..: Doplněno: Nová vozidla pro ČD: nejen řady 671, 961 a 755 :..

Ilustrační obrázekPraha - Před několika týdny ŽelPage přinesla první souhrné informace o možných novinkách ve vozovém parku ČD pro období následujících několika let. Zatímco u některých konceptů se jednalo pouze o předběžné úvahy, jiné záměry již dostaly zelenou na nedávném zasedání Představenstva Českých drah. Řídící vůz řady 961, dvousystémová elektrická jednotka řady 671 nebo motorové lokomotivy řady 755 - to by měly být první realizované projekty v rámci programu obnovy parku vozidel na českých kolejích.

Projekty plánované pro rok 2008

Řídicí vůz řady 961 vznikne přestavbou vozu řady Bdt279. Kromě modernizace interiéru do něj bude dosazeno zařízení pro dálkové řízení elektrického hnacího vozidla, což umožní vytváření vratných souprav a přinese tak zkrácení nutných pobytů v koncových bodech trasy. Návrh úpravy vychází ze zkušeností s vozidly řady 954, jež jsou v současnosti postupně uváděny do služby. První dvě přestavby na řadu 961 budou hotovy v roce 2008. Stane se tak pravděpodobně v rámci programu podpory obnovy parku regionálních vozidel.

Ilustrační obrázekDalším projektem, o kterém již ŽelPage informovala, by měla být modernizace lokomotiv řady 753. V průběhu zkušebního provozu dvou prototypů nově vzniklé řady 755 se prokázalo zlepšení jízdních i nákladových parametrů, úspora pohonných hmot, nižší požadavky na údržbu, zvýšení spolehlivosti i zlepšení podmínek pro strojvedoucí. I proto představenstvo schválilo záměr pokračovat v programu rekonstrukcí a doporučilo dceřiné společnosti ČD Cargo zařadit do podnikatelského plánu modernizaci osmi lokomotiv řady 753.

Další novinkou pro příští rok by měl být nákup 100 osobních vozů Bimz a Bimdz od DB, pro které jsou tyto vozy již nadbytečné. Jedná se o starší vozy, které byly v letech 1991 až 1994 modernizovány.

Ilustrační obrázek Pro dálkovou dopravu se rovněž připravuje modernizace 40 vozů již jednou modernizovaných řad Aee, Apee, Bee a Bpee. Od první zmí­nky o tomto záměru na našich stránkách se objevilo několik nových informací, podle nichž by se mělo jednat o kompletní rekonstrukci, zahrnující nejen dosazení klimatizace, zásuvek na 230 V a výměny sedaček za nové (v 1. třídě sedačky známé z vozů Ampz143, v druhé obdobný typ jako Borcad SEH, použitý u jednotek řady 680), ale také kompletní opravu vozové skříně, výměnu oken a buňky WC, dosazení nového CZE a úpravu pro provoz rychlostí 200 km/h. Modernizace by se zřejmě měla týkat 5 vozů Aee, 5 Apee, 15 Bee a, konečně, 15 kusů Bpee. Použitelné komponenty odebrané z původních vozů, (například sedačky) budou později využity při drobných rekonstrukcích vozů určených pro rychlíky a osobní vlaky.

Menší modernizace by se měla dotknout i několika vozů řady B: měly by dostat čalouněné sedačky místo dosavadních koženkových, ale podstoupí také další dílčí opravy, jako je například výměna podlahové krytiny či obnovení vnějšího nátěru. Tyto vozy by měly být nasazeny primárně na nově zavedené expresy mezi Prahou a Brnem.

Ilustrační obrázek

V roce 2008 by měl být také dokončen prototyp rekonstrukce vozu Bdmtee, na jehož základě by pak měly probíhat sériové modernizace v následujících letech.

Dalším významným směrem rekonstrukcí jsou vozy upravené pro přepravu jízdních kol. Počítá se s dalšími přestavbou vozů BDs na řadu Bvt, která přinese nejen zvýšení přepravní kapacity, ale hlavně pohodlnější manipulaci s koly při nakládání a vykládání z vozu. Podle dostupných informací lze předpokládat i vyšší počet rekonstrukcí přípojných vozů 020/022 na řadu 023 (BDdtx766).

Po několikaměsíčním odkladu původního záměru se opět pracuje na přípravě modernizace vozů BRm/BRcm na klimatizované bistrovozy řady ARmpee61. Měla by proběhnout do konce roku 2008.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Plány do budoucna

EMU 671 - Ilustrační obrázek Rozbor aktuální provozní situace prokázal, že není efektivní dále vyvíjet jednotky pouze pro jednu trakční soustavu. Proto představenstvo požádalo Dozorčí radu o udělení souhlasu k zadání veřejné zakázky na dodávku série dvousystémových regionálních jednotek pro rychlost 160 km/h. Nová elektrická jednotka řady 671 vznikne úpravou již existujícího konceptu řady 471 CityElefant; bude ale schopná jezdit i na tratích napájených střídavým systémem 25 kV, 50 Hz. Oproti původně zveřejněným informacím ovšem tato vozidla nebudou použitelná na systému 15 kV, 16,7 Hz, používaném v sousedním Rakousku nebo Německu. Na dodavatele 30 kusů těchto jednotek bude vyhlášeno výběrové řízení; přičemž první dvousystémové jednotky by se měly na tratích objevit v roce 2010.

U vhodných řad kolejových vozidel v dálkové i regionální dopravě probíhá vypracování studie pro možné úpravy interiéru v zájmu zvýšení standardu cestování pro cestující. Mezi základní prvky by měly patřit nové sedačky, vákuové WC, lité podlahy, centrální ovládání dveří, vlakový rozhlas, přípojky 230 V nebo zesilovač GSM signálu. České Dráhy ale zároveň upozorňují, že všechny plánované projekty v značné míře závisí od dostupnosti finančních prostředků z vlastních a externích zdrojů.

Pokračují stávající dodávky nových a modernizovaných vozidel (aktualizováno 29. 11. 2007)

Kromě představených projektů budou i v příštím roce probíhat dodávky již objednaných nových i modernizovaných vozidel: jen v roce 2008 by mělo na kolejích přibýt 29 Regionov (z toho 7 v provedení Trio), 9 modernizovaných vozů řady 054, čímž se řada rozšíří na 27 kusů; ale také 6 řídicích vozů řady 954.2 s provedením interiéru s oddílem 1. třídy, které vznikají přestavbou z již nepotřebných poštovních vozů. Do konce roku 2008 budou mít ČD k dispozici celkem devět vozů řady 954.2 společně s osmi kusy původní řady 954, obsahující pouze oddíl 2. třídy. Do konce letošního roku by navíc mělo být v provozu již 34 jednotek řady 471 CityElefant a v příštím roce jich přibude dalších 8. Cestující se s touto řadou kromě pražské a ostravské aglomerace nově setkají i na úseku Bohumín - Zábřeh na Moravě díky páru osobních vlaků 3302/3309. Po konstrukční stránce se u nových jednotek počítá s několika dílčími úpravami, včetně zvýšení maximální rychlosti na 160 km/h.

Regionova Trio Souprava 854+054+954 Řídicí vůz 954.2 Řídicí vůz 954 EJ 471 CityElefant

Zdroj: Železničář, České Dráhy, Železniční zajímavosti, foto: MOVO spol. s r.o., uživatel Livingproof


JiříK. | 30.11.2007 (4:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
28.03.2008 (22:32)  
Proč ty dráhy řešej takový hovadiny.Jakoby neměly nic jinýho...
03.12.2007 (18:29)  
Karel F.: ta lokomotiva byla udelana kvuli pretahum do/z Rakouska a tech neni schopna, protoze delsi vlak neuveze a musi ji tlacit rakousky diesel. Tak k cemu je?
Po desetiletych zkusenostech s mnohem jednodussi radou 471 muze v technicky a komercni uspech 380 verit jen skutecne kovany optimista. Ale nechme se prekvapit...
registrovaný uživatel (old) 
03.12.2007 (13:39)  
297/2007
Zákon o poskytnutí státní záruky České republiky na zajištění úvěru poskytnutého společností EUROFIMA za účelem financování nákupu železničních kolejových vozidel

ve výšce 30 mil. EUR
(na nákup lokomotiv ř. 380 a elektr. jednotek ř. 471)

http://www.mvcr.cz/sbirka/2007/sb097-07.pdf
01.12.2007 (1:44)  
karel.f: a v čom je problém?
30.11.2007 (18:31)  
Vozy pro přepravu kol Bvt jsou zbytečně vyhozené peníze. Dva prototypy stály po 3,5 milionu korun, kapacita 36 míst pro kola (jedno kolo za cca 97 000 korun).

Rekonstrukce velkoprostoru Bdt (= demontáž 8 sedaček, demontáž jedné umývárny - získá se prostor pro přepravu kočárku, dosazení držáku pro 8 kol, dosazení 4 sklopných sedaček) podle dostupných informací kolem 20 000 korun (jedno kolo 2 500 Kč). Rekonstrukce 5 vozů Bdt pro přepravu 40 kol přijde na 100 000, čili cca 1/38 nákladů na modernizaci BDs > Bvt
registrovaný uživatel kubam 
30.11.2007 (16:46)  
nevíte někdo jak vypadá řada 023 (BDdtx766) ?
30.11.2007 (16:25)  
Ad Seath:
lokomotiva řady 340 toho na na systémz 25kV utáhne a dost. Slabší je to na 16.5kV-1/3Hz. Tam to lae nevadí, protože je určena jen na přetahy z Rakouska. Rakušák ji totiž na své území mimo PPS nepustí, protože nesplňuje podmínky provozu na rakouských železnicích. Ty úvahy, že by 340 jezdila až do Lince, nebo do Vídně jsou na úrovni hospodských debat. U nás se k tomu vyvíjí řada 380, ta až bude vyvinuta, tak se bude pro ni těžko hledat práce, protože bude Evropa saturována jinými mnohaseriovými stroji, které se plně osvědčují skoro v celé Evropě. V tomto směru český průmysl naprosto zaspal. FRK
registrovaný uživatel karel.f  mail  
30.11.2007 (13:57)  
Perfektně napsáno: vznikne úpravou již existujícího konceptu řady 471 CityElefant; bude ale schopná jezdit i na tratích napájených střídavým systémem 25 kV, 50 Hz a dál to pokračuje:
bude vyhlášeno výběrové řízení; přičemž první dvousystémové jednotky by se měly na tratích objevit v roce 2010
30.11.2007 (12:27)  
Milda IV: postacujici to rozhodne neni, r. 340 je uplne k prdu (naklady neutahne).
30.11.2007 (10:54)  
Nevite nekdo, jestli se 471 aspon v horizontu 50ti let podivaji na 221? Zatim jezdi 471 vyhradne(011)nebo aspon castecne(091,171,231)na vsech elektrifikovanych tratich z Prahy..Jedinou vyjimku tvori bohuzel jen 221, kde jezdim vlakem nekdy az 4krat denne, a nekdy me uz ty zabotlamy fakt vadi..A nejvic, kdyz jim nejde brzdit a hlavak skoro projedou:) jo, i to se stalo:)
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2019 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko