Hevlín - Starostové ze Znojemska, ale i části Brněnska a Dolního Rakouska sepsali memorandum, v němž požadují, aby provoz na trati Hrušovany nad Jevišovkou - Hevlín zůstal zachován. Podle rozhodnutí kraje by totiž na této jednokolejce měly vlaky přestat jezdit v létě 2010. Představitelé obcí a měst v okolí se proti takovému postupu bouří s tím, že ukončení provozu osobních vlaků bude znamenat konec funkčního železničního propojení regionu. Krajský úřad ale argumentuje tím, že úsek již pro své cesty využívá jen hrstka cestujících a nevyplácí se.
Trať 245 byla kdysi paradoxně součástí poměrně výhodného spojení Vídně a Brna. Znojemský radní a historik Jiří Kacetl na její adresu uvádí, že se nejednalo jen o jakousi bezvýznamnou lokálku, ale o alternativní hlavní trať z mezi rakouskou a moravskou metropolí, jež byla vystavěná jako konkurenční trasa dráze přes Břeclav. Její fungování ukončila až změna poměrů v Československu na konci 40. let minulého století. Dávnou funkci by trať podle Kacetla mohla v budoucnu zase plnit, pokud by došlo k obnovení přeshraničního železničního propojení mezi Hevlínem a rakouským Laa. Tomu v současnosti chybějí 2 km kolejí a mosty přes ramena Dyje. V Rakousku dnes železniční trať č. 902 z Vídně končí v nově elektrifikováné stanici Laa an der Thaya, do které v pravidelném intervalu jezdí vlaky Regional S-Bahn až z Wiener Neustadt.
Tratě na Znojemsku s výjimkou právě elektrifikovaného úseku Znojmo - Šatov jsou dlouhodobě zanedbané a celá desetiletí se do nich neinvestovalo. Přitom v jiných regionech se železnice modernizují, stavějí se nová nástupiště, nasazují nové soupravy. „Na trať Brno - Hrušovany nad Jevišovkou navazují odbočky do Znojma a do Mikulova a bez obnovy propojení na Laa an der Thaya ztrácí celý tento systém své těžiště,“ dodává Kacetl.
Zdroj: iDNES
S tim co mame proste pracovat nelze. Je to stejny, jako mit v praci dalnopis a u sefa jedno atari a rikat "co se da delat, musime s tim nejak vystacit". Tyhle kramy je jedine mozne vyhodit a jestli jednou budou penize, tak koupit "soudobou" techniku. Pokud penize nebudou, tak nemit nic. Ale nemit nic je lepsi moznost, nez jet na atari...
Přesně jak říkáte, tak postavit novou trať ze ZN do Brna, nebo vykoupit pozemky a přetrasovat celou trať ze Střelic do Hrušovan je asi tak pravděpodobné že Albánie pošle první misi na Mars. Buďme realisti a pracujme s tím co je a využívejme to maximálně jak to jen jde (Sp, rušení zastávek v poli, návaznost v rámci IDS na busy) dokud samozřejmě nebudou finance na nové a lepší spojení, protože něco zrušit a čekat že se jednou najdou peníze..., když chybí na dráze tolik peněz jinde a prakticky na všechno !
pane M... a to srovnávání Znojma jako města památek a parků a Břeclavy (Lednice) .. zajeďte si a podívejte se osobně a pak prosím hodnoťte
S ohledem na "vysoké" finanční nároky spojené s obnovou železničního mostu ve Znojmě se klidně dal ukončit provoz v Šatově, eventuálně by se trať prostě zrušila a cestující do Retzu by jezdili BUSmo...
Pan JMK radní Pospíšil (odpovědný za dopravu) a jeho souvěrci se nepoučili z dějin, přesněji řečeno starověkého Říma, kde se mnohé problémy řešily metodou "chléb a hry".
Obnovení trati Laa – Hevlín je prostě otázkou "politiky", tedy metoda "chléb a hry". Nepochybně by se na obnovení tratě daly získat peníze z EU. "Chléb a hry" vždycky něco stojí, v daném případě holt vlaky do Hevlína ...
Pokud to "páni Pospíšilové" nechápou, pak by měli jít dělat něco jiného.
Motoráky z Hevlína by jednak navazovaly v Laa na vlaky směr Wien, ale pokračovaly by až do Laa Stadt, kam po elektrizaci tratě do Mistelbachu nic nejezdí.
Analogicky – kdo si dělá iluze o efektivitě elektrizace trati České Budějovice – České Velenice státní hranice ? ÖBB před mnohými lety zcela záměrně protáhly dráty až na státní hranici a postavily tam stožár TV, protože z české strany nikdy nebyl zájem velenické trati elektrifikovat. Energetické náklady na E lok s jedním vozem jsou přece jen vyšší než u 810 sólo nebo s jedním vozem. A zrychlení dopravy nasazením elektrické trakce taky není tak ohromující.
Nákladní doprava taky nic zvláštního, Velenice – Gmünd NÖ tři páry nákladních vlaků. ČD stejně nemají dvojsystémovky na to, aby tam mohly jezdit, takže se přetahy budou dělat T lok.
Na severu Čech se po téměř 18 letech začíná konečně s realizací obnovení provozu na trati Dolní Poustevna – Sebnitz, kde lze s úspěchem pochybovat o ekonomickém efektu – nicméně "politickým" smyslem obnovy tratě je zkrátit cestovní dobu do Děčína. Mikulášovic a Dolní Poustevny je to vlakem do Děšína přes Bad Schandau podstatně kratší než přes Rumburk, nyní si ovšem místní drbou palice s tím, jak to bude s jízdným, protože jezdit na úseku Sebnitz Grenze – Schöna Grenze za německé jízdné by asi neutáhli (logicky se z toho udělá tarifně peáž nebo něco na ten způsob se zapojením do dopravního svazu Oberelbe, protože by bylo padlé na hlavu, aby vlaky ČD jen projížděly a nebraly frekvenci).
Spadova oblast ctvrt milionu lidi? Aha... Jasne... Autobus neposkytne pohodli? Jasne je tesnej... Jeidny co autobus umi je zavest lidi az na naves, coz je take nepohodlne, protoze lidi vlastne touzi po tom vystupovat 2 kilaky od dediny a pak jit pesky. Ono vlastne, vzdyt tohle je takova turisticka trat a jak rikam, protahl bych ji az do Vratenina. Vzdyt po takove klidne krajine by nezatouzil ctvrtmilion, ale mozna cely milion lidi
A proc na jinem miste? No mozna proto, abych ten novej krasnej a kvalitni barak nestavel 2 kilaky od dediny. Ono bydlet na samote muze bt krasny, ale pokud si dole udelam obchod s potravinama, tak z toho muze byt docela pruser...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.