Káranice - V železniční stanici Káranice na trati 020 (Praha) - Velký Osek - Hradec Králové - Choceň se v pátek 9.2.2007 ve 12:37 hod. srazil rychlík R 957 s nákladním vlakem Pn 63440. Rychlík minul podle dostupných informací návěstidlo. Informoval o tom Jan Kučera z Drážní inspekce. Káranice leží mezi Chlumcem nad Cidlinou a Hradcem Králové.
Vlaky mezi Chlumcem a Hradcem již jezdí
Podle nejnovějších informací byl provoz na trati před chvílí obnoven. Standardně již jezdí jak osobní vlaky, tak rychlíky mezi Prahou a Hradcem Králové. V úseku zatím platí rychlostní omezení 10 km/h, na dalších kolejích poškozených při nehodě se bude pracovat ještě zřejmě několik dní," řekl mluvčí drah Aleš Ondrůj. Do dnešní 16. hod. jezdily rychlíky odklonem přes Kolín a Pardubice, osobní vlaky byly nahrazeny autobusy v úseku Dobřenice - Chlumec nad Cidlinou. České dráhy původně předpokládaly obnovení provozu až zítra v dopoledních hodinách, ale opravy poškozeného zabezpečovacího zařízení a svršku trvaly kratší dobu.
Vlak se převrátil na bok, ale nikomu se nic nestalo
Přestože se vlak převrátil na bok, k žádnému vážnému zranění nedošlo. Nehoda se stala sedm minut po půl jedné odpoledne na trati z Prahy do Hradce Králové. Jednalo se o R 957. V čele rychlíku byla lokomotiva 163 035 a vlak jel ve složení A + BDs + 3xB, uvedl v komentářích ŽelPage Lukyn88. "Rychlík minul návěstidlo," řekl iDNES.cz mluvčí Drážní inspekce. Běžně projíždí vlaky Káranicemi rychlostí až 100 km/h.
"Rychlík do nákladního vlaku vrazil přímo na nádraží," upřesnil okolnosti nehody operační důstojník hradecké policie Ladislav Pinc. "Naši záchranáři prošli celý vlak, na místě byl připraven kromě sanitek také vrtulník. Žádná vážnější zranění jsme nezjistili, čtyři lidé z vlaku utrpěli drobná zranění," řekl ČTK ředitel Zdravotnické záchranné služby Královéhradeckého kraje Ladislav Žabka. Podle rádia Impuls odvezla z místa nehody sanitka jedinou zraněnou osobu, kterou byl strojvedoucí rychlíku. Všichni čtyři lehce zranění již byli propuštěni z nemocnice domů.
Informace platné od 9.2.2007 12:37 do 10.2.2007 16:00 hod.- "Trať je neprůjezdná, přepravu zajišťuje náhradní autobusová doprava. Dálkové vlaky ve směru z Prahy do Hradce Králové jsou vedeny odklonem přes Kolín a Pardubice," dodal mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Dráhy začaly okamžitě vyšetřovat, kdo je za nehodu odpovědný. "Pakliže se prokáže selhání lidského faktoru a zavinění konkrétního zaměstnance, budou z toho s nejvyšší mírou vážnosti vyvozeny příslušné následky," řekl dále Ondrůj. České dráhy již mají k dispozici diagnostická data z funkčnosti návěstidel, která poskytnou vyšetřujícím orgánům.
Škoda přesáhne 2,5 mil. Kč
Velkým štěstím bylo, že se vlaky nesrazily čelně. Nákladní vlak měl 6 vozů, z nichž 3 vykolejily. Na vykolejených vagonech bylo naloženo dřevo. Součástí nákladního vlaku byla i cisterna plná čpavku (44 tun). Ta však zůstala stát na kolejích bez poškození. Podle Aleše Ondrůje fungovala všechna návěstidla a největší vina padá na strojvedoucího rychlíku, který jedno z návěstidel přehlédl a včas nezastavil. "Předběžné závěry šetření ukazují, že rychlík minul návěst výstraha na vjezdovém návěstidle do stanice. To strojvedoucího upozorňovalo, že na dalším návěstidle svítí červená. Vlak nesnížil rychlost a zhruba stokilometrovou rychlostí pokračoval v jízdě. Rychlík začal intenzivně brzdit až před návěstidlem v poloze stůj, avšak úplně zabrzdit se mu již nepodařilo. Vjel na výhybky, kde se srazil s protijedoucím nákladním vlakem," popsal průběh nehody Jan Kučera z Drážní inspekce. V době srážky jel rychlík 58 km/h. Při nehodě vznikla škoda přibližně 2,5 mil. Kč. Na místo již dorazila vyprošťovací technika z České Třebové.
Vzhledem k závažnosti této mimořádné události (projetí návěstidla zakazujícího jízdu) se na místo nehody dostavil také generální inspektor Drážní inspekce. Přestože je šetření teprve v raném stádiu, prvotní závěry naznačují, že by srážku mohl způsobit strojvedoucí rychlíku tím, že nezastavil vlak u návěstidla zakazujícího další jízdu. Jedná se tedy zřejmě o selhání lidského činitele a fatální porušení právních norem České republiky (konkrétně vyhlášky č. 173/1995, kterou se vydává dopravní řád drah).
na zpracování se dále podíleli: -ucho-, -hyv-, CSPSV
zdroj: Novinky.cz, iDNES.cz (foto), ČD, Tisková zpráva DI ČR, Aktualne.cz
K té druhé koleji, fakt dost dobře nechápu jak to souvisí s touto nehodou! Tratí, které by zasloužily druhou kolej je daleko víc, ale na to nebudou peníze nikdy. Ono se stačí podívat třeba k našim rakouským sousedům, velká část trati Innsbruck-Švýcarsko je jednokolejná a je to podstatně důležitější tah než "kozí dráha" V.Osek-Hradec Králové.
Ano samozřejmě i já jsem pochybil určitě mnohokrát, ale nevezl jsem přitom stovku lidí.... Jinak co se týká tý silniční dopravy, tak mám pocit, že řidiči musí sledovat cestu téměř neustále, i když jedou jen ve svém pruhu, protože jsou zde zatáčky...Ve vlaku ale žádný volant není a proto v podstatě jediné co musí strojvůdce dělat je sledovat cestu a signalizaci...A samozřejmě i řídit...Ano druhá kolej by se možná na některých tratích hodila, ale její absence ještě neznamená, že vlaky mají zpoždění a že je jejich jízda nebezpečná...
A zase najednou jaký je zájem o železnice kde pochybil jeden člověk...Na silnicích se denně dopustí chyby tolik řidičů a je to prostě rutina..
P.S.:Ani po tomto zážitku vlakem jezdit nepřestanu,protože si stále myslím,že vlak je jeden z nejbezpečnějších dopravních prostředků,dokladem je to,že i při takové srážce(samozřejmě i díky"štěstí v neštěstí")se nikomu prakticky nic nestalo,nedokážu si představit,jak by vypadali nepřipoutaní pasažéři při srážce v takové rychlosti v autobuse nebo v autě,pravděpodobně bych sem ten příspěvek nikdy nenapsal... Petr.
Ano, přehlédnutí signalizace je chyba, to je neoddiskutovatelné. Stejně tak ovšem skutečnost, že velká část hlavních tratí nemá ani druhou kolej, je velmi smutná, a značně zvyšuje riziko zpoždění i nehody.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.