..: Cheb nebo Domažlice? Koridory do Německa čeká přehodnocení :..

754.027, R 352 Jan Hus, Vejprnice, foto: Špáňa Cheb/Domažlice — Přes čtyři roky trvala modernizace úseku Planá u Mariánských lázní – Cheb, který se nachází na TEN–T koridoru a také 3. národním tranzitním koridoru. Generální oprava trati, která nepomůže rapidně zvýšit cestovní rychlost vlaků, ale zlepšit kapacitu trati a únosnost pro nákladní vlaky, byla během šesti let provedena především s výhledem pokračování od Plzně přes Cheb do Marktredwitz a německého vnitrozemí. Ačkoliv tak byla vnímána vzájemná česko–německá dohoda z období roku 2005, na severu Bavorska se stavět nebude. Bývalý český ministr dopravy Vít Bárta a jeho bavorský protějšek Martin Zeil jasně označili spojnici Prahy a Mnichova přes Domažlice za prioritu. Pro realizaci tohoto nového koridoru chybí dvě věci – zařazení do sítě TEN–T a finanční podpora ze strany německé spolkové vlády.

Diskutuje se o ničem menším, než o 140 km dlouhé novostavbě trati, kterou už přes deset let v Praze i Mnichově znají pod názvem Donau–Moldau–Bahn (DMB). Dvoukolejná elektrifikovaná trať s rychlostním parametrem 160 až 200 km/h pro klasické soupravy by v nové stopě spojila Plzeň, Domažlice a Regensburg, zatímco současná neelektrifikovaná jednokolejka by nadále sloužila pro regionální dopravu. Ačkoliv je tato trasa již v současnosti využívána pro mezinárodní osobní i nákladní dopravu, nedostala se dosud na seznam mezinárodních koridorů TEN–T. Bez toho bude poměrně těžké získat potřebné finance na výstavbu. Ostatně v současnosti je podpora projektu DMB čistě mediální — superkoncepce, pokud ještě platí, posunula tuto stavbu až za rok 2025. Německá spolková vláda podle deníku MittelBayerische v tomto koridoru také prioritu nevidí. Jen na německé straně se hovoří o nákladech 400 milionů eur (10 mld. korun).

Po vynaložení 13,28 mld. korun, z toho 5,3 mld. korun získaných z eurofondů, má ČR opravený koridor mezi Chebem a Plzní. Ve výstavbě je úsek mezi Berounem a Plzní. Kdy se ho podaří skutečně napojit na evropskou koridorovou síť, je zatím nejisté.

DMB je zatím nejistá, plzeňský uzel ano

Jeden z problematických bodů české železniční sítě je také železniční stanice Plzeň hl.n., na jehož opravu vypsala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) tendr za 1,5 mld. korun. „Stavba je velmi důležitá především pro dokončení propojení takzvané chebské části koridoru s pražskou. Děláme vše pro to, aby se začalo stavět v letošním druhém pololetí,“ uvedl pro E15 mluvčí správy Tomáš Drvota. A nejde jen o koridor, ale také interoperabilitu moderních hnacích vozidel. I v této stanici je zatím zapovězena jízda vlastní silou pro zkoušené lokomotivy Škoda 109E. Na vině jsou zastaralé kolejové obvody, které provoz ve stanici zabezpečují. Na jednu z největších zakázek roku, která by se mohla spustit už o letošních prázdninách, by mohla navázat také soutěž na úsek Plzeň – Rokycany zahrnující tunel v Ejpovicích za 8,5 mld. korun.

Zdroj: Mittelbayerische, Ministerstvo dopravy ČR, Strategie dopravy jako nevyhnutelná součást rozvoje ČR do roku 2025, Lidové noviny, E15


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 30.5.2011 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Německo Bavorsko /Bayern Česká republika (celá)


  1 ... 10 11 12 13 14      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel rpet  mail  
31.05.2011 (8:08)  
ceny jizdneho v os. zel. preprave jsou v CR stale na nizke urovni. kdyz jsem se zminil o tom, ze by vubec nebylo od veci zvysit jizdne na uroven, ktera by alespon z nejakeho nuzneho procenta odpovidala nakladovosti (cena by tedy castecne nahradila dotace statu za ZDO a ZVS...), byl jsem ukamenovan. jednak argumentem, ze v ceskem prostredi cestujici nemaji a nebudou mit penize na to, aby platili realnejsi ceny za vlak, jednak proto, ze by to bylo vnimano jako krok proti zeleznici.

ted se tu nekteri z vas ohanite VRT a tim, ze si to lidi urcite zaplati.

takze vase logika mi zustava utajena, a to i presto, ze je fakt, ze VRT by vyraznym zpusobem zamichala dojezdovymi casy mezi velkymi aglomeracemi a stala by se velmi konkurencni.

nic mene: byla by VRT provozovana v systemu ZVS(ZDO), a nebo by jela na vlastni triko??

pokud by byla v systemu ZVS(ZDO), kolik procent z nakladovosti by platil stat, a kolik cestujici??

pokud by jela na vlastni triko, kolim by stal listek v relaci Praha - Brno, a kolik v relaci Praha - Frankfurt am/M (optimalne, at je to propojeny s Calais...)...

zatim se mi zda, ze pro spoustu lidi je VRT proste nutnost, at to stoji, co to stoji. obavam se, ze v ceskem ekonomickem prostredi neni snace toho "mastodonta" uzivit - ani z jizdneho, ani z dotaci.
registrovaný uživatel bugear 
30.05.2011 (23:25)  
@Miroslav Zikmund: Pokud všechny zbylé stavební práce stály 0,75 miliardy, tak možná jo.
registrovaný uživatel Neonym  mail  
30.05.2011 (23:10)  
Railpic: Někde jsem četl, že pendolino jezdí s průměrnou obsazeností něco okolo 60%, což není nijak špatné. To, že nezaplatí svůj "provoz" to není chyba ani pendolina, ani kde jezdí, ale toho, jak "výhodně" se nakoupilo.
30.05.2011 (23:04)  
Busman : pokud je pravda, že rekonstrukce ZZ v Kolíně = náhrada sovětské releovky příšla na 1 miliardu, tak 13 miliard na modernizaci - včetně částečného zdvojkolejnění 170 není zase tak mnoho, některé úseky se fakticky postavily znovu ...

Ta elektrifikace Regensburg - Hof je sice zajímavá, ale podívejme se, co tam jezdí. Hof - Regensburg jezdí Desira VGB, na Sachsen-Frankem Expres z Dresden do Nürnberg jedou zpravidla 2 x 612, v Pegnitz se přikupluje nebo odkupluje 612 z/do Bayreuthu ... Takže 2 x 612 nahradíme 1 x 146 + 3 patra ... čím nahradíme Desiro ? 1 x 143 + jednovozové patro nebo jeden modernizovaný velkoprstor z roku 1962 + řidičák ?

612 si tom totiž mydlí 160 ...
registrovaný uživatel tarten 
30.05.2011 (22:52)  
Railpic:
Pokud jde o přepravní proudy mezi Prahou a Brnem, tak za posledních 5 let stoupl na D1 provoz na jejím nejslabším místě Vysočiny, kterému se tento přepravní proud do určité míry podobá, z 20,5 na 24 tis. osobních aut denně. To jistě o něčem vypovídá o potenciálu pro železnici, kdyby bylo možné nabídnout spojení za 1h vlakem místo za 2h autem, ale za cca stejnou cenu.

Kdyby na relaci Praha - Ostrava jezdilo něco vhodnějšího než pendolino, co bylo koupeno pro něco úplně jiného, tak by bylo zřejmě dost v plusu. Tak moc, že i piňďa, který je pro tuto relaci zbytečně předražený, se tam možná dohrabe i s tou svou ekonomickou "vězeňskou koulí na noze".

Nicméně my tu mluvíme o DMB. Je dobře si všimnout, že D5 je na hranicích využívanější, než D8. Přitom podél D8 máme dvouhodinový takt EuroCity, a to podvázaný dost mizernou rychlostí.
30.05.2011 (22:35)  
pekař: jak často a jak obsazené jezdí prosím pendolino mezi Prahou a Ostravou, s jakou ekonomikou a jak často se létá mezi Vídní a Varšavou? Od toho byste se mohl ve svých úvahách o těch ohromných přepravních proudech odpíchnout.
registrovaný uživatel TS 
30.05.2011 (22:23)  
Celkem macatě je DMB popsaná i v Sudop revue:
http://www.sudop.cz/cs/revue/sr4-10.php
30.05.2011 (22:08)  
Vojto, o Donau–Moldau–Bahn a obecně dopravě Česko–Bavorsko pár článků na ŽelPage najdeš. Myslím, že pro základní seznámení s problematikou by mohly stačit.
30.05.2011 (22:04)  
Pokud skutečně nedojde k realizaci stavby na německé straně, tak bude alespoň existovat kvalitní železniční spojení západočeského regionu s Prahou. Osobně si myslím, že prostředky vložené do modernizace trati Praha - Plzeň - Cheb nebyly a nebudou proinvestovány zbytečně.
Ke stavbě DMB se nebudu vyjadřovat, protože o ní nic nevím a nebudu tu kecat blbosti na rozdíl od některých přizpivatelů.

Občas zjišťuju, že je mezi přispivately mnho "odborníků na slovo vzatých". Zřejmě ani na dopravní fakultě a na ministerstvu nejsou takový odborníci jako zde. Některým příspěvkům se lze alepoň zasmát, ale některé jsou opravdu brakové. Občas by stálo nejdřív přemýšlet a pak psát.
30.05.2011 (21:29)  
Vždycky mně strašně zvedne náladu, když skoro v každé diskuzi začnete řešit kudy kam má výst VRT? Jenže si všichni uvědomte, že v tomto státě nebudou na takové stavby nikdy peníze. Místo toho jse x let opravujou staré koridory jestli jse to dá nazvat vůbec.
  1 ... 10 11 12 13 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko