..: Na Královéhradecku se srazil rychlík s nákladním vlakem, trať je již průjezdná :..

Ilustrační obrázekKáranice - V železniční stanici Káranice na trati 020 (Praha) - Velký Osek - Hradec Králové - Choceň se v pátek 9.2.2007 ve 12:37 hod. srazil rychlík R 957 s nákladním vlakem Pn 63440. Rychlík minul podle dostupných informací návěstidlo. Informoval o tom Jan Kučera z Drážní inspekce. Káranice leží mezi Chlumcem nad Cidlinou a Hradcem Králové.

Vlaky mezi Chlumcem a Hradcem již jezdí

Ilustrační obrázekPodle nejnovějších informací byl provoz na trati před chvílí obnoven. Standardně již jezdí jak osobní vlaky, tak rychlíky mezi Prahou a Hradcem Králové. V úseku zatím platí rychlostní omezení 10 km/h, na dalších kolejích poškozených při nehodě se bude pracovat ještě zřejmě několik dní," řekl mluvčí drah Aleš Ondrůj. Do dnešní 16. hod. jezdily rychlíky odklonem přes Kolín a Pardubice, osobní vlaky byly nahrazeny autobusy v úseku Dobřenice - Chlumec nad Cidlinou. České dráhy původně předpokládaly obnovení provozu až zítra v dopoledních hodinách, ale opravy poškozeného zabezpečovacího zařízení a svršku trvaly kratší dobu.

Vlak se převrátil na bok, ale nikomu se nic nestalo

Ilustrační foto Přestože se vlak převrátil na bok, k žádnému vážnému zranění nedošlo. Nehoda se stala sedm minut po půl jedné odpoledne na trati z Prahy do Hradce Králové. Jednalo se o R 957. V čele rychlíku byla lokomotiva 163 035 a vlak jel ve složení A + BDs + 3xB, uvedl v komentářích ŽelPage Lukyn88. "Rychlík minul návěstidlo," řekl iDNES.cz mluvčí Drážní inspekce. Běžně projíždí vlaky Káranicemi rychlostí až 100 km/h.

"Rychlík do nákladního vlaku vrazil přímo na nádraží," upřesnil okolnosti nehody operační důstojník hradecké policie Ladislav Pinc. "Naši záchranáři prošli celý vlak, na místě byl připraven kromě sanitek také vrtulník. Žádná vážnější zranění jsme nezjistili, čtyři lidé z vlaku utrpěli drobná zranění," řekl ČTK ředitel Zdravotnické záchranné služby Královéhradeckého kraje Ladislav Žabka. Podle rádia Impuls odvezla z místa nehody sanitka jedinou zraněnou osobu, kterou byl strojvedoucí rychlíku. Všichni čtyři lehce zranění již byli propuštěni z nemocnice domů.

Informace platné od 9.2.2007 12:37 do 10.2.2007 16:00 hod.- "Trať je neprůjezdná, přepravu zajišťuje náhradní autobusová doprava. Dálkové vlaky ve směru z Prahy do Hradce Králové jsou vedeny odklonem přes Kolín a Pardubice," dodal mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Dráhy začaly okamžitě vyšetřovat, kdo je za nehodu odpovědný. "Pakliže se prokáže selhání lidského faktoru a zavinění konkrétního zaměstnance, budou z toho s nejvyšší mírou vážnosti vyvozeny příslušné následky," řekl dále Ondrůj. České dráhy již mají k dispozici diagnostická data z funkčnosti návěstidel, která poskytnou vyšetřujícím orgánům.

Škoda přesáhne 2,5 mil. Kč

Velkým štěstím bylo, že se vlaky nesrazily čelně. Nákladní vlak měl 6 vozů, z nichž 3 vykolejily. Na vykolejených vagonech bylo naloženo dřevo. Součástí nákladního vlaku byla i cisterna plná čpavku (44 tun). Ta však zůstala stát na kolejích bez poškození. Podle Aleše Ondrůje fungovala všechna návěstidla a největší vina padá na strojvedoucího rychlíku, který jedno z návěstidel přehlédl a včas nezastavil. "Předběžné závěry šetření ukazují, že rychlík minul návěst výstraha na vjezdovém návěstidle do stanice. To strojvedoucího upozorňovalo, že na dalším návěstidle svítí červená. Vlak nesnížil rychlost a zhruba stokilometrovou rychlostí pokračoval v jízdě. Rychlík začal intenzivně brzdit až před návěstidlem v poloze stůj, avšak úplně zabrzdit se mu již nepodařilo. Vjel na výhybky, kde se srazil s protijedoucím nákladním vlakem," popsal průběh nehody Jan Kučera z Drážní inspekce. V době srážky jel rychlík 58 km/h. Při nehodě vznikla škoda přibližně 2,5 mil. Kč. Na místo již dorazila vyprošťovací technika z České Třebové.

Vzhledem k závažnosti této mimořádné události (projetí návěstidla zakazujícího jízdu) se na místo nehody dostavil také generální inspektor Drážní inspekce. Přestože je šetření teprve v raném stádiu, prvotní závěry naznačují, že by srážku mohl způsobit strojvedoucí rychlíku tím, že nezastavil vlak u návěstidla zakazujícího další jízdu. Jedná se tedy zřejmě o selhání lidského činitele a fatální porušení právních norem České republiky (konkrétně vyhlášky č. 173/1995, kterou se vydává dopravní řád drah).

na zpracování se dále podíleli: -ucho-, -hyv-, CSPSV

zdroj: Novinky.cz, iDNES.cz (foto), ČD, Tisková zpráva DI ČR, Aktualne.cz


Eeeeeeda Poslat mail autorovi | 10.2.2007 (18:10)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Královéhradecký


  1 2 3 4 5 ... 14      Zpráv na stránku:   
16.02.2007 (16:51)  
Spodni svetlo hlavniho navestidla nema zavislost na znaku nasledujiciho hlavniho navetidla. Ale se svicenim spodniho svetla pri jizde v primem smeru se setkat muzete.
registrovaný uživatel ovts 
15.02.2007 (9:14)  
To: hyvrysák| to je pravda, ale pokud by na vjezdovém návěstidle bylo kromě výstrahy také kupř. omezení rychlosti, mohla by na předzvěsti být návěst očekavejte rychlost. Ale nevím jestli je v praxi možná závislost rychlosti vjezdového návěstidla na stavu odjezdového, zvláště pokud vlak jel po 1. koleji
14.02.2007 (20:19)  
ovts: Jaká je tam konkrétně předvěst nevím, každopádně každá předvěst je závislá na hlavním (v tomto případě vjezdovém) návěstidle. Jen si myslím, že s touto nehodou nesouvisí, Výstrahu na vjezdu předvěstí Volno (zelená) na předvěsti, tudíž strojvedoucí nemusí nijak reagovat.
14.02.2007 (14:42)  
To:Násoska:Děkuju, jsem rád, že jste pochopil,to, o co se už snažím nějakou dobu na tomto fóru, že my lidi jsme prostě nedokonalí a připadá mi podivné, že na rychlíkové trati, kde se vlaky pohybují v průměru 100kilometrovou rychlostí závisí vše jen na dobré reakci jednoho člověka na mašině, že to prostě není něčím sichrované... Na lokálce,kde vlaky stojí stejně v každé stanici bych to ještě chápal, ale tady, kde rychlík z Chlumce až do Hradce běžně všechno projíždí stovkou mě to prostě hlava nebere... Petr.
registrovaný uživatel ovts 
14.02.2007 (14:05)  
Víte někdo, jaké jsou tam typy předzvěsti před vjezdovým návěstidlem a jestli jsou funkční závislosti předzvěsti pro výstrahu na vjezdovém?
13.02.2007 (23:05)  
To Petr Purkrábek, jseš technik, ale to co píšeš o lidském mozku a vnímání je naprosto správné, pokud se spoléháme na zrak a většina lidí si myslí, že vidí realitu tak jak objektivně je, tak jsou v omylu, v našem zorném poli jsou oblasti, kam prostě nevidíme, jednou z nich je oblast tzv. slepé skvrny, svou roli hraje také únava, věk, zdravotní stav atd. Stejně je to z mozkem, ten je nedokonalý a není uzpůsobený na mnoho věcí, které po něm chceme, jako je řídit stroje. Prostě tu jsou výpadky, které dotyčný jedinec nemůže ovlivnit, své hraje jako příčina i hluk. Uvažoval jsem i nad úlohou trestu za podobné nehody, lidí se vyžadují toho, aby dotyčného fíru zavřeli, jak se říká - až zčerná, ale jaký má význam trest v podobném případě? Samozřejmě beztrestnost by byla špatná, ale trest nesmí být likvidační. Něco jiného jsou frajírci za volantem, kteří si myslí, že silnice je jejich, nebo něco podobného, co se před mnoha lety stalo ve Vsetíně,kdy fíra notně posilněný alkoholem jel ze Zbrojovky tak rychle, že vyletěl s Hurvínkem z tratě.
Úkolem techniky je bránit lidskému selhání.
13.02.2007 (18:50)  
Ve většině dopravních prostředků, i když jsou vybaveny tím nej nej nej zařízením o maléru rozhoduje chyba jediného člověka.
Na ČT1 běžel před pár dny seriál o leteckých nehodách, resp. mimořádnostech. Zejméně ta, týkající se srážky dvou letadel nad Bodamským jezerem u Überlingenu je šokokující.
Bočně se srazila dvě letadla letící ve stejné letové hladině. Přestože obě moderní letadla byla vybavena zařízením, které mělo varovat posádku, že může dojít k takovémuto střetnutí, přestože toto zařízení samo vydá pilotům každého letadla pokyn, jak mají reagovat, přestože na obou letadlech bylo zařízení v činnosti …
Problém byl v tom, že švýcarský dispečer, který "to zvoral" (důvody byly detailně popsány) dal jednomu z letadel opačný pokyn než dávalo zařízení a posádka se řídila pokynem dispečera a nikoli zařízení … proč se posádka tohoto letadla nežádala dispečera o vysvětlení rozporu se nikdy nedozvíme …
registrovaný uživatel rk_kn.  mail  
13.02.2007 (7:57)  
Seath : Jasné, že by tam mal byť LVZ, a všade inde. Mimochodom, na cestách sa behá aj viac ako 130 km/h,ako napr. náš p. prezident, alebo bývalý minister, a omnoho viac vozidiel a cestujúcich, mestská a hromadná doprava, zájazdy a p. A tiež tam nikto nezaručuje, že zastavím pred nejakým červeným svietielkom, pred nejakou plechovou tabuou s nakreslenými rôznymi obrázkami. A nikto nezaručí, že dodržím " primeranú rýchlosť ". Žiadny prenos návestí, žiadny LVZ, či aspoň živák mi nazabráni, keď za volantom zaspím !
12.02.2007 (18:14)  
Problém je právě v tom, jak zjistit, celkové náklady na železniční a silniční dopravu...Každopádně ty poplatky za dopravní cestu by být zrušeny mohly, ale i tak je třeba při výpočtu hospodářského výsledku ČD sledovat amortizaci trati. A takhle by to šlo poněkud hůře...
12.02.2007 (16:12)  
To přesně zase nomohu pochopit já, že osud celého vlaku,případně i vlaků ostatních,které se zrovna na trati vyskytují, má v rukou jediný člověk...Já nezpochybňuji,že si musí být vědom své zodpovědnosti, jenom by měl mít nad sebou nějaký dozor, případně pomocníka ve formě včasného hlášení událostí nad rámec normálu, což křižování ve stanici, kde má vlak podle grafikonu běžně průjezd, rozhodně je... Je myslím trochu rozdíl mezi křižováním na lokálce, kde stejně vlak ve stanici vždycky stojí a na hlavní trati, kde rychlík běžně projíždí 100kilometrovou rychlostí... Ten fíra bude mít myslím na mašině stále co dělat,protože automat těžko vyhodnotí situaci ve stanici-nástup a výstup cestujících,nakládku kurýra, kočárky, kola,atd... Jen by bylo vhodné ho jaksi něčím ještě zálohovat, případně včas informovat o dopravní situaci v případě situací odchylných od normálu.
Já například jako elektrotechnik mám nad sebou člověka, který mou práci zkontroluje, je to revizní technik. Pokud si udělám příslušné oprávnění a budu pracovat jako revizní technik, tak budu mít sice podobnou odpovědnost jako ten fíra, odpovědnost, že mnou schválené zařízení odpovídá příslušným předpisům, ale na rozdíl od toho fíry se nemusím rozhodovat ve zlomku vteřiny, ale mám možnost toto zařízení přezkoušet dle příslušných norem a pokud něco není v normálu, tak na to buď člověka, co na tomto zařízení pracuje, upozorním(samozřejmě pokud jde o odchylku, která neohrožuje bezpečnost provozu), v opačném případě nesmím toto zařízení pro provoz vůbec schválit!
A o to mi právě jde-toho fíru nikdo neupozornil,že proti normálnímu provozu bude zastavovat ve stanici,kde podle grafikonu zastavovat nemá! A navíc na této rychlíkové trati není přenos návěstí na lokomotivu,což je vzhledem k traťovým rychlostem na této trati přinejmenším podivné, nechci-li říct přímo nebezpečné!
Ano jedná se o nejbezpečnější dopravu, to je nezpochybnitelné, ale je třeba se podívat, kolik to vše vlastně stojí. Jinak když se postaví silnice, tak jí může využít každý člověk, který má automobil, nákládáky, autobusy atd.
To je právě to, uvědomit si celkovou cenu silniční dopravy- nejen cenu za výstavbu a údržbu, ale i za zničené životní prostředí, produkci jedovatých zplodin a skleníkových plynů, spoustu posypových materiálů v zimě, montáže mýtnic, radarů, platy dopravní policie a peníze na jejich technické prostředky,atd... Samozřejmě koleje nevedou všude, ale silniční doprava musí tu železniční vhodně doplňovat, ne kopírovat jako v případě hradecké či brněnské dálnice... Po silnicích může sice jezdit kdokoliv, ale předpoklad je,že musí vlastnit silniční vozidlo homologované pro provoz na silnici a příslušné oprávnění pro řízení tohoto vozidla. Člověk,který nemá vozidlo,nebo oprávnění k řízení,tak může použít služeb silničního dopravce, ale stejně tak může použít služeb dopravce železničního, obojí za předpokladu, že pro jeho cestu tuto službu nějaký dopravce poskytuje.
A u železnice je to podobné- pokud někdo vlastní železniční vozidlo schválené pro provoz po kolejích SŽDC a příslušnou licenci k poskytování drážní dopravy a oprávnění k řízení železničního vozidla, tak za předpokladu, že si nechá od SŽDC postavit vlakovou cestu, tak může po kolejích jezdit. Samozřejmě, že za tento průjezd musí SŽDC zaplatit, ale stejně tak by mělo být samozřejmostí, že by měl zaplatit i za použití silnice i dopravce či uživatel silniční sítě!!! A do tohoto poplatku by měly být zahrnuty veškeré náklady na provoz silniční sítě...
Mám taky pocit, že železnice nejen že je a po lepší technické vybavenosti může být ještě více bezpečnější než doprava silniční, ale je taky podstatně ohleduplnější vůči životnímu prostředí- na množství přepravených kilogramů nákladu i osob potřebuje mnohem menší zábor půdy, nepotřebuje žádné chemické prostředky na zimní údržbu, spotřeba pohonných hmot je taky nižší a v případě elektrifikovaných tratí nevyvíjí téměř žádné jedovaté zplodiny a skleníkové plyny-elektrická energie lze vyrábět ve vodních,větrných,případně jaderných elektrárnách s minimálním dopadem(samozřejmě při bezpečném provozu)na životní prostředí!Bohužel se ještě část energie vyrábí z uhlí, ale doufám, že toto procento se bude dále snižovat, jinak si prostě brzy zničíme životní prostředí a pak bude veškerá budoucnost lidstva uzavřená, a že je nevyšší čas o této otázce uvažovat nám myslím již příroda naznačuje dost dlouho, naposledy tím orkánem... Petr.
  1 2 3 4 5 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko