Česká televize - Zítra bude na druhém programu České televize přesně ve 20:00 vysílán 145 minutový pořad s názvem VEČER NA TÉMA...Železnice
Podle popisu se máme na co těšit. Pořad je rozdělen na dvě části: první část má název Od koněspřežky k Pendolinu (70 min.) a část druhá Češi na kolejích (75 min.). Považuji to od České televize jako výborný krok a bude-li v takovýchto pořadech pokračovat dále, budeme velmi rádi. Například v sousedním Německu mají pořadů o železnici několik a pravidelně je vysílají. Na našich televizích se jen zřídka kdy objevilo něco, co bylo přímo zaměřeno na železnici a tak mašinky vidíme jen ve večerníčcích a nebo při nehodách. Doufejme že se to změní...
Pokud se chcete o tomto pořadu dovědět více, podívejte se na stránky Jiřího Randy zde.
Rusko - Devět lidí zahynulo a čtyři další byli zraněni při střetu nákladního vlaku s minibusem na přejezdu na transsibiřské železnici daleko za Uralem. K neštěstí došlo mezi Osmkem a Ťumení v pátek odpoledne. Nehoda si vyžádala delší prerušení provozu.
Řada 162 DKV Ústí nad Labem - Po vzoru ostravských peršingů 163 mají nový kabátek i dva ústecké exempláře řady 162. Konkrétně se jedná o stroje: 162.011, který s novým lakem jezdí již několik dní a 162.020, který s novým lakem vyjel dnes poprvé. Shodou náhod máme obě lokomotivy zdokumentované ještě před přetřením.
Zatím dvě lokomotivy DKV Ústí nad Labem si pro nový nátěr "dojely" až do Valašského Meziříčí. Uvidíme, zda budou další stroje této řady následovat. Na snímku lokomotiva 162.020 v čele R 777 z Děčína v Praze Masarykově n. dne 20.2.2004.
Obyvatelé íránského Nejšapúru a několika okolních vesnic začali pohřbívat své mrtvé po středečním výbuchu vykolejeného vlaku. Příčina se stále vyšetřuje, ale nejpravděpodobnější příčinou ujetí soupravy 51 vagónů bez lokomotivy, se zdá být nedbalost nebo selhání brzd. Podle oficiálních zpráv se počet obětí vyšplhal na 340. Doprava v postiženém úseku již byla obnovena. (ČTK)
Nymburk - Včera se ve vlaku 5866 stala velmi kuriózní věc. Před odjezdem vlaku z žst. Nymburk hl.n. se jedné z cestujících narodil syn Denis. Poblíž nebyl kvalifikovaný zdravotník, ale i tak proběhl porod bez problémů. Denis se tak stal jedním z nejmladších cestujících Českých drah. Podobná událost se stala v Ústí nad Labem o povodních 2002, kdy byla železnice jediným spojením Střekova se zbytkem Ústí nad Labem. Takzvaný "zdravotnický pendl" převážel z jednoho břehu na druhý ženu, která měla před porodem, ale již se nestihlo ji dovést do porodnice a žena porodila ve vlaku. I takové věci se dějí. Na ilustračním obrázku je řada 451, ve které se rodilo. Je možné, že Denis bude železniční nadšenec, když si "zvolil" tak netradiční místo.
IV. koridor - V souvislosti se stavbou IV. traťového koridoru mezi Prahou Hostivaří a Horním Dvořištěm padlo jedno z mediálně nejdiskutovanějších rozhodnutí. Jak jste se již mohli v médiích dočíst, jednou z největších překážek při plánování průchodu IV.TK byla obec Hrdějovice. Tato obec se, věrna svému názvu, hrdě postavila proti původnímu plánu, který počítal s průběhem nové vysokorychlostní tratě na okraji obce v místech stávajícící tratě. Největšími protiargumenty byly hlučnost, zásah do vzhledu obce a terénu a v neposlední řadě rovněž stavební práce po relativně dlouhou dobu. Nepomáhala ani intenzivní snaha ČD přesvědčit občany Hrdějovic o prospěšnosti a výhodách tohoto řešení. Mimo jiné byly přislíbeny protihlukové bariéry a pokud mne paměť neklame, bylo obecní zastupitelstvo přímo v místech již dostavěného koridoru a mohlo posoudit úroveň hluku. Ani to nepomohlo zviklat názor představitelů obce a České dráhy musely nakonec ustoupit. Během minulého roku si ČD nechaly zpracovat studii možností alternativního vedení tratě těmito místy. Jako nejvýhodnější se jevila varianta, podle které TK vede daleko přímější a tím i rychlejší trasou: obchvat Hrdějovic z východu a tunel pod Hošínek, odkud bude trasa pokračovat dále na Chotýčany. Dle ČD je nutné ještě provést geologický průzkum lokality Orty. Protože však oblast Orty je chráněným územím, je nutné překonat mnoho administrativních překážek. Podle posledních neověřených informací se však na celé záležitosti intenzívně pracuje. Vyvstává ještě problém s obcí Borek, která dle médií o tunelu pod Hosínem neměla ani tušení. Starosta Borku navíc poukazuje na to, že nikdo doposud nepředložil návrh, jak vyřešit situaci místních komunikací, kterých by se stavba Hosínského tunelu dotkla. Problémů kolem IV.TK je ovšem ještě daleko více, asi největší komplikace plynou z rozporných názorů některých obcí na umístění zastávek na trati. Jedni (Hrdějovice) odmítají vedení tratě v těsné blízkosti obce, druzí zase poukazují na příliš vzdálené zastávky od vlastních obcí (Roudná). Tyto problémy je však nutné ještě takříkajíc "doleštit." V každém případě je bezpodmínečně nutné tak učinit co nejdříve, dokud stále existuje vůle koridor dostavět a dokud Unie rozdává peníze. Mohlo by se také stát, že penízky dojdou a pak budeme stále jezdit po staré trati, kde jsou rychlosti do 100 km/h. A může se stát taky další věc. Postaví se dálnice z Prahy přes Dvořiště s napojením na Linz a ČD spláčou nad výdělkem. Poslední dobou se ukazuje, že je podstatně snazší a průchodnější vybudovat rychlostní komunikaci než trať. Proto nechápu zejména ekologické organizace a jejich odpor k železničním tratím. Protože ruku na srdce, co je horší, elektrifikovaná dráha, nebo dálnice přeplněná kamiony? A kde umírá víc lidí? Na železnici, nebo na silnici? Ale to jen tak mimochodem. Nezbývá než popřát ČD ať mají IV. koridor postaven co nejrychleji, bez velkých zpoždění a ať tímto krokem získají větší oblibu, než jakou mají doposud.
Írán - Padesátivozový vlak bez lokomotivy se uvolnil a ujel na širou trať ze stanice Chajjám, ktrá se nachází na severovýchodě Íránu. Vozy obsahovaly převážně síru, benzín a průmyslová hnojiva. Celá souprava ujela samovolně téměř 20km, než vykolejila a začala hořet. Na místo se vydalo několik set záchranářů, kteří se pokoušeli vlak uhasit, avšak asi šest hodin po vzniku požáru došlo k mohutné explozi, která usmrtila více než 200 osob a dalších 350 bylo zraněno. Výbuch též zničil pět sousedních vesnic. V tuto chvíli není jasné, co explozi způsobilo, je však možné, že příčinou bylo zemětřesení o síle 3, 5 Richterovy stupnice. Jak uvedla íránská státní agentura, nejsou vyloučeny další expolze. Stejně tak není přesně znám počet mrtvých, který se může ještě zvýšit. Exploze, která byla slyšitelná až v 75km vzdáleném Mašhadu, poničila okna až v 10km vzdálených domech. info: www.idnes.cz.
ŽelPage slaví 3.narozeniny - Dnes jsou tomu přesně tři roky od doby, kdy se na internetové scéně objevil web ŽelPage. Zprvu to byl nevýrazný web s malou návštěvností, ale později se začal rozrůstat. Přibývali spolupracovníci a přibývaly novinky. Nejprve to byl web o skutečné železnici a též do značné míry web o železničních simulátorech, ale dnes je ŽelPage hlavně o skutečné železnici. Za uplynulé tři roky bylo zaznamenáno přes 177 tisíc návštěv, za což Vám velmi děkujeme. Během naší existence se také velmi měnil design stránek. Toto je již osmý v pořadí a dnes slavíme přesně rok od jeho uvedení.
340.055 - Dnes odpoledne dorazila na Železniční zkušební okruh modrá laminátka z DKV České Budějovice. Na ŽZO bude plnit požadavky drážního úřadu na schválení do pravidelného provozu s cestujícími. Do Velimi byla dotažena zřejmě lokomotivou 708.003 a na vlečku jí zatáhla zdejší lokomotiva 740.420. Laminátky byly (a ještě jsou) rekonstruovány v počtu tří kusů přímo v DKV České Budějovice za pomoci Škody Plzeň. Po schválení lokomotiv 340.055, 340.049, 340.062 mají být nasazeny na vozbu vlaků do Lince. S provozem se počítalo již tento GVD, ale nastaly určité potíže a tak se rozhodlo vlaky České Budějovice - Linz rozdělit. A to tak, že do Summerau jezdí většinou motorové vozy z Českých Budějovic a ze Summerau náhradní souprava ÖBB. "Pepa" nám zaslal několik fotografií různých velikostí ze zajímavého setkání na ŽZO. Jednak setkání pendolin, marfuši a nyní se k nim přidala i modrá laminátka. Na ŽZO bude nyní hodně rušno...
Hradec Králové - Vedení železniční stanice rozhodlo o zavedení zákazu konzumace alkoholu ve veřejných prostorách nádraží. Důvodem byly přetrvávající problémy s opilci a bezdomovci, žebrajícími peníze a jinak obtěžujícími veřejnost. Značně omezen byl také prodej alkoholických nápojů v prostorách nádražní budovy a uzavřen vnitřní přístup do jídelny, která byla také terčem bezdomovců. Příslušníci městské policie provádí obchůzky po nádražní hale a dohlíží. Probíhá též jednání o vyčlenění vyhrazeného prostoru pro strážníka městské policie, který bude sledovat situaci pomocí kamerového systému. Tento zákaz výrazně napomohl zlepšení kultury využití veřejných prostor stanice, které již není obležená bezdomovci a opilci. Lidé jsou s tímto opatřením plně spokojeni. Vyskytne - li se přece jen chuť na alkohol, lze ji utišit v obchodech okolo stanice, kde zákaz neplatí.
Brněnsko - Dnes kolem třetí hodiny odpolední se na přejezdu s kříži za Omicemi směrem na Brno srazil Sp 1663 (v čele 742.427 či 428) s liazkou. Dle výpovědi strojvedoucího spatřil liazku přejíždějíci přejezd. Zahoukal, ale liazka se zastavila na přejezdu. Vina padne pravděpodobně na řidiče liazky, který nedal přednost vlaku. Přejezd je v přehledném místě a je vidět na obě strany bez problémů. Nehoda dopadla naštěstí dobře. Řidič liazky byl zraněn lehce, ve vlaku zraněn nebyl nikdo. Auto má "zrušené" čelo a lokomotiva jen zohýbaný plech. Vliv na dopravu nebyl velký R 666 čekal ve Střelicích do 16:30, Os 4842 nejel, Os 4877 ukončil jízdu v Tetčicích a lokomotiva objela. Os 4814 v Tetčicích v 16:05-16:10. Os 4813 v Brně 40.Všechny čas. údaje jsou přibližné.
Zprávu výrazně doplnil "Třidvatři". Děkujeme.
Vysočina a Hrálovéhradecko - V Rapoticích na Vysočině zemřel dnes večer muž, kterého srazil přijíždějící vlak. Nehoda se vyšetřuje a dosud není jasná její příčina - zda muž ukončil život sebevraždou či spadl pod kola vlaku nešťastnou náhodou. Tragédie se odehrála po 19. hodině na nádraží v Rapoticích. Zmíněný osobní vlak 4849 směřoval ze stanice Studenec do Brna. Podle prvních zpráv byl muž, u kterého nebyly nalezeny doklady, na místě mrtev. Druhý podobný případ se stal o dvě hodiny později poblíž Kostelce nad Orlicí, kdy osobní vlak 15210 srazil muže na širé trati. Ani v tomto případě není znáno, zda muž spáchal sebevraždu, či šlo o nešťastnou náhodu.
Stávka ČD - Dnes jsme pro Vás připravili anketu na téma stávka na ČD. Jak to tak vypadá, buď budou stávkovat strojvůdci nebo odboráři pana Duška. Federace strojvůdců požaduje přeřazení strojvedoucích na lokálních tratí do vyšší platové třídy, to se však nelíbí odborářům Jaromíra Duška. Neustoupí-li vedení ČD strojvůdcům, vstoupí 1.3.2004 do 48 hodinové stávky. Pokud vedení ČD ustoupí strojvůdcům, vstoupí do stávky Duškovi odboráři. Je to jako začarovaný kruh. V anketě se Vás ptáme: Ustoupit strojvůdcům ano či ne?
Minule jsme se ptali, zda souhlasíte s návrhem ČD zvýšit příplatek za luxus u vlaků, kde budou nasazena pendolina (v případě nahrazení klasických souprav na současných vlacích EC). S Tímto návrhem nesouhlasí 296 lidí. Souhlas vyjádřilo 86 lidí. Děkujeme.
Pražský uzel a koridory - Jak bylo již dávno oznámeno, dne 1.1.2004 se měly rozběhnout práce na stavbě Nové spojení v Praze mezi hlavním nádražím, Masarykovým nádražím a Libní/Holešovicemi a Vysočany. Různé ekologické organizace se stále odvolávají a stavbu tak blokují. Nyní není znám termín zahájení a tudíž ani termín dokončení. Taktéž čtvrtý koridor z Prahy do Českých Budějovic na tom není slavně. V jízdním řádu 2003/2004 je sice se stavbou Stránčice - Praha-Hostivař počítáno, ale stavět se začne nejdříve koncem tohoto roku. V brzké době by měl opět vyjít harmonogram výluk na prvním a druhém železničním koridoru. Letos se bude nejvíce stavět mezi Českou Třebovou a Přerovem, kde se na říjen plánuje jízda prvního vlaku novým Krasíkovským tunelem. Na prvním koridoru se dají očekávat výluky v okolí Přelouče a Chocně.
Praha-Žižkov - Dobrá zpráva pro řidiče. Stavba v Seifertově ulici skončí téměř o tři měsíce dřív, než se předpokládalo. Auta projedou pod novým železničním mostem už od září.
Již brzy bude pro pěší v provozu jižní chodník (blíže k hl.n.). Auta tímto místem začnou jezdit koncem září a tramvaje se na definitivní trať dostanou dokonce již v srpnu, řekla za železnice mluvčí Anna Nováková.
Tramvajový provoz však čeká ještě jedna výluka začátkem srpna, kdy se bude likvidovat současná splítka a budou zapojeny nové koleje. Do nich první tramvaje vjedou 31. srpna. Původně měl být provoz zahájen na přelomu listopadu a prosince. Zkrácení stavby zřejmě nejvíc potěší živnostníky v okolí stavby. Ti totiž od jejího počátku jen živoří, protože nemají zákazníky.
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage












