Sacramento - Nejen o novém prezidentovi se 4. listopadu 2008 hlasovalo v nejlidnatějším státu USA - Kalifornii. Tento "supervolební den" přinesl nejlidnatějšímu státu USA kromě volby prezidneta, zástupců do Senátu, Sněmovny reprezentantů a dolní komory kalifornského parlamentu také referenda ohledně 11 návrhů. Návrh s označením 1A, částečně řešící financovaní vysokorychlostní železniční tratě v objemu 9 miliard dolarů, získal podporu 52,13 % voličů (5 050 544 hlasů) a posunul tak celý projekt blíže k uskutečnění.
Úřad California High-Speed Rail Authority získá částku 9,95 miliard dolarů, kterou stát Kalifornie zajistí pomocí vydání dluhopisů. Asi 90 procent z této částky má jít na projektování a výstavbu systému vysokorychlostních železniční tratí o celkové délce přesahující 1000 km. Plánované trasy zahrnují ramena:
- San Francisco Transbay Terminal - San Jose - Fresno - Bakersfield - Palmdale - Los Angeles Union Station
- Los Angeles Union Station - Riverside - San Diego
- Sacramento - Stockton - Fresno
- Oakland - San Jose
- Los Angeles Union Station - Anaheim - Irvine
- Merced - Stockton - Oakland - San Francisco
Návrh určuje maximální jízdní časy mezi některými stanicemi, stanovuje provozní rychlost na 200 mil za hodinu (322 km/h) i maximální počet zastávek. Dalších 950 milionů dolarů pak má jít na vylepšování železnic napojujících se na budoucí vysokorychlostní síť.
Náklady na výstavbu celé sítě se odhadují na 40 miliard dolarů. Dalších 30 miliard tedy musí California High-Speed Rail Authority získat z jiných veřejných či soukromých zdrojů, přičemž částkou přibližně 10 miliard dolarů by měl přispět federální rozpočet Spojených států Amerických. Společnost plánuje nejprve postavit trať Los Angeles - San Francisco, a to do šesti let. Samotný provoz má být ekonomicky soběstačný a výsledný zisk má být použit jako jeden z finančních zdrojů pro další rozšířování sítě. Kompletní systém tratí by podle stávajících plánů měl být zprovozněn do roku 2020.
I přes velice pozitivní vyznění agenturních zpráv je ale nutné připomenout podobný pokus na Floridě, kde místní voliči v roce 2000 schválili financování sítě vysokorychlostních tratí, ovšem o čtyři roky později další referendum investice do projektu zcela zastavilo. Nezbývá než doufat, že stejný osud nepostihne i ambiciózní kalifornský záměr, a ten se tak v budoucnosti stane prvním skutečně vysokorychlostním železničním systémem v Americe. Jediný dosud fungující provoz podobných parametrů, Acela Express, dosahuje své maximální rychlosti 150 mil za hodinu (241 km/h) jen na dvou úsecích o celkové délce 29 km a svou průměrnou rychlostí je srovnatelný s britskými či finskými Pendoliny.
zdroje: California High-Speed Rail Authority, Wikipedia, Proposal 1A, Novinky.cz
No ten prumer je malinko vyssi, protoze to jede po pobrezi a ujeta vzdalenost tak bude pravdepodobne delsi nez nejkratsi cesta po dalnici. Tipuji to tak na 500mi+- (tj. prumer kole 35mph). Prumerna rychlost zahrnuje jeden prestup v St. Barbara (hodina a kousek), zastavky vlaku pro kuraky cestou a kdyz tak koukam na jizdni rad, tak i necelou hodinu zpozdeni (ja se ji neptal, ja dlouho to jet melo, ale jak dlouho jela, ;).
Kvalita zeleznice... No jak se to vezme. Zpozdeni na prijezdu bylo skoro hodina. Podle popisu cesty to na trati obcas s clovekem dobre hodi - kdo zrovna stoji to muze mit problemy ustat (tedy svrsek asi obcas slabsi, cemuz alespon v danych usecich jiste bude odpovidat i rychlost).
Na druhou stranu nemaly komfort. Panoramaticky vuz, kdo chce cestou po pobrezi koukat (to poberzi je fak moc pekne). Kino vuz. Videoherna (arkady) vuz. Kvalitni (vyrazne lepsi nez v letadle) a levne (levnejsi nez v bezne hospode) jidlo. Kancelarsky vuz vcetne tiskarny a snad i pripojeni k netu (netestovano, protoze znama neni technologicky zivel). Hraci vuz s vecmi pro deti... a asi jsem na neco jeste zapomnel. Takze kdo nespecha a jeste ke vsemu se mu nechce ridit, tak to nezni az tak tragicke. A taky to bylo dost levne (i v absolutnich kurzovych prevodech). Zpatecni jizdenka se da poridit zhruba za $100 (tj. kolem 1,30Kc/km) obycejne jizdne dospely beze slev.
Podtrzeno, secteno. Navzdory zpozdeni (o jeho stavu a prognoze samozrejme byli personalem prubezne informovani) prijela jako spokojeny, az nadseny zakaznik, ktery az zase pojede stejnou trasu, urcite vlak vezme v potaz jako rozumnou alternativu. To se mi u CD uz dlouho nestalo. :(
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.