..: Na Královéhradecku se srazil rychlík s nákladním vlakem, trať je již průjezdná :..

Ilustrační obrázekKáranice - V železniční stanici Káranice na trati 020 (Praha) - Velký Osek - Hradec Králové - Choceň se v pátek 9.2.2007 ve 12:37 hod. srazil rychlík R 957 s nákladním vlakem Pn 63440. Rychlík minul podle dostupných informací návěstidlo. Informoval o tom Jan Kučera z Drážní inspekce. Káranice leží mezi Chlumcem nad Cidlinou a Hradcem Králové.

Vlaky mezi Chlumcem a Hradcem již jezdí

Ilustrační obrázekPodle nejnovějších informací byl provoz na trati před chvílí obnoven. Standardně již jezdí jak osobní vlaky, tak rychlíky mezi Prahou a Hradcem Králové. V úseku zatím platí rychlostní omezení 10 km/h, na dalších kolejích poškozených při nehodě se bude pracovat ještě zřejmě několik dní," řekl mluvčí drah Aleš Ondrůj. Do dnešní 16. hod. jezdily rychlíky odklonem přes Kolín a Pardubice, osobní vlaky byly nahrazeny autobusy v úseku Dobřenice - Chlumec nad Cidlinou. České dráhy původně předpokládaly obnovení provozu až zítra v dopoledních hodinách, ale opravy poškozeného zabezpečovacího zařízení a svršku trvaly kratší dobu.

Vlak se převrátil na bok, ale nikomu se nic nestalo

Ilustrační foto Přestože se vlak převrátil na bok, k žádnému vážnému zranění nedošlo. Nehoda se stala sedm minut po půl jedné odpoledne na trati z Prahy do Hradce Králové. Jednalo se o R 957. V čele rychlíku byla lokomotiva 163 035 a vlak jel ve složení A + BDs + 3xB, uvedl v komentářích ŽelPage Lukyn88. "Rychlík minul návěstidlo," řekl iDNES.cz mluvčí Drážní inspekce. Běžně projíždí vlaky Káranicemi rychlostí až 100 km/h.

"Rychlík do nákladního vlaku vrazil přímo na nádraží," upřesnil okolnosti nehody operační důstojník hradecké policie Ladislav Pinc. "Naši záchranáři prošli celý vlak, na místě byl připraven kromě sanitek také vrtulník. Žádná vážnější zranění jsme nezjistili, čtyři lidé z vlaku utrpěli drobná zranění," řekl ČTK ředitel Zdravotnické záchranné služby Královéhradeckého kraje Ladislav Žabka. Podle rádia Impuls odvezla z místa nehody sanitka jedinou zraněnou osobu, kterou byl strojvedoucí rychlíku. Všichni čtyři lehce zranění již byli propuštěni z nemocnice domů.

Informace platné od 9.2.2007 12:37 do 10.2.2007 16:00 hod.- "Trať je neprůjezdná, přepravu zajišťuje náhradní autobusová doprava. Dálkové vlaky ve směru z Prahy do Hradce Králové jsou vedeny odklonem přes Kolín a Pardubice," dodal mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Dráhy začaly okamžitě vyšetřovat, kdo je za nehodu odpovědný. "Pakliže se prokáže selhání lidského faktoru a zavinění konkrétního zaměstnance, budou z toho s nejvyšší mírou vážnosti vyvozeny příslušné následky," řekl dále Ondrůj. České dráhy již mají k dispozici diagnostická data z funkčnosti návěstidel, která poskytnou vyšetřujícím orgánům.

Škoda přesáhne 2,5 mil. Kč

Velkým štěstím bylo, že se vlaky nesrazily čelně. Nákladní vlak měl 6 vozů, z nichž 3 vykolejily. Na vykolejených vagonech bylo naloženo dřevo. Součástí nákladního vlaku byla i cisterna plná čpavku (44 tun). Ta však zůstala stát na kolejích bez poškození. Podle Aleše Ondrůje fungovala všechna návěstidla a největší vina padá na strojvedoucího rychlíku, který jedno z návěstidel přehlédl a včas nezastavil. "Předběžné závěry šetření ukazují, že rychlík minul návěst výstraha na vjezdovém návěstidle do stanice. To strojvedoucího upozorňovalo, že na dalším návěstidle svítí červená. Vlak nesnížil rychlost a zhruba stokilometrovou rychlostí pokračoval v jízdě. Rychlík začal intenzivně brzdit až před návěstidlem v poloze stůj, avšak úplně zabrzdit se mu již nepodařilo. Vjel na výhybky, kde se srazil s protijedoucím nákladním vlakem," popsal průběh nehody Jan Kučera z Drážní inspekce. V době srážky jel rychlík 58 km/h. Při nehodě vznikla škoda přibližně 2,5 mil. Kč. Na místo již dorazila vyprošťovací technika z České Třebové.

Vzhledem k závažnosti této mimořádné události (projetí návěstidla zakazujícího jízdu) se na místo nehody dostavil také generální inspektor Drážní inspekce. Přestože je šetření teprve v raném stádiu, prvotní závěry naznačují, že by srážku mohl způsobit strojvedoucí rychlíku tím, že nezastavil vlak u návěstidla zakazujícího další jízdu. Jedná se tedy zřejmě o selhání lidského činitele a fatální porušení právních norem České republiky (konkrétně vyhlášky č. 173/1995, kterou se vydává dopravní řád drah).

na zpracování se dále podíleli: -ucho-, -hyv-, CSPSV

zdroj: Novinky.cz, iDNES.cz (foto), ČD, Tisková zpráva DI ČR, Aktualne.cz


Eeeeeeda Poslat mail autorovi | 10.2.2007 (18:10)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Královéhradecký


  1 2 3 4 5 6 ... 14      Zpráv na stránku:   
11.02.2007 (14:03)  
hyvrysák - jenže v několika mezistaničních úsecích je druhá kolej, kde probíhá pravidelné setkávání vlaků jedoucích v taktu. U nás se musí takt přizpůsobovat polohám dopraven a potom vznikají výše uvedené situace. Bohužel to není problém pouze 020, ale většiny jednokolejek. Přitom zdvoukolejnění jednoho mezistaničního úseku nemůže být tak drahé. Na mnoha místech by se dala položit nevyužitá kolejová pole z modernizovaných koridorů. Bohužel tu chybí koncepce rozvoje dopravní infrastruktury a tím i peníze na podobné projekty.
11.02.2007 (10:49)  
Petr Purkrábek: Tady nikdo neříká, že se mu nikdy nic podobného nemůže stát. Ale musím počítat s tím, že za to ponesu zodpovědnost. S tím ten strojvedoucí prostě musí počítat. Zas tak málo placený nejsou a tolik povinností oproti jiným profesím na železnici taky nemají!
K té druhé koleji, fakt dost dobře nechápu jak to souvisí s touto nehodou! Tratí, které by zasloužily druhou kolej je daleko víc, ale na to nebudou peníze nikdy. Ono se stačí podívat třeba k našim rakouským sousedům, velká část trati Innsbruck-Švýcarsko je jednokolejná a je to podstatně důležitější tah než "kozí dráha" V.Osek-Hradec Králové.
11.02.2007 (9:12)  
Vystraha na vjezdu opravdu byla.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
10.02.2007 (23:08)  
K vine strojvedouciho: ja bych takove ostre zavery jeste nedelal, to ze na odjezdovem navestidle byla po srazce navest Stuj jste nemusi zamenat vse. Rozhodujici byla spise navest na vjezdovem navestidle a ta nemusela byt v poradku. Strojvedouci se take mohl spolehat na vlakovy zabezpecovac a tam mohla byt chyba atd. Osobne to take vidim na vinu stojvedouciho, ale pricin muze byt vic.
10.02.2007 (22:28)  
Petr Purkrabek:
Ano samozřejmě i já jsem pochybil určitě mnohokrát, ale nevezl jsem přitom stovku lidí.... Jinak co se týká tý silniční dopravy, tak mám pocit, že řidiči musí sledovat cestu téměř neustále, i když jedou jen ve svém pruhu, protože jsou zde zatáčky...Ve vlaku ale žádný volant není a proto v podstatě jediné co musí strojvůdce dělat je sledovat cestu a signalizaci...A samozřejmě i řídit...Ano druhá kolej by se možná na některých tratích hodila, ale její absence ještě neznamená, že vlaky mají zpoždění a že je jejich jízda nebezpečná...
registrovaný uživatel Tom  mail  
10.02.2007 (21:35)  
Jo přesně tak zvyk dělá své,i když strojvedoucí musí být připraven na všechno a všechno musí umět projet..a ještě kdo ví jestli náhodou nesvítilo slunce do toho...to je jen má spekulace...protže výstraha na slunci je nejvíce přehleditelná...
A zase najednou jaký je zájem o železnice kde pochybil jeden člověk...Na silnicích se denně dopustí chyby tolik řidičů a je to prostě rutina..
registrovaný uživatel maro 
10.02.2007 (21:27)  
Omlouvám se za nepřesnost, nákald Pn 63440 opravdu vjížděl na kolej č. 3, tedy jel přes výhybku č. 1 přestavenou do odbočky rychlostí 60km/h. Za nepřesnost se omlouvám a děkuji za upozornění.
10.02.2007 (21:24)  
Samozřejmě vina strojvůdce rychlíku je v daném případě nezpochybnitelná,sám jsem na vlastní oči viděl návěst na volno pro náklad a Stůj!pro "náš" rychlík.Ale mám na mysli jinou věc-jste si, pane Matesi opravdu jistý,že by se Vám to nikdy nemohlo stát? Ono je snadné někoho rychle odsoudit,byť je sebevíc vinen,ale zkusil jste se zamyslet nad otázkou,jestli se Vám nikdy ,opravdu nikdy nestalo nějaké pochybení,něco jste zapoměl udělat nebo něco popletl?Pokud opravdu ne,tak klobouk dolů,jste dokonalý člověk!Pokud ale ano,a pouze shodou náhod se nic nestalo,tak máte prostě štěstí a toto štěstí prostě ten fíra neměl.Nebo se člověku(samozřejmě i mě,jsem si své nedokonalosti velmi dobře vědom) prostě občas podaří něco "prosrat",ale protože to není životně důležitá věc,nebo pracuje na pracovišti,kde prostě nejde o život,tak to prostě skončí jen seřváním,odnětím prémií,případně splacením vzniklé škody.Ale bohužel jsou povolání,kde se za každou chybu tvrdě platí.Proto si myslím,že by měla tato lidská nedokonalost eliminována alespoň tam,kde je to možné,dokonalostí technickou.A myslím si,že tady by to možné bylo.Protože když člověk jezdí stokrát tu samou trať a má vždycky postaveno na volno,tak se neubrání té rutině,která spolu s únavou je příčinou takovýchto neštěstí.Proto by se mělo udělat co nejvíc pro to,aby byl lidský faktor ještě "posichrován" dokonalejší technikou,ale samozřejmě si nemyslím,že se tím může zabránit nehodám na 100%,jen se prostě sníží možné riziko.
P.S.:Ani po tomto zážitku vlakem jezdit nepřestanu,protože si stále myslím,že vlak je jeden z nejbezpečnějších dopravních prostředků,dokladem je to,že i při takové srážce(samozřejmě i díky"štěstí v neštěstí")se nikomu prakticky nic nestalo,nedokážu si představit,jak by vypadali nepřipoutaní pasažéři při srážce v takové rychlosti v autobuse nebo v autě,pravděpodobně bych sem ten příspěvek nikdy nenapsal... Petr.
10.02.2007 (20:52)  
Když jede na silnici každý ve svém pruhu, protijedoucí auto nikomu nevadí. Předjíždění už je cosi navíc, ale o to tady nejde. Pravda, je pár místních silniček, kde je problém se vyhnout...
Ano, přehlédnutí signalizace je chyba, to je neoddiskutovatelné. Stejně tak ovšem skutečnost, že velká část hlavních tratí nemá ani druhou kolej, je velmi smutná, a značně zvyšuje riziko zpoždění i nehody.
10.02.2007 (19:21)  
Podle mě je vina jednoznačně na straně strojvůdce o tom není žádnej pochyb. A nevím, proč se tady snažíte napadat to, že trať není dvojkolejná, že by se to pak nestalo. Ano nestalo, ale to je teď jedno. Stalo se to a strojvůdce by měl nést následky. Když přehlídne řidič na silnici protijedoucí auto, tak to dopadá ještě hůř...
  1 2 3 4 5 6 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko