..: Jízdní řád a tarif pro rok 2010 :..

ČD 754.026 v barvách Najbrt, R 667 Petr Vok, 21. 11. 2009, foto: Tomáš Kubovec Praha – Neděle 13. prosince 2009 přinese kromě jiného zcela nový jízdní řád vnitrostátních a mezinárodních spojů, drobné i výraznější úpravy vnitrostátního tarifu Českých drah, podle všeho také 10letou smlouvu pro ČD od Ministerstva dopravy ČR i všech krajů ČR, nové a staronové názvy vlakových spojů, exotické jízdní relace a víceméně stejný vozový park jako letos, jen stále více v bledě modrém. Podle parametrů dojednávané smlouvy má být příští rok pro dopravce 2% ziskový za předpokladu, že se zvedne sazba DPH z 9 na 10 % a bude podepsána tolik diskutovaná dlouhodobá smlouva mezi Ministerstvem dopravy, resp. kraji a ČD. Nejzásadnější zprávou pro cestující ale zřejmě je, že obyčejné a zákaznické jízdné dráhy slíbily nezvyšovat.

Jízdní řád pro rok 2010 vychází z toho letošního, a proto se v mnohém nemění. K posilování linek došlo především tam, kde to citelně přinese efekt cestujícím a naopak linky pro dráhy a kraje neperspektivní byly oslabeny. Celkově ubylo spojů o 2 %, ale toto číslo je různé kraj od kraje. Nejvíce zredukoval osobní železniční dopravu Královéhradecký kraj – o 8,5 %. Málo využívané regionální spoje, které jezdí v současném jízdním řádu v sobotu, neděli a v dopolední a večerní době, budou na základě jednání s Královéhradeckým krajem omezeny a na dvou tratích je doprava vedena prozatím do 13. března 2010 (tratě Kopidlno – Dolní Bousov a Opočno pod Orlickými horami – Dobruška). Podobně je na tom také Zlínský kraj, který seškrtá 6 % spojů. Například na lokálce z Újezdce u Luhačovic do Luhačovic zmizí skoro polovina spojů. Ty jsou ale vybrány tak, aby byla trať pro cestující stále dostupná. Změny v mezistátní dálkové dopravě jsme vám již představili.

Novinky na síti SŽDC

1116.087-6 'Polen', REX 2360, Dürnkrut, 2. 5. 2008, foto: Juraj Streber Letošní výluková a stavební činnost přinesla několik inovací na drážní síť. Díky dokončení elektrizace trati Šatov – Znojmo vznikne nové vozební rameno z Vídně. Na jih Moravy tak budou zajíždět patrové vratné soupravy s lokomotivami řady 1116 Rakouských spolkových drah.

Druhý nově elektrizovaný úsek se nachází severněji na Moravě – elektricky se nyní dá přijet ze Zábřehu na Moravě do Šumperka. Díky tomu vznikne hodinový interval osobních vlaků Šumperk – Zábřeh na Moravě – Olomouc hl.n. – Nezamyslice. Vozební rameno ze Zábřehu do České Třebové bude odděleno a většinu vlaků na této koridorové trati povede místo klasické soupravy s elektrickou lokomotivou pouze motorová jednotka RegioNova. Elektrifikace ovlivní i vozbu po trati přes Ostružnou, kudy z Brna do Jeseníku budou vedeny pouze 2 páry vlaků, ostatní budou převedeny na spěšné vlaky výchozí ze Zábřehu na Moravě.

Během září tohoto roku začala také mnoho let diskutovaná elektrizace trati z Lysé nad Labem do Milovic. Od prosince bude v rámci pražského Eska vytvořena linka S20 z Prahy–Masarykova nádraží do Milovic, která bude v provozu o pracovních dnech s hodinovým intervalem. Nasazeny budou elektrické patrové jednotky CityElefant. Víkendový provoz zajistí motorové vozy z Milovic do Lysé s návaznými spoji do Prahy.

Díky dostavbě traťového úseku Praha–Libeň – Praha-Běchovice a rekonstrukci stanice Praha–Libeň jako takové dojde k plné aktivaci Nového spojení. Stanice Praha–Vršovice již na trati 011 Praha – Kolín uvedena není a všechny vlaky jsou vedeny přes Libeň a Nové spojení. Z hlavního pražského nádraží se stane centrální přestupní bod. I průjezdné vlaky z Maďarska a Rakouska do Německa budou jezdit úvratí přes Prahu hl.n.

Základní jízdné nedraží, některé nabídky však ano

Proti minulému roku jsou letošní úpravy tarifu ČD víceméně jen kosmetické. Předně, cena roční aplikace In–gold, opravňující k neomezenému cestování všemi vlaky a oběma vozovými třídami, se dostává cenou na svou zaváděcí hodnotu 22 000 Kč. Kratší časové varianty jsou upraveny analogicky. Bohužel varianta nevyžadující čipovou In–kartu/Rail+ nazývaná Klasik, je zrušena bez náhrady. Kromě toho se ruší i jednodenní síťový doklad ČD Net ve variantě pro 2 – 5 osob, který byl prodáván za 990 Kč. Varianta pro 1 osobu zůstává s cenou na úrovni 450 Kč, ale pouze pro držitele zákaznických In–karet, ostatní si nově zaplatí 600 Kč. Novou nabídkou pak bude týdenní varianta ČD Net 940 Kč, resp. 1250 Kč pro ty, kteří nejsou držiteli zákaznické karty dopravce.

Zásadní revizí cen a pravidel projde akční nabídka eLiška pro cestování mezi krajskými městy České republiky. Zástupci dopravce se netají tím, že chtějí zamezit „spekulativnímu nákupu na jiných trasách a suplování žákovského jízdného,“ kdy lístky pro relace Ostrava – Praha, ale i Ostrava Plzeň, Karlovy Vary a Ústí nad Labem byly dlouho dopředu beznadějně vyprodány. Nová pravidla nastavují limit na počet dokladů – na jednu In–kartu si lze koupit jedinou eLišku na jeden den. Dále budou trasy cenově rozlišeny. Např. trasa Olomouc – Brno, kdy eLiška byla dokonce dražší než obyčejné jízdné, bude nově zlevněna o 50 % na 80 Kč. Naopak třeba Ostrava – Karlovy Vary bude nově stát 430 Kč. Nejtypičtější relace budou nabízeny za 170 Kč (Praha – Brno) a 260 Kč (Praha – Ostrava). Nově mají být nabízeny dva cenově různé kontigenty pro danou relaci. Po vyprodání eLišek nižší ceny bude automaticky nabídnutá cena vyšší, ale stále atraktivní. Při nevyzvednutí budou jízdenky automaticky propadat a peníze nebudou cestujícímu vráceny.

Aktualizován bude také seznam eTiketů pro cesty do zahraničí. S ukončením páru vlaků EC Comenius zaniká také akční nabídka pro cestu Praha – Krakov. Nově i jízda do Lublaně bude vyžadovat 2 přestupy vzhledem ke zkrácení trasy nynějšího EC Jože Plečnik z Prahy pouze po Linec a upravení i jeho pojmenování na IC Anton Bruckner. Nově přibudou nabídky z Prahy a Brna do Stralsundu, a z Prahy do Villachu, Bregenzu, Innsbrucku, Grazu a Klagenfurtu.

Co nás čeká dál?

České dráhy, Asociace krajů ČR a Ministerstvo dopravy se snaží finalizovat a podepsat veškeré dlouhodobé kontrakty do 3. 12. 2009, protože podle směrnic Evropské komise po tomto datu bude nutné na takové projekty vypsat výběrová řízení. To je ožehavé téma, zejména po překvapivém zrušení výběrového řízení v Plzeňském kraji. Někteří soukromí dopravci nyní volají po žalobách u evropských soudů. Náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek pro ČT ale uvedl, že podle právních rozborů je vše v pořádku. Jestli bude mít tato kauza nějakou dohru, to uvidíme v následujících měsících.

ČD kromě provozu podle nového jízdní řádu spustí také nové webové stránky, jejichž součástí má být i cenový asistent. Na jeho důkladné vyzkoušení se v redakci již těšíme. Nový, více modrý a elegantnější design začnou dostávat také zákaznické In–karty/Rail+. Na tu nově získáte předvánoční slevu třeba u mobilního operátora Vodafone. Slevu 20 % pro držitele karet poskytuje také pražská firma Halotaxi.

Zdroj: České dráhy – Novinky v dálkové dopravě, Změny v JŘ 2010, Novinky v Praze a Středočeském kraji, Novinky v Pardubickém kraji, Novinky v Olomouckém kraji, Tarifní novinky, Vodafone


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 26.11.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify Jízdní řád

Další z regionu Evropa Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 17      Zpráv na stránku:   
27.11.2009 (16:17)  
kobros : technický dotaz, jak byste měřil spotřebu elektrické energie a jak byste si nasmlouval termín její dodávky a množství v jednotlivých napájecích úsecích.

SŽDC dopravcům elektrickou enegrii neprodává, nedává ji samozřejmě zadarmo, ale cena je promítnuta do poplatku za použití ŽDC. Diesel pod dráty platí za použití ŽDC více než tramvaj.

××××××××××××××××××××××××××××××
Takto jsou řešeny ceny síťové jízdenky GeneralAbo ve Švýcarsku :

Einzelpersonen Erwachsene [jednotlivý dospělý] 25 bis 64/65 Jahre [let věku] 3100.– 4850.–
(Basis-GA)
Senioren [senioři] (Damen [dámy] ab 64/Herren [pánové] ab 65 Jahre) 2350.– 3700.–
Junioren [junioři] 16 - 25 Jahre 2250.– 3600.–
Junior für Studierende [junioři studující] 25 - 30 Jahre 2250.– 3600.–
Behinderte [zdravotně postižení s průkazem] (mit Ausweis der zuständigen Kant. Stelle) 2200.– 3500.–
*************************************************
GA-Plus Duo [pro dvojice]
1. GA = Basis-GA Preise siehe oben [na cenu se koukni nahoru]
2. GA = Duo-Partner [partner] 2100.– 3200.–
*************************************************
GA-Plus Familia [rodina]
1. GA = Basis-GA (Mutter oder Vater) [matka nebo otec] Preise siehe oben
Familia-Kind [dítě v rodině] bis 16 Jahre 620.– 2500.–
Familia-Jugend [mladý v rodině] 16 bis 25 Jahre 830.– 2500.–
Familia-Partner [partner v rodině] (nur bei mind. 1 Familia-Kind/Jugend) [pouze nejméně při jednom dítěti nebo mladém v rodině] 1700.– 2650.–

Kinder [dítě] 6 bis 16 Jahre 1500.– 2500.–
Hunde-GA [Rexík haf haf] 650.– ---
Übertragbares GA [přenosná] 5000.– 7900.–

první hodnota je cena 2. třídy, druhá 1. třída. Pro Rexíky haf haf je pouze dvojková GA.

Stručné, jasné, srozumitelné, zákaznicky atraktivní, použitelné na 23 500 km dopravních tras vlaků, lodí, busů, lanovek, někde platí jako průkaz na 50 % slevu, v MHD na cca 30 % slevu.
Základní cena něco přes 50 % průměrného měsíčního příjmu.
registrovaný uživatel EC 174  mail  
27.11.2009 (15:56)  
Zdražení In-gold se dalo očekávat, ale pořád to ještě jde, navíc nové řazení slibuje kvalitní vozy.

Přímé spojení Olomouc - Šumperk jistě uvítá více lidí než do České Třebové.

A zrušení síťových jízdenek Klasik není zase taková tragédie, možná jen menší nevýhoda, že člověk si bude muset nechat vystavit In-kartu, tedy bude potřebovat fotku, vyplnit žádost atd. Ale zase už tu In-kartu bude aspoň propříště mít.
27.11.2009 (15:46)  
Josef Petrák:
Já jsem to přece nadhodil jako jeden ze způsobů, jak zrušit obyčejné jízdné. Prostě ty kategorie zákaznické × obyčejné jízdné by se dejme tomu za tři roky zrušily. Namísto toho by bylo pouze základní jízdné, které by bylo třeba o 10 % dražší než dnešní zákaznické jízdné. A z něj by se počítaly veškeré slevy – žákovská, seniorská, rodinná...
Už si rozumíme?

BTW, co ten můj článek?
27.11.2009 (15:37)  
Oto:
Jo, to není až tak podobné. Já jsem tu InKartu Family myslel tak, že by byly kopie pro všechny členy domácnosti, takže by měl slevu i člověk cestující sám. Něco jako Telekonto od O2, Billa rodinná karta nebo zvýhodněné rodinné tarify mobilních operátorů.
27.11.2009 (15:33)  
M:
Nějak jsi při tom štimování zapomněl, že by bylo zrušeno obyčejné jízdné. Tedy normální jízdné by bylo dostupné každému bez nutnosti "výpalného" pro všechny.

Sleva 50 % by byla samozřejmě z normálního jízdného, tedy z toho, čemu se dnes říká zákaznické.

Celé to je postaveno na jednoduché úvaze, že obyčejné jízdné dělá víc škody než užitku: ekonomický přínos má malý (málokdo na něj jezdí) a příležitostné cestující spíš odradí než navnadí.

O nějaké podobné kartě mi povídala moje kamarádka ze Švýcarska, ale tam s ní mají rodiny slevy i na různé vstupy do muzeí a tak.

Jo, že je obyčejné jízdné dražší než autobus, to jsme možná tušili, ale někdo z Luhačovic se proti tomu ohradil. Těch příkladů, kdy by bylo obyčejné jízdné srovnatelné s busem, asi není mnoho, často na cenu autobusu nedosahuje ani zákaznické jízdné (čímž netvrdím, že to je špatně, každý ať si sám zváží, jestli dá přednost třeba levnějšímu busu, nebo vlaku).
registrovaný uživatel Oto 
27.11.2009 (15:06)  
Ad inKarta Family:

kdysi existovala u ČD takzvaná rodinná Karta R. Vyplnila se na to jména až 5 lidí, kteří pak měli slevu, když jeli spolu. Ale už si nepamatuju, kolik to stálo a jaká byla ta sleva.
registrovaný uživatel Lee 
27.11.2009 (13:59)  
ČD Net pro 2-5 osob byl při toulkách vlastí pro naši partu stěžejní doklad. Přehlédnu-li jiné kroky ČD tak tohle je pro mě obrovský mínus.
registrovaný uživatel M 
27.11.2009 (13:43)  
Ze je obycejne jizdne vyssi nez autobus, to jsme taknak tusili:)
registrovaný uživatel M 
27.11.2009 (13:42)  
Hausnumera beru. Akorat si dovolim poznamenat, ze momentalne 4clenna rodina plati 1200 korun/rok, pricemz dostava slevu 25% a tohle jsi ty prohlasil za vypalne.
Misto toho bys nabidl sice slevu 50%, ale taky 10x vyssi vstupni poplatek. To teda nevim, ale i kdyz to byly hausnumera, tak aby to nebylo vypalne, tak by to muselo byt tak 2500 za rok pro vsechny ctyri. A tim se dostaneme skoro na nulu zase...

Ja proti tomu nic nemam, jen mi tam proste nestimuje to s tim 1200 je vypalne, 12000 je supercena pro rodiny...
27.11.2009 (13:39)  
A?
Autor chtěl pouze přispět do debaty o tom, zdali je, nebo není obyčejné jízdné ČD dražší než jízdné v autobusech.
Srovnání kvality je už na rozhodnutí každého jednotlivce (třeba zrovna do Vrchlabí jezdí rozhrkaný motorák, já bych jel raději tím busem).
  1 2 3 4 5 ... 17      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko