..: Jízdní řád a tarif pro rok 2010 :..

ČD 754.026 v barvách Najbrt, R 667 Petr Vok, 21. 11. 2009, foto: Tomáš Kubovec Praha – Neděle 13. prosince 2009 přinese kromě jiného zcela nový jízdní řád vnitrostátních a mezinárodních spojů, drobné i výraznější úpravy vnitrostátního tarifu Českých drah, podle všeho také 10letou smlouvu pro ČD od Ministerstva dopravy ČR i všech krajů ČR, nové a staronové názvy vlakových spojů, exotické jízdní relace a víceméně stejný vozový park jako letos, jen stále více v bledě modrém. Podle parametrů dojednávané smlouvy má být příští rok pro dopravce 2% ziskový za předpokladu, že se zvedne sazba DPH z 9 na 10 % a bude podepsána tolik diskutovaná dlouhodobá smlouva mezi Ministerstvem dopravy, resp. kraji a ČD. Nejzásadnější zprávou pro cestující ale zřejmě je, že obyčejné a zákaznické jízdné dráhy slíbily nezvyšovat.

Jízdní řád pro rok 2010 vychází z toho letošního, a proto se v mnohém nemění. K posilování linek došlo především tam, kde to citelně přinese efekt cestujícím a naopak linky pro dráhy a kraje neperspektivní byly oslabeny. Celkově ubylo spojů o 2 %, ale toto číslo je různé kraj od kraje. Nejvíce zredukoval osobní železniční dopravu Královéhradecký kraj – o 8,5 %. Málo využívané regionální spoje, které jezdí v současném jízdním řádu v sobotu, neděli a v dopolední a večerní době, budou na základě jednání s Královéhradeckým krajem omezeny a na dvou tratích je doprava vedena prozatím do 13. března 2010 (tratě Kopidlno – Dolní Bousov a Opočno pod Orlickými horami – Dobruška). Podobně je na tom také Zlínský kraj, který seškrtá 6 % spojů. Například na lokálce z Újezdce u Luhačovic do Luhačovic zmizí skoro polovina spojů. Ty jsou ale vybrány tak, aby byla trať pro cestující stále dostupná. Změny v mezistátní dálkové dopravě jsme vám již představili.

Novinky na síti SŽDC

1116.087-6 'Polen', REX 2360, Dürnkrut, 2. 5. 2008, foto: Juraj Streber Letošní výluková a stavební činnost přinesla několik inovací na drážní síť. Díky dokončení elektrizace trati Šatov – Znojmo vznikne nové vozební rameno z Vídně. Na jih Moravy tak budou zajíždět patrové vratné soupravy s lokomotivami řady 1116 Rakouských spolkových drah.

Druhý nově elektrizovaný úsek se nachází severněji na Moravě – elektricky se nyní dá přijet ze Zábřehu na Moravě do Šumperka. Díky tomu vznikne hodinový interval osobních vlaků Šumperk – Zábřeh na Moravě – Olomouc hl.n. – Nezamyslice. Vozební rameno ze Zábřehu do České Třebové bude odděleno a většinu vlaků na této koridorové trati povede místo klasické soupravy s elektrickou lokomotivou pouze motorová jednotka RegioNova. Elektrifikace ovlivní i vozbu po trati přes Ostružnou, kudy z Brna do Jeseníku budou vedeny pouze 2 páry vlaků, ostatní budou převedeny na spěšné vlaky výchozí ze Zábřehu na Moravě.

Během září tohoto roku začala také mnoho let diskutovaná elektrizace trati z Lysé nad Labem do Milovic. Od prosince bude v rámci pražského Eska vytvořena linka S20 z Prahy–Masarykova nádraží do Milovic, která bude v provozu o pracovních dnech s hodinovým intervalem. Nasazeny budou elektrické patrové jednotky CityElefant. Víkendový provoz zajistí motorové vozy z Milovic do Lysé s návaznými spoji do Prahy.

Díky dostavbě traťového úseku Praha–Libeň – Praha-Běchovice a rekonstrukci stanice Praha–Libeň jako takové dojde k plné aktivaci Nového spojení. Stanice Praha–Vršovice již na trati 011 Praha – Kolín uvedena není a všechny vlaky jsou vedeny přes Libeň a Nové spojení. Z hlavního pražského nádraží se stane centrální přestupní bod. I průjezdné vlaky z Maďarska a Rakouska do Německa budou jezdit úvratí přes Prahu hl.n.

Základní jízdné nedraží, některé nabídky však ano

Proti minulému roku jsou letošní úpravy tarifu ČD víceméně jen kosmetické. Předně, cena roční aplikace In–gold, opravňující k neomezenému cestování všemi vlaky a oběma vozovými třídami, se dostává cenou na svou zaváděcí hodnotu 22 000 Kč. Kratší časové varianty jsou upraveny analogicky. Bohužel varianta nevyžadující čipovou In–kartu/Rail+ nazývaná Klasik, je zrušena bez náhrady. Kromě toho se ruší i jednodenní síťový doklad ČD Net ve variantě pro 2 – 5 osob, který byl prodáván za 990 Kč. Varianta pro 1 osobu zůstává s cenou na úrovni 450 Kč, ale pouze pro držitele zákaznických In–karet, ostatní si nově zaplatí 600 Kč. Novou nabídkou pak bude týdenní varianta ČD Net 940 Kč, resp. 1250 Kč pro ty, kteří nejsou držiteli zákaznické karty dopravce.

Zásadní revizí cen a pravidel projde akční nabídka eLiška pro cestování mezi krajskými městy České republiky. Zástupci dopravce se netají tím, že chtějí zamezit „spekulativnímu nákupu na jiných trasách a suplování žákovského jízdného,“ kdy lístky pro relace Ostrava – Praha, ale i Ostrava Plzeň, Karlovy Vary a Ústí nad Labem byly dlouho dopředu beznadějně vyprodány. Nová pravidla nastavují limit na počet dokladů – na jednu In–kartu si lze koupit jedinou eLišku na jeden den. Dále budou trasy cenově rozlišeny. Např. trasa Olomouc – Brno, kdy eLiška byla dokonce dražší než obyčejné jízdné, bude nově zlevněna o 50 % na 80 Kč. Naopak třeba Ostrava – Karlovy Vary bude nově stát 430 Kč. Nejtypičtější relace budou nabízeny za 170 Kč (Praha – Brno) a 260 Kč (Praha – Ostrava). Nově mají být nabízeny dva cenově různé kontigenty pro danou relaci. Po vyprodání eLišek nižší ceny bude automaticky nabídnutá cena vyšší, ale stále atraktivní. Při nevyzvednutí budou jízdenky automaticky propadat a peníze nebudou cestujícímu vráceny.

Aktualizován bude také seznam eTiketů pro cesty do zahraničí. S ukončením páru vlaků EC Comenius zaniká také akční nabídka pro cestu Praha – Krakov. Nově i jízda do Lublaně bude vyžadovat 2 přestupy vzhledem ke zkrácení trasy nynějšího EC Jože Plečnik z Prahy pouze po Linec a upravení i jeho pojmenování na IC Anton Bruckner. Nově přibudou nabídky z Prahy a Brna do Stralsundu, a z Prahy do Villachu, Bregenzu, Innsbrucku, Grazu a Klagenfurtu.

Co nás čeká dál?

České dráhy, Asociace krajů ČR a Ministerstvo dopravy se snaží finalizovat a podepsat veškeré dlouhodobé kontrakty do 3. 12. 2009, protože podle směrnic Evropské komise po tomto datu bude nutné na takové projekty vypsat výběrová řízení. To je ožehavé téma, zejména po překvapivém zrušení výběrového řízení v Plzeňském kraji. Někteří soukromí dopravci nyní volají po žalobách u evropských soudů. Náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek pro ČT ale uvedl, že podle právních rozborů je vše v pořádku. Jestli bude mít tato kauza nějakou dohru, to uvidíme v následujících měsících.

ČD kromě provozu podle nového jízdní řádu spustí také nové webové stránky, jejichž součástí má být i cenový asistent. Na jeho důkladné vyzkoušení se v redakci již těšíme. Nový, více modrý a elegantnější design začnou dostávat také zákaznické In–karty/Rail+. Na tu nově získáte předvánoční slevu třeba u mobilního operátora Vodafone. Slevu 20 % pro držitele karet poskytuje také pražská firma Halotaxi.

Zdroj: České dráhy – Novinky v dálkové dopravě, Změny v JŘ 2010, Novinky v Praze a Středočeském kraji, Novinky v Pardubickém kraji, Novinky v Olomouckém kraji, Tarifní novinky, Vodafone


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 26.11.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify Jízdní řád

Další z regionu Evropa Česká republika (celá)


  1 ... 13 14 15 16 17      Zpráv na stránku:   
editor nebo admin ŽP Nick  mail  
26.11.2009 (12:44)  
Andrew33: Sice se píše, že jízdné zdraženo nebude, ale ono už je nyní drahé jako prase. In-gold rok od roku zdražují, výhodné jízdenky se ruší...
Asi by bylo dobré zmínit, jaká cena jízdenky by byla podle Vás optimální.

Zrušené nabídky asi nebyly tak často využívané, jinak by je nikdo se zdravým rozumem nerušil. Rušení nejméně používaných nabídek beru jako úlitbu kritikům pohoršujícím se nad složitým tarifním systémem ČD.

Zpřísnění pravidel pro eLišku je asi celkem pochopitelné. Sice odradí cestující s nakoupenými eLiškami na dlouhou dobu dopředu, kteří snad ani na nic jiného nejezdili, ale naopak může nalákat cestující váhající mezi busem a vlakem, kteří budou mít větší šanci se k eLišce dostat. Dříve to byl pro ně takový Yetti - četli o ní, ale z Phy do Ovy neměli moc šancí na ní cestovat ;-)
26.11.2009 (12:41)  
Mohl byste sem dát někdo odkaz na nové ceny eLišky?

Že je eLiška mimořádná sleva a že na ni podle nějakých předpisů nemám nárok mě jako cestujícího absolutně nezajímá, zvlášť když eLišku provázela taková reklamní kampaň.

Ale to je klasický marketingový postup ČD:
1) Zavede se nová fajn nabídka, ale skoro nikdo o ní neví (KMB, eLiška)
2) Nabídka časem vstoupí v širší povědomí a cestující začnou využívat její nedomyšlenosti (žádné příplatky IC/EC u KMB, fakticky nevyužívané relace u eLišky)
3) Dráhy začnou původně jednoduchou nabídku komplikovat
4) Dráhy začnou původně cenově výhodnou nabídku při každé příležitosti zdražovat (KMB 1200-1300-1400-1600-2000, eLiška 140-160-???)
5) Cestující jsou nasraní a přestanou nabídku využívat, ČD jsou spokojené, jak to těm vyžírkům nandaly

Ad argument "vlaky jezdí pořád plné": Já třeba vlakem nejezdím kvůli cenové (nebo jakékoli jiné) politice ČD, ale kvůli fyzickým parametrům vlaku jako takového (místo na nohy i zavazadla, žádné houpání, záchod, místy stolky, jídelní vůz, v zahraničí i zásuvky apod.)
Navíc obecně stoupá mobilita lidí a prudce stoupá počet studentů, pro které je často vlaku jedinou volbou, jak se v rozumné čase dostat v neděli večer z jednoho koutu ČR na druhý).

Tedy (malý) absolutní růst = relativní pokles.
26.11.2009 (12:35)  
Technická: Metropol a Slovakia přes Vršky pojedou.
registrovaný uživatel Oto 
26.11.2009 (12:27)  
Za nejvíc negativní změnu považuju zrušení ČDNetu pro 5 lidí za 900 Kč.
Největší vliv to má na cesty větších skupin na Moravu/Slovensko:

Např. Praha - Žilina - Praha: zdražení ze 493 Kč na 678 Kč, to je o 37% !
26.11.2009 (12:24)  
Myslím že mnozí tady dost přehánějí a skutečná změna poptávky bude stěží patrná. Otevření dálnice do Ostravy asi pár cestujících ubere, ale ani teď není autobus velká výhra - chce tam vůbec SA přidat nějaké spoje k tomu (téměř) ničemu, co tam jezdí teď? Ohledně aut bych řekl že většina lidí jezdí Pha-Ova samostatně nebo ve dvou, a kdybych měl jet s rodinou (jak tu někdo píše) 350 km za volantem s otrávenými dětmi za zády, tak nevím. Spíš bych čekal odliv z vlaků v regionu kolem dálnice, třeba Ostrava - Bílovec apod.
Jiří Voseček: V jednom příspěvku napsat že ČD neudělaly pro cestující vůbec nic, a zároveň že mi plní moje sny...
dopisovatel nebo člen ŽP Andrew33  mail  
26.11.2009 (12:09)  
Tady většina lidí psala, píše a psát bude, že ČD odrazují od jízdy vlakem, ale pořád jsou vlaky narvané, nebo dost plné... Aspoň na relacích, kde jezdím já. A nevěřím, že se to od nového gvd změní.
Jinak mě taky docela mrzí, že ČD pro cestující neudělaly vůbec nic. Sice se píše, že jízdné zdraženo nebude, ale ono už je nyní drahé jako prase. In-gold rok od roku zdražují, výhodné jízdenky se ruší...
Zatím mě to z vlaku nevyžene, protože do autobusu, který jede víc než 50 km/h mě nikdo nedostane, ale tohle "zhoršování" podmínek pro cestování vlakem mě fakt štve.
registrovaný uživatel happy 
26.11.2009 (12:07)  
Co mají proboha za dlouhodobý cíl?
Podržet si lukrativní relace a ostatní svým přístupem zahlušit a zadupat.
registrovaný uživatel Yves 
26.11.2009 (11:42)  
Zdravím, v pasáži o elektrifikacích se nepíše nic o 240ce. Víte o ní někdo něco nového?? :)
26.11.2009 (11:25)  
Stručně lze říci, že ČD zrušily atraktivní nabídky:
ČD NET 2-5 osob
160 Kč eLiška
nedávno Léto 26

Pro cestujícího neudělaly vůbec nic. Co mají proboha za dlouhodobý cíl?

Jsem zvědavý na slibovaný kalkulátor jízdného, nad něčím takovým jsem přemýšlel a teď mi ČD plní sny stejně jako v případě automatů na jízdenky.
26.11.2009 (10:42)  
J.H.: eLiška za 20 Kč, nešťastná eLiška (po vyprodání těch levnějších) za 25 Kč. Ceník se objevil na K-Reportu.
  1 ... 13 14 15 16 17      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko