Nošovice - Kvůli probíhající výstavbě výrobního závodu korejské automobilky Hyundai Motors v severomoravských Nošovicích plánuje Správa železniční dopravní cesty elektrifikaci trati číslo 322 v zájmu zvýšení přepravní kapacity a zkvalitnění přístupu k nově budované průmyslové zóně. Tato iniciativa má ale několik háčků: trať vede obcemi, jejichž obyvatelé s elektrifikací nesouhlasí. Od zvýšené intenzity železniční dopravy totiž očekávají ostrý vzestup hladiny hluku. Občané, kteří se na venkov přestěhovali kvůli klidu, by tak o něj rázem přišli.
S elektrifikací je spojené přestavění poklidné lokálky na velkokapacitní nákladní trať celostátního významu tak, aby po ní mohly jezdit osobní i, až 600 metrů dlouhé, nákladní vlaky. V rámci optimalizace tratě je nutné provést rekonstrukce přejezdů nebo některé z nich zcela zrušit, realizovat rekonstrukci mostů, propustků a inženýrských objektů. Součástí stavby je i výstavba pozemních objektů – zejména jedenáct kilometrů protihlukových stěn.
Bude provedena instalace nových kolejí a trakčních sloupů o výšce 5,6 metru; nezbytné ale budou i úpravy železničního spodku a svršku, aby po trati mohly projíždět vlakové soupravy o hmotnosti až 1600 tun při maximální traťové rychlosti 100 km/h. Projekt si vyžádá i pokácení asi 8000 stromů, což představuje až 20 ha lesní plochy. Mezi obcemi Střítež a Hnojník má dále být zbudována vyhýbna, která by se měla nacházet v místech, kde je nyní lesní porost. Převážet by se zde měly z velké části automobily z továrny Hyundai Motors z Nošovic do Polska a na Slovensko.
Zdroj: Občanské sdružení Střítež
Foto: Přema
To, jestli bude Hyundai za 15 let stále v Nošovicích samozřejmě závisí i na dalším vývoji světové ekonomiky, především vývoji v Evropě, ale při současných trendech je dost pravděpodobné, že to skutečně naloží na korbu a převeze jinam. Nejdená se o ten špičkový výrobní závod, kde se vyrábí nejsložitější, nebo nejprestižnější výrobek, je to spíš ta 3. úroveň v hierarchii - montovna pásového zboží. Jak by řekla Doreen Massey - Katedrála v poušti (i když v příadě Nošovic to snad tak extrémní nebude).
A k tomu cestovnímu ruchu: pravda je že zrovna kladně na krajinu nepůsobí ale argument že je méne důležitej je blost, víš kolik dneska dává pracovních míst? zkus to spočítat...mnohonásobne víc než jedna továrna na auta kde je všechno plně automatizovaný..a to stejný je to s přírustkem do státní pokladny, CR se rozvíjí neuvěřitelně rychle a rozvíjet se bude, jakej vliv to má na okolí je druhá stránka věci - bohužel většinou záporná
A pokud jde o protihluk. stěny, raději se dívám z okna vlaku na lesy, louky, vesničky než do šedý zdi...a pochybuju že jsem jedinej..
Rád bych se s Vámi za 15 let sešel, aby se vidělo kde vyrábí Hyundai (samozřejmě pokud třeba zcela nezkrachuje). Víte jaké jsou v té továrně technologie, jakou mají hodnotu a jak se dají "hodit na korbu a odvézt do Rumunska"? A dělníci?
Přemysl Michálek
Jinak co se týče té trati, myšlení lidí typu "Ta 322 je tak krásná, nechci tam žádnou elektrifikaci," je prostě naprosto zhoubné a značně ujeté. Vidím, že opravdu mnohým tady vyhovuje železnice jako skanzen, který by měl být nejlépe zakonzervován na věčné časy aby si mohli s foťáčkama běhat kolem trati a cvakat jak pominutí. Mě už dlouho mnozí šotouši připadají krapet ujetí. Nehledě na to, že mě se například víc líbí trať s elektrickým vedením...
Nicméně, místo aby tady byli lidi rádi, že se investuje do infrastrukutry, která je už z dob komunismu příšerně podfinancovaná, tak nadávají a prostestují a ohání se svým klídečkem. Typická ukázka NIMBY efektu. Bohužel si neuvědomují, že zároveň s modernizací trati hlučnost naopak značně klesne. Protihlukové stěny jsou bohužel zlo, ale ty by se musely stavět v případě jakékoliv modernizace, to vychází z platných norem. Takže je tu na výběr: buď žádná modernizace a nehcat trať rozpadnout, nebo modernizovat, ale to si zároveň vyžaduje i protihlukovky. Samotnému se mi to nelíbí, ale abych kvůli tomu byl proti modernizaci mi připadá jako nesmysl. Mimochodem bydlím v Mnichovicích, kde budoucí PHS zcela zničí celkový pohled z vlaku na město i z města na vlak, ale aby mě nadpalo protestovat kvůli tomu proti modernizaci trati?? Samozřejmě že v případě 322 je tady trochu problém, že je to spojováno s Hyundaiem, který ani já nijak nevítám, protože dle mého názoru je to jen díra do státní pokladny v podobě invetsičních pobídek za celkem mizivý přínos pro republiku a kraj. Už dnes se firmy potýkají s problémem sehnat kvalifikovanou práci a teď tu vyroste obří podnik, který bude takové práce žádat hodně. Nakonec to skončí tak, že v slavném Hyundai za miliardové investice od státu budou hlavně pracovat Poláci. Konec konců, podobná situace je v Kvasinách a pod. Navíc Nošovice opravdu nejsou ideálním místem na takovýhle nesmyslný mamutí podnik. Ale jednou tam ten podnik už vyrůstá, tak se tomu musí přizpůsobit infrastrukutra. Všichni si pořád stěžují, že se náklady vozí kamióny po silnici, ale když se chce jednou vytvořit takové podmínky, aby se mohl přesunout na železnici, tak je to stejně šaptně. To je pak v téhle zemi opravdu těžké...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.