..: Provoz lokomotiv řady 750.7 z produkce CZ LOKO bude zahájen :..

750.701-5 ČD DKV Praha PJ Praha-Vršovice, foto: Martin Nezdara Praha — Spalovací motor Caterpillar 3512C HD, elektrický přenos výkonu, výkon 1 550 kW, maximální rychlost 100 km/h a váha 72 tun – přesně takové jsou základní parametry nových modernizovaných lokomotiv řady 750.7. Národnímu dopravci je od začátku ledna 2011 dodává českotřebovská společnost CZ LOKO. Od modernizovaných strojů řady 753.7 pro ČD Cargo se liší především dosazeným spalovacím motorem, a tedy i hodnotou výkonu. Nové lokomotivy budou dodány do Prahy a následně nasazovány dle upravených oběhů především na rychlíky z Prahy do Českých Budějovic přes Beroun, kde nahradí již zastaralou řadu 749. Pro zajímavost – východní kolegové ve stejné době úspěšně dokončili realizaci prototypu nové řady 757 ZSSK, která taktéž vychází z původních lokomotiv řady 750.

S dodáním prvních dvou strojů z devatenáctikusové série dojde k nasazení na vybrané výkony v režii strojvedoucích DKV Praha. Zácvik českobudějovických strojvedoucích by měl totiž proběhnout až později. Stroje jsou dodány na základě kontraktu v hodnotě 678 milionů korun, který České dráhy podepsaly v průběhu roku 2010. Dodávka je financována leasingem od společnosti ING Lease.

V pátek 7. ledna se na pražském hlavním nádraží (nástupiště 1A) uskuteční křest lokomotivy 750.701 a její slavnostní předání objednateli. Zároveň budou představeny rychlíkové vozy řad BDs a B, které jako první prošly sériovou revitalizací interiéru. Na křest naváže tisková konference, jež se uskuteční ve Vládním salonku na 1. nástupišti. Stroj 750.701 se poprvé s cestujícími vydá na cestu tentýž den, a to na R 1248 (Praha hl.n. odjezd 11.40) a R 1253 (České Budějovice odjezd 15.07). Postupem času se pak začlení do upraveného turnusu, kde se bude střídat s lokomotivami řady 749. Ty by měly být na těchto spojích po dodání zbývajících modernizovaných strojů zcela nahrazeny.

Detail spojení 750.701 a vozu řady A, foto: VHoLokomotiva 750.701, foto: VHoDetail lokomotivy 750.701, foto: VHo

757.001 ZSSK – důkladnější modernizace

Stroj 757.001 ZSSK, foto: Jožo MichalkoSlovenští kolegové vzali modernizaci lokomotiv řady 750 po svém a výsledkem je daleko důkladnější projekt modernizace, než ten český. Nové stroje řady 757 ZSSK by měly mít dieselový motor Caterpillar, trakční výkon 1260 kW, úpravy podle nových norem TSI, zásadní snížení hlučnosti, nový interiér stanoviště, vytápění a klimatizaci stanoviště, nárazníky s účinnějšími deformačními prvky, pružinovou brzdu namísto vřetenové a další moderní prvky. Zásadní novinkou jsou tři mezistěny, které značně sníží úroveň hluku na stanovišti. Na bočnicích bychom marně hledali tradiční kulatá okna strojovny. Všechny pomocné pohony jsou elektrické. Nový je taktéž bezolejový kompresor Knorr. Kromě zmíněných úprav je dosazena elektronická diagnostika vozidla, dávkované pískování, příprava na dálkové řízení, vnější kamerový systém, automatický regulátor rychlosti (ARR) a také řídící kontrolér DAKO, stejný jako na lokomotivě Škoda 109E (380 ČD). V nejbližší době by měl být stroj 757.001 přepraven na ZŽO Cerhenice a podrobit se náročnému schvalovacímu procesu. První testovací jízdu prototypu z produkce ŽOS Zvolen zdokumentovali tento týden kolegové ze serveru Railtrains.sk. Stejně jako v případě ČR, i na Slovensku projekt modernizace dieselové lokomotivy pro osobní dopravu přichází po sérii rekonstrukcí příbuzných řad pro nákladní dopravu, konkrétně v podobě řady 756, modernizované v licenci CZ LOKO.

Související odkazy: Rychlíky Praha - Beroun - České Budějovice (včetně nového řazení ve variantě)

Zdroj: ŽelPage, Railtrans.sk, České dráhy


Dominik Jaroš | 5.1.2011 (17:30)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 13      Zpráv na stránku:   
12.01.2011 (20:34)  
Aleš Liesk, Petr Stříteský.
Já jsem se styděl něco o té fyzice vůči Petrovi Stříteskému napsat. Až ten poslední příspěvek, kde pojednáva o vztahu akcelerace a rychlosti mě dostal.
12.01.2011 (9:29)  
catterpillar není schopný vyrobit motor s Vmax 160,
Budete se divit, ale není :-)
Cat je schopen dodat motor s max. otáčkami třeba 1800. Jak si to dál "zpřevodujete" (ať již mechanicky, hydraulicky či elektricky) je už motoru víceméně jedno.
Jinak chvilku přemýšlejte, jak je možné, že T698,0 měly motor s max. 750 ot/min a mohly jezdit 120 km/h, zatímco 842-ka má motor s max. 2000 ot/min a může jen 100 km/h...

který bude mít vzhledem k rychlosti lepší akceleraci, než motory konkurenčních firem
Což není otázka výrobce, ale výkonu motoru (plus vlastnosti přenosu výkonu).
I starej ČKĎáckej dvanáctihrnec v brejlovci má v 80-ce lepší akceleraci než Catr v 854 prostě proto, že má víc jak dvojnásobný výkon (a přitom brejlovec váží jen zhruba o půlku víc než 854).

Kontrolní otázka: měli jste již ve škole fyziku (nemyslím dneska, ale vůbec)?
11.01.2011 (22:08)  
Aleš Liesk:
Samozřejmě že akcelerace je na úkor rychlosti, ale to neznamená, že catterpillar není schopný vyrobit motor s Vmax 160, který bude mít vzhledem k rychlosti lepší akceleraci, než motory konkurenčních firem :) Jinak souhlasím :)
11.01.2011 (9:31)  
Petr Stř: vy v tom máte řádnej chaos...
Akcelerace vozidla s motorem moc nesouvisí. Taková sólo 810 má hezkej vodpich, o sólo 843 ani nemluvě (tam jsme ji museli při rozjezdu už trochu škrtit, aby nešla přes 1 m/s2). Zrychlení 854 je menší, přestože má "lepší" motor.
854 mají 120 km/h prostě proto, že původní 852 a 853 měly taky 120. Při reko 851 na měřicí vůz se chtěla zvednout rychlost aspoň na 120 a byly s tím veliké problémy hlavně v legislativní rovině (nakonec to stejně celé šlo k ledu).

Tarten: jednak těch 1200 kW půjde při rozjezdu přetížit, ne?
A kde ten výkon vezmete? Diesel se moc přetěžovat nedá :-)
10.01.2011 (23:02)  
Zdeněk Merta: Díky, ty vzduchem chlazené motory si ověřím, je dost možné že jsem se spletl :) No koneckonců, buďme za ty 750.7 rádi, je dobře že se alespoň něco s naším vozovým parkem děje :) Mě ta Vmax udivila třeba proto, že motorák 854(což je asi moje nejoblíbenější vozidlo), má Vmax na 120 :) A Catterpillar je profesionální firma, která vyrábí špičkové motory, které s vysokou akcelerací dokážou vytáhnout 160 km/h. Samozřejmě není to jen o motoru, ale o stavbě vozidla, podvozku, a spoustě dalších faktorů :) Navíc čím lepší motor, tím stojí víc peněz, pochopitelně. A to si ČD nemůžou dovolit.
registrovaný uživatel tarten 
10.01.2011 (22:42)  
Honza Beránek / JTB: To ovšem znamená, že mám určitou představu, co je možné a kolik by to stálo. No a podle mého názoru se klasická desira v jakémkoli provedení nad regionální standard se po Česku budou stěží prohánět.

A při náhradě brejlí se třemi by se vhodnější motorové jednotky nenašly?
registrovaný uživatel tarten 
10.01.2011 (22:18)  
lbc: Nicméně lokomotivy motorové trakce jezdí v ČR na tratích, kde traťová rychlost je max 100 km h.

Navíc neeliktrifikovaných tratí na 100 km/h ubývá.
registrovaný uživatel tarten 
10.01.2011 (22:15)  
josef Novák: Spalovací motor má 1550 kW, ale trakční motory jsou původní s výkonem dohromady 1200 kW,takže s tím Pendolínem při napěťovce bude rád,když to rozjede na tu stovku :-)

Jednak tam budou nějaké ztráty, jednak těch 1200 kW půjde při rozjezdu přetížit, ne?
10.01.2011 (20:30)  
Aleš Liesk.
Díky za doplnění mé reakce na příspěvky Petra Stříteského. Ale aby mu to nebylo líto, tak naše motorové lokomotivy skutečně jezdily (i když ne vzduchem chlazené) v arabském světě, v Iráku. A taky ve Vietnamu, na Kubě. A že jim tam vytřely zrak.
10.01.2011 (10:25)  
Lokomotivy řady 750.xxx vycházejí z malé modernizace řady 753. Její předchůdkyní byla Bardotka 751. A to byl velmi povedený stroj. Co toho odvozila tato řada si nedovedu ani představit. Jednou vadou byl její menší výkon. To ale nevadilo, zvláště v době, kdy vznikla, takže dát na těžší vlak dva stroje, případně třetí na postrk nebyl problém. Pracovních sil byl dostatek a financí na jejich mzdu též. Po zániku socialistického tábora se začaly zapojovat do dvojic a tím spořit druhého strojvedoucího. Bardotky i Brejlovci. Před tím se ještě dostaly na naše tratě Čtyřky, opět vycházející ze základu Bardotky. ČSD nepožadovaly jiné stroje. Tak došlo k tomu, že na našich tratích jezdí v současné době vlastně veteráni, ale s dobrým základem, který je vhodný pro velkou modernizaci v podobě nové řady 750.7. Navíc, než se ČD k tomuto kroku rozhodly, modernizace byla odzkoušena u jiných přepravců a také u Carga. Stroje se osvědčily, takže nic nestojí v cestě, aby se dostaly i do osobní dopravy. Někdo může namítnout, proč se neopatřily nové lokomotivy. Odpověď je jednoduchá. Nejsou na ně peníze, protože vozidlový park ČSD a ČD byl trvale zanedbáván a nyní ještě navíc stále vítězí silniční loby a tak stát, vlastnící ČD a.s. není schopen dát více financí na nová vozidla. Tím nechci obhajovat například řadu 814, protože to je nepovedené vozidlo přepravující cestující. Zdárně modernizovaná motorová lokomotiva přispěje ke snížení spotřeby, snížení exhalací a nakonec i má i nižší hlučnost. Myslím si, že za současné situace to byl správný krok. FRK
  1 2 3 4 5 ... 13      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko