..: Ústecký kraj zruší vlakovou dopravu na Lovosicku :..

Ilustrační obrázekÚstí n. L. - I přes dlouhodobé úsilí starostů obcí na Lovosicku zruší Ústecký kraj osobní železniční dopravu na trati 113 Lovosice - Most. Definitivně o tom rozhodli krajší zastupitelé na svém zasedání ve středu 7. listopadu. Od 9. prosince tak budou obyvatelé regionu moci využívat na cesty do školy nebo do zaměstnání pouze autobusy.

Nejedná se přitom o první významnou redukci železniční dopravy v Ústeckém kraji: již v červenci avizoval hejtman Jiří Šulc snížení objemu objednaných výkonů přibližně o 15 procent od začátku platnosti GVD 2007/2008. Krátce poté bylo oznámeno, že kraj od začátku platnosti nového grafikonu zruší železniční spoje na tratích 132 z Oldřichova do Děčína a 137 z Chomutova do Vejprt, načež řada obcí zůstane zcela bez železniční dopravy. V téže době bylo oznámeno, že vlaky od prosince nevyjedou ani na trase z Lovosic do Mostu, kterou se ale pokusili místní zachránit alespoň peticí, kterou podepsalo tři a půl tisíce místních obyvatel. Kraj ji ale nyní odmítl a dal zastavení provozu punc definitivnosti.

Spor o vlaky trvá už několik měsíců

Zástupci obcí přítomni na zasedání netajili své zklamání z rozhodnutí zastupitelů. Nahrazení vlakových spojů autobusy považují za nešťastné. Upozorňují nejen na skutečnost, že osobní železniční doprava je v regionu stále využívaná pro každodenní dojíždění do zaměstnání či škol, ale i na to, že vlaky výrazně usnadňují přesuny lidem s dětskými kočárky nebo jízdními koly. Představitelé kraje ovšem tento postoj nesdílejí. "Kdyby alespoň polovina z těch lidí, kteří petici podepsali, skutečně jezdila vlakem, tak bychom dnes tuto situaci vůbec nemuseli řešit", vzkazuje iniciátorům petice hejtam Jiří Šulc.

Krajský úřad kritiku odmítá

Kraj dále argumentuje tím, že provoz vlaků je skoro dvakrát dražší než u autobusů, přičemž jimi ale jezdí méně lidí. Odkazuje se rovněž na platnou legislativu Evropské unie, která zakazuje souběhy konkurenčních druhů dotované veřejné dopravy na stejných trasách. "Někde v kraji jsme zrušili autobusy, a tak je logické, že někde zase nebudeme objednávat vlaky," dodává Jiří Šulc.

V roce 2006 Ústecký kraj dotoval osobní železniční dopravu částkou 335 mil. Kč. Příspěvek na provoz autobusů činil přibližně 60 % této částky - 269,6 mil. Kč. Schválený rozpočet pro rok 2007 přinesl navýšení objemu dotací v obou sektorech veřejné dopravy - pro České dráhy byla vyčleněna částka 375 mil. Kč, autobusoví dopravci by měli dostat 288 milionů. I přesto dochází v kraji již poněkolikáté k redukci výkonů ve veřejné dopravě.

Obce budou hledat náhradní řešení

Zástupci postižených obcí se ovšem nevzdávají a v průběhu příštího roku jsou rozhodnuti pokusit se najít alternativní způsob financování osobní vlakové dopravy i bez krajských dotací na základní dopravní obslužnot. Určité možnosti by v tomto směru mohly poskytovat nové dotační programy Evropské unie pro období let 2007-2013, domnívá se Josef Seifert, starosta obce Třebivlice.

Využití evropských dotací pro zachování regionální vlakové dopravy přitom není nereálné - např. jen v rámci Regionálního operačního programu NUTS II Severozápad pro období 2007-2013 je pro prioritní osu Doprava předběžně alokováno více než 35 % veškerých zdrojů programu, tedy přibližně 262 milionů eur. Podstatná část těchto prostředků bude určena především na dobudování a rekonstrukci silniční sítě v kraji, nicméně obce i tak mohou zaměřit na oblast podpory "Rozvoj dopravní obslužnosti", která mj. klade důraz na ekologizaci veřejné dopravy a zlepšování dopravní dostupnosti pro všechny skupiny obyvatel. Nebude-li takto financovaný provoz vlastních vlakových spojů vykazovat vyšší příjmy, mají žadatelé nárok na podporu ve výši až 85 procent nákladů; nicméně i tak se obce budou muset na financování podílet z vlastních zdrojů. Nezodpovězenou otázku zatím představuje i dlouhodobá udržitelnost projektu po ukončení finanční podpory ze strukturálních fondů EU. Obce na Lovosicku se ale zatím mohou částečně inspirovat projektem Železnice Desná, jenž už několik let úspěšně realizuje Svazek obcí údolí Desné s napojením na Integrovaný dopravní systém Olomouckého kraje.

zdroj: Česká televize, Ústecký kraj, Regionální operační program NUTS II Severozápad a související dokumentace

Doporučený materiál: Problematika IDS v ČR


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 10.11.2007 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Ústecký


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M@ra 
16.11.2007 (13:41)  
To je krize, už ani cikáni nejezdí vlakem...:-)
registrovaný uživatel M@ra 
14.11.2007 (14:35)  
LapiCB: Zásoby pazourku n. uhlí se taky nevyčerpaly a s ropou to je stejné. Nedostatek jí může vzniknout jenom v Číně apod. socialistických zemích. Jinde funguje její cena jako regulátor spotřeby. Něco si o tom přečti třeba v učebnici ekonomie pro SŠ.
registrovaný uživatel M 
13.11.2007 (22:35)  
On to asi myslel asi tak, ze nedojde, protoze uz po ni nebude poptavka, ne ze by ji bylo nekonecne...
registrovaný uživatel LapiCB  mail  
13.11.2007 (20:54)  
M@ra: Tyjo, tebe měli udělat světovým ekonomem pro zdroje! Tys to vyřešil, vyřešil jsi světovej problém! Ropy a ostatních přírodních zdrojů je nekonečné množství! Děkujeme.
registrovaný uživatel M@ra 
13.11.2007 (16:49)  
Ropa nikdy nedojde, stejně jako žádný jiný přírodní zdroj. Nahradí se postupně plynem, elektřinou/vodíkem (z jádra) nebo něčím, co se v budoucnu vymyslí. Umělé hmoty se budou časem pořád víc recyklovat a nahrazovat přírodními z obnovitelných zdrojů, jako vlna (merino), dřevo atp.

K tématu - je to bordel - vládnou malé kraje - "gubernie", není hospodárná metodika dotací a investic. Jízdné se reguluje, konkurence v osobní dopravě nepodporuje...
registrovaný uživatel M 
12.11.2007 (1:22)  
pekari a veris, ze se ti ani nedivim...

nasoska sem systematicky cpe kydy o tom, jak jde ropa nahoru a jak je zeleznice doprava budoucnosti, protoze benzin bude tak drahy, ze se autem nevyplati jezdit. Jaksi stejne systematicky ale zapomina na to, ze z ropy je vetsina podstatnych veci kolem nas, takze jestli dojde ropa a najednou z niceho nic z toho budou vsichni vyjeveni, tak se nerozesere jen automobilovy prumysl, ale komplet cely prumysl a ta superdoprava budoucnosti (rozumej uzasna zeleznice) nebude mit co vozit. Maximalne tak hnuj do kravina...
registrovaný uživatel pekař 
11.11.2007 (18:09)  
M: naprosto jsem nepochopil pointu Vašeho příspěvku...
registrovaný uživatel Martin 
11.11.2007 (15:51)  
Zase krásně poplkáme tak jako o změně tarifu a o super výhodach In Out OFF gold a podobných kartách, opět se zeptám xy náhodných kolikrát jeli po revoluci vlakem, ale na ten severočeský paskvil jsem si dal do mobilu upomínku na rok 2017....Tak...koho jste si zvolili do zastupitelstva?kdo koho preferuje?všechno je byznys...krásně se mi to pozoruje z druhého konce republiky, čas ukáže...ale koleje rozebere opálená společnost, na cesty II a III tříd financ omezený, takže kdo nemá alespoň nějakou ojetinu, at sedí doma a nadává na společnost.....a bude hůř!
11.11.2007 (13:43)  
drsné, JM kraj už má definitví jř, zatímco v Ústí ještě stále stíhají rušit...
11.11.2007 (11:48)  
JNR: 3) Co se staví na Brno - Přerov?
Zatím se chystají projekty. Skoro všechny mostní konstrukce bude třeba vyměnit/zpevnit, dále zpevnění podloží kolem Moravy (návrh technologie). Velice rád bych se nechal překvapit brzkým začátkem stavby, ale to závisí jen na penězích.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko