Hevlín - Starostové ze Znojemska, ale i části Brněnska a Dolního Rakouska sepsali memorandum, v němž požadují, aby provoz na trati Hrušovany nad Jevišovkou - Hevlín zůstal zachován. Podle rozhodnutí kraje by totiž na této jednokolejce měly vlaky přestat jezdit v létě 2010. Představitelé obcí a měst v okolí se proti takovému postupu bouří s tím, že ukončení provozu osobních vlaků bude znamenat konec funkčního železničního propojení regionu. Krajský úřad ale argumentuje tím, že úsek již pro své cesty využívá jen hrstka cestujících a nevyplácí se.
Trať 245 byla kdysi paradoxně součástí poměrně výhodného spojení Vídně a Brna. Znojemský radní a historik Jiří Kacetl na její adresu uvádí, že se nejednalo jen o jakousi bezvýznamnou lokálku, ale o alternativní hlavní trať z mezi rakouskou a moravskou metropolí, jež byla vystavěná jako konkurenční trasa dráze přes Břeclav. Její fungování ukončila až změna poměrů v Československu na konci 40. let minulého století. Dávnou funkci by trať podle Kacetla mohla v budoucnu zase plnit, pokud by došlo k obnovení přeshraničního železničního propojení mezi Hevlínem a rakouským Laa. Tomu v současnosti chybějí 2 km kolejí a mosty přes ramena Dyje. V Rakousku dnes železniční trať č. 902 z Vídně končí v nově elektrifikováné stanici Laa an der Thaya, do které v pravidelném intervalu jezdí vlaky Regional S-Bahn až z Wiener Neustadt.
Tratě na Znojemsku s výjimkou právě elektrifikovaného úseku Znojmo - Šatov jsou dlouhodobě zanedbané a celá desetiletí se do nich neinvestovalo. Přitom v jiných regionech se železnice modernizují, stavějí se nová nástupiště, nasazují nové soupravy. „Na trať Brno - Hrušovany nad Jevišovkou navazují odbočky do Znojma a do Mikulova a bez obnovy propojení na Laa an der Thaya ztrácí celý tento systém své těžiště,“ dodává Kacetl.
Zdroj: iDNES
Pokud ty noviny nelhaly, tak je zjevné, že pro obsluhu Miroslavi se s železnicí nepočítá.
Úžasné stránky, naprosto perfektně zpracovaná historie StEG trati... Novinkou pro mne je vidět ty plánky, ze kterých jde krásně vidět zamýšlená dvojkolejnost... Předkové byli kabrňáci, kam se my se svými "silničními hřbitovy" hrabeme - o sto padesát let později...
Ve skutečnosti toto nehrozí.
Na druhé straně je fakt, že mezi Miroslaví a Hrušovany bývalo v Os vlacích mrtvo už za bývalého režimu, zatímco Sp vlaky Brno - Znojmo a zpět vždy bývaly vytížené hlavně v Pá a Ne díky učňům a studentům. Dalo se však do nich dostat, zatímco pokus úspěšně se nacpat do busu Znojmo - Brno třeba v Po ráno byl vždy sázkou do loterie.
Hrušovany - Hevlín? Pro osobní dopravu velký otazník. I když možná kdekdo jezdí třeba z Brna do Lávy, otázka je, jak tuto frekvenci dostat do vlaků. Pro tranzit do Vídně asi nevyužitelné. Nákladní doprava? Jedině jako součást nějaké mohutné politicky podporované a ekonomickými pobídkami podložené kampaně zaměřené na návrat nákladů na koleje. Ale to platí úplně obecně pro jakoukoli trať mimo koridory.
Ale kde na všechno tohleto vzít peníze (nebo lépe řečeno - komu je sebrat), to nevím. (ono říct "souhlasím s..." je jednoduché, ale pak si uvědomit, jaké jsou na to náklady a jaký je z toho užitek, to už je těžší).
Mimochodem - byl bych rád, kdyby stoupl podíl železnice v nákladní dopravě, ale jak byste chtěl donutit znojemské firmy, aby používaly pro přepravu nákladů železnici, a ne silniční dopravu?
Pozn. Pokud vím, tak žádná 4-proudovka se mezi Pohořelicemi a Znojmem stavět nebude, přednost má rekonstrukce stávající silnice. Jestli se pletu, opravte mě.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.