Praha — V současné době probíhá přestavba motorových a přípojných vozů řad 810 a 010 na dvouvozové motorové jednotky řady 814 RegioNova. Po dokončení všech kontraktů uzavřených na jejich modernizaci však ještě nebudou přestavěny na částečně nízkopodlažní soupravy všechny vozy někdejší produkce Tatra Vagonky Studénka. Část vozů 810 (809) sice dostala čalouněné sedačky, ale i nadále jim zůstalo nevyhovující uspořádání sedadel 3+2 na šířku či zastaralé a poruchové komponenty, z nichž jmenujme například samotný motor, který již navíc neplní nejnovější emisní limity. Již v roce 2001 tak byl jeden vůz přestavěn na prototyp řady 812, který se spolu s nízkopodlažním vozem řady 912 (Bfbdtanx792) stal vzorem pro pozdější sériovou výrobu známých Regionov. Do soupravy byl vložen ještě vůz Btax781 801-4, který byl opatřen odpovídajícím nátěrem. Sériové výroby se však řada 812, známá pod přezdívkou Esmeralda, nikdy nedočkala.
Již v červnu 2008 jsme se na veletrhu Czech Raildays dozvěděli od zástupců šumperského Parsu, který Českým drahám dodává Regionovy a je i stvořitelem prototypové přestavby na řadu 812, že dopravce projevil předběžný zájem právě o vozy obdobného typu. Podle tehdejších informací měly tyto vozy dostat nový motor shodný s řadou 814. Interiér měl vycházet taktéž z jednotky Regionova, s tím, že mělo být odstraněno WC. V rámci úspor by byla vozům ponechána původní čela. Od té doby se ovšem jakékoliv další informace nebo konkrétní kroky na veřejnost nedostaly.
Teprve před pár dny, při slavnostním podepisování smlouvy na 62 kusovou sérii dvouvozových Regionov, se tento záměr dostal opět na povrch. Podle náměstka pro osobní dopravu, Antonína Blažka, by mělo po dokončení dodávek souprav řady 814 zůstat několik desítek vozů řady 810, které by měly jezdit jen na těch nejméně vytížených tratích. K jejich dalšímu osudu ovšem dodal: „Ale i těmito vozy se budeme zabývat. Dostanou nová termální skla, nové podlahy, lepší toalety a nové čalounění na sedadla, aby cestujícím poskytly vyšší komfort.“ Oproti dva roky starým zprávám se tak naštěstí upustilo od odstranění buňky WC. Jestli vozům zůstanou stará čela, popřípadě jestli budou disponovat plošinou pro vozíčkáře spolu s upravenými dveřmi není zatím jasné. Zřejmě již v příštím roce se tak dočkáme dalšího výběrového řízení na modernizace těchto vozidel.
Zdroj: Železničář 45/2010
Bohužel regiošuk je na české shnilé poměry adekvátní. Lidi z kraje (kromě řadových referentů, co to sice úřadují, ale o ničem nerozhodují) zásadně vlakem nejezdí a ježto jsou "slušní", ještě se tím rádi pochlubí. Tudíž hlavní, co se jim musí nabídnout je vlak, kter je pěkný ve stacionárním stavu, takže se před ním hejtman dobře fotí. A to Regionova splňuje, všechna ostatní moderně vyhlížející vozidla jsou o dost dražší. A jak se to chová, když se to rozjede, nedej Bože co si o tom myslí cestující ("sociálové"), nebo dokonce jak to vyplývá na ekonomiku provozu (ČD mají účetnictví dost neprůhledné, takže z jednotkových nákladů objednatel nepozná, jestli se jezdí obstarožním regiošukem nebo novotou vonícím Desirem), nic z toho už nikoho nezajímá. A až dojdou v krajských rozpočtech peníze, co je nejjednodušší? Snížit objednávku železniční dopravy, jak jednoduché...
Nevim, zda to je realizovatelne nebo ne (a pokud ano, tak za jakou cenu), ale vcelu se mi libi napad, jakym se v Plzni "znizkopodlaznily" nektere tramvaje T3. Podobne jako u ridiciho vozu RN byla doslova vyriznuta stredni cast vozu a posazena niz, stejne to udelali se zminovanou T3 - ovsem kvuli zmene dispozice vozidla se to tam jaksi neveslo, takze tramvaj prodlouzili "o jedno okno" a slo to.
U 810 je motor pod podlahou, coz znizkopodlazneni ve forme 914 znemoznuje ... nicmene, neslo by to zkusit jako u tech tramvaji? Cast vozu, pod niz je motor, nechat vysokopodlazni a snizit jen kousek, kde tomu nic neprekazi ... a pokud by to vyslo na prilis malou cast vozu, proste ten vuz prodlouzit "o okno" (klidne za cenu drobneho srazeni rohu kastle). Jasne, jeste by se tim zhorsily jizdni vlastnosti - ale ne o tolik, aby to bylo vyrazne znat. Uz ted je to na urovni nakladniho vozu, takze to skoro horsi byt nemuze.
Pokud by to bylo technicky a technologicky mozne (a nestalo to majland), melo by to nejaky smysl. V ostatnich pripadech by mi prislo rozumejsi tyto motoraky predelat na nakladni plosinove vozy ... odriznout kastli, vyndat motor a je to. Uzitku by udelaly vice, nez ve forme navrhovanych paskvilu.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.