..: Provoz lokomotiv řady 750.7 z produkce CZ LOKO bude zahájen :..

750.701-5 ČD DKV Praha PJ Praha-Vršovice, foto: Martin Nezdara Praha — Spalovací motor Caterpillar 3512C HD, elektrický přenos výkonu, výkon 1 550 kW, maximální rychlost 100 km/h a váha 72 tun – přesně takové jsou základní parametry nových modernizovaných lokomotiv řady 750.7. Národnímu dopravci je od začátku ledna 2011 dodává českotřebovská společnost CZ LOKO. Od modernizovaných strojů řady 753.7 pro ČD Cargo se liší především dosazeným spalovacím motorem, a tedy i hodnotou výkonu. Nové lokomotivy budou dodány do Prahy a následně nasazovány dle upravených oběhů především na rychlíky z Prahy do Českých Budějovic přes Beroun, kde nahradí již zastaralou řadu 749. Pro zajímavost – východní kolegové ve stejné době úspěšně dokončili realizaci prototypu nové řady 757 ZSSK, která taktéž vychází z původních lokomotiv řady 750.

S dodáním prvních dvou strojů z devatenáctikusové série dojde k nasazení na vybrané výkony v režii strojvedoucích DKV Praha. Zácvik českobudějovických strojvedoucích by měl totiž proběhnout až později. Stroje jsou dodány na základě kontraktu v hodnotě 678 milionů korun, který České dráhy podepsaly v průběhu roku 2010. Dodávka je financována leasingem od společnosti ING Lease.

V pátek 7. ledna se na pražském hlavním nádraží (nástupiště 1A) uskuteční křest lokomotivy 750.701 a její slavnostní předání objednateli. Zároveň budou představeny rychlíkové vozy řad BDs a B, které jako první prošly sériovou revitalizací interiéru. Na křest naváže tisková konference, jež se uskuteční ve Vládním salonku na 1. nástupišti. Stroj 750.701 se poprvé s cestujícími vydá na cestu tentýž den, a to na R 1248 (Praha hl.n. odjezd 11.40) a R 1253 (České Budějovice odjezd 15.07). Postupem času se pak začlení do upraveného turnusu, kde se bude střídat s lokomotivami řady 749. Ty by měly být na těchto spojích po dodání zbývajících modernizovaných strojů zcela nahrazeny.

Detail spojení 750.701 a vozu řady A, foto: VHoLokomotiva 750.701, foto: VHoDetail lokomotivy 750.701, foto: VHo

757.001 ZSSK – důkladnější modernizace

Stroj 757.001 ZSSK, foto: Jožo MichalkoSlovenští kolegové vzali modernizaci lokomotiv řady 750 po svém a výsledkem je daleko důkladnější projekt modernizace, než ten český. Nové stroje řady 757 ZSSK by měly mít dieselový motor Caterpillar, trakční výkon 1260 kW, úpravy podle nových norem TSI, zásadní snížení hlučnosti, nový interiér stanoviště, vytápění a klimatizaci stanoviště, nárazníky s účinnějšími deformačními prvky, pružinovou brzdu namísto vřetenové a další moderní prvky. Zásadní novinkou jsou tři mezistěny, které značně sníží úroveň hluku na stanovišti. Na bočnicích bychom marně hledali tradiční kulatá okna strojovny. Všechny pomocné pohony jsou elektrické. Nový je taktéž bezolejový kompresor Knorr. Kromě zmíněných úprav je dosazena elektronická diagnostika vozidla, dávkované pískování, příprava na dálkové řízení, vnější kamerový systém, automatický regulátor rychlosti (ARR) a také řídící kontrolér DAKO, stejný jako na lokomotivě Škoda 109E (380 ČD). V nejbližší době by měl být stroj 757.001 přepraven na ZŽO Cerhenice a podrobit se náročnému schvalovacímu procesu. První testovací jízdu prototypu z produkce ŽOS Zvolen zdokumentovali tento týden kolegové ze serveru Railtrains.sk. Stejně jako v případě ČR, i na Slovensku projekt modernizace dieselové lokomotivy pro osobní dopravu přichází po sérii rekonstrukcí příbuzných řad pro nákladní dopravu, konkrétně v podobě řady 756, modernizované v licenci CZ LOKO.

Související odkazy: Rychlíky Praha - Beroun - České Budějovice (včetně nového řazení ve variantě)

Zdroj: ŽelPage, Railtrans.sk, České dráhy


Dominik Jaroš | 5.1.2011 (17:30)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 13      Zpráv na stránku:   
10.01.2011 (10:03)  
lbc: 753,7 i 750,7 se vyrábějí z toho, co je právě k dispozici - ať již to je 753 nebo 750.
754 se zatím nerekonstruují, proběhla pouze modernizace 13 (?) kusů (repasovaný motor, nová řídicí elektronika, dálkové řízení po WTB a NVL, trakční obvod zůstává).
2 ks 755 byly prototypové rekonstrukce, série byla pak ze známých důvodů označena 753,7.
Lze říci, že 750,7 vznikla úspěšným zkřížením 753,7 a 754M (jako Modernizírovannyj :-).
registrovaný uživatel lbc 
09.01.2011 (23:05)  
Dobrý večer.
Osobně s napsanými body od pana Aleše Liesk. souhlasím. A jsem rád, že se danné Brejlovce rekonstruovali. Když je možné je i po 40 letech rekonstruovat, tak proč ne. A to řada 750 na řadu 750.7. Podobně jsou rekonstruovány lokomotivy řady 753 na řadu 753.7 a řada 754 na řadu 755. U té poslední řady si nejsem jistý, jestli už ta rekonstrukce proběhla či nikoliv. Viděl jsem na fotografiích zde na Želpage jen 2 rekonstruované 755 a víc nic. Mě by osobně také zajímalo, jak to dopadne například s řadou 742, které v ČKD se vyrobilo v počtu přes 400 kusů. Je to nejrozšířenější řada. Navíc je tu i řada 740.
Jak už jsem jednou napsal, zaujala mě rekonstrukce CZ LOKO a.s. A to rekonstrukce 742 na řadu 742.7 . A také rekonstrukce lokomotivy řady 740. Po rekonstrukci je rozhodně lépe vidět na trať z kabiny strojvedoucího.
Navíc CZ LOKO připravuje novou čtyřnápravouvou lokomotivu
viz tento odkaz.
http://www.czloko.cz/cz/produkty-sluzby/kolejova-vozidla/vyroba-kolejovych-vozidel/ctyrnapravove-lokomotivy/projekt-nove-univerzalni-lokomotivy-rady-744-0.html
Mělo by se jednat o univerzální čtyřnápravovou lokomotivu s rychlostí do 120 km h, určenou pro středně těžkou a těžkou traťovou a posunovací službu.

Co se týče motorové lokomotivy určené pro provoz vyšší rychlostí, byli už v roce 1974 a 75 vytvořeny 2 prototypy lokomotiv T499.0 viz tento odkaz níže.
http://www.atlaslokomotiv.net/loko-759.html
Nicméně lokomotivy motorové trakce jezdí v ČR na tratích, kde traťová rychlost je max 100 km h. Pokud se nepohybují pod dráty v úsecích, kde je traťová rychlost vyšší.
pokud si vzpomenu, kde je zde v okolí 100 km h, tak na úseku Liberec - Hrádek nad Nisou, Turnov - Bakov město, Veleliby - Nymburk, Turnov - Dolánky u Turnova.
09.01.2011 (22:09)  
No kdyz se to vezme kolem a kolem, tak mezi vsemi temi reko paskvily jsou mozna brejlovci jeste relativne nejpovedenejsi rekonstrukci - s odstupem je nasleduje 854.
09.01.2011 (18:35)  
P.Stříteský: ČD si objednaly rekonstrukci brejlovce na mašinu s parametry, jaké potřebují. Kdyby ČD usoudily, že se jim budou hodit brejlovce s Vmax 120, tak by si objednaly brejlovce s Vmax 120. Určitě si to dobře spočítaly, že změna Vmax by rekonstrukci prodražila o hafo milionů, a tudíž že když není náděje, že by se na významné části trasy tato rychlost využila, není efektivní do toho ty peníze lejt. Až jednou za 50 let bude mezi Zdicemi a Protivínem 160, tak to bude buď po dálnici :-) nebo se po kolejích budou prohánět úplně jiná vozidla než reko brejlovce.

Copak se počítá, že se bude na tratích bez elektriky jezdit dobudoucna pouze stovkou?
Ne, ale počítá se, že až se na nich bude jezdit stovkou, tak vy, maminko, tady už nebudete...

protože by se mohl objevit zájem o takové lokomotivy od zahraničních nebo soukromých dopravců.
A co brání soukromníkovi si takovou mašinu objednat? CZloko rádo zpracuje projekt.
Otázka je, kde vzít zdrojové lokomotivy a zda-li soukromník raději nekoupí interoperabilní mašinu. V zahraničí je brejlovec nově neschvalitelný (nesplňuje TSI).

Nebo např. Rusko dnes jezdí na lokomotivách Škoda, upravených pro jejich rozchod,
Přesněji řečeno tyto lokomotivy byly pro SSSR přímo vyvinuty. Upraveny byly pouze první prototypy dále nerozvíjených řad (ČS1, ČME snad taky 1 - úprava T 435.0)

kde velice ocenili naše vzduchem chlazené motory
???
Vzduchem chlazené motory měly (snad) jen T 211.0 - T 212.1 a M 240.0 (předválečné stroje nepočítám). Pochybuju, že by někdo upravoval 310-kový motor na chlazení vzduchem...

nebo do Bosny a Hercegoviny, kde naše elektriky stále jezdí.
Pokud elektrikama nemyslíte tramvaje, můžete to trochu rozvést?

K "zachování česti"
O "cti" jste neslyšel? :-)

nemuseli tahat stroje ze zahraničí, které se svojí krásou těm našim nevyrovnají.
Šotovýrok měsíce.
Bohužel na vzhled to nejezdí.

Řekl jsem, že když dojde k napěťové výluce, je potřeba vlak výjimečně táhnout dieselem, a bylo by lepší jet více, než je 100.
Jenže s 1200 kW trakčního výkonu vlak o 400 tunách na tu stovku budete rozjíždět dost dlouho.
A s těmi pondolíny - nevím, jestli při použití nouzového spřáhla není nějak omezená rychlost.

by se vyplatilo uzpůsobit brejlovce na vyššlí rychlosti, ikdyž by je v pravidelné službě nevyužili.
Jenže zrychlením přijdete o tažnou sílu. Takže by se to rozjíždělo ještě líněji...
A zkuste kromě šotopohledu uplatnit taky trochu pohled ekonomický. K čemu bude mašina, pro kterou nemám pořádné využití?
09.01.2011 (1:41)  
Spalovací motor má 1550 kW,ale trakční motory jsou původní s výkonem dohromady 1200 kW,takže s tím Pendolínem při napěťovce bude rád,když to rozjede na tu stovku :-)
08.01.2011 (20:59)  
Ad EC 102 Polonia i i Petr Stříteský.
Byla snad řeč o napěťových výlukách a rychlosti, ne o náhradě trvalé. Podle mě bude mít řada 750.7 u většiny souprav problém i s tou stovkou. A co asi tak na těch eletrizovaných tratích jezdí - 151, 162 a samozřejmě 363, Taurusy a další. Bylo by dobré, porovnat zátěžové tabulky. Navíc v článku je uveden u řady 750.7 výkon 1550 kW. To je zřejmě výkon spalovacího motoru.
08.01.2011 (17:06)  
Petr Střítenský:
Ten koment byl pro pana Zdeňka Mertu.
Jinak bych nepsal že se to může hodit v mimořádných případech a nezdůrazňoval to tloušťkou písma. A já stím souhlasím a ten obrázek byl také pro pana Mertu. Právě proto sem to psal.
POkud to vyznělo tak že to byl tebn příspěvek pro vás tak se
omlouvám.
08.01.2011 (16:46)  
Zdeněk Merta: Já jsem neřekl, že by je měl nahradit, to by byla blbost. Řekl jsem, že když dojde k napěťové výluce, je potřeba vlak výjimečně táhnout dieselem, a bylo by lepší jet více, než je 100. Brejlovců sice tolik nemáme, ale byl jste někdy na "hřbitově lokomotiv" v České Třebové? Tam jich chátrá alespoň tucet, přičemž kostra je většinou zachovalá. Alespoň pár takových strojů by po rekonstrukci mohly využít k pronájmu pro jiné dopravce, nebo pro vlastní potřeby. Bohužel, naše česká povaha nikdy nemyslí dobudoucna a neudělá nic navíc, než je potřeba právě teď.

EC 102 Polonia: Já vím, zažil jsem hodněkrát napěťovou výluku na vlastní kůži a vím, jaké tím může vzniknout spoždění. V případě tohoto pendolina - nebylo by lepší, kdyby mohl brejlovec táhnout pendolina rychleji, než jen stovkou? Pro takovéto případy by se vyplatilo uzpůsobit brejlovce na vyššlí rychlosti, ikdyž by je v pravidelné službě nevyužili.
registrovaný uživatel laik8 
08.01.2011 (11:21)  
bugear aha, mate pravdu. Kurz koruny ma nejak nezaujma, takze som pouzil ten co som si pamatal. No stale su otvorene tie iste otazky. 13 verzus 20. Ja osobne z laickeho pohladu radsej tych 13 novych, no asi by bolo potrebne poznat viac premennych. Napriklad aj spotrebu paliva a podobne.
registrovaný uživatel junkrs 
08.01.2011 (11:16)  
Farkač Karel:
A není možný, že tím rychlejší je myšleno větší zrychlení?
  1 2 3 4 5 ... 13      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko