Praha — V současné době probíhá přestavba motorových a přípojných vozů řad 810 a 010 na dvouvozové motorové jednotky řady 814 RegioNova. Po dokončení všech kontraktů uzavřených na jejich modernizaci však ještě nebudou přestavěny na částečně nízkopodlažní soupravy všechny vozy někdejší produkce Tatra Vagonky Studénka. Část vozů 810 (809) sice dostala čalouněné sedačky, ale i nadále jim zůstalo nevyhovující uspořádání sedadel 3+2 na šířku či zastaralé a poruchové komponenty, z nichž jmenujme například samotný motor, který již navíc neplní nejnovější emisní limity. Již v roce 2001 tak byl jeden vůz přestavěn na prototyp řady 812, který se spolu s nízkopodlažním vozem řady 912 (Bfbdtanx792) stal vzorem pro pozdější sériovou výrobu známých Regionov. Do soupravy byl vložen ještě vůz Btax781 801-4, který byl opatřen odpovídajícím nátěrem. Sériové výroby se však řada 812, známá pod přezdívkou Esmeralda, nikdy nedočkala.
Již v červnu 2008 jsme se na veletrhu Czech Raildays dozvěděli od zástupců šumperského Parsu, který Českým drahám dodává Regionovy a je i stvořitelem prototypové přestavby na řadu 812, že dopravce projevil předběžný zájem právě o vozy obdobného typu. Podle tehdejších informací měly tyto vozy dostat nový motor shodný s řadou 814. Interiér měl vycházet taktéž z jednotky Regionova, s tím, že mělo být odstraněno WC. V rámci úspor by byla vozům ponechána původní čela. Od té doby se ovšem jakékoliv další informace nebo konkrétní kroky na veřejnost nedostaly.
Teprve před pár dny, při slavnostním podepisování smlouvy na 62 kusovou sérii dvouvozových Regionov, se tento záměr dostal opět na povrch. Podle náměstka pro osobní dopravu, Antonína Blažka, by mělo po dokončení dodávek souprav řady 814 zůstat několik desítek vozů řady 810, které by měly jezdit jen na těch nejméně vytížených tratích. K jejich dalšímu osudu ovšem dodal: „Ale i těmito vozy se budeme zabývat. Dostanou nová termální skla, nové podlahy, lepší toalety a nové čalounění na sedadla, aby cestujícím poskytly vyšší komfort.“ Oproti dva roky starým zprávám se tak naštěstí upustilo od odstranění buňky WC. Jestli vozům zůstanou stará čela, popřípadě jestli budou disponovat plošinou pro vozíčkáře spolu s upravenými dveřmi není zatím jasné. Zřejmě již v příštím roce se tak dočkáme dalšího výběrového řízení na modernizace těchto vozidel.
Zdroj: Železničář 45/2010
Ostatně rozsah poškození je patrný z přiložených fotek ke zprávě hasičů.
Jo, ale my vlastne potrebujem podporit zamestnanost... hmm, tak to je radsi napred prestavime a pak budem srotovat.
http://www.hasici-roznov.cz/27_11_10.html
Každopádně v normálním státě by všechna používaná nástupiště nebyl problém vybavit aspoň na +250mm, a pak je jakákoliv plošina obludně složitá proti prostému nastupování "po rovině".
Mimochodem, pro případy drobnějšího výškového rozdílu, neuvažovalo se někdy o vybavování NP dveří pasivním překlápěcím můstkem (jak bývá někdy v MHD)? V případě že by ho směli obsloužit sami cestující by to bylo drastické zrychlení "operace" oproti jakémukoliv čekání na plošinu apod... překonatelný výškový rozdíl by pak byl (v závislosti na délce plošiny) okolo 150mm...
1) low cost - vozit jako příslušenství vlaku plastovou přepravku výšky cca 20 cm a tu používat jako schod. Sice je to "ukrajinské" řešení, ale funguje.
2) Lépe vypadající řešení je vybavit Regionovu něčím z tohoto sortimentu: http://jdem.cz/h23z8
Sice máme "krásné a nízkopodlažní" vlaky, ale to potřebuje taky druhou věc: patřičná nástupiště. Vím jenom o Jankovicích (trať 303) a pak pár rekonstrukcí kolem Brna, ale častější je lezení ze štěrku :( Pravda, je třeba se zmínit o přibývajících nástupištích 350 mm nad t.k. namísto štěrku mezi kolejemi. Sice nic moc, ale tak nějak tuším, že 550 mm nad t.k. se nedá udělat, protože se to může jenom jako rekonstrukce, ne jako oprava a tak by to muselo jít z jiných financí atd atd.
A protože to co jsem psal určitě alespoň zčásti nastane, vychází mi z toho že nadále budeme mít stále větší přebytek nevhodných dvounápravových motoráků, které budou jezdit na výkonech kam se hodí zcela jiné vozidlo.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.