..: Aktualności i artykuły :..

Výběr šotoklubu Vážení přátelé železniční fotografie,
dovolte mi, abych se s Vámi podělil o pocity ze snímků, které mě v definovaném období zaujaly. Kromě tradičních témat ve smyslu kolejových vozidel z produkce ŠKODA Plzeň a ČKD Praha zachycených na území bývalého Československa jsem si přál, aby se objevily fotografie ze zahraničí a z poměrně specifické kategorie kolejové mechanizace. Důvody jsou následující. Zastávám názor, že není moudré soustředit se výhradně na tuzemskou železnici, neboť je zřejmé, že svět obsahuje v zásadě nekonečnou sbírku kultovních železničních tratí nebo vozidel. Naproti tomu u traťové mechanizace se jedná o skutečnost, že v profesním životě se věnuji železničnímu stavitelství, a tudíž jsem si vypěstoval vztah též ke „žlutým obludám“. S potěšením mohu konstatovat, že má přání byla splněna.

MSV_2009_BRNO_06, foto: FilipoBrno — V uplynulých dnech proběhla v areálu brněnského výstaviště jedna z nejdůležitějších letošních železničních akcí: již po jednapadesáté otevřel návštěvníkům své brány Mezinárodní strojírenský veletrh, jenž v minulosti často představoval první šanci vidět na vlastní oči novinky dopravního průmyslu z celého bývalého Československa. Nejinak tomu bylo i letos, kdy v rámci sesterského veletrhu Transport a logistika prezentovalo své nejnovější produkty hned několik výrobců. Po železničně slabším loňském ročníku tak letos opět bylo co vidět: ŽOS Vrútky zde představily nový přírůstek vozového parku ČD, bistrovůz ARmpee, zatímco maďarské dráhy se pochlubily novou verzí velkoprostorové 1. třídy a několik zajímavých exponátů předvedly i výrobci lokomotiv. Vedle vozidel však mezi novinkami nalezneme i nový systém řízení provozu na vedlejších tratích od AŽD Praha nebo univerzální řešení bezdrátové datové sítě firmy ČD-Telematika. Pojďte se podívat.

http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/810178.jpg Blatná — V sobotu 13. června 2009 oslavily blatenské lokálky 110 let své existence. Centrem oslav se stalo malebné nádraží v Blatné, které si připomnělo významné výročí od okamžiku, kdy poprvé přivítalo parní lokomotivu. Samotnou Blatnou, ležící na území Středočeské Pahorkatiny prochází trať 203 z Březnice do Strakonic a nádraží ve výšce 445 m n. m. je zároveň výchozí stanicí tratě 191 do Nepomuku. Podstatnou náplň oslav tvořily jízdy zvláštních vlaků, sestavených především z historických vozidel. Ryzí nostalgii na blatenských lokálkách porušil jen jediný zástupce éry současných kolejových vozidel. Většina blatenských motorových vozů řady 810 v sobotu opustila své tradiční výkony v osobní dopravě, ať již do Nepomuku, Strakonic či Březnice, aby uvolnila místo pro nostalgický provoz. Výjimečně řazené vlaky, vedené motorovou i parní trakcí, tak zčásti zastoupily zmiňované osmsetdesítky. Hlavním pořadatelem oslav byly České dráhy a redakce ŽelPage měla na místě svého redaktora.

363 071-2, foto: Filipo Beroun - Projekt Optimalizace trati Beroun – Zbiroh, který je součástí západní větve III. tranzitního železničního koridoru a zároveň evropského železničního koridoru Paříž – Frankfurt nad M. - Cheb – Plzeň – Praha – Ostrava – Žilina – Košice – Lvov, byl zahájen přípravnými pracemi již minulý rok v říjnu. Přestavba úseku, která namátkou zahrnuje i rekonstrukci dvou stanic a čtyř zastávek, v nichž budou vybudovány moderní budovy či bezbariérová nástupiště, by měla být dokončena v červenci roku 2011. Optimalizace má za cíl úpravu tratě a železničních stanic na maximální rychlost 120—130 km/hod pro klasické vlakové soupravy a až 150—160 km/hod pro soupravy s naklápěcí technikou. Investorem stavby za zhruba 4,5 miliardy korun je Správa železniční dopravní cesty a České dráhy.

Já, foto: Otto JedličkaKdykoliv navštívím svého pradědečka, dojde k vzpomínání na období, kdy mě už jako malého železničního nadšence brával do prostoru praskoleské zastávky dívat se na projíždějící vlaky. Obvykle se taková procházka za „mašinkovým“ divadlem, které je i dnes bezpochyby pro mě stále tím nejlepším, protáhla díky mému, tehdy typicky dětskému chtíči a pradědečkově trpělivosti na dlouhé hodiny. Byť ve mně dunivé průjezdy vlaků z pohledu dítěte vytvářely přirozený respekt, nedokázala mě nikdy železnice od těchto setkání přestat fascinovat. A nejednou tomu bylo tak, že jeden či dva vlaky jednoduše nestačily (ještě když to byly „osobáky“)... Právě zde se ve mně asi formoval takový vztah k železnici, který trvá dodnes. Nebo za to snad mohou geny (dva z mých prapradědečků byli strojvůdci a další vlakvedoucí, na které jsem právem hrdý)? Kdoví.

Ilustrační obrázekBřeznice – Ve čtvrtek 1.5.2008 vyjel poprvé tradiční, v letošním grafikonu již jen sezónní R 1590/1591 Otava. Díky svému klasickému řazení začal tímto dnem zpestřovat všechny tratě ležící na jeho trase (Praha–Smíchov, Zdice, Březnice, Ražice, Horažďovice předměstí a Sušice). Na první květnový den jsem se proto dlouho těšil. A s kolegy jsem se rychlík, jehož čelo tvoří řada 749, vydal poblíž Březnice vyfotit.

   
ŽelPage - elektroniczny magazyn kolejowy
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Publiczne używanie treści bez zgody autora nie jest dozwolone.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Logowanieopen/close
 
 
  
 
Zapomniane hasło   
Zarejestruj się   
:. Położenie pociągów CZopen/close
Położenie pociągów CZ
 
:. Szukanieopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info dla fotografówopen/close
Przydatne informacje
dlafotografów (ČR)

Słońce
wschodzi o 06:08
zachodzi o 19:57