Nošovice - Kvůli probíhající výstavbě výrobního závodu korejské automobilky Hyundai Motors v severomoravských Nošovicích plánuje Správa železniční dopravní cesty elektrifikaci trati číslo 322 v zájmu zvýšení přepravní kapacity a zkvalitnění přístupu k nově budované průmyslové zóně. Tato iniciativa má ale několik háčků: trať vede obcemi, jejichž obyvatelé s elektrifikací nesouhlasí. Od zvýšené intenzity železniční dopravy totiž očekávají ostrý vzestup hladiny hluku. Občané, kteří se na venkov přestěhovali kvůli klidu, by tak o něj rázem přišli.
S elektrifikací je spojené přestavění poklidné lokálky na velkokapacitní nákladní trať celostátního významu tak, aby po ní mohly jezdit osobní i, až 600 metrů dlouhé, nákladní vlaky. V rámci optimalizace tratě je nutné provést rekonstrukce přejezdů nebo některé z nich zcela zrušit, realizovat rekonstrukci mostů, propustků a inženýrských objektů. Součástí stavby je i výstavba pozemních objektů – zejména jedenáct kilometrů protihlukových stěn.
Bude provedena instalace nových kolejí a trakčních sloupů o výšce 5,6 metru; nezbytné ale budou i úpravy železničního spodku a svršku, aby po trati mohly projíždět vlakové soupravy o hmotnosti až 1600 tun při maximální traťové rychlosti 100 km/h. Projekt si vyžádá i pokácení asi 8000 stromů, což představuje až 20 ha lesní plochy. Mezi obcemi Střítež a Hnojník má dále být zbudována vyhýbna, která by se měla nacházet v místech, kde je nyní lesní porost. Převážet by se zde měly z velké části automobily z továrny Hyundai Motors z Nošovic do Polska a na Slovensko.
Zdroj: Občanské sdružení Střítež
Foto: Přema
Nějak se ta fabrika zásobovat musí, když už tam bude.(debata o tom, jestli tam být měla, je nadlouho, ale hlavně sem nepatří)
Pokud tam budu bydlet a dostanu na vybranou...
a) Budeme to vozit bertama po stávající trati bez PHS, což bude představovat slušnou hlukovou zátěž a nezanedbatelné emise (je to diesel).
b) Budeme to vozit kamióny po R48 která vede téměř souběžně s tratí, což bude představovat emise na tunu nákladu pravděpodobně ještě větší (a dýchat to budu stejně, lhostejno, že to nepovede přímo skrz vesnici, on se ten vzduch tak nějak míchá, potvora) a hluk zaručeně bude, stěny nestěny (stoupněte si kilometr od D1, co slyšíte?). Argument "ona už tam tak R48 stojí" je trochu mimo, silnice zátěž nedělá, tu dělá až doprava a ta vzroste výrazně.
c) Budeme to vozit v elektrice po trati s bezstykovým svrškem, postavíme PHS. Místy se bude kácet, PHS budou místy rušit ráz krajiny, ale budu dýchat čitý vzduch a hluk bude ze všech tří variant nejnižší.
...A ŽÁDNÁ DALŠÍ VARIANTA NEBUDE... co bych si asi tak z těch tří vybral... hmm... těžká volba :-)
Předem odpovídám:
1) Znám to tam dobře, roky jsem tam jezdil za přítelkou do Dobratic.
2) Bydlím přímo u trati, která příležitostně slouží nákladní dopravě a není elektrifikovaná. Vozba berty / CATy. Jediné, co je slyšet a mohlo by rušit jsou ty berty.
3) Snížení hluku po elektrifikaci mohu potvrdit z vlastní zkušenosti, z víkendů v Sadově/Lesově[KV] poblíž trati 140. Poptejte se místních - určitě tu nějací jsou.
4) Kácených stromů je mi líto, sám finančně podporuji organizace zajišťující novou výsadbu. Ale pokud daní za nevykácené stromy má být nárůst exhalací, tak je otázka, co je menší zlo.
Já mám za to, že tu hysterii spustí pár lidí, co nemají srovnání a pak se přidá zbytek jako ovce. Jinak si to neumím vysvětlit.
určite je hlučnejšia 754, 731, 7xx, ako 150, 14x, 16x
Lidi z ŘSD a SŽDC se zavděčit nemůžou nikdy a ničím, protože i kdyby byli svatí a jimi navržená trasa nejméně škodlivá a nejvíce prospěšná, vždycky se najde nějaký stěžovatel a media m popřejí X-krát více sluchu, protože on je přece malý a utlačovaný.
Ideální řešení to nemá.
Každopádně je veselé číst ausgerechnet na želpage přání převést dopravu na kamiony, modernizovat silnice a z tradě XY udělat romantický skanzen pokud možno pouze s 810 protože ty se tam hodí a bez nákladních vlaků, protože ty moc ruší.
A...schválně, pokud by PHS nebyly, za jak dolouho by vzniklo první občanské sdružení a první mediálně vděčná žaloba na SŽDC za obtěžování hlukem? Nekonečný kolotoč...
Jinak si tak říkám, co dělají chudáci šotouši v takovém Švýcarsku, kde mají většinu tratí zadrátovanou. Podle teorií některách zde se projevujících by asi měli dělat hromadné zájezdy na zarostlé české lokálky a být úplně mimo sebe z hrkjícího šrotu, který se sotva vleče. Vždyť takový dieselskanzen hned tak někde neuvidí. Ale asi jsou ti Švýcaři nějací divní, že to nedokáží ocenit....
Jo český šotouš, to je případ sám pro sebe.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.