..: Cheb nebo Domažlice? Koridory do Německa čeká přehodnocení :..

754.027, R 352 Jan Hus, Vejprnice, foto: Špáňa Cheb/Domažlice — Přes čtyři roky trvala modernizace úseku Planá u Mariánských lázní – Cheb, který se nachází na TEN–T koridoru a také 3. národním tranzitním koridoru. Generální oprava trati, která nepomůže rapidně zvýšit cestovní rychlost vlaků, ale zlepšit kapacitu trati a únosnost pro nákladní vlaky, byla během šesti let provedena především s výhledem pokračování od Plzně přes Cheb do Marktredwitz a německého vnitrozemí. Ačkoliv tak byla vnímána vzájemná česko–německá dohoda z období roku 2005, na severu Bavorska se stavět nebude. Bývalý český ministr dopravy Vít Bárta a jeho bavorský protějšek Martin Zeil jasně označili spojnici Prahy a Mnichova přes Domažlice za prioritu. Pro realizaci tohoto nového koridoru chybí dvě věci – zařazení do sítě TEN–T a finanční podpora ze strany německé spolkové vlády.

Diskutuje se o ničem menším, než o 140 km dlouhé novostavbě trati, kterou už přes deset let v Praze i Mnichově znají pod názvem Donau–Moldau–Bahn (DMB). Dvoukolejná elektrifikovaná trať s rychlostním parametrem 160 až 200 km/h pro klasické soupravy by v nové stopě spojila Plzeň, Domažlice a Regensburg, zatímco současná neelektrifikovaná jednokolejka by nadále sloužila pro regionální dopravu. Ačkoliv je tato trasa již v současnosti využívána pro mezinárodní osobní i nákladní dopravu, nedostala se dosud na seznam mezinárodních koridorů TEN–T. Bez toho bude poměrně těžké získat potřebné finance na výstavbu. Ostatně v současnosti je podpora projektu DMB čistě mediální — superkoncepce, pokud ještě platí, posunula tuto stavbu až za rok 2025. Německá spolková vláda podle deníku MittelBayerische v tomto koridoru také prioritu nevidí. Jen na německé straně se hovoří o nákladech 400 milionů eur (10 mld. korun).

Po vynaložení 13,28 mld. korun, z toho 5,3 mld. korun získaných z eurofondů, má ČR opravený koridor mezi Chebem a Plzní. Ve výstavbě je úsek mezi Berounem a Plzní. Kdy se ho podaří skutečně napojit na evropskou koridorovou síť, je zatím nejisté.

DMB je zatím nejistá, plzeňský uzel ano

Jeden z problematických bodů české železniční sítě je také železniční stanice Plzeň hl.n., na jehož opravu vypsala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) tendr za 1,5 mld. korun. „Stavba je velmi důležitá především pro dokončení propojení takzvané chebské části koridoru s pražskou. Děláme vše pro to, aby se začalo stavět v letošním druhém pololetí,“ uvedl pro E15 mluvčí správy Tomáš Drvota. A nejde jen o koridor, ale také interoperabilitu moderních hnacích vozidel. I v této stanici je zatím zapovězena jízda vlastní silou pro zkoušené lokomotivy Škoda 109E. Na vině jsou zastaralé kolejové obvody, které provoz ve stanici zabezpečují. Na jednu z největších zakázek roku, která by se mohla spustit už o letošních prázdninách, by mohla navázat také soutěž na úsek Plzeň – Rokycany zahrnující tunel v Ejpovicích za 8,5 mld. korun.

Zdroj: Mittelbayerische, Ministerstvo dopravy ČR, Strategie dopravy jako nevyhnutelná součást rozvoje ČR do roku 2025, Lidové noviny, E15


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 30.5.2011 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Německo Bavorsko /Bayern Česká republika (celá)


  1 ... 10 11 12 13 14      Zpráv na stránku:   
30.05.2011 (17:57)  
Koukám, že ze širšího hlediska se českorepublikové hlavní mezinárodní dopravní tahy přesouvají z Moravy do Čech :-) Určitě je dobře, že se Praha snaží zlepšit spojení s Mnichovem - po Drážďanech je to určitě jediný rozumný směr. Nesmí se ale zapomenout na železniční uzel Brno!
registrovaný uživatel kobros 
30.05.2011 (17:41)  
naroznej:
No, ja myslim, ze by nejdulezitejsi byla vubec diskuse, kudy se chce CR napojit na system VRT, jehoz teziste se naleza v prostoru Calais - Frankfurt. Pres Mnichov je to zajizdka.
30.05.2011 (17:30)  
Upřímně řečeno , pokládám trať Praha-Mnichov za nejdůležitější českou mezinárodní štreku , která daleko přesahuje význam tras Praha-Linz , Plzeň-Cheb či Brno-Břeclav-st.hr... Proto měla stát už dávno.

Jinak:
Novou trať mezi Brnem a
Přerovem
-zbytečné rozhazování peněz
VRT z Prahy do Brna a pak
dále na Ostravu a Plzeň
-taktéž
Kde je proboha nějaká ucelená
koncepce rozvoje ?
-dobrá otázka. Ale to je bohužel v naší zemi a u železnice ve všem. Vzpomeňme případ trati Žďárec u Skutče-Svitavy , kde se nasypala spousta peněz do rekonstrukce zab.zař a ihned poté oznámil krajský úřad , že na části této trasy neobjedná dopravu.
30.05.2011 (16:57)  
Oto: Máte pravdu, nevím proč jsem si to zaměnil se záměrem na elektrizaci tohoto úseku. To je tak, když člověk kouká na ŽP při práci, a je myšlenkama úplně jinde. :-)
registrovaný uživatel Oto 
30.05.2011 (15:50)  
.., že dráty Regensburg - Hof budou. S čímž sice úsek Marktredwitz - Cheb spojen být může i nemusí, každopádně však už by zbýval jen malý kousek.

No jo, ale Hof - Regensburg nám bude téměř k ničemu. Logickým pokračováním úseku Plzeň - Cheb je spíš elektrifikace Cheb - Nürnberg (tj. napojení směr Frankfurt, Stuttgart).
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
30.05.2011 (15:25)  
ad jamiebie
Ještě Č. Budějovice-Linz :-) a Praha-Liberec.

Nicméně dnes je směr jih (Linz) a západ (Munchen, Nurnberg)železničně nepoužitelný.
30.05.2011 (15:15)  
Takže jestli tomu správně rozumím stát chce postavit: 1. Rychlodráhu na Kladno
2. Novou trať mezi Brnem a
Přerovem
3. VRT z Prahy do Brna a pak
dále na Ostravu a Plzeň
4. Novou trať mezi Plzní a
Mnichovem ( samozřejmě jen tu
(českou část)
tak nějak nechápu 2 věci: 1. Kde na to všechno chce vzít
peníze ?
2. Kde je proboha nějaká ucelená
koncepce rozvoje ?
Nechápu tedy co se vlastně bude dít až se dostaví všechny koridory. Bude se tedy opravdu pokračovat se stavbou několika nových úseků tratí na 200 Km/h (levnější,reálnější) nebo se bude stavět čistě jen VRT (dražší,ale více "na světové úrovni")Jedno se totiž Koridorům upřít nedá. Dopředu se vědělo kde se stavět bude a kde ne.Ted mám spíš pocit,že se objevuje hodně různých projektů, ale na všechny prostě nejsou peníze a tak by mě zajímalo.Co se sakra bude dít až se dokončí koridkory ?
30.05.2011 (15:08)  
Já tedy nevím, ale v tom odkazovaném článku se podle mého píše o tom, že dráty Regensburg - Hof budou. S čímž sice úsek Marktredwitz - Cheb spojen být může i nemusí, každopádně však už by zbýval jen malý kousek.

Tím nechci říct, že bych byl proti domažlické trase, jen že se situace přes Cheb asi přece jenom zlepší.
30.05.2011 (14:58)  
Neonym: Okolo toho Holoubkova jsem to také nepochopil. Úsek Holoubkov - Rokycany skutečně jen okolo 120 km/h přesto, že je z velké části rovný a v lese. Nechápu. Ale inženýři holt mají své nákresy. :-) Hlavně když se vyhodí dost peněz za PHS.
registrovaný uživatel Neonym  mail  
30.05.2011 (14:54)  
Bohužel nevěřím tomu, že by se u nás do něčeho takového šlo. Když vidím, kolik stojí pouhé rekonstrukce tratí a co se jimi vylepšilo, tak pochybuji, že někdy budou peníze na stavbu takovéto nové tratě. Navíc by působilo komicky, přiřítit se do Plzně 200km/h a pak šup do Prahy 125(to ještě sotva)km/h. Mimochodem nevíte někdo, proč např. okolo Holoubkova je právě 125km/h? Je to úplně rovný a nový úsek, tak proč ne alespoň 140km/h nebo dokonce 160km/h?
  1 ... 10 11 12 13 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko