Káranice - V železniční stanici Káranice na trati 020 (Praha) - Velký Osek - Hradec Králové - Choceň se v pátek 9.2.2007 ve 12:37 hod. srazil rychlík R 957 s nákladním vlakem Pn 63440. Rychlík minul podle dostupných informací návěstidlo. Informoval o tom Jan Kučera z Drážní inspekce. Káranice leží mezi Chlumcem nad Cidlinou a Hradcem Králové.
Vlaky mezi Chlumcem a Hradcem již jezdí
Podle nejnovějších informací byl provoz na trati před chvílí obnoven. Standardně již jezdí jak osobní vlaky, tak rychlíky mezi Prahou a Hradcem Králové. V úseku zatím platí rychlostní omezení 10 km/h, na dalších kolejích poškozených při nehodě se bude pracovat ještě zřejmě několik dní," řekl mluvčí drah Aleš Ondrůj. Do dnešní 16. hod. jezdily rychlíky odklonem přes Kolín a Pardubice, osobní vlaky byly nahrazeny autobusy v úseku Dobřenice - Chlumec nad Cidlinou. České dráhy původně předpokládaly obnovení provozu až zítra v dopoledních hodinách, ale opravy poškozeného zabezpečovacího zařízení a svršku trvaly kratší dobu.
Vlak se převrátil na bok, ale nikomu se nic nestalo
Přestože se vlak převrátil na bok, k žádnému vážnému zranění nedošlo. Nehoda se stala sedm minut po půl jedné odpoledne na trati z Prahy do Hradce Králové. Jednalo se o R 957. V čele rychlíku byla lokomotiva 163 035 a vlak jel ve složení A + BDs + 3xB, uvedl v komentářích ŽelPage Lukyn88. "Rychlík minul návěstidlo," řekl iDNES.cz mluvčí Drážní inspekce. Běžně projíždí vlaky Káranicemi rychlostí až 100 km/h.
"Rychlík do nákladního vlaku vrazil přímo na nádraží," upřesnil okolnosti nehody operační důstojník hradecké policie Ladislav Pinc. "Naši záchranáři prošli celý vlak, na místě byl připraven kromě sanitek také vrtulník. Žádná vážnější zranění jsme nezjistili, čtyři lidé z vlaku utrpěli drobná zranění," řekl ČTK ředitel Zdravotnické záchranné služby Královéhradeckého kraje Ladislav Žabka. Podle rádia Impuls odvezla z místa nehody sanitka jedinou zraněnou osobu, kterou byl strojvedoucí rychlíku. Všichni čtyři lehce zranění již byli propuštěni z nemocnice domů.
Informace platné od 9.2.2007 12:37 do 10.2.2007 16:00 hod.- "Trať je neprůjezdná, přepravu zajišťuje náhradní autobusová doprava. Dálkové vlaky ve směru z Prahy do Hradce Králové jsou vedeny odklonem přes Kolín a Pardubice," dodal mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Dráhy začaly okamžitě vyšetřovat, kdo je za nehodu odpovědný. "Pakliže se prokáže selhání lidského faktoru a zavinění konkrétního zaměstnance, budou z toho s nejvyšší mírou vážnosti vyvozeny příslušné následky," řekl dále Ondrůj. České dráhy již mají k dispozici diagnostická data z funkčnosti návěstidel, která poskytnou vyšetřujícím orgánům.
Škoda přesáhne 2,5 mil. Kč
Velkým štěstím bylo, že se vlaky nesrazily čelně. Nákladní vlak měl 6 vozů, z nichž 3 vykolejily. Na vykolejených vagonech bylo naloženo dřevo. Součástí nákladního vlaku byla i cisterna plná čpavku (44 tun). Ta však zůstala stát na kolejích bez poškození. Podle Aleše Ondrůje fungovala všechna návěstidla a největší vina padá na strojvedoucího rychlíku, který jedno z návěstidel přehlédl a včas nezastavil. "Předběžné závěry šetření ukazují, že rychlík minul návěst výstraha na vjezdovém návěstidle do stanice. To strojvedoucího upozorňovalo, že na dalším návěstidle svítí červená. Vlak nesnížil rychlost a zhruba stokilometrovou rychlostí pokračoval v jízdě. Rychlík začal intenzivně brzdit až před návěstidlem v poloze stůj, avšak úplně zabrzdit se mu již nepodařilo. Vjel na výhybky, kde se srazil s protijedoucím nákladním vlakem," popsal průběh nehody Jan Kučera z Drážní inspekce. V době srážky jel rychlík 58 km/h. Při nehodě vznikla škoda přibližně 2,5 mil. Kč. Na místo již dorazila vyprošťovací technika z České Třebové.
Vzhledem k závažnosti této mimořádné události (projetí návěstidla zakazujícího jízdu) se na místo nehody dostavil také generální inspektor Drážní inspekce. Přestože je šetření teprve v raném stádiu, prvotní závěry naznačují, že by srážku mohl způsobit strojvedoucí rychlíku tím, že nezastavil vlak u návěstidla zakazujícího další jízdu. Jedná se tedy zřejmě o selhání lidského činitele a fatální porušení právních norem České republiky (konkrétně vyhlášky č. 173/1995, kterou se vydává dopravní řád drah).
na zpracování se dále podíleli: -ucho-, -hyv-, CSPSV
zdroj: Novinky.cz, iDNES.cz (foto), ČD, Tisková zpráva DI ČR, Aktualne.cz
Úkolem techniky je bránit lidskému selhání.
Na ČT1 běžel před pár dny seriál o leteckých nehodách, resp. mimořádnostech. Zejméně ta, týkající se srážky dvou letadel nad Bodamským jezerem u Überlingenu je šokokující.
Bočně se srazila dvě letadla letící ve stejné letové hladině. Přestože obě moderní letadla byla vybavena zařízením, které mělo varovat posádku, že může dojít k takovémuto střetnutí, přestože toto zařízení samo vydá pilotům každého letadla pokyn, jak mají reagovat, přestože na obou letadlech bylo zařízení v činnosti …
Problém byl v tom, že švýcarský dispečer, který "to zvoral" (důvody byly detailně popsány) dal jednomu z letadel opačný pokyn než dávalo zařízení a posádka se řídila pokynem dispečera a nikoli zařízení … proč se posádka tohoto letadla nežádala dispečera o vysvětlení rozporu se nikdy nedozvíme …
Já například jako elektrotechnik mám nad sebou člověka, který mou práci zkontroluje, je to revizní technik. Pokud si udělám příslušné oprávnění a budu pracovat jako revizní technik, tak budu mít sice podobnou odpovědnost jako ten fíra, odpovědnost, že mnou schválené zařízení odpovídá příslušným předpisům, ale na rozdíl od toho fíry se nemusím rozhodovat ve zlomku vteřiny, ale mám možnost toto zařízení přezkoušet dle příslušných norem a pokud něco není v normálu, tak na to buď člověka, co na tomto zařízení pracuje, upozorním(samozřejmě pokud jde o odchylku, která neohrožuje bezpečnost provozu), v opačném případě nesmím toto zařízení pro provoz vůbec schválit!
A o to mi právě jde-toho fíru nikdo neupozornil,že proti normálnímu provozu bude zastavovat ve stanici,kde podle grafikonu zastavovat nemá! A navíc na této rychlíkové trati není přenos návěstí na lokomotivu,což je vzhledem k traťovým rychlostem na této trati přinejmenším podivné, nechci-li říct přímo nebezpečné!
Ano jedná se o nejbezpečnější dopravu, to je nezpochybnitelné, ale je třeba se podívat, kolik to vše vlastně stojí. Jinak když se postaví silnice, tak jí může využít každý člověk, který má automobil, nákládáky, autobusy atd.
To je právě to, uvědomit si celkovou cenu silniční dopravy- nejen cenu za výstavbu a údržbu, ale i za zničené životní prostředí, produkci jedovatých zplodin a skleníkových plynů, spoustu posypových materiálů v zimě, montáže mýtnic, radarů, platy dopravní policie a peníze na jejich technické prostředky,atd... Samozřejmě koleje nevedou všude, ale silniční doprava musí tu železniční vhodně doplňovat, ne kopírovat jako v případě hradecké či brněnské dálnice... Po silnicích může sice jezdit kdokoliv, ale předpoklad je,že musí vlastnit silniční vozidlo homologované pro provoz na silnici a příslušné oprávnění pro řízení tohoto vozidla. Člověk,který nemá vozidlo,nebo oprávnění k řízení,tak může použít služeb silničního dopravce, ale stejně tak může použít služeb dopravce železničního, obojí za předpokladu, že pro jeho cestu tuto službu nějaký dopravce poskytuje.
A u železnice je to podobné- pokud někdo vlastní železniční vozidlo schválené pro provoz po kolejích SŽDC a příslušnou licenci k poskytování drážní dopravy a oprávnění k řízení železničního vozidla, tak za předpokladu, že si nechá od SŽDC postavit vlakovou cestu, tak může po kolejích jezdit. Samozřejmě, že za tento průjezd musí SŽDC zaplatit, ale stejně tak by mělo být samozřejmostí, že by měl zaplatit i za použití silnice i dopravce či uživatel silniční sítě!!! A do tohoto poplatku by měly být zahrnuty veškeré náklady na provoz silniční sítě...
Mám taky pocit, že železnice nejen že je a po lepší technické vybavenosti může být ještě více bezpečnější než doprava silniční, ale je taky podstatně ohleduplnější vůči životnímu prostředí- na množství přepravených kilogramů nákladu i osob potřebuje mnohem menší zábor půdy, nepotřebuje žádné chemické prostředky na zimní údržbu, spotřeba pohonných hmot je taky nižší a v případě elektrifikovaných tratí nevyvíjí téměř žádné jedovaté zplodiny a skleníkové plyny-elektrická energie lze vyrábět ve vodních,větrných,případně jaderných elektrárnách s minimálním dopadem(samozřejmě při bezpečném provozu)na životní prostředí!Bohužel se ještě část energie vyrábí z uhlí, ale doufám, že toto procento se bude dále snižovat, jinak si prostě brzy zničíme životní prostředí a pak bude veškerá budoucnost lidstva uzavřená, a že je nevyšší čas o této otázce uvažovat nám myslím již příroda naznačuje dost dlouho, naposledy tím orkánem... Petr.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.