Praha — Spalovací motor Caterpillar 3512C HD, elektrický přenos výkonu, výkon 1 550 kW, maximální rychlost 100 km/h a váha 72 tun – přesně takové jsou základní parametry nových modernizovaných lokomotiv řady 750.7. Národnímu dopravci je od začátku ledna 2011 dodává českotřebovská společnost CZ LOKO. Od modernizovaných strojů řady 753.7 pro ČD Cargo se liší především dosazeným spalovacím motorem, a tedy i hodnotou výkonu. Nové lokomotivy budou dodány do Prahy a následně nasazovány dle upravených oběhů především na rychlíky z Prahy do Českých Budějovic přes Beroun, kde nahradí již zastaralou řadu 749. Pro zajímavost – východní kolegové ve stejné době úspěšně dokončili realizaci prototypu nové řady 757 ZSSK, která taktéž vychází z původních lokomotiv řady 750.
S dodáním prvních dvou strojů z devatenáctikusové série dojde k nasazení na vybrané výkony v režii strojvedoucích DKV Praha. Zácvik českobudějovických strojvedoucích by měl totiž proběhnout až později. Stroje jsou dodány na základě kontraktu v hodnotě 678 milionů korun, který České dráhy podepsaly v průběhu roku 2010. Dodávka je financována leasingem od společnosti ING Lease.
V pátek 7. ledna se na pražském hlavním nádraží (nástupiště 1A) uskuteční křest lokomotivy 750.701 a její slavnostní předání objednateli. Zároveň budou představeny rychlíkové vozy řad BDs a B, které jako první prošly sériovou revitalizací interiéru. Na křest naváže tisková konference, jež se uskuteční ve Vládním salonku na 1. nástupišti. Stroj 750.701 se poprvé s cestujícími vydá na cestu tentýž den, a to na R 1248 (Praha hl.n. odjezd 11.40) a R 1253 (České Budějovice odjezd 15.07). Postupem času se pak začlení do upraveného turnusu, kde se bude střídat s lokomotivami řady 749. Ty by měly být na těchto spojích po dodání zbývajících modernizovaných strojů zcela nahrazeny.
757.001 ZSSK – důkladnější modernizace
Slovenští kolegové vzali modernizaci lokomotiv řady 750 po svém a výsledkem je daleko důkladnější projekt modernizace, než ten český. Nové stroje řady 757 ZSSK by měly mít dieselový motor Caterpillar, trakční výkon 1260 kW, úpravy podle nových norem TSI, zásadní snížení hlučnosti, nový interiér stanoviště, vytápění a klimatizaci stanoviště, nárazníky s účinnějšími deformačními prvky, pružinovou brzdu namísto vřetenové a další moderní prvky. Zásadní novinkou jsou tři mezistěny, které značně sníží úroveň hluku na stanovišti. Na bočnicích bychom marně hledali tradiční kulatá okna strojovny. Všechny pomocné pohony jsou elektrické. Nový je taktéž bezolejový kompresor Knorr. Kromě zmíněných úprav je dosazena elektronická diagnostika vozidla, dávkované pískování, příprava na dálkové řízení, vnější kamerový systém, automatický regulátor rychlosti (ARR) a také řídící kontrolér DAKO, stejný jako na lokomotivě Škoda 109E (380 ČD). V nejbližší době by měl být stroj 757.001 přepraven na ZŽO Cerhenice a podrobit se náročnému schvalovacímu procesu. První testovací jízdu prototypu z produkce ŽOS Zvolen zdokumentovali tento týden kolegové ze serveru Railtrains.sk. Stejně jako v případě ČR, i na Slovensku projekt modernizace dieselové lokomotivy pro osobní dopravu přichází po sérii rekonstrukcí příbuzných řad pro nákladní dopravu, konkrétně v podobě řady 756, modernizované v licenci CZ LOKO.
Související odkazy: Rychlíky Praha - Beroun - České Budějovice (včetně nového řazení ve variantě)
Zdroj: ŽelPage, Railtrans.sk, České dráhy
A omluva? Kompenzace? Ani náhodou...
Hlavně, že se prohánějí s Desirem ML "po Vršovicku"
Petr Stříteský otazne je, ci elektricky v Bosne a Herzegovine jazdia preto, ze su take skvele, alebo preto, ze vojnou znicena krajina na ine nema.
K rychlosti: Vím, že se na neelekrifikovaných tratích u nás více jak 100 km/h nejezdí, ale pokud by na nějaké z elektrifikovaných tratí došlo k napěťové výluce a bylo by potřeba rychlík výjimečně táhnout dieselem, nižší rychlost by způsobila zpoždění vlaku. Copak se počítá, že se bude na tratích bez elektriky jezdit dobudoucna pouze stovkou?
Ježišimarja, přeci když se dnes, v roce 2011 u nás dělá rekonstrukce, tak by se měla udělat nejen tak, aby lokomotiva vyhovovala našim podmínkám, ale tak, aby byla po technické stránce rovna moderním zahraničním lokomotivám. Jinak naprosto ztrácí smysl. Sice by "pořádná" rekonstrukce byla nákladnější, ale určitě by se vyplatila, protože by se mohl objevit zájem o takové lokomotivy od zahraničních nebo soukromých dopravců.
Další věc - někdo tu tvrdil, že DB 180 jsou jediné lokomotivy, které jsme dodávali pro Německo. Vždyť už za dob dřívějších to začalo dodávkami Hektorů do NDR... Nebo např. Rusko dnes jezdí na lokomotivách Škoda, upravených pro jejich rozchod, dokonce se naše lokomotivy dostaly i do zemí arabských, kde velice ocenili naše vzduchem chlazené motory, nebo do Bosny a Hercegoviny, kde naše elektriky stále jezdí.
K "zachování česti" české železnice:
Zde mi nešlo o projev vlastenectví, chtěl jsem pouze ocenit krásu a nadčasovost našich lokomotiv. Brejlovec je svým designem nádhernou lokomotivou, která by se, jak jsem již řekl, při pořádné rekonstrukci mohla stát lokomotivou na evropské úrovni, a my bychom si sem nemuseli tahat stroje ze zahraničí, které se svojí krásou těm našim nevyrovnají.
Je to pouze můj názor, pokud někdo radši uvidí "housenky" typu Desiro na našich kolejích, já mu to neberu, každému se líbí něco. Jen jsem chtěl říct, že kdybychom se snažili, dokázali bychom vyrobit něco lepšího, než je Taurus nebo Desiro. Bohužel, je tu obrovská překážka politiky a málo financí...
To červené na první fotce je ta nová posunovací mašina z CZ LOKO s asynchroními trakčáky?
No já si myslím, že ČD ty prachy maj:
http://ekonomika.idnes.cz/dvorni-vyrobce-vlaku-ceskych-drah-vydelal-2-5-miliardy-korun-p4l-/ekoakcie.aspx?c=A101230_193119_ekoakcie_vel
(omlouvám se za dlouhý odkaz, nevím, jak se to zkracuje)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.