..: Nejrychlejší elektrická sériová lokomotiva schválena pro ČR :..

Ilustrační obrázekČesko, 16.1. 2008 - Nejrychlejší sériově vyráběná lokomotiva světa, Siemens Taurus, prošla zkouškami Drážního úřadu a obdržela doklad o schválení typu, povolující provoz na našem území. Rozhodnutí úřadu navazuje na předběžné povolení k provozu, udělené na omezenou dobu. Pro mnohé mezinárodní vlakové spoje tak ubudou problémy s časově náročným přepřahem v předávacích stanicích. Vybrané vlaky budou moci bez výměny lokomotivy zajet dál do našeho vnitrozemí, což doposud zatím nebylo možné, čímž se urychlí doprava na některých mezistátních osobních i nákladních spojích.

Fotografy oblíbený Taurus má však zatím povolení jen pro tratě v úsecích Brno - Břeclav a České Budějovice - Horní Dvořiště. "Vlakový zabezpečovač Mirel VZ1 teď bude na našem území v ověřovacím provozu. Díky tomu bude moci jezdit vlak místo 100 km/h ve zkušebním provozu na trati Břeclav - Brno nově 120 km/h. Spoje se tak výrazně zrychlí," sdělil serveru Technet.cz mluvčí ČD Ondřej Kubala.

1216 226-1 ÖBBTypové osvědčení bylo udělelo stroji s označením Siemens Taurus ES 64 U4-C, který představuje subtyp přizpůsobený specifikám provozu na území Rakouska, Německa, České republiky a Slovenska. U Rakouských spolkových drah (ÖBB) je tato varianta označena řadou 1216.2. Testovacích jízd se účastnil stroj 1216.226, představující prototyp varianty C, známý svým "pruhovaným" nátěrem propagujícím rakouské předsednictví EU v roce 2006, jež by měl brzy vyměnit za barvy českého národního fotbalového týmu. Na zkouškách se dále podílel i Taurus 1216.050, držitel rychlostního rekordu - úctyhodných 357 km/h - který drží od roku 2006, a některé ze 14 sériových kusů varianty C, které ÖBB vlastní.

"Do budoucna se připravuje povolení na další tratě postupně tak, aby např. lokomotiva Taurus Rakouských spolkových drah mohla projet v čele vlaku přes české území nebo až do konečné stanice v Česku," nastínila budoucnost, systém povolování a schvalování provozu, Veronika Němcová ze společnosti Siemens.

Ilustrační obrázekV současné době povolení pro jízdu na českých kolejích drží např. lokomotiva Siemens ER20 "Herkules". Rakouské taurusy jsou k vidění zatím jen v okolí Brna, kde jezdí od 9. prosince minulého roku na páru mezistátních rychlíků Brno – Vídeň a na jihu Čech, kde zajišťují vozbu nočního rychlíku 206/207 Praha – Salzburg (– Curych / Benátky) a EuroCity 100/101 Jóže Plečnik z Prahy do slovinské Lublaně. "Čeští strojvedoucí na lokomotivě jezdí na našem území a na hranicích se střídají s rakouskými kolegy," doplnil pro internetový portál Technet Kubala.

zdroj: Technet.cz, Eisenbahn Journal 2/2007

Ilustrační foto © Dobromil Retych, Chary, Tomáš Kubovec


Vítek_V | 23.1.2008 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Jihomoravský Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
27.01.2008 (19:01)  
Každý má(-me) kousek pravdy. Ono je sice hezké, že se ušetří na celkové jízdní době 7 minut, což sice žádné zákazníky od jíného druhu dopravy s největší pravděpodobností nenaláká, ale za jízdu "cizí" lokomotivy po českém území na vlaku, který vozí ČD se musí majiteli zaplatit. To "placení" se proto udělá tak, že lokomotivy ČD jezdí zase na vlacích majitele lokomotiv > tedy to, co slovenské lokomotivy najezdí na vlacích dopravce ČD tak zase české lokomotivy najezdí na vlacích dopravce ZSSK. Pro Rakousko a další to platí stejně. Se společností Vogtlandbahn se to řeší jinak, protože ČD nemají možnost najezdit nějaké km na tratích VGB, tím spíše, že se jezdí po infrastruktuře DB. V Chebu se dělá čistění souprav, doplňování nafty apod.
Takže za Taurusy (cokoli jiného) musí lokomotivy ČD najezdit kilomtery na rakouských kolejích místo ÖBB. A tohle je jaksi probklém, protože ČD zajišťují vozbu do Horního Dvořiště, Gmündu NÖ, osobní doprava do Retzu vlastně taky není, protože ÖBB začaly jezdit do Šatova, čili zbývají dva páry Potěmkinů do Vídně, což je něco přes 80 km u jednoho vlaku, zatímco jedna jízda Taurusu do Brna udělá z BV "jen" 59 km.

Já bych položil věc jinak > chceš jezdit se svojí lokomotivou na mém vlaku do Brna ?
Fajn, tak kolik mi zaplatíš. Jeden km jízdy po dopravní cestě stojí tolik a tolik, tak kolik mi dáš navíc.
Tvoje lokomotiva na "mém" vlaku je vlastně reklama tvojí lokomotivy.
registrovaný uživatel Web 
27.01.2008 (15:37)  
Vousáč: Ale tak já jsem čistě vysvětloval důvody, proč je pro ČD to neschválení výhodné. A že je železniční doprava nesjednocená je holt smůla a něco se s tím snad bude dělat. Nedovedu si představit takhle fungující třeba leteckou :) Jinak ti CZ strojvedoucí můžou být taky cenou, že...
26.01.2008 (18:28)  
Pro informaci, ted jsem se koukal na TVP Poznan a rikali, ze PKP Cargo nakoupilo na zkousku 10 lokomotiv Taurus na leasing, kdyz jedna vysla na 17 mil. Zl to je asi 125 mil. Kc.
26.01.2008 (17:36)  
Ad Web:buď jsem Vás nepochopil nebo to nemyslíte vážně.U lokomotiv je to totiž jinak než u automobilů:dopravní předpisy a silniční provoz je tak unifikován,že po silniční síti bez problémů jezdí i cizinci.U železnice je to jiné:znalost jazyka je naprosto nutná,předpisy jsou a dlouho ještě budou rozdílné a z hlediska majitele lokomotivy a zaměstnavatele strojvedoucího je levnější,když s jeho vozidlem jezdí strojvedoucí té železnice,která je tam ,,doma". Příkladů se najde dost-např. jednotky společnosti Vogtlandbahn v západních Cechách řídí čeští strojvedoucí.
registrovaný uživatel Web 
26.01.2008 (16:47)  
bawis: :-) To je jako říct, že pro Tondu Votrubu co jezdí s náklaďákem je lepší jet z hranic se svým a ne s půjčeným. To je samozřejmé :) Ale pro kamionovou dopravu jako celek to asi nebude uplně perfekt...

Ale tady jde především o to, že se schválením těhle loko by mohl třeba celou trasu odvézt nějaký soukromník a ČD by tak nějak ostrouhaly, že...
registrovaný uživatel bawis 
26.01.2008 (1:29)  
Zdravím všechny
Vališ - k ceně: Taurus stojí cca 1OO mil. - záleží na více faktorech - např. kolik se jich nakupuje a pod., tak mi to řek zástupce Siemensu na Czech Raildays, co měl nastarost informace u Taurusu.

Pro ostatní - přeprahy:
Jen doplním informaci :) Pro ČD je rozhodně výhodnější (finančně), když můžou použít svou lokomotivu a né taurus (či jiné) a (prý) není homologacím cizích lok. nakloněna, a Siemens se zase snaží co nejdřív dokončit homologaci, protože pro ně je rozhodně výhodné, když lokomotiva jede a né, když zůstane na hranicích, protože když stojí = nevydělává ... (pokud jsou jejím vlastníkem)

Nejsem v tomhle odborník, tak ně neukamenujte, když jsem řek něco nepřeně :)
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
25.01.2008 (16:11)  
Jeste k tomu srovnavani cen .. je to trosku nefer jen takle placnout ceny. Vzhledem k normam a platnosti TSI pri schvalovani Taurusu a 380 musi zakonite dojit ke zdrazeni. Zatimco Taurusy se homologovaly pred zahajenim platnosti novych TSI a 380 uz v dobe jejich platnosti.

Takze pokud by se schvaloval prepracovany Taurus pro CD, kde by bylo zmen az by to pekne nebylo, musel by tez splnovat nove TSI a pak by bylo objektivni porovnani.

zigzaja: Ano, je třeba hledat nahradu za starsi lokomotivy a pokud by byla serie v radu stovek kusu, ver tomu, ze i ceny 380 by byly jinde. Zatím se vsak musi pocitat s 20 kousky.
registrovaný uživatel M 
25.01.2008 (11:51)  
Je to stejny, jak s tim zastavovanim u Rokycan. Kdyz se budeme ptat na kazdou minutu zvlast a odpovidajici neprijde na to, ze stejnou otazku zodpovida uz v podstate potricate, tak bude nadsene souhlasit s protahnutim o pulhodiny.

Takze kazda minuta, ktera je zbytecna je navic. A preprah lokomotiv je proste neco, co je jedna z tech nevyhod zeleznice, ktera by s tim neco mela ve vlastnim zajmu neco delat (proto se treba delaji vicesystemove lokomotivy...).
Kdyz pojedete do Vidne autobusem, tak je to furt stejnej ridic a stejnej volant a je jasny, kdo ma vyhodu a neni to o tom, ze by se zeleznici hazeli klacky pod nohy...
25.01.2008 (11:41)  
7 minut je smesnych. Tim padem je smesna i vystavba koridoru. `nektere useky taky skrati jizdni dobu jen o nekolik minut. Takze staci optimalizace s puvodni tratovou rychlosti. Anebo, at se na to drahy vykaslou a at si v klidku jezdi Wien/Praha treba za 10 hodin..... kdyz nejde o minuty.
24.01.2008 (22:38)  
MildaIV : Na lokomotivách neušetříte, protože musíte mít druhou pro protivlak.
Domníváte se, že praktické zkrácení jízdní doby o 7 minut mezi Vídní / Břeclaví a Brnem / Prahou / Berlínem je neodolatelný marketinkový trhák, jemuž nemohou odolat ti, kteří dnes jezdí mezi týmiž místy jiným dopravním prostředkem ? Pendolina jezdící do Vídně stojí v BV vesměs 2 minuty a není patrné, že by jezdila denně vyprodaná, 30 % obsazení je zbožným přáním.
V nákladní dopravě je těch 7 minut ještě komičtějších.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko