..: Optimalizace trati č. 322 aneb "A je po klidu!" :..

Ilustrační obrázek Nošovice - Kvůli probíhající výstavbě výrobního závodu korejské automobilky Hyundai Motors v severomoravských Nošovicích plánuje Správa železniční dopravní cesty elektrifikaci trati číslo 322 v zájmu zvýšení přepravní kapacity a zkvalitnění přístupu k nově budované průmyslové zóně. Tato iniciativa má ale několik háčků: trať vede obcemi, jejichž obyvatelé s elektrifikací nesouhlasí. Od zvýšené intenzity železniční dopravy totiž očekávají ostrý vzestup hladiny hluku. Občané, kteří se na venkov přestěhovali kvůli klidu, by tak o něj rázem přišli.

S elektrifikací je spojené přestavění poklidné lokálky na velkokapacitní nákladní trať celostátního významu tak, aby po ní mohly jezdit osobní i, až 600 metrů dlouhé, nákladní vlaky. V rámci optimalizace tratě je nutné provést rekonstrukce přejezdů nebo některé z nich zcela zrušit, realizovat rekonstrukci mostů, propustků a inženýrských objektů. Součástí stavby je i výstavba pozemních objektů – zejména jedenáct kilometrů protihlukových stěn.

Bude provedena instalace nových kolejí a trakčních sloupů o výšce 5,6 metru; nezbytné ale budou i úpravy železničního spodku a svršku, aby po trati mohly projíždět vlakové soupravy o hmotnosti až 1600 tun při maximální traťové rychlosti 100 km/h. Projekt si vyžádá i pokácení asi 8000 stromů, což představuje až 20 ha lesní plochy. Mezi obcemi Střítež a Hnojník má dále být zbudována vyhýbna, která by se měla nacházet v místech, kde je nyní lesní porost. Převážet by se zde měly z velké části automobily z továrny Hyundai Motors z Nošovic do Polska a na Slovensko.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Zdroj: Občanské sdružení Střítež

Foto: Přema


Přema | 2.3.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Mirek.S  mail  
02.03.2008 (17:24)  
No myslim že jestli me projede kolem domu rozhrkaná 810 po spojovaných kolejích, nebo 50 vagonovej náklad po koridoru, furt to rozdíl je, a pokud ne v hluku tak určite v časové délce kdy ten hluk je slyšet, 810 je pryč za pár sekund, 50 - vagonovej náklad přeci jen kolem projíždí trochu dýl..a často sem vedle neeletrif. trati kde v noci nebo brzo ráno projede 810 nebo 854 a pak vedle trati kde projede nekolikrát za noc náklad (ta je elektrifik.) a můžu ti říct že v prvním případě mám spánek klidnej - to je ten dům blíž a ješte bez plastovejch oken - v druhym případě se spí poněkud hůř (s otevřenym oknem to nejde vůbec) a to neberu v potaz ten věčně cinkající železniční přejezd.. :-)
registrovaný uživatel Luxian  mail  
02.03.2008 (17:22)  
Web: To že skončil kvůli tomu, že klasické televize už neletěly, ja samozřejmě podvod. Jistě, že klasická vakuová obrazoka je už pasé, ale nebyl přeci vůbec problém změnit výrobní sortiment. Hyundai nešel do Rumunska, protože zatím jsou výhodnější podmínky zde. Je tu větší automobilový průmysl a k tomu nabalení ostatní výrobci. Navíc zatím takový rozdíl v nákldech mezi ČR a Rumunskem není. Ale tahle sitauce samozřejmě nebude trvat věčně. To snad proboha chápete. On se ten rozdíl ve mzdách, cenách za energii a pod. ani do budoucna nebude nijak mezi ČR a Rumunskem zvětšovat s ohledem na členství ve stejném hospodářském prostoru, spíše naopak. Ale Co se týče doprovodného průmyslu, infrastruktury atd. se samozřejmě Rumunsko bude dotahovat a bude pak pro Hyundai třeba výhodnější. Ale nesrovnávejme ČR a Rumusnko. Tad jde spíš o Rusko, Turecko, Ukrajinu a pod., kde budou v budocnu rozdíly v platech ve srovní s ČR podstatně větší, než dnes. A to bude rozhodující. Škoda pořád vyrábí v MB proto, že tu má soustředěno příliš aktivit, navíc stále pro ni je Čr výhodná země. Ale už při nedávných vyjednávání škodovácých odborů o platech jsme mohli slyšet hlasy o tom, že klidně může Škoda přesunot výrobu do ciziny. Ale je tu samozřejmě stále ještě punc domácí automobilky a toho si je vedení škodovky vědomo. Ale stejně škodovka už dnes výrazně rozšiřuje svoje výrobní kapacity v cizině.
To, jestli bude Hyundai za 15 let stále v Nošovicích samozřejmě závisí i na dalším vývoji světové ekonomiky, především vývoji v Evropě, ale při současných trendech je dost pravděpodobné, že to skutečně naloží na korbu a převeze jinam. Nejdená se o ten špičkový výrobní závod, kde se vyrábí nejsložitější, nebo nejprestižnější výrobek, je to spíš ta 3. úroveň v hierarchii - montovna pásového zboží. Jak by řekla Doreen Massey - Katedrála v poušti (i když v příadě Nošovic to snad tak extrémní nebude).
02.03.2008 (17:31)  


Hyundai se rozhodl pro továrnu v Nošovicích, protože tu má některé dodavatele. Některé součástky budou pro Hyundai vyrábět Třinecké železárny.
02.03.2008 (17:20)  
Dobře - ať se SŽDC na zkapacitnění a elektrifikaci "vyprdne". Peníze se dají investovat i jinde a obyvatelé si budou zvykat na o to větší intenzitu nákladní automobilové dopravy. Nějak se ta produkce prostě odvézt musí - přeci se tovární haly nestavěly pro parádu. Nebo snad ano?
registrovaný uživatel Mirek.S  mail  
02.03.2008 (17:18)  
A proč by tu škodovka nemela vyrábet? jak řekl Luxian, má tady celou výrobu a stěhovat jí je zbytečný, nehlede na to že kromě ČR se Škodovky budou (pokud se tak už nedeje) montovat v Rusku a v Číně.
A k tomu cestovnímu ruchu: pravda je že zrovna kladně na krajinu nepůsobí ale argument že je méne důležitej je blost, víš kolik dneska dává pracovních míst? zkus to spočítat...mnohonásobne víc než jedna továrna na auta kde je všechno plně automatizovaný..a to stejný je to s přírustkem do státní pokladny, CR se rozvíjí neuvěřitelně rychle a rozvíjet se bude, jakej vliv to má na okolí je druhá stránka věci - bohužel většinou záporná

A pokud jde o protihluk. stěny, raději se dívám z okna vlaku na lesy, louky, vesničky než do šedý zdi...a pochybuju že jsem jedinej..
02.03.2008 (17:26)  


To máš pravdu. Ono já se proti nim bráním, protože já jezdím do Slezska za příbuznými a oni mají dům asi 40 metrů od trati a teď si vem, že ta stěna je od štreky tak 5 m a tak se podíváš z okna směrem k trati a vidíš jen beton. Proto se tak těch stěn bráním! Kdyby aspoň byly skleněné. Viděl bych aspoň přes to sklo krajinu za štrekou, když zrovna ten vlak nepojede.
02.03.2008 (17:14)  
Mirek.S: Já nechci říct nic, já se ptám.
02.03.2008 (17:20)  


810 párkrát zatroubí udělá to uuuuuu uslyšíš trochu zvuk motoru a 810 je pryč. A elektrická lokomotiva s dlouhým nákladem párkrát zatroubí a udělá to uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu, neuslyšíš žádný motor, ale asi 15 sekund slyšíš hučení vagonů, jak jedou po těch kolejích. Elektrická lokomotiva je sice tichá, ale pozor! Pouze ta lokomotiva! Kilometrový vlak jde docela slyšet...
registrovaný uživatel Web 
02.03.2008 (16:58)  
Philips v hranicích skončil, protože měl naprosto neudržitelnou výrobní a marketingovou strategii. Můžete mi vysvětlit proč Škoda pořád vyrábí v MB? A proč ten pitomej Hyundai nešel rovnou do Rumunska? :-)

Rád bych se s Vámi za 15 let sešel, aby se vidělo kde vyrábí Hyundai (samozřejmě pokud třeba zcela nezkrachuje). Víte jaké jsou v té továrně technologie, jakou mají hodnotu a jak se dají "hodit na korbu a odvézt do Rumunska"? A dělníci?
registrovaný uživatel Web 
02.03.2008 (16:54)  
Přema: A to ste vymyslel hlavou? :-)
registrovaný uživatel Luxian  mail  
02.03.2008 (16:49)  
Ještě k Hyundai: stát by měl začít konečně vytvářet kvalitní ekonomické klima pro malé a střední podniky, které vždy vytvářejí jakýsi polštář pro zaměstnanost a přestat se spoléhat na takovéhle mamutí podniky. To, že za nějakých 10 - 15 let Hyundai odejde, je naprosto jisté. Kapitál nikdy nejde do nějakého regionu, aby tomu regionu pomáhal, ale aby vydělával a maximalizoval zisk. Už i Česko začíná být po stránce nákladů postupně pro zahr. investory nákladná země a ti pomalu ale jistě se přesouvají do Rumunska, Bulharska, Ruska, Turecka a dál na východ. Je opravdu náhoda, že Philips v Hranicích skončil zrovna v době, kdy měl začít palatit regulérní daně? Jistě, že ne. Skončilo mu daňové zvýhodnění, Česko tak pro něj začalo být nevýhodné, tak odtáhl. A tyhle situace budou čím dál častější. V Irsku je zcela běžné, že za rok vznikne díky FDI třeba 300 tisíc pracovních míst, ale zároveň 150 tisíc jich zanikne díky tomu, že se kapitál přesunul jinam. Tyhle velké fabriky nás prostě nespasí. Jistě, že každý nemůže být ve výzkumu a vývoji, ale zároveň nelze pořád stavět na levných montovnách. Je třeba jít cestou výroby sofistikovaného zboží s vysokou přidanou hodnotou, popř. se více orientovat na služby. Cestou ale není výroba televizí, montování aut (škodovka je jiný případ, tá tu má i vlastní výzkum a vývoj, management, motorárnu a pod.), a jiného zboží, které dokáží smontovat kdekoliv jinde na světě.
registrovaný uživatel Přema 
02.03.2008 (16:46)  
Děkuji Vám za vaše názory a připomínky. Jak to nakonec celé dopadne, třeba Vás o tom budeme informovat.
Přemysl Michálek
registrovaný uživatel Luxian  mail  
02.03.2008 (16:45)  
Všeobecně turistický ruch je jedním z nějvětších znečišťovatelů ŽP. Už jenom to množství exhalací z dopravy milioů turistů z jednoho konce světa na druhý.
Jinak co se týče té trati, myšlení lidí typu "Ta 322 je tak krásná, nechci tam žádnou elektrifikaci," je prostě naprosto zhoubné a značně ujeté. Vidím, že opravdu mnohým tady vyhovuje železnice jako skanzen, který by měl být nejlépe zakonzervován na věčné časy aby si mohli s foťáčkama běhat kolem trati a cvakat jak pominutí. Mě už dlouho mnozí šotouši připadají krapet ujetí. Nehledě na to, že mě se například víc líbí trať s elektrickým vedením...
Nicméně, místo aby tady byli lidi rádi, že se investuje do infrastrukutry, která je už z dob komunismu příšerně podfinancovaná, tak nadávají a prostestují a ohání se svým klídečkem. Typická ukázka NIMBY efektu. Bohužel si neuvědomují, že zároveň s modernizací trati hlučnost naopak značně klesne. Protihlukové stěny jsou bohužel zlo, ale ty by se musely stavět v případě jakékoliv modernizace, to vychází z platných norem. Takže je tu na výběr: buď žádná modernizace a nehcat trať rozpadnout, nebo modernizovat, ale to si zároveň vyžaduje i protihlukovky. Samotnému se mi to nelíbí, ale abych kvůli tomu byl proti modernizaci mi připadá jako nesmysl. Mimochodem bydlím v Mnichovicích, kde budoucí PHS zcela zničí celkový pohled z vlaku na město i z města na vlak, ale aby mě nadpalo protestovat kvůli tomu proti modernizaci trati?? Samozřejmě že v případě 322 je tady trochu problém, že je to spojováno s Hyundaiem, který ani já nijak nevítám, protože dle mého názoru je to jen díra do státní pokladny v podobě invetsičních pobídek za celkem mizivý přínos pro republiku a kraj. Už dnes se firmy potýkají s problémem sehnat kvalifikovanou práci a teď tu vyroste obří podnik, který bude takové práce žádat hodně. Nakonec to skončí tak, že v slavném Hyundai za miliardové investice od státu budou hlavně pracovat Poláci. Konec konců, podobná situace je v Kvasinách a pod. Navíc Nošovice opravdu nejsou ideálním místem na takovýhle nesmyslný mamutí podnik. Ale jednou tam ten podnik už vyrůstá, tak se tomu musí přizpůsobit infrastrukutra. Všichni si pořád stěžují, že se náklady vozí kamióny po silnici, ale když se chce jednou vytvořit takové podmínky, aby se mohl přesunout na železnici, tak je to stejně šaptně. To je pak v téhle zemi opravdu těžké...
  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko