..: ZSSK: Dvoupatrové elektrické jednotky řady 671 dodá Škoda :..

EJ 671 ZSSK, foto: CjoctavianBratislava/Ostrava - Škoda Vagonka Ostrava slaví další úspěch: po Česku a Litvě se jí podařilo se svými dvoupatrovými jednotkami dobýt další trh. Na dvě série stejnosměrných (ČD) a minisérii střídavých (LG) regionálních jednotek naváže další, tentokráte v podobě dvousystémové verze (3 kV ss. a 25 kV/50 Hz), jež se největšímu českému výrobci kolejových vozidel podařilo "udat" pro slovenského národního dopravce ZSSK. Celkem deset objednaných premiérových kusů by se na slovenských kolejích mělo objevit do tří let.

Železničná spoločnosť Slovensko nedávno vyhlásila několik tendrů na dodávku nových železničních vozidel. Mezi jeden z nich patřila i dodávka deseti nových dvousystémových patrových jednotek pro příměstskou dopravu v okolí Žiliny a Košic. O vícesystémové verzi se přitom diskutuje již od uvedení prvního kusu stejnosměrné verze pro České dráhy v roce 2001 a výrobce několikrát deklaroval připravenost upravenou verzi s doplněním střídavé trakce vyrábět. V soulady s tím o zakoupení "řady 671" uvažují i České dráhy, přestože pevné rozhodnutí zatím nepadlo. Svou premiéru si tak mutace tradičních CityElefantů odbydou pravděpodobně na slovenských tratích, kam mají být dodány do konce roku 2012. Pro tamní cestující budou znamenat vůbec první nové elektrické jednotky od dob pořízení řad 460 a 560 v 70. letech minulého století. V okolí Žiliny pak z velké části nahradí hojně využívané klasické soupravy, složené z vozů Bdt, BDs a dalších.

Ostatní nákupy padly - nejen u ZSSK, ale i u ČD

842 020-0, foto: PřemaKromě výběrového řízení na dvousystémové jednotky ZSSK nedávno vyhlásily i další tendry — bohužel ale krom této soutěže a konkurzu na dodávku nových osobních vozů, skončily ostatní tendry bez výsledku pro nezájem výrobců. Jednalo se především o nové dieselelektrické regionální jednotky, nebo patrové soupravy typu PUSH-PULL a rekonstrukci lokomotiv pro dopravu v okolí Bratislavy.

Neúspěchem v poslední době skončily taktéž také dva tendry u Českých drah: po zrušení výběrového řízení na dodávku 17 kusů řídicích vozů 954 bylo pro nezájem zrušeno také výběrové řízení na modernizaci 37 kusů motorových vozů řady 842. Otázkou zůstává, z jakých důvodů se těchto tendrů nikdo nezúčastnil; zda byla příčina v požadovaných cenách, nebo byl-li problém zakopán jinde.

Zdroje: Tenders Electronic Daily, ISZVUS, ZSSK, ilustrační obrázek: Cjoctavian, TAURUS


JiříK. | 2.1.2009 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
02.01.2009 (23:21)  
A co je lepší: Mít na trati, např. Praha -Plzeň několik Elefantů do Berouna a několik klasických souprav Beroun-Plzeň, nebo mít dvouproudové elefanty a část jich provozovat v úseku Praha-Beroun a část na Praha-Plzeň? Je všeobecně známo, že pantografové jednotky zvládají na osobní dopravě kratší jízdní doby, než klasické soupravy a navíc není problém dvoudílnou jednotku v Berouně rozpojit a nechat jeden díl pokračovat a druhým se vrátit do Prahy. S klasickou soupravou tohle nejde, protože by byla potřeba další lokomotiva. Stejným způsobem by se dalo jezdit i na trase Benešov-Tábor (Budějovice).
02.01.2009 (23:09)  
Ad Ážetďák: No ale cílem systému VD je poskytnout kvalitní spojení pro vetšinu (možných) cestujících, ne pro pár extremálních případů.
02.01.2009 (22:23)  
Gratuluji Škodě Transportion! :-)
02.01.2009 (22:06)  
Zatím je to tak, že osobáky z Prahy, dříve jezdící do Zdic a Plzně, dnes v Berouně končí a kdo chce jet dál, má smůlu, protože na Zdice, Příbram a Plzeň je doprava z Berouna o dost řidší a přesedání je jeden z faktů, který pomáhá nahánět cestující do autobusů. Do Příbrami sice přímé autobusy jezdí, ale co ti, kdo jedou do Lochovic, Rekovic, Jinců, nebo do Stašova, Praskoles a podobně? Tam rychlíky nestavějí a jet busem je leckdy problematické. A pokud jde o elektrizaci tratě č. 200: Včera bylo pozdě! Pokud by na této trati byly dráty, mohla dnes sloužit jako odklon při výlukách na trati Benešov, Tábor, Budějovice. Kdysi jsem jezdil z Řevnic do Budějovic a přes Beroun Bezdrevem to bylo rychlejší, než přes Prahu, navíc odpadla cesta MHD ze Smíchova na Hlavní a naopak.
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
02.01.2009 (21:46)  
Jiří Průša: Bymééčka nemají malé sedačky a osm dveří protože s nimi bylo počítáno pro příměstskou dopravu, ale proto, že jsou dělané jako sanitní podle jakési normy Varšavské smlouvy. V Polsku jsou dodnes k vidění (jel jsem s tím) starší osmidvéřáky dělané rovněž podle ní. Jsou osmidvéřové a mají široké vstupní dveře do plánovaných lůžkových částí. Ty kanálky v podlaze, co si jich běžný cestující ani nevšimne, jsou mmj. na krev.
02.01.2009 (20:36)  
nééé :'( 671 pro ČD! :-/
02.01.2009 (20:29)  
Po vhodné reko např. na letadlo po vzoru Bdmpee by se daly snad použít i pro dálkovou dopravu.
02.01.2009 (20:04)  
AD právě pro vedení ČT - Brno - Břeclav - Olomouc je potře dvou systémová jednotka. A "dobytčaky" Bdmtee(dříve Bymee) jsou 2 nejmladší vozy (po Ampz a Bmz) a jsou určeny pro příměstskou dopravu(proto široké dveře a málo místa na sezení).
02.01.2009 (19:47)  
Kolem Brna bych si tyto jednotky dokázal představit celkem v pohodě a výkonů pro ně by se našlo taky dostatek:
Břeclav - Vranovice - Tišnov - Žďár
Letovice - Skalice - Brno - Sokolnice - Křenovice
Brno - Zastávka - Náměšť (po elektrifikaci)
Brno - Břeclav - Hodonín - Olomouc (rychlíky)
Brno - Česká Třebová (Sp)

V praxi by se daly poslední dvě relace oběhově propojit a dobytčáky řady Bdmtee rekonstruovat na Bdmpee/ABdmpee resp. Bfdmpee/BDfdmpee a tyto používat v soupravách push/pull. Relace kolem Brna např.:
Praha - HB - Brno - Bohumín
Praha - ČT - Brno - Olomouc - (Jeseník)
příp. Brno - Jihlava - ČB - Plzeň (s výměnou HV v Jihlavě nebo s doplněním HV nezávislé trakce Náměšť - Jihlava)
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
02.01.2009 (18:48)  
George_Couser: Dokážu si to představit na R Bohumín - Brno (ale tam spíš 6-ti vozové 675)...

No otázka, zda by na R a Ex nebyly lepší jednotky typu Pusch/Pull ...
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko