..: SKV Zličín v likvidaci, prodává se lokomotiva i tramvaj :..

Siemens Praha — Před několika dny se objevil v tisku inzerát avizující chystanou aukci různého zařízení, nářadí, materiálu a v neposlední řadě také nejrůznějších vozidel z bývalé továrny Siemens kolejová vozidla, která je v současné době v likvidaci. Železniční i tramvajové příznivce jistě zaujme skutečnost, že mezi vozidly je například prototypová lokomotiva ČKD řady 709.601-9, nákladní plošinové vozy nebo historická tramvaj Elektrických drah hlavního města Prahy s inventárním číslem 2130, vyrobená v roce 1928. Čtyřdenní aukce začala již v pátek 14. ledna 2010 a jednotlivé aukce končí v průběhu čtyř dní od 25. do 28. ledna 2010.

V létě loňského roku jsme již psali o chystaném zavření zličínské továrny společnosti Siemens kolejová vozidla. Přestože se odbory snažily o zachování závodu, na konci loňského roku skutečně došlo k ukončení výroby a uzavření továrny. Odborovému svazu Kovo se nicméně podařilo pro zaměstnance SKV Zličín vyjednat alespoň určité výhody v podobě 16 průměrných platů nebo možnosti využití až třicetitisícového příspěvku na rekvalifikaci.

Důvodem ukončení výroby ve Zličíně je kromě hospodářské recese i fakt, že zdejší závod nevyráběl skoro žádná vozidla pro český trh. De facto jedinými výrobky pro české tratě byly osobní vozy řad Ampz143 a Bmz241 pro České dráhy, jejichž dodávka se navíc výrazně zpozdila, a vozy pro pražské metro, které se začaly vyrábět ještě pod značkou ČKD. Posledním výrobkem se tak stala souprava metra pro pražský dopravní podnik s termínem předání 29. října 2009. V současnosti je společnost Siemens kolejová vozidla v likvidaci a závod je na prodej včetně pozemků, výrobních hal a provozního majetku. Pozemky o rozloze přibližně 20 ha včetně budov by podle dostupných informací měla získat Pražská správa nemovitostí, ostatní majetek je nabízen v on–line internetové aukci na serveru TroostWijk.

Tramvaj Ringhoffer č. 2130 v místech dnešního nádraží Praha Holešovice, foto: Ivo MahelVelmi zajímavým kouskem je historická tramvaj Elektrických drah hlavního města Prahy. Jak upřesnil známý odborník tramvajové historie Ivo Mahel, vozovou skříň této tramvaje vyrobily v roce 1928 Ringhofferovy závody. Tento typ skříní byl do výroby zaveden v roce 1927 jako pokračování typové řady, stavěné podle návrhu architekta Jana Kotěry z roku 1905. Do vozů se montovala elektrická výzbroj ČKD nebo Škoda, v tomto voze byly použity motory ČKD a kontrolér Škoda, který byl později nahrazen kontrolérem z ČKD. Trvalý výkon motorů byl 2× 34 kW a nejvyšší dovolená rychlost 35 km/h. Délka vozu přes spřáhla činí 10 820 mm a hmotnost přibližně 12 t. Z pravidelného provozu byl vyřazen v roce 1974, poté ještě sloužil jako služební vůz. Dle fotografií z nabídky aukce je patrné, že má dodatečně předělávané zasklení oken na plošinách (okna původně byla v dřevěných rámech) a předělané vnitřní osvětlení (za provozu bylo v oddílu pro cestující 6 osvětlovacích těles).

Na prodej je i prototypová dieselelektrická posunovací lokomotiva ČKD 709.601-9, osazená osmiválcovým motorem MTU 8 V 183 TD13 a asynchronními trakčními motory. Zejména svým vzhledem stroj navazuje na předchozí typy těžkých dvounápravových lokomotiv z produkce ČKD; oproti řadě 709.5 má ale silnější motor a asynchronní trakční motory. Maximální rychlost je 80 km/h, výkon motoru 390 kW a hmotnost činí 44 t. Přednosti lokomotivy se projevily například v zimním období na přelomu let 1999-2000, kdy byla nasazena u ČD v DKV Praha a dokázala ve staniční službě nahradit lokomotivy ř. 742 při snížení spotřeby nafty až o 60 %. Stroj s rokem výroby 1998 je přitom poslední lokomotivou vyrobenou v bývalé ČKD. V nabídce jsou také dva plošinové vozy a mnoho dalších železničních vozíků, pojezdů a dalších komponentů.

Materiál, nářadí a stroje ze zličínské továrny v on–line aukci nabízí společnost TroostWijk na svých internetových stránkách. Čtyřdenní aukce začaly již 14. ledna a končí 25., 26., 27. a 28. ledna 2010. Zboží si je možné prohlédnout nejen v PDF brožuře, na internetových stránkách, ale také osobně na předváděcích dnech 19. a 20. ledna vždy od 10 do 16 hodin.

Zdroj: TroostWijk (Základní informace o dražbě , Leták (PDF)), Základní organizace OS KOVO SIEMENS Kolejová vozidla, E15.cz, Atlas vozidel ŽM


JRtrain Poslat mail autorovi | 19.1.2010 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
21.01.2010 (21:22)  
Tomáš Kraus: No pokud je mi známo, tak Siemens neměl o pokračováni v nekonečné story ohledne vysokorychlosntích vlaků s aktivním naklápěním zájem. Na projektu s ČKD prý prodělali docela hodně peněz a tak bylo na výběr 7x Pendolino od Fitau později Alstom nebo nic.

No pokud by těch vozů bylo hodně tak by ta cena byla určitě zajímavá, ale pokud by se objednalo třeba 20 push pull souprav dovolím si tvrdit, že by to bylo dražší než push pul l ze Škodovky.

Ono upravit ten doupatrový vůz pro podmínky SŽDC by byl myslím docela slušný konstrukční oříšek a spíš bych šel cestou konstrukce nového vozu s užitím některých konstrukčních uzlů z DB řešení než úpravou dokumentace DB vozu. Těj změn by bylo třeba asi hodně, od nové HSS, přes zřejmě jiné CZE a spoustou dalších věcí, které si jedntolivý zákazníci můžou vymyslet.. a že toho může byt přehřel to je fakt ..
21.01.2010 (12:51)  
Josef Petrák, stoupa: Ano, ze stejného důvodu (profil) tehdy ČD odmítly koupit ICE a vybraly si Pendolino. Ale kdyby byl zájem, Bombardier by variantu "SŽDC" u svých pater vyrobil. Vždyť Stadler také dělá (nejen) Flirty snad ve třech šířkách skříně. Ve spojení s lokomotivami řady 242 (které jsou sice starší, ale pořád celkem jezdí a dálkové řízení už se u nich testovalo) by byly patra od Bombardiera dobrá věc třeba pro IDS JMK. Jak by se to cenově lišilo od netrakčních "skoroElefantů", které Škoda dodá ZSSK?
registrovaný uživatel stoupa  mail  
21.01.2010 (11:41)  
2 Josef Petrak: Diky za odpoved!
21.01.2010 (11:36)  
stoupa) Homologovatelné nejsou, protože skříň je stavěná na DB průjezdný profil a ten je větší než ten určený pro SŽDC.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
21.01.2010 (9:56)  
2 Hawkey a "patra" od Bombardiera:

Poslední dobou v nich jezdím několikrát týdně na kraťoučkou štreku. Vibrace jsem nepociťoval. Chodové vlastnosti jistě lepší, než u dvounápravového vozidla. Prostorově to i při h=185cm, m=115kg beru. Přihlížím zajisté k tomu, jaký je jejich majoritní účel: Berufsverkehr/cesta do a z práce. Pro to je to postačující. S taškou na rameno či kufříkem zcela OK, baťůžkáři - to patří k folkloru. Pro "nomády" to pravda zejmena nahoře není. Díky souběhu S-Bahn a Regiobahn na Stadtbahn v Bln., dávám pro větší pohodlí přednost Regiobahn před S-Bahn. Je to čistě pocitová záležitost.

Proč není homologovatelný? Topení, "rušení CZ autobloku"? Není-li poptávka, těžko se někdo bude zabývat modifikací pro CZ.
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
20.01.2010 (19:15)  
stoupa: no v tom patře od Bombardieru jsem nedávno jel a upřímně, designově možná zajímavé vč. některých zajímavých řešení, ale to bylo jediné a poslední co mě na tom vozu zaujalo. Podsvětlené police, kam nejde dát větší příruční zavazadlo, sice pohodlná sedadla, ale namačkána na sebe tak, že jsem se koleny mlátil o sedačku přede mnou. Co mě dále zarazilo, byly docela citelné vibrace. Navíc, ten vůz je u nás nezhomologovatelný. Proč, to je docela známá věc..
registrovaný uživatel bugear 
20.01.2010 (18:17)  
@Semík: 25 Mega (druhá série)
20.01.2010 (15:41)  
Miroslav Zikmund: O RegioNově se s oblibou vypráví, jak je kouzelně levná. Přitom PESA vyrábí nové motorové částečně nízkopodlažní jednotky obdobné kapacity za cenu zhruba o 10 % vyšší, aniž by bylo potřeba poskytnout 810+010. Spolehlivostí to horší nebude, zatímco dynamika jízdy a chodové vlastnosti jsou úplně jinde.
P.S.: Jet do práce na kole místo RegioNovou je také kouzelně levné.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
20.01.2010 (15:33)  
Errata, aneb uvedení sebe sama na srozumitelnější míru:

1) Je mi líto, že ustala výroba a zejména vývoj "dospělých" železničních vozidel u následovníků ČKD. Nepřičítám to však Siemensu, příčinu vidím jinde v Čechách. Slzu jsem však dávno zamáčkl.

2) Než jezdit v Čechách humanizačně prekabátěnými vozidly, Regionovu nevyjímaje, tak raději soudobá vozidla z dovozu - třeba klimatizovaná "patra" od Bombardiera (Na RegioBahn se s nimi jezdí Vmax 160)
registrovaný uživatel Semík  mail  
20.01.2010 (15:13)  
Nemyslím si, že Desiro je dražší než Regionova. Kupte si novou 810 + 010 a za 20 Mega ho předělejte na Regionovu. Myslím si, že daleko od 60 Mega (základní cena Desira) nebudu.
Při nákupu 100 a více ks je Desiro za 57 Mega.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko