Praha - Dobré jitro. Možná jste to přes noc nepostřehli, možná se to ještě vůbec nestalo. Vlaky i městská doprava jezdí zatím bez přerušení, nicméně to, co bylo doposud koloritem Francie, Itálie či Řecka, tedy permanentní hrozba stávek a snaha odborů ovlivňovat i politiku, se dnešním dnem stává realitou i v Česku. Zástupci 13 odborových centrál dopravních firem se dohodli na koordinované stávce, kterou mohou počínaje dneškem spustit kdykoli. Paralýza hrozí především železnici a pražské MHD. Odbory k radikálním výhrůžkám sáhly kvůli novele daňových předpisů, která by jejich členům začala danit režijní jízdenky a stravenky. O této problematice můžete hlasovat i v anketě.
Je to vlastně jen politika. Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) plní svůj předvolební slib, snaží se zjednodušit daňovou soustavu a v důsledku i snížit daňové zatížení obyvatel. To ovšem znamená, že by rád zrušil i všemožné daňové výjimky. A jednou z nich jsou tzv. zaměstnanecké benefity, tedy různé naturalie přidávané k platu. Pro zaměstnavatele je to dobrá příležitost k tomu, aby zaměstnancům nemuseli zvyšovat plat, protože se na rozdíl od oficiální mzdy nepodrobují odvodům a zdanění. Svůj byznys na této mezeře postavili i prodejci stravenek.
Nový zákon o dani z příjmů sice zatím existuje pouze v podobě věcného záměru a dříve, než za rok stejně fungovat nebude, odbory ale chtějí celý záměr utnout už v samém zárodku. "Termín stávky upřesníme co nejdříve," řekl mluvčí odborářů Libor Poláček po jednání odborových svazů v dopravě.
Vláda prý nebude vědět dne ani hodiny
"Stávka může začít zítra, pozítří, pochopitelně, že veřejnost budeme informovat," tvrdí prezident Federace strojvůdců Petr Čechák. Veřejnost straší i výrok šéfa autobusových odborů DP Praha Jiřího Čady, který vyhrožuje velmi rozsáhlou stávkou. "Bylo by to už od ranního výjezdu," citoval Čadu server FinančníNoviny.cz.
Jak velký bude rozsah případné stávky, to ukáží až následující dny. Jednotlivé regionální odborové svazy totiž v nastalém zmatku ještě neobdržely od svých centrál pokyny, zřejmá není ani podpora samotných zaměstnanců. Patrně by se ale jednalo o stávku velkého rozměru, která by mohla překonat i únor 1997. Tehdy se Odborové sdružení železničářů pokusilo zcela změnit směřování firmy a kvůli svým rozsáhlým požadavkům zastavilo dopravu na čtyři dny. Tehdy stávkovala zhruba polovina zaměstnanců ČD.
Tehdy šlo ještě o profesní záležitosti, tedy věci, kvůli nimž právo na stávku v českém právním řádu je. Letos ale dopravní odbory začaly stávkou vyhrožovat kvůli celostátní politice. Nesouhlas s vládními reformami už v červnu demonstrovali hodinovou stávkou strojvůdci. Dle očekávání požadavky odborářů využil i předseda ČSSD Jiří Paroubek. "Je to věc, která je těžko přijatelná pro zaměstnance, a která povede ke snížení životní úrovně lidí," prohlásil Paroubek.
Ministr Kalousek oponuje, že jeho záměrem je jednotný tzv. "zaměstnanecký paušál", který by měl přinést stejné výhody všem zaměstnancům. "Trvám na tom, že budou-li v zákoně nějaká osvobození a výjimky, pak budou jen celospolečensky přínosné," řekl Kalousek. Jeho zajímavý projekt redukce finanční správy a zjednodušení daňové soustavy se potýká se značnými problémy a nestabilní podporou reformní vlády v Poslanecké sněmovně. Stravenky mohou být jeho definitivním hrobem, stejně jako byly regulační poplatky v případě reformy zdravotnictví. Ta totiž ztroskotala také na zdánlivé malichernosti - symbolických regulačních poplatcích, které většina české veřejnosti nepřijala. I v tomto případě nasadila opoziční ČSSD velmi útočnou a levicovou rétoriku.
Je hrozba reálná, uskuteční se stávka? Hlasujte v naší anketě!
Zdroj: Finanční noviny.cz/ČTK
Díky poslednímu vývoji v parlamentu se nebude nic měnit. Kalousek už jasně ví, že prohrál, takže jen kalí vodu.
Kdyby odbory neukázaly ramena, tak by se s nimi vláda nebavila, natož aby se pokoušela hledat nějaký kompromis! Tato vláda totiž, vzhledem k tomu, že je setavena z lumpů a podrazníků, rozumí jen řeči zaťaté pěsti.
Jo politické kauzy s roku 2006 si opravdu nepamatuji a Čunek mě prostě zůstane na mysli asi pořád.
Co se tyce toho, ze vetsinou na tom vydelaji ti nejbohatsi - tak tohle je ale dane "puvodnim" nastavenim systemu. Pokud na pocatku bude progresivni zdaneni od nuly do sta a dojde ke snizovani, tak je z principu veci jasne, ze nejvice na tom vydelaji ti, kteri maji nevvyssi prijmy. Stejne tak je ale mozne rict, ze jsou to prave oni, kteri byli drive nejvice biti.
Jako je progresivni zdaneni spravedlive? No, asi neni... Je zdaneni procentni sazbou spravedlive? No, take neni (protoze kdo plati vic, nedostava vic - s vyjimkou duchodu). Zajimave, ze treba popelnice nebo dalnicni znamka nebo neprime dane na prijmech nezavisi (to by melo byt vlastne taky "nefer"...)
Takze ty uvahy "kdo na tom vydela nejlepe" neberu. Pokud budou dva lide odsouzeni za stejnou vec, jeden dostane 10 let a druhy 20 let a pote se jim tresty zkrati na polovinu, tak na to vydela ten druhy, protoze se mu trest zkrati o 10, zatimco ten prvni jen o 5? Jako pozor, on porad bude sedet 2x dyl...
EDIT a ještě v současné době je jakákoliv podoba vlády fakticky menšinová kromě koalice(nebo "opoziční smlouvy") ODS + ČSSD
A ještě čísla stany současné vlády volilo 2 615 668 lidí z 8 333 305 oprávněních voličů,to je jen cca 31,38% a to je celkem slabý mandát. Ale nechme toho to už bychom docela politikařili a to sem opravdu nepatří.
Ne ze by to teda nejak zmenilo postoj lidi ala AZD, ale tem, kteri ZS dokoncili se cti, by to mohlo pomoci vytvorit si vlastni nazor.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.