..: Jízdní řád a tarif pro rok 2010 :..

ČD 754.026 v barvách Najbrt, R 667 Petr Vok, 21. 11. 2009, foto: Tomáš Kubovec Praha – Neděle 13. prosince 2009 přinese kromě jiného zcela nový jízdní řád vnitrostátních a mezinárodních spojů, drobné i výraznější úpravy vnitrostátního tarifu Českých drah, podle všeho také 10letou smlouvu pro ČD od Ministerstva dopravy ČR i všech krajů ČR, nové a staronové názvy vlakových spojů, exotické jízdní relace a víceméně stejný vozový park jako letos, jen stále více v bledě modrém. Podle parametrů dojednávané smlouvy má být příští rok pro dopravce 2% ziskový za předpokladu, že se zvedne sazba DPH z 9 na 10 % a bude podepsána tolik diskutovaná dlouhodobá smlouva mezi Ministerstvem dopravy, resp. kraji a ČD. Nejzásadnější zprávou pro cestující ale zřejmě je, že obyčejné a zákaznické jízdné dráhy slíbily nezvyšovat.

Jízdní řád pro rok 2010 vychází z toho letošního, a proto se v mnohém nemění. K posilování linek došlo především tam, kde to citelně přinese efekt cestujícím a naopak linky pro dráhy a kraje neperspektivní byly oslabeny. Celkově ubylo spojů o 2 %, ale toto číslo je různé kraj od kraje. Nejvíce zredukoval osobní železniční dopravu Královéhradecký kraj – o 8,5 %. Málo využívané regionální spoje, které jezdí v současném jízdním řádu v sobotu, neděli a v dopolední a večerní době, budou na základě jednání s Královéhradeckým krajem omezeny a na dvou tratích je doprava vedena prozatím do 13. března 2010 (tratě Kopidlno – Dolní Bousov a Opočno pod Orlickými horami – Dobruška). Podobně je na tom také Zlínský kraj, který seškrtá 6 % spojů. Například na lokálce z Újezdce u Luhačovic do Luhačovic zmizí skoro polovina spojů. Ty jsou ale vybrány tak, aby byla trať pro cestující stále dostupná. Změny v mezistátní dálkové dopravě jsme vám již představili.

Novinky na síti SŽDC

1116.087-6 'Polen', REX 2360, Dürnkrut, 2. 5. 2008, foto: Juraj Streber Letošní výluková a stavební činnost přinesla několik inovací na drážní síť. Díky dokončení elektrizace trati Šatov – Znojmo vznikne nové vozební rameno z Vídně. Na jih Moravy tak budou zajíždět patrové vratné soupravy s lokomotivami řady 1116 Rakouských spolkových drah.

Druhý nově elektrizovaný úsek se nachází severněji na Moravě – elektricky se nyní dá přijet ze Zábřehu na Moravě do Šumperka. Díky tomu vznikne hodinový interval osobních vlaků Šumperk – Zábřeh na Moravě – Olomouc hl.n. – Nezamyslice. Vozební rameno ze Zábřehu do České Třebové bude odděleno a většinu vlaků na této koridorové trati povede místo klasické soupravy s elektrickou lokomotivou pouze motorová jednotka RegioNova. Elektrifikace ovlivní i vozbu po trati přes Ostružnou, kudy z Brna do Jeseníku budou vedeny pouze 2 páry vlaků, ostatní budou převedeny na spěšné vlaky výchozí ze Zábřehu na Moravě.

Během září tohoto roku začala také mnoho let diskutovaná elektrizace trati z Lysé nad Labem do Milovic. Od prosince bude v rámci pražského Eska vytvořena linka S20 z Prahy–Masarykova nádraží do Milovic, která bude v provozu o pracovních dnech s hodinovým intervalem. Nasazeny budou elektrické patrové jednotky CityElefant. Víkendový provoz zajistí motorové vozy z Milovic do Lysé s návaznými spoji do Prahy.

Díky dostavbě traťového úseku Praha–Libeň – Praha-Běchovice a rekonstrukci stanice Praha–Libeň jako takové dojde k plné aktivaci Nového spojení. Stanice Praha–Vršovice již na trati 011 Praha – Kolín uvedena není a všechny vlaky jsou vedeny přes Libeň a Nové spojení. Z hlavního pražského nádraží se stane centrální přestupní bod. I průjezdné vlaky z Maďarska a Rakouska do Německa budou jezdit úvratí přes Prahu hl.n.

Základní jízdné nedraží, některé nabídky však ano

Proti minulému roku jsou letošní úpravy tarifu ČD víceméně jen kosmetické. Předně, cena roční aplikace In–gold, opravňující k neomezenému cestování všemi vlaky a oběma vozovými třídami, se dostává cenou na svou zaváděcí hodnotu 22 000 Kč. Kratší časové varianty jsou upraveny analogicky. Bohužel varianta nevyžadující čipovou In–kartu/Rail+ nazývaná Klasik, je zrušena bez náhrady. Kromě toho se ruší i jednodenní síťový doklad ČD Net ve variantě pro 2 – 5 osob, který byl prodáván za 990 Kč. Varianta pro 1 osobu zůstává s cenou na úrovni 450 Kč, ale pouze pro držitele zákaznických In–karet, ostatní si nově zaplatí 600 Kč. Novou nabídkou pak bude týdenní varianta ČD Net 940 Kč, resp. 1250 Kč pro ty, kteří nejsou držiteli zákaznické karty dopravce.

Zásadní revizí cen a pravidel projde akční nabídka eLiška pro cestování mezi krajskými městy České republiky. Zástupci dopravce se netají tím, že chtějí zamezit „spekulativnímu nákupu na jiných trasách a suplování žákovského jízdného,“ kdy lístky pro relace Ostrava – Praha, ale i Ostrava Plzeň, Karlovy Vary a Ústí nad Labem byly dlouho dopředu beznadějně vyprodány. Nová pravidla nastavují limit na počet dokladů – na jednu In–kartu si lze koupit jedinou eLišku na jeden den. Dále budou trasy cenově rozlišeny. Např. trasa Olomouc – Brno, kdy eLiška byla dokonce dražší než obyčejné jízdné, bude nově zlevněna o 50 % na 80 Kč. Naopak třeba Ostrava – Karlovy Vary bude nově stát 430 Kč. Nejtypičtější relace budou nabízeny za 170 Kč (Praha – Brno) a 260 Kč (Praha – Ostrava). Nově mají být nabízeny dva cenově různé kontigenty pro danou relaci. Po vyprodání eLišek nižší ceny bude automaticky nabídnutá cena vyšší, ale stále atraktivní. Při nevyzvednutí budou jízdenky automaticky propadat a peníze nebudou cestujícímu vráceny.

Aktualizován bude také seznam eTiketů pro cesty do zahraničí. S ukončením páru vlaků EC Comenius zaniká také akční nabídka pro cestu Praha – Krakov. Nově i jízda do Lublaně bude vyžadovat 2 přestupy vzhledem ke zkrácení trasy nynějšího EC Jože Plečnik z Prahy pouze po Linec a upravení i jeho pojmenování na IC Anton Bruckner. Nově přibudou nabídky z Prahy a Brna do Stralsundu, a z Prahy do Villachu, Bregenzu, Innsbrucku, Grazu a Klagenfurtu.

Co nás čeká dál?

České dráhy, Asociace krajů ČR a Ministerstvo dopravy se snaží finalizovat a podepsat veškeré dlouhodobé kontrakty do 3. 12. 2009, protože podle směrnic Evropské komise po tomto datu bude nutné na takové projekty vypsat výběrová řízení. To je ožehavé téma, zejména po překvapivém zrušení výběrového řízení v Plzeňském kraji. Někteří soukromí dopravci nyní volají po žalobách u evropských soudů. Náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek pro ČT ale uvedl, že podle právních rozborů je vše v pořádku. Jestli bude mít tato kauza nějakou dohru, to uvidíme v následujících měsících.

ČD kromě provozu podle nového jízdní řádu spustí také nové webové stránky, jejichž součástí má být i cenový asistent. Na jeho důkladné vyzkoušení se v redakci již těšíme. Nový, více modrý a elegantnější design začnou dostávat také zákaznické In–karty/Rail+. Na tu nově získáte předvánoční slevu třeba u mobilního operátora Vodafone. Slevu 20 % pro držitele karet poskytuje také pražská firma Halotaxi.

Zdroj: České dráhy – Novinky v dálkové dopravě, Změny v JŘ 2010, Novinky v Praze a Středočeském kraji, Novinky v Pardubickém kraji, Novinky v Olomouckém kraji, Tarifní novinky, Vodafone


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 26.11.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify Jízdní řád

Další z regionu Evropa Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 17      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
27.11.2009 (13:38)  
Tiskarska firma A - tisk v nejake kavlite stoji 100 penez. Tiskarska firma B - tisk v jine kvalite stoji 120 penez. Mlady ambiciozni manazer prijde s tim, ze becko musi stat 95 penez, protoze A stoji 100 a "my" musime stat mene. Marne bylo vysvetlovani, ze oni sice jsou tiskarska firma, ale maji jinou technologii.
O cem se da mluvit - jestli v danem regionu ma smysl, aby tam byly dve tiskarny...
27.11.2009 (13:36)  
Ty lidové ceny by byly vykoupeny vysokou pořizovací cenou karty, resp. příslušné aplikace na inKartě. Ta by platila vždy jeden rok. Pro představu (teď to budou trochu hausnumera, tak je prosím neber jako přesné částky):

inKarta Family pro 4člennou domácnost:
12 tisíc korun/rok
- pro 3 člennou domácnost:
10 tisíc korun za rok
- pro 2člennou domácnost:
8 tisíc korun za rok

To by se rodinám, kde už dnes někdo vlakem pravidelně dojíždí, vyplatilo. Zároveň by se to vyplatilo i ČD, protože by na vlak mohli z jiných způsobů dopravy přejít i ostatní členové domácnosti.
50% sleva by byla jak na jednorázové, tak na časové jízdenky.

Jinak jsi to pochopil dobře.
registrovaný uživatel M 
27.11.2009 (13:29)  
Michal Janko - a? Co chtel autor naznacit temi cisly? Jizdne ve vlaku proste je vyssi. Protoze vlak nabizi vetsi komfort. Nebo si vsichni koupi Dacii, protoze je nejlevnsji a plati, ze auto jako auto? Vlak je drazsi nez autobus. O neco.
Pokud bus stoji 40 a vlak 48, tak ten rozdil plne odpovida tomu rozdilu. Pri pouziti zakaznickeho jizdneho je pak vlak dokonce levnejsi.
Nebo kdyz si kupujes auto (teoreticky), tak je tvym kriteriem take pouze a jedine cena?
registrovaný uživatel M 
27.11.2009 (13:26)  
Jo, vlak muze byt nahrazen autem. Akorat si nejsem jistej, jestli je to tak, ze kdyz zlevni vlak, tak do nej (v situaci, kdyz uz ve vychozim stavu je vlak vyrazne levnejsi) budou prechazet ti, co jezdi autem. Aneb, kdyz zlevni Fabie, tak tezko pretahne lidi, co meli v ocku Superba.

Rodinna karta - zajimave. Sice (urcite spatne) jsem to pochopil, ze za dva roky by nebylo obycejne jizdne, ale pouze zakaznicke (o 10% vyssi nez ted) a k tomu by cast lidi mela dokonce az 50% slevu z tohoto zakaznickeho. Ja tam teda nevidim nejaky zasadni narust v cenach a tim padem v trzbach, ale dobry. Misto cen 100-75 by vlaky staly 80-40. Cili lidove ceny pro lid...
Ale rodinna karta zajimava je, svym zpusobem to trosku pripomina to, co napsal Oto. Akorat nevim, proc by to mela byt rodinna karta zrovna (pokud to neni jen proste nejaky nazev), cili v cem jsou svobodne pary s detmi menecenejsi nez zenati/vdane
27.11.2009 (13:22)  
K tomu porovnání cen obyčejné jízdné ČD × bus:
Vzal jsem první trasu, která mě napadla: Trutnov–Vrchlabí. Po kolejích je to prakticky stejně daleko jako po silnici, což je docela výjimka ve prospěch železnice (srov. např. sousední relaci Trutnov–Jaroměř).
Bus: 37-42 Kč
Obyčejné jízdné ČD: 48 Kč

Přidám ještě tu Trutnov-Jaroměř, to jezdí hodně lidí jak vlakem, tak autobusem:
Bus: 45 Kč
Obyčejné jízdné ČD: 72 Kč
27.11.2009 (13:14)  
No, zatímco vodu pijí lidé na celém světě (= nepružná poptávka), podíl želkezniční přepravy se dost různí. Takže tu máme příklad trhu s alternativními komoditami. Vlak může být nahrazen autobusem, autem, mašrutkou apod.

Jedna věc je, že obyčejné jízdné (a systém závazku na 3 roky, i když člověk dopředu neví, jaké budou výhody inKarty příští rok) odrazuje potenciální zákazníky.
Na druhé straně není možné tenhle systém ze dne na den zrušit, stávající majitelé inKaret by byli znevýhodněni.

Zaujal mne však model rodinných karet. Drahá karta na celý rok (zhruba na úrovni inGold), kopie pro všechny rodinné příslušníky. Plošná sleva pro všechny řekněme 50 %. To by mohlo zafungovat v rodinách, kde se někdo dopravuje do zaměstnání/školy vlakem, zatímco jiný autobusem/autem. Časem by tak bylo možné přetavit stávající InKarty právě do této podoby. S novou úpravou jízdného (rozumějh zdražení o nějakých 10 % v horizontu dvou let) by pak mohlo být obyčejné jízdné zrušeno.
"Nerodinné" inKarty by se přeměnily na kreditky – při platbě s nimi by byla přiznána sleva oněch 6 %.
registrovaný uživatel myrha  mail  
27.11.2009 (13:02)  
M: NENE já tehdy uváděl trasu z léta: Bernartice[PI] - Brno. Za 184/všeci busem tam (3km od cíle) a vlakem za 184/zákazník do Veselí n. L. (40km od cíle). Co na tom, že tam nejsou koleje, je to dál - to je evidentní! Je to dost paradox..
EDIT semik neuvedl že se tam dá dojet busem i za 22!!
registrovaný uživatel M 
27.11.2009 (12:57)  
myrha - no, Semik uvedl priklad, kdy silnice vede podel zeleznice. Od tebe na neco takoveho cekame. Akorat jsi uvedl ucelove trasy, kde nejsou koleje, co si vybavuju...
EDIT: Tak ty ucelove "lzive" trasy uvedl Kocurek. Omlouvam se. Porad ale plati, ze Semikovi trasy nejsou v nicem ucelove
registrovaný uživatel M 
27.11.2009 (12:55)  
Zruseni obycejneho jizdneho je v podstate zlevneni nebo jsem nepochopil ani tohle?
"Pruznou a nepruznou" znam. Akorat si jaksi nejsem jistej, kam patri cestovani po zeleznici. Kdyz budou levnejsi vlaky, budou lidi jezdit vice do prace? Budou k nam jezdit vic Japonci? Ano, vzroste pocet tech, kteri si rikaji "co budu delat, muzu jet na okruzni jizdu vlakem", to nepochybne...

PS: Pokud ma vyhravat efektivnejsi druh dopravy, tak nechapu, proc u nas mame tolik koleji... Vychazel jsem z reality, ne ze snu:(
registrovaný uživatel myrha  mail  
27.11.2009 (12:53)  
Semík: Je mi jasné, že se do busu s kočárkem nevejdete a že pokud nemáte auto je vlak Vaše jediná volba. Nic proti ní nemám, já bych si vybral stejně i bez ratolesti, ale zavádíte zde podmínky, které pro většinu nejsou směrodatné.. Vaše podmínka nemá na tržby ani na obsazenost vlaků téměř žádný vliv. Spíše podporuje to, proč zachovat regionální železniční dopravu stůj co stůj..
  1 2 3 4 5 6 ... 17      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko