23:54)  
Na tu TL 659 se pamatuji. Většinu plochy střechy zaujímal výfuk, kravál příšerný a za ní cisterna, ze které vedly do lokomotivy několikery hodně tlusté hadice. Obávám se, že i přes pokrok techniky u nás tenhle systém použitelný hned tak nebude.
registrovaný uživatel j p 
20.01.2009 (14:31)  
Turbinova lokomotiva ma nekolik vyhod oproti dieselelektricke: mensi mnozstvi pohyblivych dilu, mensi spotreba maziv a mozna levnejsi udrzba. Turbina o danem vykonu vychazi mensi nez diesel stejneho vykonu. To umoznuje konstrukci lokomotiv o velkem vykonu. Bohuzel vykon i ucinnost turbiny rapidne klesa s otackami - na rozdil od spalovaciho motoru, ktery ma relativne plochou krivku vykonu. Proto se turbinove lokomotivy hodi na velke vzdalenosti a konstantni rychlost. Vyuziti v Rusku by se snad mohlo najit.

A podle ceho ze to postavili? Podle tohohle!
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Union_Pacific_18.jpg

(to je trochu nadsazka, predpokladam, ze se ten stroj lisi od UP18 jeste necim jinym nez designem)
registrovaný uživatel tenzor 
19.01.2009 (19:49)  
Raquac: s temi tezemi o neexistenci muzejnictvi za komunistu nema cenu polemizovat, stejne jako kdyby nekdo tvrdil ze je zeme placata (ty desitky muzei kde jsem byl jako dite v 80. letech jsou asi halucinace). Mame demokracii, kazdy ma pravo ze sebe udelat na verejne diskusi naprosteho vola. Jenom mne mrzi, ze to dela autor clanku, ktery neni spatny.
Jinak diky za doplnujici informace.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko