Česko, 16.1. 2008 - Nejrychlejší sériově vyráběná lokomotiva světa, Siemens Taurus, prošla zkouškami Drážního úřadu a obdržela doklad o schválení typu, povolující provoz na našem území. Rozhodnutí úřadu navazuje na předběžné povolení k provozu, udělené na omezenou dobu. Pro mnohé mezinárodní vlakové spoje tak ubudou problémy s časově náročným přepřahem v předávacích stanicích. Vybrané vlaky budou moci bez výměny lokomotivy zajet dál do našeho vnitrozemí, což doposud zatím nebylo možné, čímž se urychlí doprava na některých mezistátních osobních i nákladních spojích.
Fotografy oblíbený Taurus má však zatím povolení jen pro tratě v úsecích Brno - Břeclav a České Budějovice - Horní Dvořiště. "Vlakový zabezpečovač Mirel VZ1 teď bude na našem území v ověřovacím provozu. Díky tomu bude moci jezdit vlak místo 100 km/h ve zkušebním provozu na trati Břeclav - Brno nově 120 km/h. Spoje se tak výrazně zrychlí," sdělil serveru Technet.cz mluvčí ČD Ondřej Kubala.
Typové osvědčení bylo udělelo stroji s označením Siemens Taurus ES 64 U4-C, který představuje subtyp přizpůsobený specifikám provozu na území Rakouska, Německa, České republiky a Slovenska. U Rakouských spolkových drah (ÖBB) je tato varianta označena řadou 1216.2. Testovacích jízd se účastnil stroj 1216.226, představující prototyp varianty C, známý svým "pruhovaným" nátěrem propagujícím rakouské předsednictví EU v roce 2006, jež by měl brzy vyměnit za barvy českého národního fotbalového týmu. Na zkouškách se dále podílel i Taurus 1216.050, držitel rychlostního rekordu - úctyhodných 357 km/h - který drží od roku 2006, a některé ze 14 sériových kusů varianty C, které ÖBB vlastní.
"Do budoucna se připravuje povolení na další tratě postupně tak, aby např. lokomotiva Taurus Rakouských spolkových drah mohla projet v čele vlaku přes české území nebo až do konečné stanice v Česku," nastínila budoucnost, systém povolování a schvalování provozu, Veronika Němcová ze společnosti Siemens.
V současné době povolení pro jízdu na českých kolejích drží např. lokomotiva Siemens ER20 "Herkules". Rakouské taurusy jsou k vidění zatím jen v okolí Brna, kde jezdí od 9. prosince minulého roku na páru mezistátních rychlíků Brno – Vídeň a na jihu Čech, kde zajišťují vozbu nočního rychlíku 206/207 Praha – Salzburg (– Curych / Benátky) a EuroCity 100/101 Jóže Plečnik z Prahy do slovinské Lublaně. "Čeští strojvedoucí na lokomotivě jezdí na našem území a na hranicích se střídají s rakouskými kolegy," doplnil pro internetový portál Technet Kubala.
zdroj: Technet.cz, Eisenbahn Journal 2/2007
Ilustrační foto © Dobromil Retych, Chary, Tomáš Kubovec
Takže za Taurusy (cokoli jiného) musí lokomotivy ČD najezdit kilomtery na rakouských kolejích místo ÖBB. A tohle je jaksi probklém, protože ČD zajišťují vozbu do Horního Dvořiště, Gmündu NÖ, osobní doprava do Retzu vlastně taky není, protože ÖBB začaly jezdit do Šatova, čili zbývají dva páry Potěmkinů do Vídně, což je něco přes 80 km u jednoho vlaku, zatímco jedna jízda Taurusu do Brna udělá z BV "jen" 59 km.
Já bych položil věc jinak > chceš jezdit se svojí lokomotivou na mém vlaku do Brna ?
Fajn, tak kolik mi zaplatíš. Jeden km jízdy po dopravní cestě stojí tolik a tolik, tak kolik mi dáš navíc.
Tvoje lokomotiva na "mém" vlaku je vlastně reklama tvojí lokomotivy.
Ale tady jde především o to, že se schválením těhle loko by mohl třeba celou trasu odvézt nějaký soukromník a ČD by tak nějak ostrouhaly, že...
Vališ - k ceně: Taurus stojí cca 1OO mil. - záleží na více faktorech - např. kolik se jich nakupuje a pod., tak mi to řek zástupce Siemensu na Czech Raildays, co měl nastarost informace u Taurusu.
Pro ostatní - přeprahy:
Jen doplním informaci :) Pro ČD je rozhodně výhodnější (finančně), když můžou použít svou lokomotivu a né taurus (či jiné) a (prý) není homologacím cizích lok. nakloněna, a Siemens se zase snaží co nejdřív dokončit homologaci, protože pro ně je rozhodně výhodné, když lokomotiva jede a né, když zůstane na hranicích, protože když stojí = nevydělává ... (pokud jsou jejím vlastníkem)
Nejsem v tomhle odborník, tak ně neukamenujte, když jsem řek něco nepřeně :)
Takze pokud by se schvaloval prepracovany Taurus pro CD, kde by bylo zmen az by to pekne nebylo, musel by tez splnovat nove TSI a pak by bylo objektivni porovnani.
zigzaja: Ano, je třeba hledat nahradu za starsi lokomotivy a pokud by byla serie v radu stovek kusu, ver tomu, ze i ceny 380 by byly jinde. Zatím se vsak musi pocitat s 20 kousky.
Takze kazda minuta, ktera je zbytecna je navic. A preprah lokomotiv je proste neco, co je jedna z tech nevyhod zeleznice, ktera by s tim neco mela ve vlastnim zajmu neco delat (proto se treba delaji vicesystemove lokomotivy...).
Kdyz pojedete do Vidne autobusem, tak je to furt stejnej ridic a stejnej volant a je jasny, kdo ma vyhodu a neni to o tom, ze by se zeleznici hazeli klacky pod nohy...
Domníváte se, že praktické zkrácení jízdní doby o 7 minut mezi Vídní / Břeclaví a Brnem / Prahou / Berlínem je neodolatelný marketinkový trhák, jemuž nemohou odolat ti, kteří dnes jezdí mezi týmiž místy jiným dopravním prostředkem ? Pendolina jezdící do Vídně stojí v BV vesměs 2 minuty a není patrné, že by jezdila denně vyprodaná, 30 % obsazení je zbožným přáním.
V nákladní dopravě je těch 7 minut ještě komičtějších.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.