Praha — Spalovací motor Caterpillar 3512C HD, elektrický přenos výkonu, výkon 1 550 kW, maximální rychlost 100 km/h a váha 72 tun – přesně takové jsou základní parametry nových modernizovaných lokomotiv řady 750.7. Národnímu dopravci je od začátku ledna 2011 dodává českotřebovská společnost CZ LOKO. Od modernizovaných strojů řady 753.7 pro ČD Cargo se liší především dosazeným spalovacím motorem, a tedy i hodnotou výkonu. Nové lokomotivy budou dodány do Prahy a následně nasazovány dle upravených oběhů především na rychlíky z Prahy do Českých Budějovic přes Beroun, kde nahradí již zastaralou řadu 749. Pro zajímavost – východní kolegové ve stejné době úspěšně dokončili realizaci prototypu nové řady 757 ZSSK, která taktéž vychází z původních lokomotiv řady 750.
S dodáním prvních dvou strojů z devatenáctikusové série dojde k nasazení na vybrané výkony v režii strojvedoucích DKV Praha. Zácvik českobudějovických strojvedoucích by měl totiž proběhnout až později. Stroje jsou dodány na základě kontraktu v hodnotě 678 milionů korun, který České dráhy podepsaly v průběhu roku 2010. Dodávka je financována leasingem od společnosti ING Lease.
V pátek 7. ledna se na pražském hlavním nádraží (nástupiště 1A) uskuteční křest lokomotivy 750.701 a její slavnostní předání objednateli. Zároveň budou představeny rychlíkové vozy řad BDs a B, které jako první prošly sériovou revitalizací interiéru. Na křest naváže tisková konference, jež se uskuteční ve Vládním salonku na 1. nástupišti. Stroj 750.701 se poprvé s cestujícími vydá na cestu tentýž den, a to na R 1248 (Praha hl.n. odjezd 11.40) a R 1253 (České Budějovice odjezd 15.07). Postupem času se pak začlení do upraveného turnusu, kde se bude střídat s lokomotivami řady 749. Ty by měly být na těchto spojích po dodání zbývajících modernizovaných strojů zcela nahrazeny.
757.001 ZSSK – důkladnější modernizace
Slovenští kolegové vzali modernizaci lokomotiv řady 750 po svém a výsledkem je daleko důkladnější projekt modernizace, než ten český. Nové stroje řady 757 ZSSK by měly mít dieselový motor Caterpillar, trakční výkon 1260 kW, úpravy podle nových norem TSI, zásadní snížení hlučnosti, nový interiér stanoviště, vytápění a klimatizaci stanoviště, nárazníky s účinnějšími deformačními prvky, pružinovou brzdu namísto vřetenové a další moderní prvky. Zásadní novinkou jsou tři mezistěny, které značně sníží úroveň hluku na stanovišti. Na bočnicích bychom marně hledali tradiční kulatá okna strojovny. Všechny pomocné pohony jsou elektrické. Nový je taktéž bezolejový kompresor Knorr. Kromě zmíněných úprav je dosazena elektronická diagnostika vozidla, dávkované pískování, příprava na dálkové řízení, vnější kamerový systém, automatický regulátor rychlosti (ARR) a také řídící kontrolér DAKO, stejný jako na lokomotivě Škoda 109E (380 ČD). V nejbližší době by měl být stroj 757.001 přepraven na ZŽO Cerhenice a podrobit se náročnému schvalovacímu procesu. První testovací jízdu prototypu z produkce ŽOS Zvolen zdokumentovali tento týden kolegové ze serveru Railtrains.sk. Stejně jako v případě ČR, i na Slovensku projekt modernizace dieselové lokomotivy pro osobní dopravu přichází po sérii rekonstrukcí příbuzných řad pro nákladní dopravu, konkrétně v podobě řady 756, modernizované v licenci CZ LOKO.
Související odkazy: Rychlíky Praha - Beroun - České Budějovice (včetně nového řazení ve variantě)
Zdroj: ŽelPage, Railtrans.sk, České dráhy
FRK
Netvrdím že by tu rychlost využila, výkon možná i jo. Jen poukazuji na to, že je ta slovenská reko přinejmenším na hraně rentability, podle mého názoru za ní (i když taková tragédie jako RN to v tomto ohledu ještě není).
A to si myslíte, že řada 750.7 nahradí na rychlících na eletrizovaných tratích řady 162 nebo 151?
Pane a psal něco někdo o tom že by měli 750.7 nahradit rychlíky na elektrifikovaných tratích jako řady 162 nebo 151 ?
Pokud jste nějakou takovou větu našel ve příspěvku pana Petra Střítenského, tak my ji prosím ukažte nebo napište kde ta věta je.
Já sem si ten příspěvek četl jednou, dvakrát, třikrát a nikde tam nic takového nebylo napsáno !!!
Já sem pouze našel.
Petr Střítenský:
ale pokud by na nějaké z elektrifikovaných tratí došlo k napěťové výluce a bylo by potřeba rychlík výjimečně táhnout dieselem
Pokud nevěříte nebo dokonce nevíte co je napěťová výluka tak já si vám něco dovolím ukázat ze zdejší galerie. Možná vás tá fotka překvapí jak brejlovec táhne pinďu. ( možná NE )
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-lokomotivy/754/754076.html
„ Aneb vypli proud “
Takze miesto 20 757 mohla mat ZSSK 11 Herkulov. Otazne je, ci by jej to stacilo a ci na trate kde 757 bude jazdit, treba rusen s Vmax 140k/hod.
No kludne to mohlo byt jedno z tych politickych rozhodnuti o podpore domaceho priemyslu.
V tom případě by se ovšem ta rekonstrukce měla nazývat novostavba. Česká verze se dá ještě pochopit, u slovenské činí cenový rozdíl mezi rekonstrukcí a novým herkulem (o čtvrtinu vyšší výkon, o 40 km/h větší Vmax) 30 %.
@Michal Bláha: Těch 8 km ze Zdic do Berouna vám dá maximálně půl minuty, pokud tam 120 vůbec je (k aktuálním TTP nemám přístup). Zbytek by mohl být tak za deset let, a to už se budou začínat hlásit do důchodu 754.
A to si myslíte, že řada 750.7 nahradí na rychlících na eletrizovaných tratích řady 162 nebo 151?
A kolik těch "brejlovců" máme, abychom mohli uspokojit ty nepřeberné řady soukromých a zahraničních zájemců?
Dodávky "Hektorů" a dalších. Víte, co bylo RVHP? A které jsou to ty lokomotivy se vzduchem chlazenými motory které určitě jezdí dodnes?
O kráse různých typů vozidel diskutovat nebudu, každý má jiný vkus. Podle mého je hezčí Taurus než ř. 380.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.