..: Tarifní chaos v Polsku :..

Polsko - Rok 2009 přináší cestujícím v polských vlacích hned několik špatných zpráv. Od prosince skoro všechny rychlíky (kromě spojů Vratislav - Praha a od března také Vratislav - Drážďany) jezdí pod praporem PKP Intercity. Navíc není možné zakoupit jednu jízdenku pro cestu regionálními i dálkovými vlaky. Od prvního dne nového roku to nejde ani v případě cesty vlaky PKP PR a dopravců Arriva PCC a Koleje Mazowieckie.

Tarifní evoluce v Polsku stručně

První problémy s tarifem začali cestující pociťovat v roce 2001 po rozdělení osobní dopravy mezi PKP Przewozy Regionalne (regionální spoje a rychlíky) a PKP Intercity (vlaky vyšší kvality). Společnosti si vzájemně neuznávaly své jízdní doklady, následkem čehož bylo pro cestu např. z Krzeszowic (malé městečko u Krakova) do Varšavy nutné zakoupit dvě jízdenky: z Krzeszowic do Krakova (platnou v osobním vlaku) a z Krakova do Varšavy (platnou v Ex nebo IC). Nešlo ovšem o nijak závažný problém, a tak si cestující na tuto praktiku časem zvykli. O několik měsíců později došlo k dalšímu štěpení polských státních drah; od PKP PR se oddělila PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Situace se poté stabilizovala a další větší komplikace nastaly až v roce 2005.

V tomto roce provoz osobních vlaků v Mazovsku převzala společnost Koleje Mazowieckie, jejímž majitelem je Maršálský úřad Mazovského vojvodství. Tato událost neměla na cestující žádný dopad, protože KM akceptovaly jízdenky PKP PR na osobní vlaky včetně všech dalších tarifních nabídek, vyjma jízdenek na rychlíky a další vlaky vyšší kvality. První rozpory nastaly v roce 2006, když PKP PR nabídly tarif Karnet wakacyjny, později přejmenovaný na REGIO Karnet. Ten nebyl oficiálně KM uznáván. Je ovšem pikantní, že nebyl ani neuznáván. Dlouho totiž nebylo jisté, jak to s tímto tarifem doopravdy je, a tak bylo možno s jízdenkami tohoto typu cestovat vlaky KM vcelku bez obav.

Konec roku 2007 ovšem přinesl na polské koleje první razantější změnu. S nástupem nového jízdního řádu začal veškerou regionální dopravu v Kujavsko-pomořanském vojvodství provozovat společný podnik Arrivy a PCC Rail. Dřívější situace se tak prakticky opakovala; nový dopravce taktéž akceptoval jízdenky na osobní vlaky PKP PR vyjma REGIO Karnetu.

1.9.2008 ovšem nastal zlom. Arriva přestala uznávat tarifní nabídky PKP PR (např. Bilet Turystyczny). 1. prosince pak PKP IC převzala od PKP PR provoz rychlíků. Jen o 2 týdny později na trh vstoupila další společnost, a to v oblastí Dolního Slezska. Šlo o firmu Koleje Dolnośląskie, sestřenici KM, za níž stojí Maršálský úřad Dolnoslezského vojvodství. Ta uznává pouze obyčejné jízdenky PKP PR bez jakýchkoliv slev a speciálních nabídek (vyjma státem nařízených slev). Celou situaci ještě více zhoršily Koleje Mazowieckie a Arriva, když přestaly akceptovat jakékoli jízdenky PKP PR, vyjma dvou tratí KM se speciálním tarifem. Ani zde pravá ruka neví, co dělá levá, a tak panuje mezi informacemi různých odborů KM značný rozdíl. Pokud se tedy chystáte vlakem do Polska, počítejte s pořádným tarifním zmatkem.

Jízdenky dnes

Seznam představující uznávaní jízdních dokladů polskými železničními dopravci platný k 28.1.2009 (kromě vlastních jízdenek a tarifních nabídek):

PKP Przewozy Regionalne (PKP PR):

  • Časové traťové jízdenky na rychlíky (včetně TLK) PKP IC
  • Síťové jízdenky PKP IC
  • některé tarifní nabídky sousedních státních železničních dopravců v přeshraničních a příhraničních úsecích (např. SONE+PKP)

PKP Intercity (PKP IC): žadné

PKP Szybka Kolej Mieska w Trójmieście (PKP SKM T-sto):

  • Tzv. "Bilet Metropolitalny" (společná časová jízdenka MHD platná v celém Trojměstě) - pouze některé typy
  • Síťové jízdenky PKP IC

Koleje Mazowieckie (KM): Pozor! V případě KM nejsou všechny informace zaručené. Každý zdroj zde totiž tvrdí něco jiného.

  • Jízdenky PKP PR pro jednotlivou jízdu na tratích Siedlce-Czeremcha, Radom-Drzewica a Skierniewice-Bobrowniki změněno 28.1.2009
  • Časové traťové jízdenky na rychlíky (včetně TLK) PKP IC
  • Síťové jízdenky PKP IC
  • Časové traťové jízdenky WKD v některých konkretních úsecích
  • Jízdenky všech dopravců pro jednotlivou jízdu na trati Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia v případě kdy tento úsek je konečným úsekem cesty
  • "Karta miejska" (předplatní síťová jízdenka varšavské MHD) a některé ostatní jízdenky ZTM Warszawa

Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD):

  • Časové traťové jízdenky KM v některých konkretních úsecích

Koleje Dolnośląskie (KD):

  • Jízdenky PKP PR pro jednotlivou jízdu
  • Časové traťové jízdenky PKP PR

Arriva PCC: žadné

Szybka Kolej Miejska w Warszawie (SKM W-wa):

  • Pouze jízdenky ZTM Warszawa (nemá vlastní jízdenky)

zdroj: PKP Przewozy Regionalne, PKP Intercity, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, Koleje Mazowieckie, Warszawska Kolej Dojazdowa, Koleje Dolnośląskie, Arriva PCC


SMall42 Poslat mail autorovi | 9.1.2009 (15:02)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Polsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
13.01.2009 (12:27)  
S tím Biletem Podroźnika mi spadl kámen ze srdce. Tato nabídka byla dost utajená a úplně mě minula. Teď stačí koupit lístek PR Zebrzydowice-Czechowice či Chalupki-Kedzierzyn a odtud už na tu novou ofertu.
Pokud bych si koupil lístke na osobáky nebo dokonce Bilet turystyczny, tak se vyhnout Wawě, kde všecko obsluhuje KM. Ale třeba do Przemyślu je z Katowic potažmo Bielska slušné spojení PKP PR - 400 km za 30Zl je slušná nabídka, pokud plánju zůstat v regionu Bieszczad delší dobu.
12.01.2009 (14:58)  
Ad jízdné - u PKP PR je ještě zajímavá nabídka pro malé skupiny-"TY i RAZ,DWA,TRZY" - 1. zaplatí obyč, každý další (max.3 další)zaplatí o 33 procent méně.
12.01.2009 (14:52)  
PKP IC připravuje novou tarifní nabídku(myšleno patrně síťovky-pásmové již je stanoveno) a akční nabídky pro cestující jen kategorií "pospieszny" v režii PKP IC - viz oznámení v čerstvém vydání jejich magazínu. Jinak při výčtu dopravců v osobní dopravě jste zapomněli na "PKP-Cargo"(!!), v JŘ označeném "C" a SKPL - není v celostátním JŘ, tratě Stare Bojanowo-Śmigiel -(Wielichowo) a Pleszew - Pleszew Wask (stále jezdí, osobně ověřeno!), u Carga záleží na konkrétním spoji, něco je v tarifu PR (včetně síťovek), něco vlastní, něco zdarma, obvykle s povinnou rezervací u PR. U SKPL mají jen vlastní tarif (Pleszew 2 Zl za jízdu)
10.01.2009 (19:37)  
zatim jsem byl zastancem, aby na nase trate prisly soukromi dopravci....Jenze, jak se zda, nova vozidla nejsou vsechno..Nadeji bych videl jen v mistech, kde by byl IDS
registrovaný uživatel M 
10.01.2009 (19:00)  
Tak si stezuj... Zatim to v Libercku nenastalo (myslim), takze je to stejne daleko jako to odmitani u doktora.
Az to na Liberecku anstane, tak o tom napis clanek
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
10.01.2009 (17:08)  
M: no tak to rozhodne ne! Neuznavani jizdenek na uzemi CR mezi dopravci obecne je na dennim poradku. Tecka.

A tou teckou koncim tyto nesmylsne blaboly a az to nastnane, tak si popovidame.
registrovaný uživatel M 
10.01.2009 (12:47)  
Anri: Fajn - zatim je pravdepodobnost obojiho (pocet vyskytu lomeno pocet moznych vyskytu) NULA...
10.01.2009 (12:11)  
Nevíte někdo, jak bezpečně zjistit, zda-li a kdy, nebo podle jakého systému jezdí osobní vlaky v PL mezi stanicemi Miedzyrzecz a Rzepin ? V jednom jízdním řádu byla poznámka, že jezdí jen okolo Vánoc atd.
Díky za pomoc.
registrovaný uživatel nxau  mail  
10.01.2009 (10:47)  
Small42: Já si nejsem jistý, jestli ten jízdní řád, co si mi poslal link, ještě bude od zítra (11.1.) platit v takovém rozsahu, jak je uvedeno. U polských železnic člověk nikdy neví. Info o tom zrušení jsem našel zde: http://www.kolejcieszyn.pl/index.php?s=likwidacja , ovšem třeba "polský idos" mi ty spoje normálně vyhodil že jedou i po tomto datu. Takže holt zítra pojedu naplánovanou trasu a buď to z Bielska pojede, anebo tam zůstanu :-)
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
10.01.2009 (9:00)  
M: to muzu. Ale vem rozum do hrsti... Pravdepodobnost -- v tom to je aneb nekdy je lepsi min psat a vic myslet :)
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko