..: Cheb nebo Domažlice? Koridory do Německa čeká přehodnocení :..

754.027, R 352 Jan Hus, Vejprnice, foto: Špáňa Cheb/Domažlice — Přes čtyři roky trvala modernizace úseku Planá u Mariánských lázní – Cheb, který se nachází na TEN–T koridoru a také 3. národním tranzitním koridoru. Generální oprava trati, která nepomůže rapidně zvýšit cestovní rychlost vlaků, ale zlepšit kapacitu trati a únosnost pro nákladní vlaky, byla během šesti let provedena především s výhledem pokračování od Plzně přes Cheb do Marktredwitz a německého vnitrozemí. Ačkoliv tak byla vnímána vzájemná česko–německá dohoda z období roku 2005, na severu Bavorska se stavět nebude. Bývalý český ministr dopravy Vít Bárta a jeho bavorský protějšek Martin Zeil jasně označili spojnici Prahy a Mnichova přes Domažlice za prioritu. Pro realizaci tohoto nového koridoru chybí dvě věci – zařazení do sítě TEN–T a finanční podpora ze strany německé spolkové vlády.

Diskutuje se o ničem menším, než o 140 km dlouhé novostavbě trati, kterou už přes deset let v Praze i Mnichově znají pod názvem Donau–Moldau–Bahn (DMB). Dvoukolejná elektrifikovaná trať s rychlostním parametrem 160 až 200 km/h pro klasické soupravy by v nové stopě spojila Plzeň, Domažlice a Regensburg, zatímco současná neelektrifikovaná jednokolejka by nadále sloužila pro regionální dopravu. Ačkoliv je tato trasa již v současnosti využívána pro mezinárodní osobní i nákladní dopravu, nedostala se dosud na seznam mezinárodních koridorů TEN–T. Bez toho bude poměrně těžké získat potřebné finance na výstavbu. Ostatně v současnosti je podpora projektu DMB čistě mediální — superkoncepce, pokud ještě platí, posunula tuto stavbu až za rok 2025. Německá spolková vláda podle deníku MittelBayerische v tomto koridoru také prioritu nevidí. Jen na německé straně se hovoří o nákladech 400 milionů eur (10 mld. korun).

Po vynaložení 13,28 mld. korun, z toho 5,3 mld. korun získaných z eurofondů, má ČR opravený koridor mezi Chebem a Plzní. Ve výstavbě je úsek mezi Berounem a Plzní. Kdy se ho podaří skutečně napojit na evropskou koridorovou síť, je zatím nejisté.

DMB je zatím nejistá, plzeňský uzel ano

Jeden z problematických bodů české železniční sítě je také železniční stanice Plzeň hl.n., na jehož opravu vypsala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) tendr za 1,5 mld. korun. „Stavba je velmi důležitá především pro dokončení propojení takzvané chebské části koridoru s pražskou. Děláme vše pro to, aby se začalo stavět v letošním druhém pololetí,“ uvedl pro E15 mluvčí správy Tomáš Drvota. A nejde jen o koridor, ale také interoperabilitu moderních hnacích vozidel. I v této stanici je zatím zapovězena jízda vlastní silou pro zkoušené lokomotivy Škoda 109E. Na vině jsou zastaralé kolejové obvody, které provoz ve stanici zabezpečují. Na jednu z největších zakázek roku, která by se mohla spustit už o letošních prázdninách, by mohla navázat také soutěž na úsek Plzeň – Rokycany zahrnující tunel v Ejpovicích za 8,5 mld. korun.

Zdroj: Mittelbayerische, Ministerstvo dopravy ČR, Strategie dopravy jako nevyhnutelná součást rozvoje ČR do roku 2025, Lidové noviny, E15


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 30.5.2011 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Německo Bavorsko /Bayern Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12 ... 14      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel rpet  mail  
31.05.2011 (14:37)  
dalsim argumentem jsou vlastni tvrzeni zdejsich diskuteru:

nelze zvysovat cenu jizdneho, protoze cesky obcan nema odpovidajici prijem na to, aby takovy krok mohl tolerovat.

budiz. ale sami tvrdite, ze v ICE by se platilo jizdne vyssi. o tretinu? dejme tomu.

a ted, normalne fakt na rovinu: fakt verite tomu, ze naplnite segment Praha - Brno, kazdej den, v hodinovym prumeru (opoustim idealismus 15ti minut jako nesmyslny...)?? a kym?? rezijkama?? CD ruleeeeez -:)
registrovaný uživatel rpet  mail  
31.05.2011 (14:34)  
@ Michal:
rpet wrote:obavam se, ze v ceskem ekonomickem prostredi neni snace toho "mastodonta" uzivit...
Michal Drabek wrote: "Praha - Brno určitě ano."

Michale :-), urcite ne. jen si slozte strukturu cestujicich a dojdete k tomu sam. vydelecnym by mohl byt servisni poplatek za prujezd republikou, ale urcite ne vnitro. natoz pak v intrvalu 15ti minut.

za dalsi. cokoliv, co bude jezdit nad 240 km/h, bude stat docela velky prachy. stat to koupi komu? a za co? - kdyz dneska vsichni sotousi breci,jak se orezava zeleznicni doprava, neni mi jasne, kdy bude lip, a o kolik bude lip. v intenci toho, ze razem budeme mit na 6 ICE souprav, ktery nejak nekdo bude provozovat a k tomu inkasovat tucnou dotaci ze ZDO...

no. a pokud chcete na VRT nastrelit 15ti minutovej interval ICE mezi Prahou a Brnem, tak tedy fakt Michale zapomente na to, ze tech 15 minut prolozite spesnakem, nebo ICckem, nebo necim - neporlozite. u VRT se totiz predpokladaji pouze hlavni stanicni uzly, tedy Plzen, Praha, Brno a Ostrava. takze dalsi investici by nejspis bylo ZABZAR. ja si totiz nejsem jisty, jestli je AZD staveny na zmineny provoz. a predstava, ze ICE sestreli nekde v polich zapomenutej spesnak, me docela rozesmala.

vite co. ja vam v celku rozumim. jen me udivuje ten pristup. vsichni chtej VRT. hned. a nejlip skoro zadarmo.

vzdyt tahle bananova republika nedokazala za dvacet let vyresit kloudne regionalni dopravu. nedokazala kloudne vyresit ani tu dalkovou dopravu. ve svy podstate, porad mam pocit, ze pro zeleznici a na zeleznici se toho udelalo strasne malo na to, abychom si mohli hrat na borce a zacit stavet VRT....
31.05.2011 (14:05)  
k ekonomice leteckého provozu: to je otázka, kdy to narazí na mez, při níž se pročistí trh a navrátí se zase růst cen. Je to zboží, které není zase tak problémové celkem rychle uvést na trh (letadel je přebytek, kvalifikovaných pilotů zatím taky, sloty na letištích Béčkové a Céčkové úrovně jsou k dostání). A navíc to budí zdání něčeho zvláštního, co prostě investory láká. Proto se vždy najde spousta nových, kteří to budou dělat "jinak než ti zkrachovalci". Možná budou, ale ne o moc. Skyeurope možná nahradil Wizz, do tří let o nich nemusíme slyšet ani lusktnutí prstem a bude tu někdo další. Jediný, kdo na tom bude vydělávat, je spotřebitel, létající za polovinu až 1/4-1/2 reálné hodnoty poskytnuté služby.
31.05.2011 (13:40)  
ad ekononika leteckého provozu: je to čím dál tím horší.

Snad žádná aerolinka není (přes daňové úlevy) v zisku. Teda kromě socky Ryanairu, což spíš ten úpadek dokumentuje. První tři měsíce 2011 Ruzyně tiše zaznamenává 3.6% meziroční propad počtu cestujících. A předchozí 2 roky taky pokles.

Do 20 let bude tímhle tempem letecký provoz na polovině.
31.05.2011 (12:57)  
Railpic:
jak často a jak obsazené jezdí prosím pendolino mezi Prahou a Ostravou, s jakou ekonomikou a jak často se létá mezi Vídní a Varšavou?
Jak často, si můžete najít na stránkách SC Pendolino.
Ten zbytek je obchodní tajemství, takže to asi nikde viset nebude...
Nanejvýš si můžete v Praze a v Ostravě provést vlastní sčítání.
31.05.2011 (12:53)  
naroznej:
Pokud bude jízdní doba Praha-Brno 1 hodina , ale jízdné bude stát trojnásobek dnešního stavu...
Je v tom technickém magazínu i nějaký ekonomický propočet?? Nebo je to pouze filozofování ??


Sežeňte někde provozní náklady rychlovlaků (obchodní tajemství). O stavebních se už začíná mluvit.
31.05.2011 (12:52)  
naroznej:
Já nechci VRT do Mnichova. Já chci takovou trať , která bude konkurenceschopná s jízdou autem.Takže jízdní doba 3-4 hodiny.
Tak neřešte názvy, ale parametry.
Na 200 km/h je to normální konvenční trať - aspoň v civilizovaných zemích.
31.05.2011 (12:50)  
trupman:
Nesmí se ale zapomenout na železniční uzel Brno!
Určitě.
Ale ohlídejte si, ať vám ho neodsunou z centra do záplavového území...
31.05.2011 (12:48)  
kobros:
kudy se chce CR napojit na system VRT, jehoz teziste se naleza v prostoru Calais - Frankfurt. Pres Mnichov je to zajizdka.
Jednou z možností je rozdvojit VRT v Německu na směry Norimberk a Mnichov. Na dvě souběžné opravdu nemáme.
  1 ... 8 9 10 11 12 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko