..: Aktuality a články :..

obrazekRoLa - 28. května seznámil ministr dopravy Šimonovský novináře s plánovaným ukončením provozu RoLa v úseku Lovosice - Drážďany. Smlouva bude oboustranně vypovězena a proběhne smluvně daná tříměsíční výpovědní lhůta. Po jejím uplynutí bude dnes již drasticky omezený provoz RoLa zastaven úplně. Důvodem je naprostý nezájem přepravců o tento způsob dopravy po vstupu ČR do EU, kdy na hraničních přechodech odpadly veškeré formality s celním odbavením nákladu. O případných náhradách tohoto způsobu dopravy bude ministr Šimonovský s jeho německým protějškem jednat příští týden. Na ilustračním sníknu je zachycena lokomotiva 372 013-3 v žst. Praha - Bubeneč. Tato lokomotivní řada je s vozbou nákladních expresů RoLa neodmyslitelně spjata.

obrazekDolní Rakousy - v rámci oslav 20ti let VOR (dopravní svaz region východ) bude v sobotu dne 5.6.2004 od devíti do osmnácti hodin cestování všemi dopravními prostředky zúčastněnými v dopravním a tarifním svazu VOR zdarma.
Rozsah svazu VOR najdete zde, bližší informace k programu oslav zde.

2.6.2004 - 21:08 - 362.010 (ex 363.157) najdlhšie neprevádzkovaný rušeň na sieti ZSSK

obrazekobrazekSlovenské Eso - Dňa 1.6.04 uplynulo presne 6 rokov odvtedy, čo v bratislavskom depe stojí odstavený rušeň 363.157, dnes známy skôr ako 362.010. Tento rušeň odviezol svoj posledný vlak dňa 31.5.1998, potom bol pristavený na plánovanú rekonštrukciu a po jej vykonaní sa jeho pôsobiskom do marca 2004 stala 22. koľaj rotundy depa Bratislava hlavné. Počas tohoto dlhého obdobia na ňom bola vykonaná, a čiastočne aj dokončená, výmena riadiaceho systému a navyše prešiel aj vyväzovacou opravou, počas ktorej dostal nové prevodovky, čím bol rekonštruovaný na 362. Nedávno bol z rotundy bratislavského hlavného depa premiestnený do depa Bratislava východ II, kde sa uvažovalo o dokončení riadiaceho systému. Momentálne stále stojí mimo haly a údajne sa rekonštrukcia v Bratislave ani dokončovať nebude, čo by znamenalo, že jeho uvedenie do prevádzky je zatiaľ v nedohľadne. Je to najdlhšie neprevádzkovaný rušeň na sieti ZSSK a zároveň posledný rušeň radu 362/363 bez vykonanej ES/EH opravy od jeho výroby.

Andrej Ivanič, Peter Krušinský

Foto:

  • 363.157 Trnava v čele Os vlaku do Bratislavy (rok 1992, foto Radek Ivanič)
  • 362.010 v depe Bratislava východ 2 po necelých šiestich rokoch od odstavenia (3.4.2004, foto Peter Krušinský, http://rail.szm.sk)

obrazekRoLa omezena - Máme tu také jednu smutnou zprávu. Ode dneška je velmi silně zredukován počet spojů NEx mezi Lovosicemi a Drážďany - systém přepravy kamionů po železnici - RoLa. ve všední dny budou vypravovány až čtyři páry, o víkendu 1 - 2 páry. Provozovatel RoLy - společnost Bohemiakombi láká přepravce na RoLu slevou. Zpáteční jízdenka stojí 2340 Kč vč. DPH 19%. jednosměrná 1970 Kč vč. DPH. Ještě nedávno byla přeprava podstatně dražší. Uvidíme, zda nabídka přepravce naláká. V pátek kolem šesté večer jsem jeden vlak NEx RoLa viděl v Děčíně a byl úplně prázdný - smutný pohled. Doufejme, že RoLa nezanikne úplně.

obrazekJunior pas-léto v prodeji - Ode dneška je možné si zakupovat nové karty "Junior pas-léto." Průkaz, který platí v období 21.6. - 20.9., je možné zakoupit ve větších železničních stanicích (zpravidla v těch, ve kterých vydávají Z-karty a jiné). K vydání junior pasu léto Vám stačí fotografie 3,5*4,5 průkaz totožnosti a 100 Kč na cennou známku. Průkaz za 100 Kč Vám umožní zakupovat jízdní doklady s 30ti procentní slevou oproti zákaznickému jízdnému a také zakupovat síťové jízdenky s nemalou slevou.

obrazekobrazekŠlechtična vezla děti
BRNO/PRUDKÁ - Z Brna do Prudké na "staré tišnovce" vyjel v sobotu parní vlak s lokomotivou 475.101, který vezl děti na oslavu dětský den v rekreačním a školícím zařízení. Jízda už má za sebou několikaletou tradici a ani letos si pořadatelé nemohli stěžovat na malý zájem.
830 018-8 vozí výletníky do Lednice
BŘECLAV - Na dobu školních výletů bude jezdit osobní vlak do Lednice ne jen o víkendech ale denně. Pouze namísto víkendového motorového vozu M 131.1463 s přívěsem stejné konstrukce jezdí pro školní výlety motorový vůz 830 018 obdobné věkove kategorie, také s přívěsem. Na snímku je souprava zachycena před zastávkou Charvátská Nová Ves. Obrázek vlevo - motorový vůz 830 018-8 jede do Lednice s přípojným vozem Bix.
Vykolejení na vlečce OTISu
BŘECLAV - Teprve vyšetřování má určit přesnou příčinu vykolejení posunující lokomotivy ČD 742 079-7 na vlečce společnosti OTIS v Břeclavi. Možný podíl ale na vzniku nehody mohli mít zahradníci firmy, kterým zřejmě překáželo při sečení závaží přestavníku. Na nedovřené výhybce potom lokomotiva 27. května jedním podvozkem vykolejila. K nakolejení musel přijet z DKV Brno Maloměřice nehodový vlak.
Situaci po vykolejení přibližuje snímek vpravo.

obrazekSlovensko - V piatok dňa 29.5.04 o 12.05 hod došlo na nechránenom železničnom priecestí v km 87, 9 na 1.traťovej koľaji v úseku Sládkovičovo - Senec asi 1, 5 km pred zastávkou Reca vo veľmi dobre prehľadnom traťovom úseku k zrážke osobného auta zn. Citroen Berlingo a rýchlika R 830 Ďumbier zo Zvolena os. st. do Bratislavy hl.st vedeného letmou laminátkou 240.080 z depa Nové zámky. Vodič osobného auta vošiel bezprostredne pod idúci rýchlik a náraz bol pri rýchosti 120 km/hod. Rušňovodič z RD Zvolen, ktorý viezol rýchlik začal brzdiť až po náraze do auta. Rýchlik tlačil auto pred sebou 250 m. Okamžitá resuscitácia zraneného 28 ročného vodiča, ktorú mu vykonával rušňovodič rýchlika a aj cestujúci vlaku mu však už život nezachránila, pretože zomrel na následky zranení hlavy, ktoré mu spôsobily predmety v aute.
Auto sa zakliesnilo pod rušeň a bolo nutné vyžiadať si nehodový vlak, ktorý prišiel na miesto nehody asi hodinu po zrážke. Nehodový vlak viezol stroj 742.313 a aj čata z RD Bratislava východ. Bolo potrebné žeriavom nadvihnúť rušeň a auto vytiahnuť. R 830 mal spočiatku ohlásené meškanie 220 minút, nakoniec bol odrieknutý a súprava rýchlika okrem rušňa bola späť stiahnutá do žst. Sládkovičovo. Rušeň 240.080 bol po nehode pripojený na koniec nehodového vlaku a odtiahnutý do RD Bratislava východ, kde sa v súčasnosti nachádza. Nehoda si vyžiadala výluku 1.traťovej koľaje v 22 kilometrovom úseku Sládkovičovo-Senec až do 20.00 hod. Všetky vlaky Os, Zr, R a EC kvôli jednokoľajnej prevádzke dostávaly bonusy od 20 do 45 min. Nákladné vlaky boly priebežne odstavované vo všetkých susedných staniciach. Andrej Ivanič

obrazekAnketa - Po delší době jsme pro Vás připravili novou anketu. Bude na téma "Líbí se Vám současné logo ČD?" Zajímá nás to proto, že se již delší dobu hovoří o tom, že ČD změní své, dle mého názoru zdařilé, logo. Doufejme, že od toho bude upuštěno a vlaky i zaměstnance bude i nadále zdobit současné logo.
V minulé anketě jsme se Vás ptali: Fotíte-li, jaký druh focení preferujete ?
288 hlasů je pro digitální; 202 pro analogový; 69 spíše digitální; 33 spíše analogový a 31 hlasů nastejno. Děkujeme za Vaše názory.

obrazekPostřehy z návrhu GVD 2004/2005 - Dne 19.5. jsem prvně zahlédl návrh jízdního řádu 2004/2005 a hned sem si ho důkladně prohlédl... Našel jsem tam docela potěšitelné věci, jako například, že se nám vrací slavná jména vlaků Vindobona, Hungaria a Alois Negrelli. Tyto názvy zmizely platností stávajícího jízdního řádu. Zrušení názvů se nám nelíbilo, tak jsme sestavili internetovou podpisovou akci, které se zůčastnilo bezmála 900 lidí. Těžko můžeme soudit, zda petice pomohla návratu slavných jmen, či ne, ale hlavní je, že se s nimi opět počítá.
Projdeme si postupně zajímavosti, na které jsem narazil:
Na prvním koridoru z Prahy do Brna se počítá s intervalovou dopravou pendoliny, které budou jezdit na vlacích z Prahy do Bratislavy a Vídně (také do Berlina). Jízdní doba je cca 2:30. Lidé z Kolína se mohou těšit na to, že všechny vlaky EC u nich budou zastavovat - kromě EC 172/173, 174/175.
Vlaky do Bratislavy budou posíleny opravdu výrazně. V současnosti jezdí jen jeden pár, od nového GVD se počítá s nasazením tří párů vlaků EC mezi Prahou a Bratislavou. Kromě stávajícího vlaku EC Slovenská Strela, přibudou i dva nové - Josef Kajetán Tyl a Eugen Suchoň. J.K. Tyla snad představovat nemusím, ale Eugena Suchoně znát těžko budete. Našel jsem si, že je to slovenský operní skladatel, který žil v letech 1908 - 1999.
Vlaky do Vídně se dočkají také novinky. Kromě nasazení pendolin to bude obnovené jméno Alois Negrelli, který bude zdobit pár vlaků EC 74/75 (dříve byl Negrelli EC 174/175 do Aarhusu). Jak jsem již říkal, obnovení se dočká i název Vindobona, který bude jezdit pod čísly EC 172/173 mezi Vídní a Berlínem. Vindobona bude také vedena jednotkami ř. 680 ČD. Hungaria bude též obnovena a bude po čase vedena opět přes Havlíčkův Brod (společně s EC 174/175), ale za to v klasice - a v čele zřejmě řada 350 ZSSK. Název Csárdás má být úplně zrušen...
Přejdeme-li na další hlavní trať - Praha - Ostrava, najdeme zajímavý údaj a to IC 506/507 Hutník. Ano, ano. Hutník již nebude expres, ale ICčko s povinným příplatkem - tak dopadnou i další expresy mezi Prahou a Ostravou. V této relaci nezbyl jediný vlak kategorie Ex. Kromě vyšší kategorie vlaku se také zkrátí jízdní doby. Jak dlouho pojede vlak mezi Prahou a Ostravou ještě nevím, příslušný údaj zkusím zjistit.
Půjdeme-li dále, narazíme na trať Praha - Děčín.
Zde je také pár novinek. Celou řadu let nejezdil vlak EC po 11.hodině. Nový GVD hlásí změnu, tento vlak pojede. Začneme ale popořádku. Vlaky do Berlína či dále do Westerlandu, Hamburku či Aarhusu budou vedeny v klasice. Jen EC 172/173 bude veden řadou 680 ČD. Místo EC 278 bude veden nový povinně místenkový rychlík 378 Kopernikus do Berlína.
Myslím, že toto pro začátek a pro ukázku stačí. Ještě jednou upozorňuji, že je to jen 1.návrh a konečná podoba se může a bude lišit!
Nasazení řady 680 ČD je stále nejisté a bude záležet na zvládnutí předepsaných zkoušek a podmínek, které si určily drážní úřady v ČR, v Německu, v Rakousku a na Slovensku.

obrázek
Východočeský diametr - Poslední dobou se začlo vážně diskutovat o novém projektu českých drah s názvem Východočeský diametr. Článek o tomto projektu najdete zde

25.5.2004 - 20:17 - TT Víkend 2004

Model Hektora v TT, foto: TilligVšestary - Dne 8. května se konal již 5 ročník mezinárodního setkání modelářů pod názvem TT Víkend. Setkání se konalo ve vesničce Všestary kde se nachází velká prodejna firmy Deltax a jezdí sem modeláři z celé republiky. Účast byla po oba dny velmi silná. Ve stanici se veřenosti představila Hradecká parní lokomotiva 464.008 bohužel již nezatopená, o osudu této lokomotivy jsme vás informovali již dříve. Po oba dny zajišťovali kyvadlově dopravu dva hurvínci M 131.1 Pardubického spolku historie železniční dopravy…

obrazekČerný den Českých drah - Sobotní den byl černým dnem Českých drah. Shodou několika nešťastných náhod se udály mimořádné události, při nichž vlaky nabíraly značná zpoždění v řádu desítek minut.
První problémy způsobil prudký vítr, který polámal stromy kolem traťového úseku Zábřeh na Moravě - Lukavice na Moravě a ty napadaly do trolejového vedení. Napadané stromy zaregistroval strojvedoucí Vn vlaku, který situaci oznámil v Zábřehu a trať byla úplně uzavřena - vlaky nabíraly první zpoždění. Ex 141 získal 98 minut a Ex 142 84 minut. Další čtyři vlaky nabraly celkem čtyři a půl hodiny. Provoz byl obnoven před půl druhou odpoledne.
Před třetí hodinou se udála další mimořádnost. Mezi stanicemi Nezamyslice - Ivanovice na Hané uvázl Nexák a díky němu se zpozdily rychlíky 731, 938 a dva osobní vlaky.
V 16:18 mimořádně zastavil v Pečkách vlak IC 501 Ostravan pro drobnou poruchu na brzdě na voze číslo 9. Po malém okamžiku vlak pokračoval dále, ale situace se ještě zhoršila. Ve Velimi se od podvozku toho vozu začalo kouřit - začala se škvařit neodbrzděná kotoučová brzda. Po uhašení požáru byly odstaveny dva vozy a vlak pokračoval dále se zpožděním přes dvě hodiny.
Vlak IC501 ale nedojel daleko, protože v tu dobu již byl "na stole" další průšvih. Mezi stanicemi Přelouč a Řečany nad Labem se před půl šestou večer srazil osobní vlak 5074 s bagrem, který pracoval na vyloučené 2.traťové koleji.
Nejméně to odskákaly vlaky EC 71 Antonín Dvořák a EC 72 Smetana. Tyto vlaky byly vedeny odklonem přes Havlíčkův Brod - měly necelou půlhodinu zpoždění. Některé vlaky byly vedeny odklonem přes Nymburk hl.n., Velký Osek, odb.Plačice u HK, do Pardubic a dále po své trase a naopak. Tyto vlaky byly zpožděné kolem hodiny. Ostatní spoje musely trpělivě vyčkat do doby, než byla trať sjízdná. Největší bonus si odvezl rychlík 623 Bečva. Některé osobní vlaky byly nahrazeny náhradní autobusovou dopravou. České dráhy kvůli zpožděným vlakům vypravily několik spojů navíc, aby cestující nemuseli trávit noc daleko od svého domova. Tak to byl těžký sobotní den 22.5.2004. Informace nám přicházely z různých zdrojů a všem děkujeme za zajímavé zpravodajství.

obrazekZSSK - Od 13.6.2004 bude na Slovensku ukončena v posledních letech dosti nerentabilní služba - přeprava spěšnin. ZSSK přistoupila k tomuto kroku pro dlouhodobou ztrátovost a pro neustále se snižující zájem o tento produkt. Plánované opatření se však nevztahuje na přepravu zavazadel v osobní dopravě, jako jsou balíky, jízdní kola, kočárky či lyže. V minulosti bylo učiněno několik pokusů o zvýšení efektivity a konkurenceschopnosti přepravy spěšnin, ale měsíční ztráta se dlouhodobě pohybovala kolem částky 10 mil. Sk. Přeprava spěšnin je v současné době zabezpečována v 95 železničních stanicích, přičemž na jejím zajišťování se podílí 236 provozních zaměstnanců. Ti budou v souvisloti s tímto racionalizačním krokem buď přeloženi na jinou pozici, nebo popuštěni pro nadbytečnost.

obrazekNatáčení filmu v žst. Praha-Dejvice - Ve stanici Praha-Dejvice se ve středu a ve čtvrtek nátáčel film. Jednalo se o natáčení ruského filmu Zkáza impria. Dejvice byly na čas přejmenovány na St.Moritz. Při této příležitosti zde byla k vidění asi od 9 do 19 hodin lokomotiva 354.7152, dva historické vozy a jeden salonní. Po skončení natáčení lokomotiva odjela do Prahy Bubnů a časně ráno (cca 4 hod.) odjela do Lužné u Rakovníka. Za nádražím stály také dva historické automobily (Ford, ...). Bylo pěkné sledovat parní lokomotivu z roku 1917 a zároveň vidět na nádraží lidi oblečené v dobových kostýmech. Nějak se ale zapomnělo, že se v Dejvicích nejezdí 1.koleji (služebně 6.manipulační) a tak parní lokomotiva při jízdě lámala větve vzrostlého kaštanu. Zaslal: "Dvorda."

obrazekPřelouč - Dle aktuálně zveřejněných informací internetového deníku IDNES se dnes 22.5.2004 stala nehoda na trati mezi Řečany nad Labem a Přeloučí. Osobní vlak zde narazil do špatně odstaveného bagru. Zranění hlášena nejsou. Dopad na provoz to ale bude mít značný. V daném úseku je díky stavebním pracem vyloučena kolej. Osobní vlaky jsou v postiženém úseku nahrazeny autobusy, rychlíky a vlaky vyšší kvality jsou vedeny odklonem. V inkriminovaném úseku podle dostupných informací stojí vlaky EC 133 Slovenská strela, IC 501 Ostravan a R 623 Bečva, v opačném směru na Prahu žádný vlak před místem nehody nestojí. Vlaky od Ostravy a od Brna jsou vedeny odklonem ve směru Hradec Králové přes odbočku Plačice a Velký Osek. (IC 120, EC 278, R 708, EC 106) Vlak EC 72 veden pravděpodobně odklonem přes Havlíčkův Brod (neověřeno). Vlaky z Prahy na Ostravu vedeny přes Velký Osek do Pardubic (IC 505 a Ex 507??). Vlak EC 71 Antonín Dvořák veden přes Havlíčkův Brod.
Aktuálně k 20:48 Trať se podařilo zprovoznit. Navzdory předchozím informacím odklony nejely: EC106, R708 a Ex507 a IC120. Vlak IC120 ukončil jízdu ve stanici Pardubice, cestující přepravil EC278. Malá statistika některých zpoždění: IC501 - 200 minut, EC133 - 176 minut, EC278 - 69 minut, EC106 - 68 minut. Jedna se o zpoždění průběžná a platná k 20:48.
Aktuálně k 23:17 Jak se zdá nejvíce celý problém odnesl R623 Bečva, který nabral 230 minut zpoždění na odjezdu z Řečan, dále si velký bonus odvezly IC501 Ostravan 200 minut, IC505 Jan Perner 64 minut, EC106 Praha 70 minut, EC133 Slovenska Strela 186 minut, R701 146 minut, R708 Galán 115 minut, EC 278 60 minut, Ex507 Hutník 90 minut. Díky odklonům se podařilo zachovat přijatelnou míru zpoždění u vlaků EC71 Antonín Dvořák a EC72 Smetana, které tak nabraly zpoždění do 30 minut.

« Novější zprávy | 1 ... 470 471 472 473 474 ... 506 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 08:00
zapadá v 16:06