Praha – Neděle 13. prosince 2009 přinese kromě jiného zcela nový jízdní řád vnitrostátních a mezinárodních spojů, drobné i výraznější úpravy vnitrostátního tarifu Českých drah, podle všeho také 10letou smlouvu pro ČD od Ministerstva dopravy ČR i všech krajů ČR, nové a staronové názvy vlakových spojů, exotické jízdní relace a víceméně stejný vozový park jako letos, jen stále více v bledě modrém. Podle parametrů dojednávané smlouvy má být příští rok pro dopravce 2% ziskový za předpokladu, že se zvedne sazba DPH z 9 na 10 % a bude podepsána tolik diskutovaná dlouhodobá smlouva mezi Ministerstvem dopravy, resp. kraji a ČD. Nejzásadnější zprávou pro cestující ale zřejmě je, že obyčejné a zákaznické jízdné dráhy slíbily nezvyšovat.
Jízdní řád pro rok 2010 vychází z toho letošního, a proto se v mnohém nemění. K posilování linek došlo především tam, kde to citelně přinese efekt cestujícím a naopak linky pro dráhy a kraje neperspektivní byly oslabeny. Celkově ubylo spojů o 2 %, ale toto číslo je různé kraj od kraje. Nejvíce zredukoval osobní železniční dopravu Královéhradecký kraj – o 8,5 %. Málo využívané regionální spoje, které jezdí v současném jízdním řádu v sobotu, neděli a v dopolední a večerní době, budou na základě jednání s Královéhradeckým krajem omezeny a na dvou tratích je doprava vedena prozatím do 13. března 2010 (tratě Kopidlno – Dolní Bousov a Opočno pod Orlickými horami – Dobruška). Podobně je na tom také Zlínský kraj, který seškrtá 6 % spojů. Například na lokálce z Újezdce u Luhačovic do Luhačovic zmizí skoro polovina spojů. Ty jsou ale vybrány tak, aby byla trať pro cestující stále dostupná. Změny v mezistátní dálkové dopravě jsme vám již představili.
Novinky na síti SŽDC
Letošní výluková a stavební činnost přinesla několik inovací na drážní síť. Díky dokončení elektrizace trati Šatov – Znojmo vznikne nové vozební rameno z Vídně. Na jih Moravy tak budou zajíždět patrové vratné soupravy s lokomotivami řady 1116 Rakouských spolkových drah.
Druhý nově elektrizovaný úsek se nachází severněji na Moravě – elektricky se nyní dá přijet ze Zábřehu na Moravě do Šumperka. Díky tomu vznikne hodinový interval osobních vlaků Šumperk – Zábřeh na Moravě – Olomouc hl.n. – Nezamyslice. Vozební rameno ze Zábřehu do České Třebové bude odděleno a většinu vlaků na této koridorové trati povede místo klasické soupravy s elektrickou lokomotivou pouze motorová jednotka RegioNova. Elektrifikace ovlivní i vozbu po trati přes Ostružnou, kudy z Brna do Jeseníku budou vedeny pouze 2 páry vlaků, ostatní budou převedeny na spěšné vlaky výchozí ze Zábřehu na Moravě.
Během září tohoto roku začala také mnoho let diskutovaná elektrizace trati z Lysé nad Labem do Milovic. Od prosince bude v rámci pražského Eska vytvořena linka S20 z Prahy–Masarykova nádraží do Milovic, která bude v provozu o pracovních dnech s hodinovým intervalem. Nasazeny budou elektrické patrové jednotky CityElefant. Víkendový provoz zajistí motorové vozy z Milovic do Lysé s návaznými spoji do Prahy.
Díky dostavbě traťového úseku Praha–Libeň – Praha-Běchovice a rekonstrukci stanice Praha–Libeň jako takové dojde k plné aktivaci Nového spojení. Stanice Praha–Vršovice již na trati 011 Praha – Kolín uvedena není a všechny vlaky jsou vedeny přes Libeň a Nové spojení. Z hlavního pražského nádraží se stane centrální přestupní bod. I průjezdné vlaky z Maďarska a Rakouska do Německa budou jezdit úvratí přes Prahu hl.n.
Základní jízdné nedraží, některé nabídky však ano
Proti minulému roku jsou letošní úpravy tarifu ČD víceméně jen kosmetické. Předně, cena roční aplikace In–gold, opravňující k neomezenému cestování všemi vlaky a oběma vozovými třídami, se dostává cenou na svou zaváděcí hodnotu 22 000 Kč. Kratší časové varianty jsou upraveny analogicky. Bohužel varianta nevyžadující čipovou In–kartu/Rail+ nazývaná Klasik, je zrušena bez náhrady. Kromě toho se ruší i jednodenní síťový doklad ČD Net ve variantě pro 2 – 5 osob, který byl prodáván za 990 Kč. Varianta pro 1 osobu zůstává s cenou na úrovni 450 Kč, ale pouze pro držitele zákaznických In–karet, ostatní si nově zaplatí 600 Kč. Novou nabídkou pak bude týdenní varianta ČD Net 940 Kč, resp. 1250 Kč pro ty, kteří nejsou držiteli zákaznické karty dopravce.
Zásadní revizí cen a pravidel projde akční nabídka eLiška pro cestování mezi krajskými městy České republiky. Zástupci dopravce se netají tím, že chtějí zamezit „spekulativnímu nákupu na jiných trasách a suplování žákovského jízdného,“ kdy lístky pro relace Ostrava – Praha, ale i Ostrava Plzeň, Karlovy Vary a Ústí nad Labem byly dlouho dopředu beznadějně vyprodány. Nová pravidla nastavují limit na počet dokladů – na jednu In–kartu si lze koupit jedinou eLišku na jeden den. Dále budou trasy cenově rozlišeny. Např. trasa Olomouc – Brno, kdy eLiška byla dokonce dražší než obyčejné jízdné, bude nově zlevněna o 50 % na 80 Kč. Naopak třeba Ostrava – Karlovy Vary bude nově stát 430 Kč. Nejtypičtější relace budou nabízeny za 170 Kč (Praha – Brno) a 260 Kč (Praha – Ostrava). Nově mají být nabízeny dva cenově různé kontigenty pro danou relaci. Po vyprodání eLišek nižší ceny bude automaticky nabídnutá cena vyšší, ale stále atraktivní. Při nevyzvednutí budou jízdenky automaticky propadat a peníze nebudou cestujícímu vráceny.
Aktualizován bude také seznam eTiketů pro cesty do zahraničí. S ukončením páru vlaků EC Comenius zaniká také akční nabídka pro cestu Praha – Krakov. Nově i jízda do Lublaně bude vyžadovat 2 přestupy vzhledem ke zkrácení trasy nynějšího EC Jože Plečnik z Prahy pouze po Linec a upravení i jeho pojmenování na IC Anton Bruckner. Nově přibudou nabídky z Prahy a Brna do Stralsundu, a z Prahy do Villachu, Bregenzu, Innsbrucku, Grazu a Klagenfurtu.
Co nás čeká dál?
České dráhy, Asociace krajů ČR a Ministerstvo dopravy se snaží finalizovat a podepsat veškeré dlouhodobé kontrakty do 3. 12. 2009, protože podle směrnic Evropské komise po tomto datu bude nutné na takové projekty vypsat výběrová řízení. To je ožehavé téma, zejména po překvapivém zrušení výběrového řízení v Plzeňském kraji. Někteří soukromí dopravci nyní volají po žalobách u evropských soudů. Náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek pro ČT ale uvedl, že podle právních rozborů je vše v pořádku. Jestli bude mít tato kauza nějakou dohru, to uvidíme v následujících měsících.
ČD kromě provozu podle nového jízdní řádu spustí také nové webové stránky, jejichž součástí má být i cenový asistent. Na jeho důkladné vyzkoušení se v redakci již těšíme. Nový, více modrý a elegantnější design začnou dostávat také zákaznické In–karty/Rail+. Na tu nově získáte předvánoční slevu třeba u mobilního operátora Vodafone. Slevu 20 % pro držitele karet poskytuje také pražská firma Halotaxi.
Zdroj: České dráhy – Novinky v dálkové dopravě, Změny v JŘ 2010, Novinky v Praze a Středočeském kraji, Novinky v Pardubickém kraji, Novinky v Olomouckém kraji, Tarifní novinky, Vodafone
| 26.11.2009 (7:00)
A druhá věc. Psal to tu několikrát i Georgo – drahost tarifu ČD je relativní. Porovnejte jízdné s okolními státy a taky vám národní dopravce přijde jako charita a i obyčejné jízdní v první třídě jako směšné. A u ZSSK tím tuplem. Navíc, podle nově navrhovaných smluv je ČD garantem toho, že budou držby, takže co nevyberou od lidí, to nemají. :)
A i v ČR jezdí někteří vlakem dobrovolně, např. většina platících cestujících první třídy má jistě možnost jet autem, leč kvůli pohodlí tak nečiní.
Asi je potřeba podívat se na jednotlivé segmenty osobní dopravy - na příměstských linkách jezdí lidé vlakem, aby se vyhnuli zácpám (a zkracováním intervalů se daří přetahovat další z IAD), na EC/IC relacích kvůli pohodlí (a probíhá boj s rychlejšími/levnějšími auty/busy), a na lokálkách a pojízdném šrotu asi především ti, co jinak nemůžou.
Každý tenhle segment má jiné důvody používání, jiné cenové relace (např. denní dojíždění v PID vyjde násobně levněji, než benzín do auta), jiná očekávání (a tedy jiné priority)... Celé je to na složitější analýzy a snad v ČD sedí někdo, kdo o tom přemýšlí v širších souvislostech (leč zůstává otázka, co se s tím vůbec dá dělat).
Ale dobre - zkus prosim nastinit tvoji predstavu, jak by vypadala zmena k lepsimu pro cestujici. Vsechno dolu o 50%? Jestli neco takoveho, tak to prosim dopln o tezi, kdo by to zaplatil. A pokud jde o zavedeni nejakych specialnich nabidek, tak nezapomen, ze CD jsou dlouhodobe kritizovany za slozity tarif (elisky jsou jiste prvkem slozitosti), takze s nabidkami, ktere jdou nad linearni tarif, setri
Na poli informací a služeb okolo to už je jiná kapitola.
myrha - no hypermarket je vubec zajimavej fenomen - spousta lidi jede do hypermarketu, aby usetrila padesat korun za nakup, pricemz za benzin da stovku:-) Ja osobne a rekl bych ze i spousta ridicu neresi, jestli jede vlakem nebo autem kvuli cene. Vlak je v podstate vzdycky levnejsi. Autem jezdim za nejakych co ja vim pet sest korun. Cena proste vubec nehraje roli. Takovy Brno-Praha - jedna cesta autem je kolem 1000 korun (nebo 500 pokud pocitam jenom benzin). Pokud to vezmu takhle, tak bych vzdycky musel vlakem. To, proc nekdy jedu autem jsou zjevne veci, ktere se na koruny nepocitaji. A i kdyby vlak byl zadarmo, tak vlakem nepojedu.
Resume zlevneni na polovinu by bylo, ze by klesly trzby a prohloubila by se ztrata...
Stana - den je dlouhej, jeste pockej:-)
Jinak nic nepíšu, jen tiše přihlížím....
Takže na mé nejčastější relaci to vypadá na zdražení o 9–25 %, oproti zákaznickému jízdnému už skoro nic neušetřím.
Nikdy jsem eLišku nekupoval přes Internet a nikdy se mi nestalo, že by byl příděl v automatu vyčerpán.
Budou se mě týkat ty modré, nebo ty červené ceny?
Jak tu někde zaznělo: Proč by ceny ostatních druhů dopravy měly proboha růst? Ekonomickou krizi provází minimální inflace, ceny ropy také nejsou závratné, platy nerostou. Kde jste na to jenom kdo přišel?
Já teď ze stále stejného platu budu muset odkrojit větší část na dopravu, to je celé.
vekos - ja kdybych sehnal dalsich 166 lidi, tak litam zadarmo letadlem... Je to neuveritelne, ale pokud jsou v aute ctyri, tak je auto vzdycky nejlevnejsi varianta (rozhodne v pripade, ze nebudeme pocitat pojisteni a dalsi srandy, ktery s auteem souvisi, pokud budeme rizeni povazovat za traveni volneho casu a ne mrhani volnym casem). Za tenhle tvuj objev nobelovku necekej, tohle se uz nejakou dobu vi...
Akorat jsi ze sebe udelal peknyho idiota, kterej napsal - kdyz mi rohlik zdrazi na tri koruny, tak ho proste ukradnu. Gratuluji a mam radost, ze podobni multikulturni lide obohacuji nasi spolecnost. Kde by narod byl bez flakacu a zlodeju:-)
sohaj - takze v Nemecku (kde auto stoji stejne, ale vlak je mnohem drazsi) jezdi vlakem sami zeleznicni nadsenci? Fakt vyborna analyza...
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.










