..: Starostové na Znojemsku nesouhlasí se zrušením tratě 245 :..

Hevlín Hevlín - Starostové ze Znojemska, ale i části Brněnska a Dolního Rakouska sepsali memorandum, v němž požadují, aby provoz na trati Hrušovany nad Jevišovkou - Hevlín zůstal zachován. Podle rozhodnutí kraje by totiž na této jednokolejce měly vlaky přestat jezdit v létě 2010. Představitelé obcí a měst v okolí se proti takovému postupu bouří s tím, že ukončení provozu osobních vlaků bude znamenat konec funkčního železničního propojení regionu. Krajský úřad ale argumentuje tím, že úsek již pro své cesty využívá jen hrstka cestujících a nevyplácí se.

Trať 245 byla kdysi paradoxně součástí poměrně výhodného spojení Vídně a Brna. Znojemský radní a historik Jiří Kacetl na její adresu uvádí, že se nejednalo jen o jakousi bezvýznamnou lokálku, ale o alternativní hlavní trať z mezi rakouskou a moravskou metropolí, jež byla vystavěná jako konkurenční trasa dráze přes Břeclav. Její fungování ukončila až změna poměrů v Československu na konci 40. let minulého století. Dávnou funkci by trať podle Kacetla mohla v budoucnu zase plnit, pokud by došlo k obnovení přeshraničního železničního propojení mezi Hevlínem a rakouským Laa. Tomu v současnosti chybějí 2 km kolejí a mosty přes ramena Dyje. V Rakousku dnes železniční trať č. 902 z Vídně končí v nově elektrifikováné stanici Laa an der Thaya, do které v pravidelném intervalu jezdí vlaky Regional S-Bahn až z Wiener Neustadt.

Tratě na Znojemsku s výjimkou právě elektrifikovaného úseku Znojmo - Šatov jsou dlouhodobě zanedbané a celá desetiletí se do nich neinvestovalo. Přitom v jiných regionech se železnice modernizují, stavějí se nová nástupiště, nasazují nové soupravy. „Na trať Brno - Hrušovany nad Jevišovkou navazují odbočky do Znojma a do Mikulova a bez obnovy propojení na Laa an der Thaya ztrácí celý tento systém své těžiště,“ dodává Kacetl.

Zdroj: iDNES


Adys Poslat mail autorovi | 21.4.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
22.04.2009 (19:47)  
Lidi, hovořil tu vůbec někdo o možném využití tratě z hlediska nákladní dopravy? O tom, že železniční doprava na znojemsku jde od desíti k pěti je známá věc. Staré fabriky se ruší, nové tovární zóny se budují napojeny na silniční obchvat. S nákladní železniční dopravou se zkrátka nepočítá. Silnici Znojmo - Brno se říká "nejdelší hřbitov v Evropě". Co chvíli to, výměna krytu a rok na to vyjeté koleje. Tak proč tedy nepostavit novou čtyřpruhovou rychlostní silnici? Směle do toho. Pryč s těmi pojmy, jako jsou ekologie a bezpečnost. Nové tratě? To byste mě rozesmál. Vždyť poslední novostavbu na železnici postavili v padesátých letech minulého století. Železnice je archaismus. A tak, zatímco každý rok se postaví stovky kilometrů nových dálnic, železnice se zkrátka ruší. Jen tak dál... O historii Hevlín - Hrušovany píši kubickaparabola.wz.cz
22.04.2009 (19:28)  
Navrhl bych zpočátku využít veškerý potenciál tratě, to znamená důsledné přípoje nebo přímé vlaky z jiných tratí vedené v poptávaných směrech a důsledně na ně navázat místní autobusy. Propojení realizovat co nejdříve, aby trať mohla sloužit co nejvíce lidem. Rozbité stykované koleje opravit a svařit. Pokud jezdí ČD draze zastaralými vozy, není problém oslovit efektivnější dopravce. Zpracování jízdních řádů s těsnými nepřípoji je skutečně hřebíčkem do rakve takto namalovaných spojů - v osobní i nákladní dopravě. Pak už je jen krůček ke zrušení. Opravdu je takový problém přizpůsobit infrastrukturu požadavkům? Proč to u silnic jde a u železnice ne? Argument, že lidi a náklady stejně jezdí většinou po silnici, protože trať je rozbitá a ČD drahé, je sice líbivý, leč protismyslný, neb je způsoben právě tím, že tomu je s tratěmi a provozem tak, jak tomu je, a leckomu se to nechce z různých důvodů, od pohodlnosti až po vlastní zisk, měnit. Proč nemohou autobusy doplnit modernizovanou železniční síť tak, aby bylo území dobře pokryté? Asi by se prodalo méně aut a prostavělo méně peněz díky prostorové úspornosti vlaků... Pokud by se ovšem někdo začal snažit, pak by v budoucnu návrh na dílčí přetrasování - kde to má význam - nezněl možná až tak fantasticky.
registrovaný uživatel M 
22.04.2009 (19:17)  
kubam - OK, pochopil jsem spatne. Na druhe strane, Bozice jsem uvedl jako prvni smer Znojmo po "Hrusovanech"
22.04.2009 (18:47)  
myslel jsem trať Mutěnice - Kyjov (257), omlouvám se za překlep
registrovaný uživatel kubam 
22.04.2009 (18:45)  
M: reagoval jsem na cestovní čas Zn - Hevlín, tudíž jsem myslel jen ty dvě obce;-) To jsme si nerozumněli, ale když už tu jde o výčet všech zastávek, tak Božice je jedinej případ zastávky v polích (vesnice 10min) na tomto úseku, ale zároveň se špatným napojením i po silnici, což může nahrát pouze napojení k nádraží.

Jiří Hovorka: nemluvil jsem o nezastavování a ježděni pro 20 lidí celou trasu, při nasazení vozidla, který nemusí při úvrati přesahat, tak jízdní doba Zn - Hruš 25min( zastávka v Hodonicích), Hruš .- Brno 60min ( zast Krumlov, Bránice, popř Bohutice a Miroslav s nějakým napojením.) lidí by bylo nejmíň mezi Hruš a Miroslaví, tam bych počítal těch 40 za zmiňovanýho stavu a v úseku Zn - Hruš o mnoho víc lidí, stejně jako Krumlov - Brno...s dobrou nabídkou roste i poptávka...
22.04.2009 (18:39)  
však budou, ale mně jde o to, že říkáš někomu, kdo nadává na současnej stav, že nadává na IDS, a to není pravda:)
registrovaný uživatel happy 
22.04.2009 (18:31)  
to vím, nejsou ale budou ;), stejně jako celé Znojemsko
22.04.2009 (18:16)  
happy, Božice enjsou v IDS..
registrovaný uživatel happy 
22.04.2009 (17:14)  
3 autobusy v sobotu za celý den nepovažuji za dopravní obslužnost.
Co takhle pohled do jiných krajů?? Nevím, ale nadávat na IDS JMK je podle mne mimo mísu... Za takovou sobotní běžnou obsluhu v JMK by ti obce na Vysočině urvaly obě ruce i ve všední den. Božice jsou celkem problém... Zda-li obsluhovat po silnici 414 od Znojma i s dalšími obcemi, nebo udělat návaznost na nádraží. Ale první varianta je asi výhodnější. No chtělo by to vědět počty nastupujících a vystupujících.
registrovaný uživatel M 
22.04.2009 (16:59)  
Semik - tak pokud "tam" jezdi vlak, tak je autobus zbytecnej luxus i jednou denne...
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko