..: Konec jedné éry – pravidelná osobní doprava na „Švestkové dráze“ :..

Lovosice - 19. prosince 1898 se poprvé rozjely vlaky na lokálce z Čížkovic do Obrnic. Zpočátku lokálce kralovaly smíšené vlaky tažené parními lokomotivami Rakouských státních drah. Za raných ČSD to nebylo jinak. Až v druhé polovině 30. let nastala změna – na trať byly nasazeny motorové vozy a počet vlaků vzrostl. Již o tomto víkendu ale všechno skončí.

Po druhé světové válce, která stejně jako jinde přinesla omezení osobní dopravy ve prospěch vojenských transportů, se vlády nad osobní dopravou ujaly motorové vozy M 131.1 a počet osobních vlaků se stabilizoval na 7 párech. Po nástupu dynastie „šukafonů“ k moci nad tratí došlo k první krizi lokálky – pro špatný technický stav svršku byl vyloučen úsek Třebenice – Třebívlice a vlaky byly v tomto úseku nahrazeny autobusy. V té době přestaly být po trati prováženy vyrovnávkové vlaky do litvínovského Chemopetrolu s dvojicí T 466.0 či T 466.2 v čele. Po dlouhých 4 letech váhání a nejisté budoucnosti se úsek nakonec dočkal obnovy a vlaky tak mohly nerušeně jezdit dál. Na začátku 3. tisíciletí, kdy trať začíná prožívat renesanci osobní dopravy pomocí turistického ruchu, přišla rána pod pás. Krajský úřad Ústeckého kraje jako objednavatel osobních vlaků na „Švestkové dráze“ odmítl od 9. prosince 2007 objednávat osobní vlaky.

O den dříve, v sobotu 8. prosince, bude lokálka prožívat svůj poslední den pravidelného provozu. V rámci důstojného rozloučení s téměř stodevítiletou historií provozu bude v tento den vypraven zvláštní historický vlak složený z motorového vozu M 131.1280 Zubrnické museální železnice a přípojného vozu Blm. Jízdní řád zvláštního vlaku a doprovodný program najdete v kalendáři akcí.


karloslt | 6.12.2007 (12:00)
Related newsopen/close

More on Pozvánky

More from ČR Ústecký


  1 2      Zpráv na stránku:   
08.12.2007 (9:44)  
Obávam se,že po vyloučení provozu tu trať zdevastují sběrači kovů.Je to škoda,náklady na případnou obnovu budou tak vysoké,že se na to každej vykašle.V tuto chvíli by se ještě dala zachránit alespoň občasnou údržbou a např.konáním nostalgických jízd, mimořádných jízd,chartrových vlaků atp. Myslim, že je to turisticky velmi zajímavá,ale neznámá oblast.
Registered user Petrr 
07.12.2007 (13:02)  
Příkladem aktivního přístupu k odřeknuté osobní dopravě je sdružení Doupovská dráha, kterému se daří (Šulcovi navzdory) postupně obnovovat provoz na většině trati 164. Myslím, že podobně (tzn. alespoň v letní sezoně a třeba jen na části trati) by to mohly udělat obce v okolí stotřináctky, navíc "turistický potenciál" je v této oblasti jistě ještě vyšší.
Registered user xAnri05  mail  
06.12.2007 (22:03)  
Rozdil mezi jizdou Lovo-Most pres UL a Lovo-Most po 113 neni uz ted velky (je to dokonce nejrychlejsi), ale pokud by se podarilo stahnout JD po 113 na 60min. tak by to vyrazne zlespilo obsazenost vlaku. Ja myslim, ze to neni nerealne, chce to vylepsit organizaci opravy (zkratit pobyty), trocha investic do techniky (samovratne vyhybky+doplnit svetelna PZZ+prejezdniky) a hotovo. Jenze by nekdo musel chtit!

Ja totiz verim, ze trat neni mrtva. Doprava se doufam vrati.
06.12.2007 (21:58)  
Šulc patri do pekla...urcite ho ale vcera nevzali...
Registered user xAnri05  mail  
06.12.2007 (21:54)  
Co se tyce Carga, mam na to svuj nazor, ktery do teto diskuse nepatri. Neodpustim si ale dodat: K ZADNE PRIVATIZACI CARGA ZATIM NEDOSLO! CD Cargo,a.s. pouze vzniko a je v majetku CD, a.s. a ty zase vlastni stat.

Co se tyce trate 113. Dnes jsem tam byl. I bez sotousu to je zivotaschpna trat, kde po odstraneni pomalych jizd na prejezdech (i se svetelnym PZZ) a likvidaci starych prip. zrizenim novych zastavek by mohla fungovat dal. Urcite v useku Lovo-Trebivlice. Je to zverstvo, co Ustecky kraj dela.
06.12.2007 (21:31)  
Můžeme smutnit nad ukončením provozu na trati 113. Faktem je ale skutečnost, že mimo ranních spojů z Třebenic do Lovosic, jezdí 810 tak málo obsazená, že je luxusem tuto trať provozovat. Vím o čem mluvím, jezdím tímto vlakem dosti často a většinou vše vystoupí v Třebenicích a připadám si jako v taxíku jen pro mne. Tak se ani nedivím. že krajský úřad nehodlá vydat požadovaných 5 milionů pro těch pár cestujícíc. A zajímavé na tom je,že po zpávě o ukončení provozu se okamžitě vyrojilo občanské sdružení s peticí pro zachování provozu. Znám ty lidi, ani oni a většinou ani signatáři nejeli vlakem nejmíň posledních deset let, možná i více.
Registered user Jardis 
06.12.2007 (18:47)  
Hned je mi smutno a líto, že k tomuto došlo a moc moc se obávám, že tato trať zdaleka není poslední. Je potřeba s tím něco dělat, ale co? Většině lidí je totiž rušení vlaků lhostejné... Nezbývá jen si přát, že se tento negativní trend přeci jen jednou obrátí.
Registered user 831 
06.12.2007 (16:54)  
karloslt: hodily by jse vám skeny z SJŘ 539 1990/1991 ???
Registered user pekař 
06.12.2007 (16:18)  
Ideesak: je otázka, zda je hlavně železniční dopravce vůbec schopen to vyčíslit.
06.12.2007 (14:59)  
M. Zikmund - dotace ztrátové dopravy v sobě zahrnuje již přiměřený zisk. Na účtě v bance ke konci roku by potom měla být částka vyšší než na začátku roku. To, že někteří dopravci nejsou schopni vyčíslit jednotlivé nákladové položky na jednotku výkonu (vlkm, buskm), je věc jiná. Jak má objednavatel potom určit přiměřený zisk? Potom je jen na objednavteli, zda na nabídku dopravce přistoupí.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko