Olomouc - Pravidelní cestující se od 29. května snáze dozvědí o dopravních omezeních na železničních tratích, které využívají. Umožní to společný informační projekt Českých drah a Správy železniční dopravní cesty, jenž byl dnes oficiálně představen na olomouckém hlavním nádraží. Cílem dlouhodobé kampaně je nabídnout veřejnosti i médiím jednotný a přehledný systém informování o výlukách a mimořádnostech, které nepříjemně ovlivňují cestování. Celou aktivitu zastřešuje nový vizuální styl, který by měl na důležité informace na první pohled upozornit. Kromě oranžovo-bilých informačních panelů ve stanicích mohou být cestující od dnešního dne pravidelně informováni i e-mailem.
Mravenec vám poradí
Tvůrci informační kampaně se rozhodli kromě výrazné barevné kombinace představit i maskota, který bude veřejnost, obdobně jako u Ředitelství silnic a dálnic, upozorňovat na výluky a informovat o stavebních pracích. Novým symbolem koridorů a rekonstrukcí se tak stává mravenec. Ten má podle SŽDC vystihnout charakter probíhajících rozsáhlých projektů při modernizacích koridorů a rekonstrukcích nádraží. „Bude radit cestujícím, jakou nejlepší trasu použít, informovat je o výlukách a omezeních i o náhradní autobusové dopravě a také varovat na červenobílých stavebních páskách před vstupem do míst, kde se intenzivně staví,“ říká Zbyněk Honys, ředitel Odboru komunikace ČD. S informačními panely se od dnešního dne mohou cestující setkat na nádražích v Praze, Olomouci, Plzni, Kolíně a Českých Budějovících, tedy v uzlech, v nichž se naplno projevuje výluková činnost. „Systém se letos postupně rozšíří do 357 stanic v celé České republice,“ dodává Jiří Kolář, náměstek generálního ředitele ČD pro provoz. Na všech informačních materiálech bude viditelně uvedeno číslo informační linky pro zákazníky, stejně jako adresa webového přehledu výluk.
ČD slibují podrobnější a konkrétnější informace
Sekce webových stránek ČD věnovaná výlukám bude od dnešního dne poskytovat víc praktických informací: především přehled vlaků, kterých se dané omezení dotkne, s rychlým přístupem k detailům o jízdě konkrétního vlaku. Přehledy by nově měly obsahovat přesnější popis příčiny výluky a informace o náhradní autobusové dopravě. Právě ta způsobuje cestujícím nejvíc komplikací, za což se dráhy v minulosti stávaly terčem kritiky pro nedostečné informování. Řešením by měla být podle Aleše Ondrůje z tiskového oddělení ČD právě lepší informovanost veřejnosti. K tomu poslouží kampaň, která cestujícím vysvětlí, že výluky jsou nutné pro zkvalitnění vlakové dopravy. Pro lepší orientaci v systému tratí a nalezení výhodnějšího spojení má posloužit nové grafické zpracování mapy výlukové činnosti.
Novou funkcí je automatické zasílání informací o výlukách e-mailem. Jednoduše si o něj může požádat každý na webu ČD a vybrat si tratě, o kterých jej následně bude systém informovat. Přehled výluk na další den zájemcům přijde do schránky vždy kolem čtrnácté hodiny; týdenní přehledy pak budou zasílány v pátek po poledni. Zpráva bude, podobně jako přehled na webových stránkách, obsahovat údaje o délce omezení, zasažených spojích, příčinách a případné náhradní dopravě. Rozšířená verze tohoto systému je určena novinářům, které takto mohou ČD informovat o nejdůležitějších mimořádnostech v dopravě v předstihu.
Zrychlujeme dopravu na železnici - daní za to jsou výluky
Od všech představených novinek si ČD i SŽDC slibují lepší informovanost o změnách, které se na české železnici ději, a omezeních, jež si tyto projekty vyžadují. To by mohlo přispět k zlepšení poměrně špatné pověsti drah, pokud jde o zpoždění a komplikace v dopravě. Dráhy v tomto směru jako příklad uvádějí nedávnou elektrifikaci tratě z Ostravy do Opavy, kde podle Ondrůje po počátečních pochybnostech veřejnost přijala několikaměsíční výluku s náhradní autobusovou dopravou s pochopením. Ještě v průběhu letošního roku bude dokončeno několik významných projektů, včetně segmentu 3. koridoru Olomouc - Zábřeh a pražského Nového spojení, čímž se odstraní hned několik úzkých míst na hlavních tazích. Už nyní ale SŽDC plánuje další stavby, které přinesou nová omezení v dalších úsecích. Tempo stavebních prací by nemělo polevit ani v následujících letech - jen letos stát investuje do obnovy a modernizace železniční stíě 27 miliard korun a tato částka se s pomocí operačního programu Doprava v budoucnu ještě zvýší. „Stavební práce na železničních tratích s sebou vždy přinášejí určitá omezení a někdy mohou i komplikovat cestování. Ale po jejich dokončení se cestující a dopravci dočkají rychlé, bezpečné a spolehlivé železnice v evropských parametrech,“ uvádí Jan Komárek, generální ředitel SŽDC.
zdroj: ŽelPage

A hlavně není často adresátem celé řady informací – (odesílatel ani neví, že ten někdo takový existuje), takže o výlukách se dozvídá často se značným zpožděním, až v době, kdy ta výluka běží, zatímco v DP Praha má každá databáze svého správce (TRAM, BUS, METRO), pak existuje "styčný" pracovník firmy CHAPS s.r.o., který sedí na DP ...
Ano je to chyba systému ... a hlavně peněz.
Dceřinná společnost Telematika nenavýší počet pracovníků spravujících IDOS (naopak počet pracovníků byl snížen), snad možná, kdyby ho zaplatila "matka", ale na to matka nemá peníze ... a především nebude platit někoho v cizí firmě...
lwq: Nemyslel jsem to tak, že je IDOS pomalý kvůli reklamám, ale že je pomalý na serverech iDnesu.
Miroslav Zikmund: Jak říkal Babilon, stačí poznámku s odkazem na informace o výlukách. A na to stačí, aby se při hledání trasy kontrolovalo, zda tam není výluka. I když výlukový jízdní řád se do IDOSu taky dá dát, viz jeho MHD sekce.
Příklad - na trati Plzeň – ČB je výluka s NAD. To znamená, že se musí udělat nová trasa, která bude zahrnovat dobu jízdy autobusem, někdy až o 30 minut delší, pak další poloha vlaku v reálném = zpožděném čase ... až do konečné stanice vlaku, tedy třebas až do Brna.
Pochopitelně by to bylo správné, protože by se cestujícím nenabízely přípojné vlaky, které z důvodu výlukového zpoždění jedou nezvratně ujedou; jenže k tomuto požadavku se O11 staví zamítavě, protože by musel se zaměstnávat další tým pracovníků věnující se pouze výlukám. Pokud přejde SENA pod SŽDC, tak dopravce nedonutí sestavovatale jízdního řádu, aby mu tato data dodával... nebo za to bude chtít zaplatit ...
DB, které plánují výluky na měsíce dopředu u dálkových ECček zapracují výlukovou polohu do databáze EJŘ, jenomže ČD – i když ví, že ten vlak bude předán v Dolním Žlebu třebas s 50 minutami zpoždění variantní (zpožděnou trasu) trasu nezpracují, takže ačkoli vědí, že ten vlak pojede ten den s 50 minutovým zpožděním, cestující předem neinformují. Data IDOSu, která se přebírají od DB jsou pak upravena tak, že jízdní doba z Děčína do Ústí nad Labem trvá třebas 5 minut, z Ústí nad Labem do Holešovice 10 minut, protože správce dat musí někde to plánované zpoždění "utopit", ale sám o své vůli nemůže vytvořít pravděpodobnou časovou polohu zpožděného ECčka. Samozřejmě, že by to byl schopen udělat, ale tím by se z těchto dat stala "garanatovaná" data, takže kdyby někomu ujel takto časově oznámený vlak, tak by to odskákal správce dat a ten si pochopitelně nebude máchat čumák ...
Pokud jde o IDOS – já používám lokální verzi, která má navíc jiný algoritmus hledání než ta na webu... a je uživatelsky příjemnější. Denně data aktualizauji.
IDOS je pomalý (a zareklamovaný) od té doby, co je pod iDnesem, nepřipadá vám to tak?
babilon: Přesně tak, už jsem si taky říkal, že by to v IDOSu být mělo. V kombinaci s maily pro pravidelně dojíždějící (pokud budou fungovat) je to velmi solidní řešení.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.














