Praha — V současné době probíhá přestavba motorových a přípojných vozů řad 810 a 010 na dvouvozové motorové jednotky řady 814 RegioNova. Po dokončení všech kontraktů uzavřených na jejich modernizaci však ještě nebudou přestavěny na částečně nízkopodlažní soupravy všechny vozy někdejší produkce Tatra Vagonky Studénka. Část vozů 810 (809) sice dostala čalouněné sedačky, ale i nadále jim zůstalo nevyhovující uspořádání sedadel 3+2 na šířku či zastaralé a poruchové komponenty, z nichž jmenujme například samotný motor, který již navíc neplní nejnovější emisní limity. Již v roce 2001 tak byl jeden vůz přestavěn na prototyp řady 812, který se spolu s nízkopodlažním vozem řady 912 (Bfbdtanx792) stal vzorem pro pozdější sériovou výrobu známých Regionov. Do soupravy byl vložen ještě vůz Btax781 801-4, který byl opatřen odpovídajícím nátěrem. Sériové výroby se však řada 812, známá pod přezdívkou Esmeralda, nikdy nedočkala.
Již v červnu 2008 jsme se na veletrhu Czech Raildays dozvěděli od zástupců šumperského Parsu, který Českým drahám dodává Regionovy a je i stvořitelem prototypové přestavby na řadu 812, že dopravce projevil předběžný zájem právě o vozy obdobného typu. Podle tehdejších informací měly tyto vozy dostat nový motor shodný s řadou 814. Interiér měl vycházet taktéž z jednotky Regionova, s tím, že mělo být odstraněno WC. V rámci úspor by byla vozům ponechána původní čela. Od té doby se ovšem jakékoliv další informace nebo konkrétní kroky na veřejnost nedostaly.
Teprve před pár dny, při slavnostním podepisování smlouvy na 62 kusovou sérii dvouvozových Regionov, se tento záměr dostal opět na povrch. Podle náměstka pro osobní dopravu, Antonína Blažka, by mělo po dokončení dodávek souprav řady 814 zůstat několik desítek vozů řady 810, které by měly jezdit jen na těch nejméně vytížených tratích. K jejich dalšímu osudu ovšem dodal: „Ale i těmito vozy se budeme zabývat. Dostanou nová termální skla, nové podlahy, lepší toalety a nové čalounění na sedadla, aby cestujícím poskytly vyšší komfort.“ Oproti dva roky starým zprávám se tak naštěstí upustilo od odstranění buňky WC. Jestli vozům zůstanou stará čela, popřípadě jestli budou disponovat plošinou pro vozíčkáře spolu s upravenými dveřmi není zatím jasné. Zřejmě již v příštím roce se tak dočkáme dalšího výběrového řízení na modernizace těchto vozidel.
Zdroj: Železničář 45/2010
pánové byť to vypadá jako špatný vtip (a vtip to možná byl), tak jejich repase nemusí být tak úplně nesmyslná,
na řadě škol se stále vyučuje klasické psaní na mechanickém stroji, důvodem je fakt, že psaní na mechanickém stroji vyžaduje více zručnosti než psaní na PC, a hlavně pisatel musí přemýšlet co a jak píše, kdy co rozdělit a tak dále......
Jestli je to fakt, tak bych to nominoval na největší blbost roku. :)))
Filip J:že polovinu mísy tvoří půlmetrová roura na koleje, takže vše vykonané do toalety hnedka vyjede ven
Kupodivu to ale někteří cestující už neznají, protože mi minulý týden jeden pán (u něj bych to nepředpokládal) na ešusu (nižšího výrobního čísla) povídal, že tam máme díru na koleje...:)))
K podpoře českého průmyslu třeba dodat, že ministerstvo škoství a tělovýchovy objednalo repasi 100 000 ks mechanických psacích strojů Consul ... :)
Radši ani nepřepočítávám, kolik už jsme mohli mít Regiošutlů, GTWéček či Desir. Ve výsledku by byla potřeba obnovy menší, protože tyto jednotky mají lepší akceleraci, takže se mohlo dosahovat systémových jízdních dob tam, kde to dneska bez úprav infrastruktury nejde, zrychlily se oběhy, nebo se prodloužil čas obratu, což by mělo pozitivní vliv na stabilitu JŘ. O delší technické i morální životnosti se už "ani nezmiňuji".
Holt jsme moc bohatí, takže utrácíme za levná a krátkodobá řešení. Řešení, která na chvíli stav železniční regionální dopravy zlepšila, ale ve střednědobém pohledu představují její hrob.
A jestli mi tu někdo začne argumentovat podporou českého průmyslu, tak dopředu říkám, že žádný český průmysl neznám. Znám jen českou zaměstnanost. V České Lípě nepracují Ufoni a na Zličíně kvůli té podpoře českého průmyslu už nepracuje nikdo.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.