Praha — V současné době probíhá přestavba motorových a přípojných vozů řad 810 a 010 na dvouvozové motorové jednotky řady 814 RegioNova. Po dokončení všech kontraktů uzavřených na jejich modernizaci však ještě nebudou přestavěny na částečně nízkopodlažní soupravy všechny vozy někdejší produkce Tatra Vagonky Studénka. Část vozů 810 (809) sice dostala čalouněné sedačky, ale i nadále jim zůstalo nevyhovující uspořádání sedadel 3+2 na šířku či zastaralé a poruchové komponenty, z nichž jmenujme například samotný motor, který již navíc neplní nejnovější emisní limity. Již v roce 2001 tak byl jeden vůz přestavěn na prototyp řady 812, který se spolu s nízkopodlažním vozem řady 912 (Bfbdtanx792) stal vzorem pro pozdější sériovou výrobu známých Regionov. Do soupravy byl vložen ještě vůz Btax781 801-4, který byl opatřen odpovídajícím nátěrem. Sériové výroby se však řada 812, známá pod přezdívkou Esmeralda, nikdy nedočkala.
Již v červnu 2008 jsme se na veletrhu Czech Raildays dozvěděli od zástupců šumperského Parsu, který Českým drahám dodává Regionovy a je i stvořitelem prototypové přestavby na řadu 812, že dopravce projevil předběžný zájem právě o vozy obdobného typu. Podle tehdejších informací měly tyto vozy dostat nový motor shodný s řadou 814. Interiér měl vycházet taktéž z jednotky Regionova, s tím, že mělo být odstraněno WC. V rámci úspor by byla vozům ponechána původní čela. Od té doby se ovšem jakékoliv další informace nebo konkrétní kroky na veřejnost nedostaly.
Teprve před pár dny, při slavnostním podepisování smlouvy na 62 kusovou sérii dvouvozových Regionov, se tento záměr dostal opět na povrch. Podle náměstka pro osobní dopravu, Antonína Blažka, by mělo po dokončení dodávek souprav řady 814 zůstat několik desítek vozů řady 810, které by měly jezdit jen na těch nejméně vytížených tratích. K jejich dalšímu osudu ovšem dodal: „Ale i těmito vozy se budeme zabývat. Dostanou nová termální skla, nové podlahy, lepší toalety a nové čalounění na sedadla, aby cestujícím poskytly vyšší komfort.“ Oproti dva roky starým zprávám se tak naštěstí upustilo od odstranění buňky WC. Jestli vozům zůstanou stará čela, popřípadě jestli budou disponovat plošinou pro vozíčkáře spolu s upravenými dveřmi není zatím jasné. Zřejmě již v příštím roce se tak dočkáme dalšího výběrového řízení na modernizace těchto vozidel.
Zdroj: Železničář 45/2010
S tím psaním na mechanickém psacím stroji je to dost podobné - výsledný produkt už nemá moc praktického použití, pokud to náhodou není tak že potřebujete právě jeden výtisk na papíře a už nic jiného tak máte problém jak výtvor někam přenést (faxy už moc "nefrčí"), rozmnožit (kopírkou se ztrátou kvality?) či archivovat (klasické archivy jsou vhodné jen omezeně, dnes už prakticky jen pro nejcennější kousky)...
Jaký máte problém s autorským archem, to snad jde celkem dobře řešit neproporcionálním písmem, které máme skoro všichni k dispozici "v základu"? Případně stačí pouhé spočítání znaků a dělení 36000...
810 se sníženou kapacitou - to si snad děláte srandu, pokud se má někde jezdit častěji než vyjímečně s kapacitou řádu 40 osob tak to je na zavření jako dělané... vžyť to už je rovnou na minibus! "Něco" o velikosti RS1 považuju za naprosté minimum na kolejích, pokud je poptávka hodně proměnná tak to holt občas jezdí poloprázdné (a ve špičce pokud nestačí tak zdvojené nebo max. pro šetření s přívěšákem, ty bych ještě nezatracoval) ale pokud je poptávka vytrvale nízká tak to prostě není na udržení provozu za každou cenu...
peta303 - ale vždyť ty humanizace běží, sice né moc dlouho, ale už se na tom pracuje... Rychlíky směr cheb zatím obohacují jen humanizovaná áčka, ale jedničkou asi nejezdíš... Souhlasím, že úklid a údržba vozů DKV Plzneň by šla zlepšit...
Prostě si stojím za tím, aby se peníze místo do dalších reakonstrukcí 810 rychle nasypaly do zkulturnění otřesných koženek a v Plzni by se mělo začít, z celé republiky to jsou suverénně nejhumusnější vozy.
Máme už slušně upravenou slušnou část lokálek, hromadu 054, hydry, ešusy, vozy na Ostravu, Brno a rychlíky do Německa, ale totálně se zazdily vnitrostátní rychlíky, které hoří nejvíc (v Plzni navíc i údržba a úklid).
Pokud regionova stojí dvacet mega a humanizace B jeden, jsou to téměř tři kompletní soupravy, místo tří regionov by byly vyřešeny komplet chebské rychlíky. Na to jsem chtěl poukázat.
Z 810 rekonstrukcí moderní vozidlo vyrobit nejde a pokud je třeba na šumpersku udržet zaměnstatnost, tak by tam klidně mohli vyrábět licenční Regiosprintery. Za cenu dvou regionov něco, co je užitnými vlastnostmi převyšuje 5x, nehledě na to, že nové vozidlo bude mít delší životnost než 25 roků stará a rekonstruovaná 810.
Ad mechanické psací stroje: Nebylo to myšleno vážně. Jediná výhoda Consulu, která mě napadá, je levný provoz (jen papír, žádná spálená elektřina). Přenosné to moc není, s kufrem cca 15 Kg, rychlé to taky není. Jo přemýšlet se u toho musí, aby se píšícímu nezasekly typové páky a pro "m" a "i" musí kontrolovat sílu úhozu, íčko potřebuje asi třetinovou. Na zvhlhlý papír to nepíše. Druhé nejčastější písmeno (a) píšeme nejslabším prstem. Jeden zlozvyk? psaní velkého ó a í místo nuly/jedničky. Pak dotyčný přijde k počítači a ono to (třeba v excelu) O,I5*O,I5*3,I4 nespočítá.
MZ: Češtinu przní vždycky pisatel a nikdy stroj, na kterém dotyčný píše.
Textové PC editory jsou základem nesmyslných textových slátanin, prznění češtiny ... Navíc, mimo T602 neumí žádný textový editor nadefinovat autorský arch ...
Elektrické lepší kvality umí opravu ...
SzKT : nahradit modernizovanou 810 se sníženou kapacitou na 40 míst, která kapacitně postačuje, Desirem s dvojnásobou kapacitou, násobně větší spotřebou nafty mi zrovna ekonomické nepřipadá.
To je asi tak, jako kdybyste žárovku 25 W pro nouzové osvětlení nahradil 60 W s tím, že líp osvětlí prostor a sníží se riziko úrazu ...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.