..: Na Královéhradecku se srazil rychlík s nákladním vlakem, trať je již průjezdná :..

Ilustrační obrázekKáranice - V železniční stanici Káranice na trati 020 (Praha) - Velký Osek - Hradec Králové - Choceň se v pátek 9.2.2007 ve 12:37 hod. srazil rychlík R 957 s nákladním vlakem Pn 63440. Rychlík minul podle dostupných informací návěstidlo. Informoval o tom Jan Kučera z Drážní inspekce. Káranice leží mezi Chlumcem nad Cidlinou a Hradcem Králové.

Vlaky mezi Chlumcem a Hradcem již jezdí

Ilustrační obrázekPodle nejnovějších informací byl provoz na trati před chvílí obnoven. Standardně již jezdí jak osobní vlaky, tak rychlíky mezi Prahou a Hradcem Králové. V úseku zatím platí rychlostní omezení 10 km/h, na dalších kolejích poškozených při nehodě se bude pracovat ještě zřejmě několik dní," řekl mluvčí drah Aleš Ondrůj. Do dnešní 16. hod. jezdily rychlíky odklonem přes Kolín a Pardubice, osobní vlaky byly nahrazeny autobusy v úseku Dobřenice - Chlumec nad Cidlinou. České dráhy původně předpokládaly obnovení provozu až zítra v dopoledních hodinách, ale opravy poškozeného zabezpečovacího zařízení a svršku trvaly kratší dobu.

Vlak se převrátil na bok, ale nikomu se nic nestalo

Ilustrační foto Přestože se vlak převrátil na bok, k žádnému vážnému zranění nedošlo. Nehoda se stala sedm minut po půl jedné odpoledne na trati z Prahy do Hradce Králové. Jednalo se o R 957. V čele rychlíku byla lokomotiva 163 035 a vlak jel ve složení A + BDs + 3xB, uvedl v komentářích ŽelPage Lukyn88. "Rychlík minul návěstidlo," řekl iDNES.cz mluvčí Drážní inspekce. Běžně projíždí vlaky Káranicemi rychlostí až 100 km/h.

"Rychlík do nákladního vlaku vrazil přímo na nádraží," upřesnil okolnosti nehody operační důstojník hradecké policie Ladislav Pinc. "Naši záchranáři prošli celý vlak, na místě byl připraven kromě sanitek také vrtulník. Žádná vážnější zranění jsme nezjistili, čtyři lidé z vlaku utrpěli drobná zranění," řekl ČTK ředitel Zdravotnické záchranné služby Královéhradeckého kraje Ladislav Žabka. Podle rádia Impuls odvezla z místa nehody sanitka jedinou zraněnou osobu, kterou byl strojvedoucí rychlíku. Všichni čtyři lehce zranění již byli propuštěni z nemocnice domů.

Informace platné od 9.2.2007 12:37 do 10.2.2007 16:00 hod.- "Trať je neprůjezdná, přepravu zajišťuje náhradní autobusová doprava. Dálkové vlaky ve směru z Prahy do Hradce Králové jsou vedeny odklonem přes Kolín a Pardubice," dodal mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Dráhy začaly okamžitě vyšetřovat, kdo je za nehodu odpovědný. "Pakliže se prokáže selhání lidského faktoru a zavinění konkrétního zaměstnance, budou z toho s nejvyšší mírou vážnosti vyvozeny příslušné následky," řekl dále Ondrůj. České dráhy již mají k dispozici diagnostická data z funkčnosti návěstidel, která poskytnou vyšetřujícím orgánům.

Škoda přesáhne 2,5 mil. Kč

Velkým štěstím bylo, že se vlaky nesrazily čelně. Nákladní vlak měl 6 vozů, z nichž 3 vykolejily. Na vykolejených vagonech bylo naloženo dřevo. Součástí nákladního vlaku byla i cisterna plná čpavku (44 tun). Ta však zůstala stát na kolejích bez poškození. Podle Aleše Ondrůje fungovala všechna návěstidla a největší vina padá na strojvedoucího rychlíku, který jedno z návěstidel přehlédl a včas nezastavil. "Předběžné závěry šetření ukazují, že rychlík minul návěst výstraha na vjezdovém návěstidle do stanice. To strojvedoucího upozorňovalo, že na dalším návěstidle svítí červená. Vlak nesnížil rychlost a zhruba stokilometrovou rychlostí pokračoval v jízdě. Rychlík začal intenzivně brzdit až před návěstidlem v poloze stůj, avšak úplně zabrzdit se mu již nepodařilo. Vjel na výhybky, kde se srazil s protijedoucím nákladním vlakem," popsal průběh nehody Jan Kučera z Drážní inspekce. V době srážky jel rychlík 58 km/h. Při nehodě vznikla škoda přibližně 2,5 mil. Kč. Na místo již dorazila vyprošťovací technika z České Třebové.

Vzhledem k závažnosti této mimořádné události (projetí návěstidla zakazujícího jízdu) se na místo nehody dostavil také generální inspektor Drážní inspekce. Přestože je šetření teprve v raném stádiu, prvotní závěry naznačují, že by srážku mohl způsobit strojvedoucí rychlíku tím, že nezastavil vlak u návěstidla zakazujícího další jízdu. Jedná se tedy zřejmě o selhání lidského činitele a fatální porušení právních norem České republiky (konkrétně vyhlášky č. 173/1995, kterou se vydává dopravní řád drah).

na zpracování se dále podíleli: -ucho-, -hyv-, CSPSV

zdroj: Novinky.cz, iDNES.cz (foto), ČD, Tisková zpráva DI ČR, Aktualne.cz


Eeeeeeda Poslat mail autorovi | 10.2.2007 (18:10)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Královéhradecký


  1 2 3 4 5 ... 14      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel PZ 
11.02.2007 (18:36)  
A ten strojvedoucí se to dozví jak, kde má křižovat? To bude jako pokaždé volat vysílačkou výpravčímu, jestli náhodou nebude křižovat? To by ti výpravčí byli zatížení ještě víc, nemyslíš?
11.02.2007 (18:28)  
PZ: Slunko do ksichtu? Hmm, dobrý. Ikdyby, tak strojvedoucí má možnost zavolat sám výpravčímu a zeptat se ho..
registrovaný uživatel PZ 
11.02.2007 (18:22)  
Jenže výpravčímu nesvítí třeba slunko do xichtu a telefon a dispečerský stanoviště mu taky neutečou...
11.02.2007 (18:20)  
PZ: Jako snahu výpravčího navíc, budiž. Ale dát mu to do povinností? To si zas dělá srandu asi někdo jiný.. Povinností strojvedoucího moc není, krom sledování trati a návěstidel, tak nechápu, proč ještě přidávat další povinnost výpravčímu, který jich má nesrovnatelně víc.
registrovaný uživatel PZ 
11.02.2007 (18:13)  
hyvrysák : ad Vranovice : Je docela možný, že chtěl ušetřit čas aby nemusel brzdit a zase rozjíždět vlak. Myšlenka velice šlechetná vůči zaměstnavateli, bohužel provedení přesně opačné... Smůla.

A co se týče 30 sekund práce výpravčího při obsluze vysílačky a oznámení strojvedoucímu situaci... To už si snad děláte srandu. Jakákoliv snaha o větší bezpečnost je vítána. A tohle by rozhodně krůček k bezpečnosti, byť malý, určitě byl.
11.02.2007 (17:55)  
Nechápu, proč by měl výpravčí říkat strojvedoucímu, že vjíždí na Výstrahu, k čemu tam potom ten strojvedoucí je? Výpravčí má i tak starostí nad hlavu. To by potom místo strojvedoucího mohla sedět cvičená opice..
Neznám tohoto konkrétního fíru, ale obávám se, že takovýchto případů je daleko víc, ale většinou to vyjde. Např. před srážkou ve Vranovicích ten strojvedoucí v úseku H.Brod-Brno, kdy jel těsně za dalším nákladem, tak vjel cca 15 do obsazeného oddílu!!(přesné číslo už si nepamatuju). Dá se to považovat za 15 náhod? Já si spíš myslím, že jde o zlozvyk určité skupiny fírů.
Pevně věřím, že tento strojvedoucí vyvázne maximálně s podmínkou, oproti řidičům autobusů, kteří zabili se v tomto případě až tolik nestalo. Budu mu držet palce.
11.02.2007 (17:42)  
Rozhodně by provozu neuškodilo, kdyby výpravčí vysílačkou upozornil strojvedoucího rychlíku, že bude ve stanici křižovat. Není to sice povinnost, ale rozhodně by to přece jen trochu mohlo pomoci …
Naprostý souhlas ! Můj názor je, že by ty životně důležité funkce měly být nějak dublované, buď technikou, nebo aspoň jiným člověkem... Protože mám pocit, že prostě nikdo není dokonalý,tím pádem stačí trocha smůly,nepozornosti a neštěstí je hotovo!
Teď jsem na Želpage četl, že ČD budou přijímat strojvedoucí, jak už jsem psal, tato profese mě vždycky lákala, měl bych i kvalifikační předpoklad-mám elektrotechniku s maturitou, ale protože vím, že nejsem člověk dokonalý, ale prostě někdy dělám chyby, tak se na tuto krásnou,ale až nelidsky odpovědnou profesi necítím-prostě nechci jednou skončit v kriminále a zbytek života zřejmě jako bezdomovec-v dnešní době má i člověk s čistým rejstříkem problém najít slušnou práci, a člověk s "flastrem" a dluhy na krku musí být naprosto v pr****...
Taky proto je mi líto toho fíry, který prostě jen udělal chybu a teď má zpackanej život, o jeho rodině nemluvě...Společnost ho prostě zařadí do kategorie "zločinec", prakticky na stejnou úroveň jako zloděje, násilníka či vraha... Prostě podle mě je trochu rozdíl mezi někým, kdo úmyslně někoho okrade,zmlátí či zabije a někým, kdo při výkonu svého povolání neúmyslně něco zanedbá a tím způsobí ohrožení života a hmotné škody... Prostě jako je rozdíl mezi doktorem,který neúmyslně zanedbá nemoc pacienta a způsobí mu újmu na zdraví, a tím neblaze proslulým vrahem z nemocnice, který úmyslně způsobil smrt několika pacientům...
11.02.2007 (15:09)  
ad Jiří Hovorka – konkrétně jsou jednokolejné úseky tři, resp. čtyří.
Jednak u "výhybny" Roppen, teď si nemohu vybavit na kterou stranu, pak Landeck–Zams – St. Anton, Langen – Bludenz a Feldkirch – Buchs SG [SBB], resp. mezi Bregenz - Lindau. V úseku Landeck-Zams – Bludenz jede denně 15/16 párů vlaků osobní přepravy.
Nejsem si jist, že nákladní doprava jezdí v taktu, takže ke křižování dochází náhodně v různých výhybnách, které tam stojí desítky let. Takže názor, že se u nás takt musí přizpůsobovat polohám dopraven není nejšťastnější.
Ve Švýcarsku si pomáhají tak, že výtáhnou zhlaví o jeden až dva kilometry, takže vlaky se křižují "někde" na zhlaví a nikoli u peronu. Pro nezasvěcené cestující to má za následek, že na jednokolejce odjíždí vlak dvříve, než dojede protivlak …
Rozhodně 020 a jiným by neškodilo totéž nebo alespoň budování dvojkolejných vložek, na trati, kde je traťová rychlost "jen" 100 km/h používat buď výhybek pro rychlost 100 km, nejméně však 80 km/h, takže strojvedoucí při průjezdu "po vedlejší" koleji nemusí zbytečně brzdit (a tím prodlužovat jízdní dobu) a pak se zase rozjíždět. Rozhodně by provozu neuškodilo, kdyby výpravčí vysílačkou upozornil strojvedoucího rychlíku, že bude ve stanici křižovat. Není to sice povinnost, ale rozhodně by to přece jen trochu mohlo pomoci …
11.02.2007 (15:09)  
To je právě to,co nechápu,proč se tady stavěj nebezpečné dálnice a na bezpečnou železnici nezbývají penize.V tom vlaku jsme pri 58km/hod.prežili všichni(samozřejme i díky štěsti),nedovedu si ale představit následky při analogické situaci na silnici,kdy se při stejné rychlosti srazí náklaďák s autobusem...Proto se ani po této zkušenosti nebojím sednout do vlaku,jen už tolik netoužím se stát mašinfírou,jako když jsem byl mladší a nedocházely mě tolik důsledky malého,ale velice závažného pochybení toho člověka na mašině,na kterém nejvíc závisí,jestli ten vlak dojede do cíle celý...Proto se tady snažím vysvětlit,že by bylo důležité aspoň trochu ten lidský činitel chránit například nějakým bezpečnostním zařízením,které by strojvůdce na to návěstidlo "Výstraha" nejdříve upozornilo nějakým akustickým signálem a když by patřičně nezareagoval,tak by to prostě samo spustilo brzdy,něco jako když nezmáčkne ten "živák".Myslím si,že pravidelné mačkání "živáku" je celkem k ničemu, mnohem lepší by bylo to,jak tady někdo psal,ten přenos návěstí na mašinu,aby mohla reagovat a zastavit,pokud by fíra z nějakého důvodu nestačil zareagovat sám(přehlédnutí,oslnění,únava,atd..). V žádném případě nesnímám odpovědnost ze strojvůdce,jen se ho snažím pochopit jako normálního,nikoliv dokonalého člověka,který se prostě může "seknout".A s tím platem to myslím nemá tolik co dělat-v této republice je dost lidí, kteří mají mnohem vyšší platy než fírové, ale při jejich přehmatech se jim celkem nic nestane-kolik bylo například potrestáno managerů za vytunelované banky???
Petr.
11.02.2007 (14:52)  
Jiří Hovorka: Můžu s Tebou jedině souhlasit. O Rakousku se nemusíme bavit, ti jsou někde jinde, jen jsem to uvedl jako příklad. A co jsem tak viděl, tak tam se na některých úsecích druhá kolej staví. Ale Čechy (a Morava) jsou bohužel někde jinde..Já netvrdím, že by tam ta druhá kolej neměla opodstatnění, ikdyž je i pár jiných tratí, kde by byla potřebnější. Ale jsem realista.
  1 2 3 4 5 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko