(Aktualizováno 23.08.12 - 15:40) Praha — Souboj o přízeň Deutsche Bahn (DB), odehrávající se mezi Českými drahami (ČD) a RegioJetem (RJ), má další dějství. Ačkoliv si DB na konci dubna vybraly jako partnera pro provoz společné linky z Prahy do Hamburgu RegioJet, jenž - stejně jako České dráhy - deklaroval schopnost vyjet na této trase již v prosinci 2013, požádaly DB České dráhy o prodloužení spolupráce na této lince o další rok. Pokud by tedy DB uzavřely smlouvu o spolupráci s RegioJetem, nebylo by tak dříve, než od prosince následujícího roku 2014.
Skutečný důvod zpoždění není znám, nejčastěji se však spekuluje o absenci vhodných lokomotiv pro vozbu z Prahy až do Hamburku (toto by se dalo řešit neefektivním, leč možným přepřahem v Drážďanech), stejně jako o nedostatku osobních vozů na straně RegioJetu. Zde připomeňme, že České dráhy chtěly zajistit vozbu pomocí 8 osmivozových souprav Siemens Viaggio Comfort. Generální ředitelka Student Agency Martina Bláhová v pak nedávno v rozhovoru pro Hospodářské Noviny prozradila, že RegioJet bude potřebovat celkem 9 vlakových souprav. Ty by měly mít zhruba stejnou kapacitu jako vlaky, nabídnuté Českými drahami. To při standardní konfiguraci míst k sezení odpovídá zhruba sedmi desítkám nových vozů. Tiskový mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj přesto uklidňuje, že i tak se jednání s Deutsche Bahn vyvíjejí pro RegioJet správným směrem. "Stále probíhají jednání o detailech provozování vlaků na trase Praha - Hamburg. Jednání probíhají úspěšně - neexistuje žádná problematická oblast. Na druhou stranu se samozřejmě jedná o velmi rozsáhlý projekt, kde se řeší úplně nový model provozování těchto vlaků. Finalizují se smluvní dokumenty a jakmile to bude možné, budou oiciálně zveřejněny veškeré detaily - včetně data startu, jízdního řádu, vozidel apod." dodává Ondrůj.
Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda přitom již dříve avizoval, že ČD hodlají provozovat linku do Berlína i bez spolupráce s Deutsche Bahn. Petr Šťáhlavský, tiskový mluvčí ČD k tomu dodává: "Poté, co DB odmítly nasazení komfortních jednotek railjet, chceme naše aktivity na této důležité mezinárodní trase dál rozvíjet na své podnikatelské riziko, a to ve spolupráci s partnerem, který má se železniční dopravou v Německu zkušenosti. Aktuálně jednáme se zahraničním partnerem o lince Praha – Drážďany – Berlín – Hamburk, a to pro období od jízdního řádu 2014 (tedy od prosince 2013)." Štáhlavský však k nejaktuálnějšímu dění dnes doplnil, že: "S ohledem k aktuálnímu vývoj situace mezi DB a RegioJetem budeme jednat aktivně s DB o této situaci a vlastní aktivity ČD na tomto poli přijdou až po ukončení provozu EC vlaků s DB. Termín, kdy by tak mohly ČD jezdit do Německa je tak v současnosti nejasný a rozhodně není jisté, že by to bylo od prosince příštího roku.
Pokud by se tedy ČD s tímto partnerem dohodly na vozbě svých Hamburských expresů již od prosince 2013, mohla by nastat celkem kuriózní situace v případě, že Deutsche Bahn s RegioJetem nezajistí funkční řešení. Zatímco dosud si, jakožto silnější subjekt, vybíraly partnera DB, v tomto konkrétním případě by se v roli silnějšího hlasu pro vyjednávání mohly stát České dráhy. Mohly by si tedy vybrat, zda budou i další rok spolupracovat se svým dlouholetým partnerem, tedy Deutsche Bahn, anebo rozjet s novým partnerem linku již od prosince 2013 bez účasti právě DB, které na GVD 2013/2014 žádají právě ČD, aby provozovaly linku i tento GVD ve spolupráci s nimi. V každém případě je tento termín blíže, než by se mohlo na první pohled zdát: Vždyť ani České dráhy v současnosti nezajišťují svými soupravami kompletní vozbu na tomto rameni. Spekulativní otázkou zůstává, jaká vozidla by ČD na tyto spoje nasadily. Jestli by šlo o dříve uvažované soupravy Viaggio Comfort (a byla by opuštěna snaha je nasadit z Prahy směrem na Budapešť), nebo by bylo uskutečněno jiné řešení vozby například nasazením vozidel partnerského dopravce.
Zdroj: ŽelPage, České dráhy, RegioJet, ihned.cz
Podívejte se například sem: http://spojeni.dpp.cz/ZJRRes.aspx?ttInd=84&date=6.10.2012&line=51301|84|339|RegBus&from=324|84|Bud%C4%9Bjovick%C3%A1%7C301|304|312&to=4788|84|T%C3%BDnec+n.S%C3%A1z.%2caut.st.|304&tid=CityAll&tt=PID
a pak sem
http://spojeni.dpp.cz/ZJRRes.aspx?ttInd=84&date=6.10.2012&line=51301|84|339|RegBus&from=4788|84|T%C3%BDnec+n.S%C3%A1z.%2caut.st.|304&to=324|84|Bud%C4%9Bjovick%C3%A1%7C301|304|312&tid=CityAll&tt=PID
Na to, že to je ROPID Bus do města s více než tisícovkou obyvatel docela smutný příběh již několik let. To, že odsud jezdí desítky lidí do Prahy do práce nikoho nezajímá. Problém starosta který na to, nechce dát peníze a má je. Jenže to je pak o lobby druhého dopravce z Benešova kam jezdí autobusů přes den mrak a některé i za sebou a zbytečně a večer po 18 hodině opět smůla. Pak jedině vlak 2,5 hodiny přes vrané posázavským pacifikem který se pak z romantické trati stává noční můrou a nebo čerčany kudy je to o trochu lepší jenže to se dostáváme na dostupnost kdy se dostanete z Týnce nad sázavou nejpozději tak v 21 hodin. Do Týnce pravda z Prahy tak do 1 ráno. Každopádně ta situace tu není dobrá a jsem rád, že už tam nejezdím nějaký ten rok. Karel
Muhehe, kdyby šlo jen o Praha-Dresden, tak při dnešním JŘ celkem opodstatněná obava. Bus nádr-nádr by mohl být o něco rychlejší než normální EC (dnešní stav s bastardama s dovolením nepovažuju za normální) a s natrucpinďou (komerční mezinárodní IC, žádné EC zastavující v Bad Schandau s polovinou obyvatel co Fran. Lázně tam ať si co dvě hodiny staví DB bus) třeba fifty-fifty.
(Ty delší distance to pak celkem přemůžou, hlavně až se na trati do Berlína trochu pohne, ale stejně... Zvlášť kdyby RJ vybouchnul ještě víc a ČD se urazily.)
Já si umím představit ufo na podvozku BoBo jak táhne žluťásky ... Na leasing si koupíte třeba Rolse Tauruse, ale to nemá nic s tím, že
se to LOKO ...
co si chcete koupit PRO české koleje ...
a na těch českých kolejích pravidelně dopravovat lidi ...
musi schválit - "kolaudovat" pro provoz ...
a to udělá nějaký ouřada ... jinak si to můžete strčit za klobouk ... v roce kdy Jančura chctěl vláčky platilo: Hou hej hou ... všichni tancujou, hou hej hou tak jak ČD chcou!
Já chápu, že tento malý krůček Student Agency znamenal velký krok v železniční dopravě v ČR ... ale Radime, šlo to udělat byz výhrůžek, bez žalob, bez arogantního jednání Hodslavických buranů --- bez ukazování Rolse a nakonec lidi jezdí s 20 let stará ŠKODA 163 na rps. 162.
M
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.