Ostrava - Již za několik dní bude v Ostravě zahájen 9. ročník mezinárodního veletrhu drážní techniky, výrobků a služeb pro potřeby železniční a městské kolejové dopravy Czech Raildays 2008, organizovaný společnostmi M-Presse (vydavatel magazínu Railvolution a dalších titulů v oboru dopravy), České dráhy a Správa železniční dopravní cesty. Tato výstava si za uplynulé roky získala velkou oblibu odborné i širší veřejnosti a stala se tak jedním z významných bodů v kalendáři nejednoho fanouška železnice. Podle katalogu vystavovatelů se máme i letos na co těšit. Navštívíte-li příští týden areál nedaleko ostravského hlavního nádraží, kromě novinek vystavovatelů určitě narazíte i na členy redakce. ŽelPage bude pochopitelně veletrh sledovat, takže i kdyby vám cesta do Ostravy nevycházela, o nic podstatného nepřijdete.
Tři dny s maximální koncentrací železničních novinek
Veletrh bude otevřen veřejnosti ve dnech 17. - 19. června. V úterý bude slavnostně zahájen v 9:00 pro VIP hosty, široké veřejnosti a pro veřejnost bude areál otevřen o půl hodiny později. Ostatní dny areál otevírá své brány v devět ráno a čas na prohlížení mají návštěvníci až do šesti hodin večer; kromě čtvrtku, kdy expozice končí již v 16:00. Ačkoli dlouhodobé předpovědi počasí v našich zeměpisných šířkách ani zdaleka nejsou pověstné svou přesností, dá v této chvíli tušit, že počasí pro prohlížení venkovních exponátů nebude tento rok zrovna ideální. Můžeme-li českým meteo-serverům věřit, mají návštěvníci šanci na fotku s násvitem a přechod suchou nohou jen ve čtvrtek. Zkušenost z minulého roku naopak radí vyhnout se závěrečnému dni, kdy se už kolem poledne některé stánky neskrytě těší domů a pracují na přípravách k odjezdu. Nakonec, železniční fandové včetně poddruhu šotouš již z definice snesou hodně.
Vzhledem k orientaci veletrhu na veřejnost je velkým plusem téměř symbolická cena vstupného - 60 Kč pro dospělé a 20 Kč pro děti a studenty. Prodej vstupenek končí vždy hodinu před uzavřením daného dne.
Pokud je to vaše první návštěva...
Areál výstavy se nachází v blízkosti ostravského hlavního nádraží. Pokud ale místní poměry zatím neznáte a mapka na webu Czech Raildays na vás působí trochu zmateně (jako poprvé působila na mě), stačí vyjít od budovy nádraží směrem k centru, držet se vpravo po ulici Jirská na křižovatce odbočit vpravo na Mariánskohorskou. Po asi 180 metrech se dostanete přímo k bráně areálu.
Na co se můžeme těšit
Minuloroční parádu v podání Siemensu asi jen tak brzy znovu nezažijeme, stejně jako se nepotvrdily původní spekulace o vystavení prototypu lokomotivy 109E/380 ČD, případně jednotky řady 575 LG v expozici Škoda Transportation. Na druhou stranu všichni netrpělivě čekáme na "trnavské rekonstrukce osobních vozů pro České dráhy, a ty be se v Ostravě objevit měly. ŽOS Trnava má v kolejišti vyhrazeno jedno místo, které zřejmě zaujme prototypové Bee 20-70.508. Místo pro dva vozy má k dispozici MOVO Plzeň, jež se na stejném projektu podílí modernizacemi ostatních řad vozů. Lze tedy očekávat i "červenou edici" vozu řady Apee144.
Poprvé od svého oficiálního představení veřejnosti na MSV 2007 se do ČR podívá novostavba vozu z dílny slovenské ŽOS Vrútky - na Raildays bude vystaven Bmpeer 61 56 20-70 207-1 a vůbec poprvé od zkoušek na okruhu bude v ČR k vidění restaurační vůz řady WRRmeer (podle všeho 61 56 88-70 012-4), rekonstruovaný z vozu řady BRcm u stejného výrobce.
Své třetí veřejné vystavení zřejmě zažije motorová jednotka řady 813-913, tedy slovenská variace na Regionovu od ŽOS Zvolen. Pozadu nezůstane ani šumperský Pars, u kterého lze čekat řídicí vůz řady 954.2 / ABfbrdtn, představený rovněž na loňském MSV v Brně. Mezi vystavovateli nebudou chybět ani další výrobci kolejových vozidel - KOS Krnov, LOSTR Louny, CZ-LOKO a další.
ČD Cargo na výstavních kolejích představí nové, resp. rekonstruované vozy pro nákladní dopravu (mj. řady Kils, Laaps), ve společné expozici skupiny České dráhy pak bude prezentovat portfolio svých služeb. V rámci koncernu se bude prezentovat i Výzkumný ústav železniční, DPOV Přerov, Traťová strojní společnost a ČD-Telematika.
Zajímavé z pohledu cestujícího by mohly být expozice výrobců interiérových součástí - Borcad Fryčovce, dodavatel většiny nových sedadel pro vozidla ČD, představí nový typ sedačky pro regionální vlaky. Nebude chybět ani MSV Interiér.
Podrobný seznam vystavovatelů i přehled vybraných novinek lze nalézt na oficiálních webových stránkách veletrhu.
Zdroj: M-Presse/Czech Raildays, České dráhy.
To už tak prostě je, jako že Autosalon plný světových novinek je v Ženevě, ale měly by být i přes Week-End, aby i my z druhého konce republiky jsme mohly jet na CRD, a nemusely si brát dovolenou ( nebo se ulejvat ze školy).
Jinak se jedná o zrekonstruovanou 210 s katrem, aby mohla operovat bez akumulátorového vozu. Řízení pomocných pohonů IGBT, řízení trakčních motorů tyristory,výkon katru něco kolem 380kW. Výhled z kabiny nebyl zase tak hrozný, jak jsem původně předpokládal, jinak doporučuji navštívit polskou bobinu, která prošla kompletní rekonstrukcí a parní modelový vláček, který uveze technika a cca 4 pištící děcka :D
Ad text: slovenská "Regionova" nebyla, byla tam naše a řídící vůz 954.2 tam též nebyl, ovšem nevylučuji, že by to tam dnes mohli navozit.
Závěrem mě překvapilo reko Bdmtee, u kterého byly vyměněny sedačky a u pár se skvěle dívá z okna (do stěny :D )
S@fino: je to veľmi pravdepodobné, takže by som tomu veriô. Cargo má objednaných dosť exponátov...
Nevím, co je za problém na tom, že je to v Ostravě - loni jsem tam ráno přijel z Prahy, do oběda jsem si veletrh důkladně prošel a celé odpoledne jsem na Ostravsku pak strávil podle svého. V Ostravě se to koná už jen protože šéfredaktor M-presse tam bydlí, a nevím jak by to zrealizoval třeba v Praze, když není ani kde.
A nakonec, ti co říkají že je to nuda, ať si uvědomí, že jde o veletrh, kde firmy prezentují své výrobky a získávají zakázky. Primárním účelem akce není aby si šotouši prolézali vagonky a troubili v Regionově na klakson.
Alan Řepka: Čakať rok kvôli 40 Kč, to som ešte nepočul. :D A čo keď bude budúci rok vstupné 60 Kč študenti a dospelí viac? :D
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.