Praha — Tramvaje Škoda 15T ForCity, které si pražský dopravní podnik objenal v počtu 250 kusů, zřejmě budou dodávány s klimatizací. DP Praha začal nedávno jednat o dosazení klimatizace s dodavatelem souprav, plzeňskou Škodou Transportation. Tramvaje 15T, které jezdí v lotyšské Rize, již klimatizaci mají a její dosazení do tramvají pro Prahu by nemělo být z technického hlediska problémem. V případě dohody by první klimatizované tramvaje vyrazily na pražské koleje v průběhu příštího roku.
Dopravní podnik zároveň uvažuje o vypuštění hnacích motorů na prvním podvozku vozidla. Tím by i po dosazení klimatizace zůstala cena za jednu tramvaj stejná. Motory na přední nápravě byly jedním z předmětů kritiky pražské opozice, které se nelíbilo, že v případě srážky by byl první podvozek poškozen a oprava motorů by byla velmi nákladná. Ředitel dopravního podniku Martin Dvořák k tomu pro deník MF Dnes dodal, že "„tramvaj má nyní velmi silný výkon a takový není potřeba, tudíž by Škoda místo předních motorů dávala do vozů klimatizaci.“
Bude nutné nejdříve vyzkoušet v provozu, zda–li tramvaj bez pohonu v předním podvozku obstojí na členitých pražských tratích. Právě řada stoupání na pražské tramvajové síti byla hlavní příčinou, proč původně DPP požadoval pouze tramvaje se stoprocentní trakcí. Je tak otázkou, jestli se proti této změně vůči původnímu výběrovému řízení neohradí některý z dalších výrobců tramvají. Stejně tak není jasné, jestli bude klimatizace časem nainstalována i do již vyrobených souprav.
Zdroj: iDnes.cz

Praha, specificky, svetove unikatni provoz vyzadujici unikatni reseni (mj. striktni pozadavek 100% nizke podlahy a 100% trakce 100% otocnych podvozku)... kdo to za par dni namaluje. Hele Skoda to ma v supliku, chceme toho 250ks, abychom si to dobre vyzkouseli, jestli je to ono... neco vody protece ve Vltave... no objednano mame, vyrabime, tak co kdybychom dali 75% trakce, ono se zas tak moc nestane, co?
(aneb pro 100% adhezně využité vozidlo je Amax = F/m = (fí.G)/m = (fí.m.g)/m = fí.g, jak jsem psal minule :-)
Hmotnost z toho vypadne :-))
Bohužel, jsou tu další omezení, která to zrychlení tlačí dolů.
Nojo, ono se to dá vyřešit normálním rozkladem sil... To mě mohlo napadnout. :-) Je to skoro dost...
No a po "konzultaci s tetou Wiki" se obávám, že při namrzlejch kolejích se to do 8% ani nehne. [c = 0.1 & => Amax = 0.98 m/s/s a když to převedu na 80% adhezní hmotnosti (a to tomu asi i fandim) a odečtu 8x0.1 ... ehmmmm ...] Ona to asi nebude náhoda, že všechny aktuálně provozovaný typy tramvají využívaj adhezně celou hmotnost...
[OT]Mimochodem nebude to zase argument pro TOP09 (viz. centrimetry sněhu, cena, smlouva, blabla...)?[/OT]
Jinak můžete naznačit, jak jste došel k tomu zrychlení přes 3 m/s2?
Fmax = m x g x c; m (prototyp 15t) = 42000kg, g = 9.80665, c (dobré podmínky) = 0.35; 42000 x 9.80665 x 0.35 = 144157.76N
Ověření peršingem: 84500 x 9.80665 x 0.35 = 290031.67 - sedí.
Amax = Fmax / m; 144157.76 / 42000 = 3.43 m/s/s
A ze zkušenosti vim, že na 14T (u 15T sem žádnýho "piráta kolejnic" :-) zatim nepotkal) se dá dosáhnout dost brutálního odpichu, už sem zažil i "domino efekt" nebo kočárek umístěnej kolmo ke směru jízdy posunující se smykem. Když se výkon menší lokomotivy nacpe do něčeho o váze jednoho vagónu...
Kolik to bude ... do 8% stoupání nespočtu
To je kupodivu velmi jednoduché. Co 10 promile, to 0,1 m/s2 dolu.
Jinak můžete naznačit, jak jste došel k tomu zrychlení přes 3 m/s2? Mně se to zdá sakoro dost, a to i na vozidlo se všemi nápravami hnanými (amax = g.fí)...
Tenhle "ťukanec" - http://www.youtube.com/watch?v=dLBRoQG9aEo - má (neoficiální informace od zaměstnance DPP na fóru) stát 2 mliliony (asi 3% z pořizovací ceny tramvaje). Ono když máš tramvaj za 65 mega, tak i ten čumák vyjde draho - když nabouráš Porsche, tak ti taky naúčtujou víc, než by stála oprava (nebo spíš i pořízení nový) Fábie...
------------------
Jinak ke klimě: jsem za ní rád, ale musí bejt kvalitnější, než u elefantů (hluk, smrad, vzduch suchej a neproudí...) a musí se nastavit rozumně (spíš proudění, než chlazení).
Co se týče výkonu, tak 540KW místo 720 KW stačit bude (pořád to je 170% výkonu 2xT3) a s tou adhezí to taky asi nebude problém. Za sucha adheze celý soupravy umožní tah až 144KN (3.42m/s/s), za deště asi polovinu. Takže i za deště a se třema hnacíma podvozkama to bude schopný na rovině akcelerovat přes 1m/s/s. Kolik to bude na sněhu a do 8% stoupání nespočtu, ale zas tak hrozivě to nevypadá. To bych se už spíš bál toho vykolejení, protože některý úseky kolejí v Praze držej pohromadě snad jen silou vůle.
Ovšem proč by nemohli bejt s klimou i motorama? Když těch tramvají kupujem rovnou 250 kusů, tak by ta klima mohla bejt skoro i zadarmo jako "dárek pro věrné zákazníky". A i kdyby, tak mi přijde rozumnější přihodit milion, možná dva, za kus, než omezovat trakční parametry.
Ja jen rikam co mi bylo receno Z DPP
Jsem samozřejmě pro, jen se trochu obávám českého mozku, který si myslí, že klima musí běžet pořád naplno.
Myslím, že kvůli lepší trakci. Při akceleraci a zejména pak při jízdě do kopce, dochází k přenosu váhy směrem k zadní části vozidla, takže u jednosměrného kolejového vozidla je výhodnější situovat hnané nápravy do zadní části.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
