Praha - Dobré jitro. Možná jste to přes noc nepostřehli, možná se to ještě vůbec nestalo. Vlaky i městská doprava jezdí zatím bez přerušení, nicméně to, co bylo doposud koloritem Francie, Itálie či Řecka, tedy permanentní hrozba stávek a snaha odborů ovlivňovat i politiku, se dnešním dnem stává realitou i v Česku. Zástupci 13 odborových centrál dopravních firem se dohodli na koordinované stávce, kterou mohou počínaje dneškem spustit kdykoli. Paralýza hrozí především železnici a pražské MHD. Odbory k radikálním výhrůžkám sáhly kvůli novele daňových předpisů, která by jejich členům začala danit režijní jízdenky a stravenky. O této problematice můžete hlasovat i v anketě.
Je to vlastně jen politika. Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) plní svůj předvolební slib, snaží se zjednodušit daňovou soustavu a v důsledku i snížit daňové zatížení obyvatel. To ovšem znamená, že by rád zrušil i všemožné daňové výjimky. A jednou z nich jsou tzv. zaměstnanecké benefity, tedy různé naturalie přidávané k platu. Pro zaměstnavatele je to dobrá příležitost k tomu, aby zaměstnancům nemuseli zvyšovat plat, protože se na rozdíl od oficiální mzdy nepodrobují odvodům a zdanění. Svůj byznys na této mezeře postavili i prodejci stravenek.
Nový zákon o dani z příjmů sice zatím existuje pouze v podobě věcného záměru a dříve, než za rok stejně fungovat nebude, odbory ale chtějí celý záměr utnout už v samém zárodku. "Termín stávky upřesníme co nejdříve," řekl mluvčí odborářů Libor Poláček po jednání odborových svazů v dopravě.
Vláda prý nebude vědět dne ani hodiny
"Stávka může začít zítra, pozítří, pochopitelně, že veřejnost budeme informovat," tvrdí prezident Federace strojvůdců Petr Čechák. Veřejnost straší i výrok šéfa autobusových odborů DP Praha Jiřího Čady, který vyhrožuje velmi rozsáhlou stávkou. "Bylo by to už od ranního výjezdu," citoval Čadu server FinančníNoviny.cz.
Jak velký bude rozsah případné stávky, to ukáží až následující dny. Jednotlivé regionální odborové svazy totiž v nastalém zmatku ještě neobdržely od svých centrál pokyny, zřejmá není ani podpora samotných zaměstnanců. Patrně by se ale jednalo o stávku velkého rozměru, která by mohla překonat i únor 1997. Tehdy se Odborové sdružení železničářů pokusilo zcela změnit směřování firmy a kvůli svým rozsáhlým požadavkům zastavilo dopravu na čtyři dny. Tehdy stávkovala zhruba polovina zaměstnanců ČD.
Tehdy šlo ještě o profesní záležitosti, tedy věci, kvůli nimž právo na stávku v českém právním řádu je. Letos ale dopravní odbory začaly stávkou vyhrožovat kvůli celostátní politice. Nesouhlas s vládními reformami už v červnu demonstrovali hodinovou stávkou strojvůdci. Dle očekávání požadavky odborářů využil i předseda ČSSD Jiří Paroubek. "Je to věc, která je těžko přijatelná pro zaměstnance, a která povede ke snížení životní úrovně lidí," prohlásil Paroubek.
Ministr Kalousek oponuje, že jeho záměrem je jednotný tzv. "zaměstnanecký paušál", který by měl přinést stejné výhody všem zaměstnancům. "Trvám na tom, že budou-li v zákoně nějaká osvobození a výjimky, pak budou jen celospolečensky přínosné," řekl Kalousek. Jeho zajímavý projekt redukce finanční správy a zjednodušení daňové soustavy se potýká se značnými problémy a nestabilní podporou reformní vlády v Poslanecké sněmovně. Stravenky mohou být jeho definitivním hrobem, stejně jako byly regulační poplatky v případě reformy zdravotnictví. Ta totiž ztroskotala také na zdánlivé malichernosti - symbolických regulačních poplatcích, které většina české veřejnosti nepřijala. I v tomto případě nasadila opoziční ČSSD velmi útočnou a levicovou rétoriku.
Je hrozba reálná, uskuteční se stávka? Hlasujte v naší anketě!
Zdroj: Finanční noviny.cz/ČTK
Protestoval jsi i kdyz se stat v dobe rustu 8% zadluzoval vice nez 100mld rocne? To i na tech 80% nejchudsich jak rikas dopadlo mnohem vic nez zruseni nejakych stravenek nebo zdaneni odvodu. Tech 100mld prepocteno na 80% pracujicich dela asi 80 000 rocne / hlavu + uroky. Jinak musim konstatovat, ze Te matka priroda vybavila slusnou porci zavisti.
Ano, souhlasím, to opravdu jsou, pokud budou stávkovat. Ale podle mě z naprosto jiného důvodu:
1) Je zde otázka legálnosti takovéto stávky
2) Proč stávkovat kvůli něčemu, co je teprve ve stadiu záměru a ještě se o tom bude diskutovat mnoho měsíců?
Navíc mám pocit, že z plánovaných reforem, ať už v daních, zdravotnictví, sociálním systému apod., už vláda BOHUŽEL neprosadí vůbec nic a my tu budeme dál prožírat prachy na úkor budoucnosti, schopní lidé budou brzy dost možná trestáni za to, že jsou schopní a vydělávají peníze. Ale to může být "obyčejným lidem" jedno, hlavně že ušetří pár mizerných korun na stravenkách nebo u lékaře.
Omlouvám se za článek, který s železnicí nemá až tak společného, ale ono oprostit se od politicky zaměřeného komentáře u tohoto článku je dost obtížné. každopádně pokud správci můj příspěvek smažou, tak to pochopím:-).
P.S.
Víte, kdo je nejlepším obchodníkem za rok 2008? Jyrka Paroubek, protože za třicet korun koupil milionové stádo ovcí. Pánové, kdo z vás to má?;-)
Pokud bych si mel vybrat mezi stravenkama, ktere mi hodi 700 netto na jidlo v urcenych provozovnach a zvyseni slevy na dani i jen o 500 Kc, ktere muzu utratit jakkoliv a kdekoliv, vitezi rozhodne druha varianta. Chapu, ze odborarti bosove jsou na vyplatni pasce Sodexa nebo Ticketu, ale fascinuje me, ze to stado nevidi.
S tema rezijkama.. Pokud se navysi danovy zaklad o 21/1,5=14 tisic rocne, tj cca tisic mesicne, kolik asi clovek z toho zaplati? 200/mesic? to je na dopravu po cele CR hodne? To je asi 10Kc/ pracovni den.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.