..: Zelená pro financování kalifornské vysokorychlostní tratě :..

Logo California High-Speed Rail Authority, foto: California High-Speed Rail AuthoritySacramento - Nejen o novém prezidentovi se 4. listopadu 2008 hlasovalo v nejlidnatějším státu USA - Kalifornii. Tento "supervolební den" přinesl nejlidnatějšímu státu USA kromě volby prezidneta, zástupců do Senátu, Sněmovny reprezentantů a dolní komory kalifornského parlamentu také referenda ohledně 11 návrhů. Návrh s označením 1A, částečně řešící financovaní vysokorychlostní železniční tratě v objemu 9 miliard dolarů, získal podporu 52,13 % voličů (5 050 544 hlasů) a posunul tak celý projekt blíže k uskutečnění.

Úřad California High-Speed Rail Authority získá částku 9,95 miliard dolarů, kterou stát Kalifornie zajistí pomocí vydání dluhopisů. Asi 90 procent z této částky má jít na projektování a výstavbu systému vysokorychlostních železniční tratí o celkové délce přesahující 1000 km. Plánované trasy zahrnují ramena:

  • San Francisco Transbay Terminal - San Jose - Fresno - Bakersfield - Palmdale - Los Angeles Union Station
  • Los Angeles Union Station - Riverside - San Diego
  • Sacramento - Stockton - Fresno
  • Oakland - San Jose
  • Los Angeles Union Station - Anaheim - Irvine
  • Merced - Stockton - Oakland - San Francisco

Návrh určuje maximální jízdní časy mezi některými stanicemi, stanovuje provozní rychlost na 200 mil za hodinu (322 km/h) i maximální počet zastávek. Dalších 950 milionů dolarů pak má jít na vylepšování železnic napojujících se na budoucí vysokorychlostní síť.

Mapa plánovaných vysokorychlostních tras v Kalifornii, foto: California High Speed Rail AuthorityNáklady na výstavbu celé sítě se odhadují na 40 miliard dolarů. Dalších 30 miliard tedy musí California High-Speed Rail Authority získat z jiných veřejných či soukromých zdrojů, přičemž částkou přibližně 10 miliard dolarů by měl přispět federální rozpočet Spojených států Amerických. Společnost plánuje nejprve postavit trať Los Angeles - San Francisco, a to do šesti let. Samotný provoz má být ekonomicky soběstačný a výsledný zisk má být použit jako jeden z finančních zdrojů pro další rozšířování sítě. Kompletní systém tratí by podle stávajících plánů měl být zprovozněn do roku 2020.

I přes velice pozitivní vyznění agenturních zpráv je ale nutné připomenout podobný pokus na Floridě, kde místní voliči v roce 2000 schválili financování sítě vysokorychlostních tratí, ovšem o čtyři roky později další referendum investice do projektu zcela zastavilo. Nezbývá než doufat, že stejný osud nepostihne i ambiciózní kalifornský záměr, a ten se tak v budoucnosti stane prvním skutečně vysokorychlostním železničním systémem v Americe. Jediný dosud fungující provoz podobných parametrů, Acela Express, dosahuje své maximální rychlosti 150 mil za hodinu (241 km/h) jen na dvou úsecích o celkové délce 29 km a svou průměrnou rychlostí je srovnatelný s britskými či finskými Pendoliny.

zdroje: California High-Speed Rail Authority, Wikipedia, Proposal 1A, Novinky.cz


jk | 8.11.2008 (5:06)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu USA


registrovaný uživatel Luxian  mail  
20.08.2009 (16:43)  
Vzhledem k současnému téměř státnímu bankrotu Kalifornie vidím dnes tenhle projekt dost nereálně.
09.11.2008 (17:39)  
Mě osobně na tomhle projektu zaujalo trasovaní trati přes několik letišť. Cílem je, aby Kaliforňané, kteří přiletí z daleka na vzdálenější kalifornské letiště nepřelétavali letadlem na nějaké bližší, ale jeli rychlovlakem přímo domů.
registrovaný uživatel xyz  mail  
08.11.2008 (18:18)  
zigzaja:

No ten prumer je malinko vyssi, protoze to jede po pobrezi a ujeta vzdalenost tak bude pravdepodobne delsi nez nejkratsi cesta po dalnici. Tipuji to tak na 500mi+- (tj. prumer kole 35mph). Prumerna rychlost zahrnuje jeden prestup v St. Barbara (hodina a kousek), zastavky vlaku pro kuraky cestou a kdyz tak koukam na jizdni rad, tak i necelou hodinu zpozdeni (ja se ji neptal, ja dlouho to jet melo, ale jak dlouho jela, ;).

Kvalita zeleznice... No jak se to vezme. Zpozdeni na prijezdu bylo skoro hodina. Podle popisu cesty to na trati obcas s clovekem dobre hodi - kdo zrovna stoji to muze mit problemy ustat (tedy svrsek asi obcas slabsi, cemuz alespon v danych usecich jiste bude odpovidat i rychlost).

Na druhou stranu nemaly komfort. Panoramaticky vuz, kdo chce cestou po pobrezi koukat (to poberzi je fak moc pekne). Kino vuz. Videoherna (arkady) vuz. Kvalitni (vyrazne lepsi nez v letadle) a levne (levnejsi nez v bezne hospode) jidlo. Kancelarsky vuz vcetne tiskarny a snad i pripojeni k netu (netestovano, protoze znama neni technologicky zivel). Hraci vuz s vecmi pro deti... a asi jsem na neco jeste zapomnel. Takze kdo nespecha a jeste ke vsemu se mu nechce ridit, tak to nezni az tak tragicke. A taky to bylo dost levne (i v absolutnich kurzovych prevodech). Zpatecni jizdenka se da poridit zhruba za $100 (tj. kolem 1,30Kc/km) obycejne jizdne dospely beze slev.

Podtrzeno, secteno. Navzdory zpozdeni (o jeho stavu a prognoze samozrejme byli personalem prubezne informovani) prijela jako spokojeny, az nadseny zakaznik, ktery az zase pojede stejnou trasu, urcite vlak vezme v potaz jako rozumnou alternativu. To se mi u CD uz dlouho nestalo. :(
registrovaný uživatel Martin Š.  mail  
08.11.2008 (16:42)  
xyz:No tak to je teda moc 13-14 hodin. To teda nemají moc kvalitní železnici, když to jede průměrně méně než 48 km/h (30MPH)!
registrovaný uživatel xyz  mail  
08.11.2008 (15:20)  
Kdyz to ma ze SF do LA jet pres Fresno a Bakersfield, tak to musi vest stredem. Soucasne spojeni je celkem vyrazne pomalejsi nez autem po dalnici (US-101 limit vesmes 105km/h; I-5 vetsinou 113km/h), za to pry s fantastickym vyhledem cestou po pobrezi. Ja to tedy vlakem nejel, ale trasa San Jose Oceanside mi autem trvala kolem 6-7 hodin a vlakem znama jela onehdy tusim 13-14 (coz se mi i sebehezci panorama okouka).
registrovaný uživatel tenzor 
08.11.2008 (14:06)  
Vysokorychlostni trat ma mit asi 700 km, vlak by ji mel prekonat za 3 hodiny.
08.11.2008 (11:15)  
nevim kudy povede zeleznice, ale zrejme tudy (tzn. San Joaquin Valley), kolem pobrezi jsou hory...
08.11.2008 (11:13)  
po dalnici c. 5 je to cca 400 mil, takze tak 600 km
registrovaný uživatel Martin Š.  mail  
08.11.2008 (10:47)  
Zajímalo by mě taky, jak je daleko San Francisko a L.A. a jak dlouho se to pojede, že?

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko