..: Motorové vozy řady 810 čeká další proměna :..

Motorový vůz řady 810, foto: Raven Praha — V současné době probíhá přestavba motorových a přípojných vozů řad 810 a 010 na dvouvozové motorové jednotky řady 814 RegioNova. Po dokončení všech kontraktů uzavřených na jejich modernizaci však ještě nebudou přestavěny na částečně nízkopodlažní soupravy všechny vozy někdejší produkce Tatra Vagonky Studénka. Část vozů 810 (809) sice dostala čalouněné sedačky, ale i nadále jim zůstalo nevyhovující uspořádání sedadel 3+2 na šířku či zastaralé a poruchové komponenty, z nichž jmenujme například samotný motor, který již navíc neplní nejnovější emisní limity. Již v roce 2001 tak byl jeden vůz přestavěn na prototyp řady 812, který se spolu s nízkopodlažním vozem řady 912 (Bfbdtanx792) stal vzorem pro pozdější sériovou výrobu známých Regionov. Do soupravy byl vložen ještě vůz Btax781 801-4, který byl opatřen odpovídajícím nátěrem. Sériové výroby se však řada 812, známá pod přezdívkou Esmeralda, nikdy nedočkala.

Již v červnu 2008 jsme se na veletrhu Czech Raildays dozvěděli od zástupců šumperského Parsu, který Českým drahám dodává Regionovy a je i stvořitelem prototypové přestavby na řadu 812, že dopravce projevil předběžný zájem právě o vozy obdobného typu. Podle tehdejších informací měly tyto vozy dostat nový motor shodný s řadou 814. Interiér měl vycházet taktéž z jednotky Regionova, s tím, že mělo být odstraněno WC. V rámci úspor by byla vozům ponechána původní čela. Od té doby se ovšem jakékoliv další informace nebo konkrétní kroky na veřejnost nedostaly.

Teprve před pár dny, při slavnostním podepisování smlouvy na 62 kusovou sérii dvouvozových Regionov, se tento záměr dostal opět na povrch. Podle náměstka pro osobní dopravu, Antonína Blažka, by mělo po dokončení dodávek souprav řady 814 zůstat několik desítek vozů řady 810, které by měly jezdit jen na těch nejméně vytížených tratích. K jejich dalšímu osudu ovšem dodal: „Ale i těmito vozy se budeme zabývat. Dostanou nová termální skla, nové podlahy, lepší toalety a nové čalounění na sedadla, aby cestujícím poskytly vyšší komfort.“ Oproti dva roky starým zprávám se tak naštěstí upustilo od odstranění buňky WC. Jestli vozům zůstanou stará čela, popřípadě jestli budou disponovat plošinou pro vozíčkáře spolu s upravenými dveřmi není zatím jasné. Zřejmě již v příštím roce se tak dočkáme dalšího výběrového řízení na modernizace těchto vozidel.

Zdroj: Železničář 45/2010


JiříK. | 26.11.2010 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
27.11.2010 (19:24)  
Může mi někdo znalý vysvětlit, k čemu je dobré nízkopodlažní vozidlo, když jeho nízkopodlažní část je v mnoha stanicích stejně 40 cm nad úrovní nástupiště?
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
27.11.2010 (19:15)  
Sim - s tou tramvají je to dobrá myšlenka, ale bohužel by to bylo asi docela drahý špás.. Jen dodám, že podobně se to dělá i u tramvají KT8D5, kde se odstraní prostřední vysokopodlažní článek a nahradí se nízkopodlažním a je to.. Ale přestaveb tramvají je dost typů. To jen tak mimo :)
registrovaný uživatel R 646  mail  
27.11.2010 (17:51)  
Kosny:RN v najbrtu nebudou
registrovaný uživatel Kosny  mail  
27.11.2010 (17:26)  
Nevite nekdo jestli ty nove Regionovy budou mit klasicky zluty nater a nebo budou v Najbrtu ?
dopisovatel nebo člen ŽP mouka  mail  
27.11.2010 (17:09)  
S tím odstraněním WC to nemyslí vážně, že ne?
registrovaný uživatel BigDye 
27.11.2010 (15:24)  
mic: ano, bus by byl ve většině případů levnější. Ale obyvatelstvu se rušení vlaků ve většině případů nelíbí, takže trvá status quo v podobě 810 a tlaku na úspory. Proč myslíte, mimochodem, že Jančura chce převzít lokálky od ČD včetně vozů - právě proto, že moc dobře ví, že nelze cenově konkurovat novými vozy těm starým.
registrovaný uživatel BigDye 
27.11.2010 (15:14)  
Sim: u nízkopodlažní T3 se rozhodně nic nevyřezávalo, celá skříň je fungl nová. V podstatě je to nový vůz.
registrovaný uživatel Busman 
27.11.2010 (12:52)  
SzKT: Nádherně napsáno, nemohu dodat již ani "fň".
registrovaný uživatel SzKT  mail  
27.11.2010 (11:46)  
Sim: Pořád čekám, kdy už konečně zaintereovaným (a šotoušům) dojde, že každá koruna, investovaná do šukafonu, je korunou vyhozenou z okna... Maximum, co bych do těch (už v době vzniku zastaralých) vehiklů jsou opravdu jen sedačky, větrání a možná WC.
Bohužel regiošuk je na české shnilé poměry adekvátní. Lidi z kraje (kromě řadových referentů, co to sice úřadují, ale o ničem nerozhodují) zásadně vlakem nejezdí a ježto jsou "slušní", ještě se tím rádi pochlubí. Tudíž hlavní, co se jim musí nabídnout je vlak, kter je pěkný ve stacionárním stavu, takže se před ním hejtman dobře fotí. A to Regionova splňuje, všechna ostatní moderně vyhlížející vozidla jsou o dost dražší. A jak se to chová, když se to rozjede, nedej Bože co si o tom myslí cestující ("sociálové"), nebo dokonce jak to vyplývá na ekonomiku provozu (ČD mají účetnictví dost neprůhledné, takže z jednotkových nákladů objednatel nepozná, jestli se jezdí obstarožním regiošukem nebo novotou vonícím Desirem), nic z toho už nikoho nezajímá. A až dojdou v krajských rozpočtech peníze, co je nejjednodušší? Snížit objednávku železniční dopravy, jak jednoduché...
registrovaný uživatel Sim 
27.11.2010 (10:15)  
Jeden z duvodu, proc maji RN svuj dil na pozitivnejsim vnimani zeleznice laickou verejnosti (sice ve srovnani s cenou a jizdnimi vlastnostmi ponekud rozporuplny) je nizkopodlazni cast ridiciho vozu (s novou bunkou WC). Pokud uvazovane solo motoraky budou vysokopodlazni, polovina ucelu se vytraci a pak je to opravdu jen o udrzovani zamestnanosti a prihravani kseftu.

Nevim, zda to je realizovatelne nebo ne (a pokud ano, tak za jakou cenu), ale vcelu se mi libi napad, jakym se v Plzni "znizkopodlaznily" nektere tramvaje T3. Podobne jako u ridiciho vozu RN byla doslova vyriznuta stredni cast vozu a posazena niz, stejne to udelali se zminovanou T3 - ovsem kvuli zmene dispozice vozidla se to tam jaksi neveslo, takze tramvaj prodlouzili "o jedno okno" a slo to.

U 810 je motor pod podlahou, coz znizkopodlazneni ve forme 914 znemoznuje ... nicmene, neslo by to zkusit jako u tech tramvaji? Cast vozu, pod niz je motor, nechat vysokopodlazni a snizit jen kousek, kde tomu nic neprekazi ... a pokud by to vyslo na prilis malou cast vozu, proste ten vuz prodlouzit "o okno" (klidne za cenu drobneho srazeni rohu kastle). Jasne, jeste by se tim zhorsily jizdni vlastnosti - ale ne o tolik, aby to bylo vyrazne znat. Uz ted je to na urovni nakladniho vozu, takze to skoro horsi byt nemuze.

Pokud by to bylo technicky a technologicky mozne (a nestalo to majland), melo by to nejaky smysl. V ostatnich pripadech by mi prislo rozumejsi tyto motoraky predelat na nakladni plosinove vozy ... odriznout kastli, vyndat motor a je to. Uzitku by udelaly vice, nez ve forme navrhovanych paskvilu.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko