Praha — V současné době probíhá přestavba motorových a přípojných vozů řad 810 a 010 na dvouvozové motorové jednotky řady 814 RegioNova. Po dokončení všech kontraktů uzavřených na jejich modernizaci však ještě nebudou přestavěny na částečně nízkopodlažní soupravy všechny vozy někdejší produkce Tatra Vagonky Studénka. Část vozů 810 (809) sice dostala čalouněné sedačky, ale i nadále jim zůstalo nevyhovující uspořádání sedadel 3+2 na šířku či zastaralé a poruchové komponenty, z nichž jmenujme například samotný motor, který již navíc neplní nejnovější emisní limity. Již v roce 2001 tak byl jeden vůz přestavěn na prototyp řady 812, který se spolu s nízkopodlažním vozem řady 912 (Bfbdtanx792) stal vzorem pro pozdější sériovou výrobu známých Regionov. Do soupravy byl vložen ještě vůz Btax781 801-4, který byl opatřen odpovídajícím nátěrem. Sériové výroby se však řada 812, známá pod přezdívkou Esmeralda, nikdy nedočkala.
Již v červnu 2008 jsme se na veletrhu Czech Raildays dozvěděli od zástupců šumperského Parsu, který Českým drahám dodává Regionovy a je i stvořitelem prototypové přestavby na řadu 812, že dopravce projevil předběžný zájem právě o vozy obdobného typu. Podle tehdejších informací měly tyto vozy dostat nový motor shodný s řadou 814. Interiér měl vycházet taktéž z jednotky Regionova, s tím, že mělo být odstraněno WC. V rámci úspor by byla vozům ponechána původní čela. Od té doby se ovšem jakékoliv další informace nebo konkrétní kroky na veřejnost nedostaly.
Teprve před pár dny, při slavnostním podepisování smlouvy na 62 kusovou sérii dvouvozových Regionov, se tento záměr dostal opět na povrch. Podle náměstka pro osobní dopravu, Antonína Blažka, by mělo po dokončení dodávek souprav řady 814 zůstat několik desítek vozů řady 810, které by měly jezdit jen na těch nejméně vytížených tratích. K jejich dalšímu osudu ovšem dodal: „Ale i těmito vozy se budeme zabývat. Dostanou nová termální skla, nové podlahy, lepší toalety a nové čalounění na sedadla, aby cestujícím poskytly vyšší komfort.“ Oproti dva roky starým zprávám se tak naštěstí upustilo od odstranění buňky WC. Jestli vozům zůstanou stará čela, popřípadě jestli budou disponovat plošinou pro vozíčkáře spolu s upravenými dveřmi není zatím jasné. Zřejmě již v příštím roce se tak dočkáme dalšího výběrového řízení na modernizace těchto vozidel.
Zdroj: Železničář 45/2010
Přesně tak. Nechtělo se mi to tomu věřit, ale vlastním pozorováním jsem zjistil, že se skutečně konstruktérům podařilo tento parametr zhoršit a to subjektivně docela nepříjemně. Nevím čím to je, asi těmi uříznutými čely u spoje?
Jinak si myslím, že než nehorázně drahé Regiokrámy (poměr cena/přínos) by menší rekonstrukce 810 byly bývaly přeci jen lepší cestou, pokud by se daly udělat za rozumnou cenu...
814+914 = mechanicky psaci stroj s novym krytem a a dizajnem, s vyssi hladinou hluku
810 = mechanický psací stroj
810 po rekonstrukci = promazaný mechanický psací stroj
814 = mechanický psací stroj s nižší hladinou hluku
To co tu prezentujete jako autorský arch (30 řádek po 60 znacích) je totiž normalizovaná strana (normostránka), autorský arch je ovšem právě 20x větší, čili skutečně těch 36000 znaků. Viz například tady:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Vydavatelsk%C3%BD_arch
http://vydavatelstvi.vscht.cz/knihy/uid_es-005/hesla/autorskY_arch.html
Podobně též většinu formulářů přiznání k dani lze sehnat buď ve formátu .xls nebo jako vyplňovací .pdf, takže stačí vyplnit pěkně pohodlně a čitelně na počítači a vytisknout na průmerné barevné tiskárně (ačkoliv soudím že v případě že si někdo nemůže barevný výtisk dovolit tak by to nejspíš šlo uhádat i na černobílý), viz např.
http://www.finance.cz/dane-a-mzda/danove-formulare/dan-z-prijmu-fo/
(pro jistotu dodávám že tento zdroj obsahuje jen XLSka nebo NEvyplňovací PDFka, ale jsou i jiné).
Nic proti pokud dá někdo přednost jednoduššímu vypsání rukou, nicméně mne nepřesvědčíte že zrovna mechanický psací stroj je tím nejvhodnějším řešením, a už zdaleka ne že je jediným...
Řešení? Pro velmi nevěřící jednoznačný důkaz. Přestat vše platit ze státního rozpočtu, přestat vše dotovat a nechat vše za skutečné ceny včetně externalit, třeba i s plnou úhradou všech škod z nehjodm včetnbě zdravotních, dopady do zdravotního stavu obyvatel, ochranné prvky, řešení hluku, změn v krajině, dopady do krajiny plodin, atd. atd. No a uvidíme. jenže to se kupdivu vůbec nechce. Takže je nesmyslné mluvit o náhradě třeba 810 autobusy, protože to nic neřeší. Naopak ten mozor je provozně levnější a dnes je skutečná cena od nějakých 17 Kč/km a ž po třeba 30 Kč/km. Při skutečné ceně autobusu běžného typu jde o nejméně 38 - 50 Kč /km, pokud by se započátali uváděné položky, ale opět bez externalit, které je potřeba dostat do celého komplexu silniční dopravy. A komfort? Pořád mám WC, vodu, prostor, snadné řešení větších přeprav, zavazadel, bezpečnost, síťovost, pohodlí atd. prostě stále lepší koženka, 810 atd. než doprava autobusem. Mám s tím dostatečné zkušenosti a názory lidí to také dokazují. Nakonec i to, že nechtějí náhradu vlaků autobusy a tam, kde se to násilně stalo, zejí autobusy prázdnotou. A s tou dopravou na náves je to také demagogie, protože ten autobus zase nejede třba na jinou část, na okraj, atd. Cílem musí být návaznost busů na vlaky a obráceně, bud na vlemi krátké vzdálenosti a tam, kde koleje nevedou. A oppět nutná provázanost všech obcí v celé ČR jednotným systémem dopravy a dostat konečně aztraktivitou lidi do veřejné dopravy obecně. Čekám smršť nesouhlasu, ale fakta mluví jasně.
Já nepropaguji (elektro)mechanický psací stroj, leč existují tiskopisy, které lze vyplnit pouze ručně = skutečně ručně (návrat do středověku) nebo pomocí toho (el.)mechanického psacího stroje ... Účetní mající vyplnit několik desítek nebo stovek formulářů daňového přiznání zaměstnanců má radost ...
Pak to má výhodu v tom, že není závislý na přívodu proudu ..
Minibus = tak do 15 lidí ... 40 osob je pouze o 5 méně, než v "standardní" Karose se dvěma dveřmi, pokud se "vyhodí" troje sedačky aby se mohl přepravit kočárek nebo vozíčkář, jsou ta vozidla kapacitně shodná ... Spotřeba nafty je při použití téhož typu spalovacího motoru u motorového vozu a autobusu vždy u motorového vozu, i přes větší váhu nižší ... tenhle fyzikální zákon vedl konec konců ke vzniku železnice, počínaje koňkou.
Když někde budete jezdit jednou za hodinu (o víkendu, kdy údajně vlakem nikdo nejezdí za dvě) vozidlem s kapacitou 40 sedaček (celková kapacita vozidla se naopak zvýší), pak logicky ty vlaky budou přeplněné. Budete-li jezdit s týmž vozidlem každou půlhodinu, o víkendu po hodinách, pak ta kapacita vozidla postačuje, protože „dav se rozdělí".
Tenhle „úžasný" objev se uskutečnil již s aplikací taktového jízdního řádu ... před 20 lety kacířství zralé na „upálení na hranici za jásotu" pavověrných ...
Buďte si jistý, že nasazením investičně i provozně dražšího Desira nebo jiného „moderrního" vozidla na trať z Mikulovic do Zlatých Hor, či v Valšova do Rýmařova, resp. na desítky podobných tratí prostě žádné další zákazníky nezískáte, i kdyby tam majitel tratí (stát) v zájmu dopravce zvýšil traťovou rychlost o 50 % ... a jízdní doba na přípoj se zkrátila o úžasných 5 minut ... Tam je zkrátka takový počet obyvatel a takové přepravní potřeby, že typ kolejového vozidla neovlivní počet lidí ve vlaku.
Když u motoru 814 ufiknete prostor pro druhé stanoviště, přijdete o 8 seslí a jste na kapacitě „modernizované" 810 ...
Stejně tak jako nasazení, většinou cestujících kritizovaných, tramvají T14 neznamená, že ti nespokojení cestující tu tramvaj budou hromadně bojkotovat ... , mne nevyjímaje.
Pravda, v některých rozměrových parametrech je tento tramvajový bastard na tom lépe než věhlasné a obdivovaná autobusy „žluté firmy" ...
Jiří Kocurek : psací stroj 15 kg ? Podle typu tam třetina ...
810.563 : máte pravdu, ale proč má dopravce na své náklady řešit problém provozovatele dráhy, který dostává zaplaceno za použití dopravní cesty a tedy i peronu zákazníky dopravce ...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.