..: Motorové vozy řady 810 čeká další proměna :..

Motorový vůz řady 810, foto: Raven Praha — V současné době probíhá přestavba motorových a přípojných vozů řad 810 a 010 na dvouvozové motorové jednotky řady 814 RegioNova. Po dokončení všech kontraktů uzavřených na jejich modernizaci však ještě nebudou přestavěny na částečně nízkopodlažní soupravy všechny vozy někdejší produkce Tatra Vagonky Studénka. Část vozů 810 (809) sice dostala čalouněné sedačky, ale i nadále jim zůstalo nevyhovující uspořádání sedadel 3+2 na šířku či zastaralé a poruchové komponenty, z nichž jmenujme například samotný motor, který již navíc neplní nejnovější emisní limity. Již v roce 2001 tak byl jeden vůz přestavěn na prototyp řady 812, který se spolu s nízkopodlažním vozem řady 912 (Bfbdtanx792) stal vzorem pro pozdější sériovou výrobu známých Regionov. Do soupravy byl vložen ještě vůz Btax781 801-4, který byl opatřen odpovídajícím nátěrem. Sériové výroby se však řada 812, známá pod přezdívkou Esmeralda, nikdy nedočkala.

Již v červnu 2008 jsme se na veletrhu Czech Raildays dozvěděli od zástupců šumperského Parsu, který Českým drahám dodává Regionovy a je i stvořitelem prototypové přestavby na řadu 812, že dopravce projevil předběžný zájem právě o vozy obdobného typu. Podle tehdejších informací měly tyto vozy dostat nový motor shodný s řadou 814. Interiér měl vycházet taktéž z jednotky Regionova, s tím, že mělo být odstraněno WC. V rámci úspor by byla vozům ponechána původní čela. Od té doby se ovšem jakékoliv další informace nebo konkrétní kroky na veřejnost nedostaly.

Teprve před pár dny, při slavnostním podepisování smlouvy na 62 kusovou sérii dvouvozových Regionov, se tento záměr dostal opět na povrch. Podle náměstka pro osobní dopravu, Antonína Blažka, by mělo po dokončení dodávek souprav řady 814 zůstat několik desítek vozů řady 810, které by měly jezdit jen na těch nejméně vytížených tratích. K jejich dalšímu osudu ovšem dodal: „Ale i těmito vozy se budeme zabývat. Dostanou nová termální skla, nové podlahy, lepší toalety a nové čalounění na sedadla, aby cestujícím poskytly vyšší komfort.“ Oproti dva roky starým zprávám se tak naštěstí upustilo od odstranění buňky WC. Jestli vozům zůstanou stará čela, popřípadě jestli budou disponovat plošinou pro vozíčkáře spolu s upravenými dveřmi není zatím jasné. Zřejmě již v příštím roce se tak dočkáme dalšího výběrového řízení na modernizace těchto vozidel.

Zdroj: Železničář 45/2010


JiříK. | 26.11.2010 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Honza  mail  
30.11.2010 (15:14)  
No to je hrůza! Nejhezčí vlak 810 a oni je budou pořád takhle pitvořit, to už opravdu nebude žádný pěkný vlak. A těch pár kusů co možná zůstane, dostane ty hnusný plyšový potahy ze kterých se zvedá žaludek. Je teda pravda, že to neprůchozí uspořádání není moc výhodné, ale lepší než vozy s půleným stanovištěm jako jsou 843, 854 a pod.
29.11.2010 (13:21)  
Ta nezničitelnost u regiošuku je taky - spíš ti gumokoláci zaměstnávají opravnu takže ta nepojízdnost je jen dočasná, naštěstí ve šrotu neskončí.
Ostatně rozsah poškození je patrný z přiložených fotek ke zprávě hasičů.
registrovaný uživatel Sim 
29.11.2010 (9:15)  
Josef Nos > ... coz ovsem z ekonomickeho hlediska znamena, ze by se motoraky prestavovat nemely - jako "vychovny prvek ridicu gumokolu" muzou slouzit i v neprestavene verzi, nebude to stat desitky milionu navic a "efekt" (= motorak do srotu) bude stejny.

Jo, ale my vlastne potrebujem podporit zamestnanost... hmm, tak to je radsi napred prestavime a pak budem srotovat.
registrovaný uživatel Neonym  mail  
29.11.2010 (8:43)  
Josef Nos: Obávám se, že regiošuk je nezničitelný. Budeme s ním všichni jezdit do smrti
29.11.2010 (8:34)  
Obavy o přebytku Regiošuků? Ani náhodou - na 281 se o likvidaci čtyř za tři týdny postarali řidiči na přejezdech, takže tam už není čím jezdit - ještě že se najde nějaký ten šrot k táhnutí kocourem :)
http://www.hasici-roznov.cz/27_11_10.html
registrovaný uživatel SYN 
28.11.2010 (14:34)  
810.563: Chápu vás, nicméně ani ta zdvihací plošina není optimální řešení, jakákoliv manipulace s ní je totiž úděsně zdlouhavá:( Přiznám že ani netuším jak dobře si vůbec poradí s výškou -100mm pod úrovní TK...
Každopádně v normálním státě by všechna používaná nástupiště nebyl problém vybavit aspoň na +250mm, a pak je jakákoliv plošina obludně složitá proti prostému nastupování "po rovině".
Mimochodem, pro případy drobnějšího výškového rozdílu, neuvažovalo se někdy o vybavování NP dveří pasivním překlápěcím můstkem (jak bývá někdy v MHD)? V případě že by ho směli obsloužit sami cestující by to bylo drastické zrychlení "operace" oproti jakémukoliv čekání na plošinu apod... překonatelný výškový rozdíl by pak byl (v závislosti na délce plošiny) okolo 150mm...
28.11.2010 (13:53)  
810.563: Tady by řešení taky bylo, jenom chtít.
1) low cost - vozit jako příslušenství vlaku plastovou přepravku výšky cca 20 cm a tu používat jako schod. Sice je to "ukrajinské" řešení, ale funguje.
2) Lépe vypadající řešení je vybavit Regionovu něčím z tohoto sortimentu: http://jdem.cz/h23z8

Sice máme "krásné a nízkopodlažní" vlaky, ale to potřebuje taky druhou věc: patřičná nástupiště. Vím jenom o Jankovicích (trať 303) a pak pár rekonstrukcí kolem Brna, ale častější je lezení ze štěrku :( Pravda, je třeba se zmínit o přibývajících nástupištích 350 mm nad t.k. namísto štěrku mezi kolejemi. Sice nic moc, ale tak nějak tuším, že 550 mm nad t.k. se nedá udělat, protože se to může jenom jako rekonstrukce, ne jako oprava a tak by to muselo jít z jiných financí atd atd.
28.11.2010 (13:00)  
Strejcekms: Aktuálněji než kočárek (k tomu mám ještě daleko), mne spíš zajímá, jak do takových strojů má nstoupit moje 80-letá babička, která na ten 40 cm schod prostě nevyleze (zvlášť, když se není čeho chytit). To je lepší zdvíhací plošina (viz. 954).
28.11.2010 (12:12)  
Doufal jsem, že po dokončení poslední série RegioNov (snad bude poslední) už víceméně žádné 810 nebudou potřeba. Určitě bude ještě na některých tratích regionální doprava zrušena - za to buď železnice tolik nemůže, protože ty tratě byly stavěny zcela k jinému účelu než regionální osobní doprava, a nebo za to může, protože nabídka vedla k odlivu cestujících a ten opět ke snížení nabídky (obojí viz trať 110). Dále se na některé tratě asi dostanou soukromníci, jiné tratě budou elektrizovány, a konec konců vozový park ČD bude omlazován snad i jinak (RegioShuttly už jsou objednány).
A protože to co jsem psal určitě alespoň zčásti nastane, vychází mi z toho že nadále budeme mít stále větší přebytek nevhodných dvounápravových motoráků, které budou jezdit na výkonech kam se hodí zcela jiné vozidlo.
registrovaný uživatel gogo11 
28.11.2010 (11:40)  
jo modernizace...včera jsem viděl v Bubnech dva vagony tohoto typu za lokomotivou...vlak vypadal, jako že ho nikdy nemyli a je právě na cestě do hutí,ale objektivně v něm seděli lidé...
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko