..: ČD pronajaly nádraží i na dobu, kdy jim už možná nebudou patřit :..

Ilustrační obrázekPraha - Pokud by České dráhy přestaly být v Česku provozovatelem dráhy, budou muset vyřešit, co s pronajatými nádražími. ČD totiž pronajaly soukromým objektům přes třicet budov až na desítky let, přitom v té době už dotyčné objekty zřejmě budou patřit SŽDC. Na problém upozornila agentura ČTK s tím, že pokud by prošla novela zákona o ČD, připadly by tyto budovy od června 2009 SŽDC. Řada poslanců si to prý přeje a připravili tak ministerstvu dopravy těžký oříšek.

"Ministerstvo to původně nenavrhovalo, ale pokud se to nějakou formou dostane do zákona, museli bychom právně velmi složitě převádět ty nájemní smlouvy," přiznal mluvčí MD Karel Hanzelka. Dodal, že netuší, jak všechno dopadne. Novela zákona má oddělením funkcí provozovatele dráhy od dopravce umožnit snadnější přístup na koleje i jiným dopravcům.

Fakt, že i v době oddělené dopravní cesty vlastní nádraží stále ČD, které by přitom měly být jen jedním z rovnocenných dopravců, vadí již delší dobu konkurentům ČD i Ústavnímu soudu. Ten dokonce označil vlastnictví budov dopravcem za nepříliš vhodné. Teď na problém zase upozornil majitel Student Agency Radim Jančura. Na Dni dopravy byl sice vypískán, ale pozornost médií se mu podle všeho podařilo přitáhnout.

Tím hlavním, co na rostoucí problém upozorňuje, je ale počínání samotných ČD. Ty totiž chtějí pronajmout 190 stanic na 30 až 40 let investorům, v zásadě výměnou za rekonstrukci budov. Navíc prý zakazují pronajímat prostory konkurenčním dopravcům. Přesné detaily smluv ale nejsou známy, což může do budoucna vyvolat právní chaos. Růžový sen se tak může změnit spíše v černou můru. ČD v rámci tohoto projektu pronajaly nádraží v Mariánských Lázních, Karlových Varech, Teplicích či v Havličkově Brodě. Ve spolupráci s italskou firmou Grandi Stazioni už přestavují i pražské Hlavní nádraží.

Chystaná novela má podle svých zastánců napravit chybu, které se dopustily příslušné orgány při dělení drážního majetku mezi ČD a SŽDC v roce 2003. Koleje sice připadly SŽDC a ČD se měly starat jen o dopravu, ovšem všechny nádražní budovy zůstaly také ČD, které je okamžitě začaly dlohodobě pronajímat soukromým firmám. Tento stav, trvající již pátým rokem a kritizovaný i Ústavním soudem, má jednu podstatnou nevýhodu; fakticky brání konkurentům na nádražích, patřících dominantnímu dopravci, vybudovat jakékoliv zázemí pro svoje zákazníky.

zdroj: Lidovky.cz/ČTK


Honza Beránek / JTB | 4.3.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
27.05.2008 (19:45)  
to jsou hold ČD
05.03.2008 (21:54)  
Jako s těma nádraží tu souhlasím co tu píše soudruh Kovářík.Tohle je právě jedna z věcí,kterou ČD myslely dobře,až na ten krám s italskýma hadrama,chce to pořádnou putyku.Jo měl by to mít správce SŽDC- apod. a ten to dát soukromníkům nebo městům,páč SŽDC to je jako ČD-stát a ty ani jeden na to prachy nemaj.Jde o to aby ty zájemci kvůli týhle békovině neztratili o nádraží zájem,takže je to na ouřadech MD aby to daly do smluv,že to platí a převádí se to.Radši to udělat v tichosti a moc se o to nezminovat,páč kdyby kvůli tomu to mělo kiksnout,tak nám ty nádraží rovnou spadnou na hlavu.
Podívejte ten Vyšehrad a budovy na trati 137 to je ostuda ČD a za to by měly dostat pokuty,prostory který dráha nepotřebuje ihned prodat dokud to má nějakou hodnotu a úplně se to nerozpadne.
registrovaný uživatel Kakov 
05.03.2008 (21:42)  
co se týče linky Praha-Brno, tak bych nemluvil o prebirani autobusy, protoze uz to autobusy prebrali davno
05.03.2008 (21:08)  
No jo je to tady bordel ve všem a tak Nášim Dráhám přeji ať to pro ně dopadně dobře a pro Naše stanice taky a aby se všichni zlepšily a aby přišel na "trůn" konečně někdo kdo z národního dopravce udělá špičkového dopravce a všem cestujícím přeji trpělivost a brzké dočkání se nových lepších zítřků. ČD4ever!!! a míru zdar :DDDD
registrovaný uživatel Web 
05.03.2008 (19:01)  
MZ: Protože je na železničním fóru? :-)
05.03.2008 (18:52)  
vb007 : které zařízení ČD neumožňuje provoz konkurence ? Tratě, včetně zabezpečovacíího zařízení patří státu, odpovědnost nese SŽDC s.o., ČD jsou pouze najaty k tomu, aby svými kvalifikovanými zaměstnanci toto zařízení obsluhovali.
Na letišti platí každý letecký cestující tzv. letištní poplatek, některý dopravce jej má v ceně letenky a zaplatí ho za cestujícího. Podobné poplatky se platí za vjezd do prostoru autobusové stanice, aniž by se tam poskytovaly nějaké služby jak dopravci, tak jeho cestujícímu. Platí se prostě jen za to, že se vjede na pozemek majitele místa u označníku a když bude pozemek u označníku v majetku konkurenčního dopravce - pročpak tohle nekritizujete ?
05.03.2008 (17:18)  
Páteční spoj Brněnský drak (poslední vlak do Brna přes Pardubice) plný tak napůl, nic moc. Přebírají to autobusy.

Je moc hezké, že se ČD ohánějí tím, že má mít cestující In-Kartu a že mají zájem o pravidelné zákazníky. Ale přeci kdybych provozoval fitcentrum, tak nenasadím nereálnou cenu pro jednorázové návštěvníky ...

K tomu pohodlí - no, je to lepší, ale ono tam chybí to "mám si kam sednout na nádraží". V Praze to je opravdu špatný, jen pár laviček, které obsadí pár lidí, po různých částech skupinky bezdomovců a sednout si není kam. Ještěže mi ta Silesia dorazila hodně brzy :)
05.03.2008 (17:17)  
M - místo pro nohy od 9. 12. jako vlastník In-Goldu neřeším. Jsem ale zvědavej, co s obsazeností udělá prodloužení do zahraničí (mám info, že od prosince by mělo být).
registrovaný uživatel M 
05.03.2008 (17:10)  
Tak aspon hodne mista na nohy:-))
05.03.2008 (16:56)  
Web - obsazenost BE je 0-0-prd. Jednou jsem jel v Po odpoledne z Pardubic do Brna, napočítal jsem 26 lidí, v neděli předposlední do Brna 72 osob.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko