Praha - Před několika týdny ŽelPage přinesla první souhrné informace o možných novinkách ve vozovém parku ČD pro období následujících několika let. Zatímco u některých konceptů se jednalo pouze o předběžné úvahy, jiné záměry již dostaly zelenou na nedávném zasedání Představenstva Českých drah. Řídící vůz řady 961, dvousystémová elektrická jednotka řady 671 nebo motorové lokomotivy řady 755 - to by měly být první realizované projekty v rámci programu obnovy parku vozidel na českých kolejích.
Projekty plánované pro rok 2008
Řídicí vůz řady 961 vznikne přestavbou vozu řady Bdt279. Kromě modernizace interiéru do něj bude dosazeno zařízení pro dálkové řízení elektrického hnacího vozidla, což umožní vytváření vratných souprav a přinese tak zkrácení nutných pobytů v koncových bodech trasy. Návrh úpravy vychází ze zkušeností s vozidly řady 954, jež jsou v současnosti postupně uváděny do služby. První dvě přestavby na řadu 961 budou hotovy v roce 2008. Stane se tak pravděpodobně v rámci programu podpory obnovy parku regionálních vozidel.
Dalším projektem, o kterém již ŽelPage informovala, by měla být modernizace lokomotiv řady 753. V průběhu zkušebního provozu dvou prototypů nově vzniklé řady 755 se prokázalo zlepšení jízdních i nákladových parametrů, úspora pohonných hmot, nižší požadavky na údržbu, zvýšení spolehlivosti i zlepšení podmínek pro strojvedoucí. I proto představenstvo schválilo záměr pokračovat v programu rekonstrukcí a doporučilo dceřiné společnosti ČD Cargo zařadit do podnikatelského plánu modernizaci osmi lokomotiv řady 753.
Další novinkou pro příští rok by měl být nákup 100 osobních vozů Bimz a Bimdz od DB, pro které jsou tyto vozy již nadbytečné. Jedná se o starší vozy, které byly v letech 1991 až 1994 modernizovány.
Pro dálkovou dopravu se rovněž připravuje modernizace 40 vozů již jednou modernizovaných řad Aee, Apee, Bee a Bpee. Od první zmínky o tomto záměru na našich stránkách se objevilo několik nových informací, podle nichž by se mělo jednat o kompletní rekonstrukci, zahrnující nejen dosazení klimatizace, zásuvek na 230 V a výměny sedaček za nové (v 1. třídě sedačky známé z vozů Ampz143, v druhé obdobný typ jako Borcad SEH, použitý u jednotek řady 680), ale také kompletní opravu vozové skříně, výměnu oken a buňky WC, dosazení nového CZE a úpravu pro provoz rychlostí 200 km/h. Modernizace by se zřejmě měla týkat 5 vozů Aee, 5 Apee, 15 Bee a, konečně, 15 kusů Bpee. Použitelné komponenty odebrané z původních vozů, (například sedačky) budou později využity při drobných rekonstrukcích vozů určených pro rychlíky a osobní vlaky.
Menší modernizace by se měla dotknout i několika vozů řady B: měly by dostat čalouněné sedačky místo dosavadních koženkových, ale podstoupí také další dílčí opravy, jako je například výměna podlahové krytiny či obnovení vnějšího nátěru. Tyto vozy by měly být nasazeny primárně na nově zavedené expresy mezi Prahou a Brnem.
V roce 2008 by měl být také dokončen prototyp rekonstrukce vozu Bdmtee, na jehož základě by pak měly probíhat sériové modernizace v následujících letech.
Dalším významným směrem rekonstrukcí jsou vozy upravené pro přepravu jízdních kol. Počítá se s dalšími přestavbou vozů BDs na řadu Bvt, která přinese nejen zvýšení přepravní kapacity, ale hlavně pohodlnější manipulaci s koly při nakládání a vykládání z vozu. Podle dostupných informací lze předpokládat i vyšší počet rekonstrukcí přípojných vozů 020/022 na řadu 023 (BDdtx766).
Po několikaměsíčním odkladu původního záměru se opět pracuje na přípravě modernizace vozů BRm/BRcm na klimatizované bistrovozy řady ARmpee61. Měla by proběhnout do konce roku 2008.
Plány do budoucna
Rozbor aktuální provozní situace prokázal, že není efektivní dále vyvíjet jednotky pouze pro jednu trakční soustavu. Proto představenstvo požádalo Dozorčí radu o udělení souhlasu k zadání veřejné zakázky na dodávku série dvousystémových regionálních jednotek pro rychlost 160 km/h. Nová elektrická jednotka řady 671 vznikne úpravou již existujícího konceptu řady 471 CityElefant; bude ale schopná jezdit i na tratích napájených střídavým systémem 25 kV, 50 Hz. Oproti původně zveřejněným informacím ovšem tato vozidla nebudou použitelná na systému 15 kV, 16,7 Hz, používaném v sousedním Rakousku nebo Německu. Na dodavatele 30 kusů těchto jednotek bude vyhlášeno výběrové řízení; přičemž první dvousystémové jednotky by se měly na tratích objevit v roce 2010.
U vhodných řad kolejových vozidel v dálkové i regionální dopravě probíhá vypracování studie pro možné úpravy interiéru v zájmu zvýšení standardu cestování pro cestující. Mezi základní prvky by měly patřit nové sedačky, vákuové WC, lité podlahy, centrální ovládání dveří, vlakový rozhlas, přípojky 230 V nebo zesilovač GSM signálu. České Dráhy ale zároveň upozorňují, že všechny plánované projekty v značné míře závisí od dostupnosti finančních prostředků z vlastních a externích zdrojů.
Pokračují stávající dodávky nových a modernizovaných vozidel (aktualizováno 29. 11. 2007)
Kromě představených projektů budou i v příštím roce probíhat dodávky již objednaných nových i modernizovaných vozidel: jen v roce 2008 by mělo na kolejích přibýt 29 Regionov (z toho 7 v provedení Trio), 9 modernizovaných vozů řady 054, čímž se řada rozšíří na 27 kusů; ale také 6 řídicích vozů řady 954.2 s provedením interiéru s oddílem 1. třídy, které vznikají přestavbou z již nepotřebných poštovních vozů. Do konce roku 2008 budou mít ČD k dispozici celkem devět vozů řady 954.2 společně s osmi kusy původní řady 954, obsahující pouze oddíl 2. třídy. Do konce letošního roku by navíc mělo být v provozu již 34 jednotek řady 471 CityElefant a v příštím roce jich přibude dalších 8. Cestující se s touto řadou kromě pražské a ostravské aglomerace nově setkají i na úseku Bohumín - Zábřeh na Moravě díky páru osobních vlaků 3302/3309. Po konstrukční stránce se u nových jednotek počítá s několika dílčími úpravami, včetně zvýšení maximální rychlosti na 160 km/h.
Zdroj: Železničář, České Dráhy, Železniční zajímavosti, foto: MOVO spol. s r.o., uživatel Livingproof
Napr. z novych 471 v Praze je minimalne pet jednotek permanentne odstavenych pro ruzne blbosti. Normalni firma si toto za zadnych okolnosti nemuze dovolit...
P.S. Nádraží v Tyníšti n.Orlicí se mělo začít předělávat již v roce 1986(to není překlep) a do dnešního dne se tam ani nekoplo.Pokud jsou peníze,tak to jde na koridory a na ostatní není.
kliminho: Brno potřebuje nové jednotky jako sůl. Vždyť jednotkám 560 táhne na čtařicet a jsou zralý jít pod autogen. A nahradit se musej, přece jenom ten S-Bahn bude potřebovat jednotky na zkrácení taktu.
Ale někde se začít musí, taky pravda.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.