Káranice - V železniční stanici Káranice na trati 020 (Praha) - Velký Osek - Hradec Králové - Choceň se v pátek 9.2.2007 ve 12:37 hod. srazil rychlík R 957 s nákladním vlakem Pn 63440. Rychlík minul podle dostupných informací návěstidlo. Informoval o tom Jan Kučera z Drážní inspekce. Káranice leží mezi Chlumcem nad Cidlinou a Hradcem Králové.
Vlaky mezi Chlumcem a Hradcem již jezdí
Podle nejnovějších informací byl provoz na trati před chvílí obnoven. Standardně již jezdí jak osobní vlaky, tak rychlíky mezi Prahou a Hradcem Králové. V úseku zatím platí rychlostní omezení 10 km/h, na dalších kolejích poškozených při nehodě se bude pracovat ještě zřejmě několik dní," řekl mluvčí drah Aleš Ondrůj. Do dnešní 16. hod. jezdily rychlíky odklonem přes Kolín a Pardubice, osobní vlaky byly nahrazeny autobusy v úseku Dobřenice - Chlumec nad Cidlinou. České dráhy původně předpokládaly obnovení provozu až zítra v dopoledních hodinách, ale opravy poškozeného zabezpečovacího zařízení a svršku trvaly kratší dobu.
Vlak se převrátil na bok, ale nikomu se nic nestalo
Přestože se vlak převrátil na bok, k žádnému vážnému zranění nedošlo. Nehoda se stala sedm minut po půl jedné odpoledne na trati z Prahy do Hradce Králové. Jednalo se o R 957. V čele rychlíku byla lokomotiva 163 035 a vlak jel ve složení A + BDs + 3xB, uvedl v komentářích ŽelPage Lukyn88. "Rychlík minul návěstidlo," řekl iDNES.cz mluvčí Drážní inspekce. Běžně projíždí vlaky Káranicemi rychlostí až 100 km/h.
"Rychlík do nákladního vlaku vrazil přímo na nádraží," upřesnil okolnosti nehody operační důstojník hradecké policie Ladislav Pinc. "Naši záchranáři prošli celý vlak, na místě byl připraven kromě sanitek také vrtulník. Žádná vážnější zranění jsme nezjistili, čtyři lidé z vlaku utrpěli drobná zranění," řekl ČTK ředitel Zdravotnické záchranné služby Královéhradeckého kraje Ladislav Žabka. Podle rádia Impuls odvezla z místa nehody sanitka jedinou zraněnou osobu, kterou byl strojvedoucí rychlíku. Všichni čtyři lehce zranění již byli propuštěni z nemocnice domů.
Informace platné od 9.2.2007 12:37 do 10.2.2007 16:00 hod.- "Trať je neprůjezdná, přepravu zajišťuje náhradní autobusová doprava. Dálkové vlaky ve směru z Prahy do Hradce Králové jsou vedeny odklonem přes Kolín a Pardubice," dodal mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Dráhy začaly okamžitě vyšetřovat, kdo je za nehodu odpovědný. "Pakliže se prokáže selhání lidského faktoru a zavinění konkrétního zaměstnance, budou z toho s nejvyšší mírou vážnosti vyvozeny příslušné následky," řekl dále Ondrůj. České dráhy již mají k dispozici diagnostická data z funkčnosti návěstidel, která poskytnou vyšetřujícím orgánům.
Škoda přesáhne 2,5 mil. Kč
Velkým štěstím bylo, že se vlaky nesrazily čelně. Nákladní vlak měl 6 vozů, z nichž 3 vykolejily. Na vykolejených vagonech bylo naloženo dřevo. Součástí nákladního vlaku byla i cisterna plná čpavku (44 tun). Ta však zůstala stát na kolejích bez poškození. Podle Aleše Ondrůje fungovala všechna návěstidla a největší vina padá na strojvedoucího rychlíku, který jedno z návěstidel přehlédl a včas nezastavil. "Předběžné závěry šetření ukazují, že rychlík minul návěst výstraha na vjezdovém návěstidle do stanice. To strojvedoucího upozorňovalo, že na dalším návěstidle svítí červená. Vlak nesnížil rychlost a zhruba stokilometrovou rychlostí pokračoval v jízdě. Rychlík začal intenzivně brzdit až před návěstidlem v poloze stůj, avšak úplně zabrzdit se mu již nepodařilo. Vjel na výhybky, kde se srazil s protijedoucím nákladním vlakem," popsal průběh nehody Jan Kučera z Drážní inspekce. V době srážky jel rychlík 58 km/h. Při nehodě vznikla škoda přibližně 2,5 mil. Kč. Na místo již dorazila vyprošťovací technika z České Třebové.
Vzhledem k závažnosti této mimořádné události (projetí návěstidla zakazujícího jízdu) se na místo nehody dostavil také generální inspektor Drážní inspekce. Přestože je šetření teprve v raném stádiu, prvotní závěry naznačují, že by srážku mohl způsobit strojvedoucí rychlíku tím, že nezastavil vlak u návěstidla zakazujícího další jízdu. Jedná se tedy zřejmě o selhání lidského činitele a fatální porušení právních norem České republiky (konkrétně vyhlášky č. 173/1995, kterou se vydává dopravní řád drah).
na zpracování se dále podíleli: -ucho-, -hyv-, CSPSV
zdroj: Novinky.cz, iDNES.cz (foto), ČD, Tisková zpráva DI ČR, Aktualne.cz
>>Otazka je zda v danem useku ja trat kodovana pro prenos techto znaku - asi ne, jinak by se nestalo.
Ale ani přenos kódu VZ není všemocný - viz. třeba Vranovice minulý rok - moderní AB+staniční koleje kódované a jak to dopadlo....
Nehledě na to, že na některých kódovaných úsecích bliká návěstní opakovač jak vánoční stromek.....
Myslím, že někteří diskutující by si měli zapůjčit v knihovně učebnici předpisu D1 nebo koupit (v Praze KANT nebo Pragomodel), aby se seznámili se základními ustanoveními. I když ta učebnice neobsahuje následné změny, podstata se nezměnila.
Ad Petr Purkrábek - máte zážitek na celý zbytek života; ale vážně = oddělením provozu od infrastruktury nastává situace, kdy zájem majitele dopravní cesty a provozovatele drážní dopravy (dopravce) je odlišný.
Technicky to samozřejmě jde, ale KDO TO ZAPLATÍ ?
Ostatně "ono to existuje" - podívejte se na 471, které jezdí na trati Praha - Kolín (dost možná i jinde, já některé věci nestačím sledovat). Jízdu vlaku řídí PC i ve vazbě na návěsti. I tak nezabráníte projetí návěsti zakazující jízdu, když bude snížená adheze kolejnice, což automatika nepozná a brzdná dráha bude delší.
Když se to přežene a místo "souhlasového" tlačítka by se do obvodu zapojila signalizace uzavření dveří, tak by se činnost strojvedoucího zredukovala na funkci "otvírač" a zavírač dveří, přičemž i to první - odblokování dveří by taky mohl dělat PC po zastavení na určeném místě.
Co budete dělat se zahraničními vozidly (Taurus, Siemensovy lokomotivy pro RTEX apod.). To by se jim jako řeklo, nemáte naše nové ZZ, tak se nebudete jezdit ? A co se všemi těmi dalšími dopravci.
To platí i o srovnání s METREM. Koleje i vozy patří jednomu pánovi.
U takového Potěmkina = EJ 680 byste ovšem musel udělat komplet nový systém řízení a nebo tu skvělou věc upravit na podmínky EJ 680.
Podobné nehodové události se stávají i v zahraničí. DB mají "dvoumagnetové" Indusi, které porovnává rychlosti a pokud strojvedoucí rychlost nesníží, tak začne samo brzdit. Ovšem i tohle má mít nějaké limity, takže když se strojvedoucí "dostane" do těch hodnot a současně "mačká" INDUSI, tak se dá projet návěstidlo zakazující jízdu.
Problem je ale spise v tom, ze fira byl zrejme na sichte skoro od dvou hodin v noci a byly pomalu dve odpoledne!
Taky je pravdou, ze federace strojvudcu stale upozornuje vedeni drah, ze mnozstvi vykonu stoupa a s tim i riziko podobnych nehod. Takze tak asi...
Koffr: "autostrojvudce" bez cloveka zatim neni mozny, laik si ani neuvedomuje, kolik podnetu paralelne zpracovava lidsky mozek a jenom tyto podnety vycislit a vytvorit cidla pro automat je zatim v podtste nemozne. Nejde snad o to, ze by nebyly tak vykonne procesory, ale jde o ten algoritmus, ktery by je ridil, a o ta cidla, ktera by zprostredkovavala ty informace. Letadla jsou mnohem dal a taky padaji! A i s piloty!
Krcek: vymyslite vymyslene. Kontrolou navestnich znaku a jejich prenosem na lokomotivu i s pripadnym samocinnym zastavenim vlaku je poveren vlakovy zabezpecovac, ktery lokomotivy r.163 maji. Otazka je zda v danem useku ja trat kodovana pro prenos techto znaku - asi ne, jinak by se nestalo.
Pokud si myslíte,že "živák" a kódovaná trať je východisko,tak se šíleně mýlíte,ale to je už jiná diskuze a někde jinde,protože to nechtějí pochopit i profesionálové od železnice.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.