Praha - Podle informací německých médií chce mezinárodní koncern Siemens s velkou pravděpodobností uzavřít svou českou pobočku Siemens kolejová vozidla na pražském Zličíně. O svá pracovní místa by tak kvůli racionalizačním plánům vedení konzernu mohlo přijít přes 1000 zaměstnanců. Celkem Siemens v České republice zaměstnává 12 tisíc lidí.
Předseda představenstva Siemensu Peter Löscher oznámil 8. července plán na celosvětovou racionalizaci necelých 17000 pracovních míst, úspora by pak měla podle plánů představenstva dosáhnout ročně asi 1,2 miliardy € (28 miliard Kč). Podle prvních informací mělo jít především o zaměstnance v administrativě, prodeji a marketingu. Necelých 6000 míst pak mělo zmizet v domovském Německu.
Německá odborová centrála IG Metall však od začátku považovala plány za naprosto absurdní vzhledem k celkově dobré ekonomické situaci v koncernu a plným knihám zakázek. Odbory nevylučují ani protesty a stávky. Vlnu nevole vyvolal tento záměr i u německých politiků, mnoho z nich má nedlouho do voleb. Zvláště bavorská CSU, které poprvé v historii hrozí ztráta absolutní většiny v zemském sněmu, se staví k plánům Siemensu velmi odmítavě. Vypadá to, že tento tlak nyní vyvolává první výsledky. Sanace problémového oboru Transportation by tak neměla proběhnout na úkor německé továrny v Krefeldu, ale právě odprodejem, nebo uzavřením bývalé lokomotivky ČKD na Zličíně.
Tiskový mluvčí Siemens ČR úvahy o zrušení továrny v Praze potvrdil, dodal však, že konečné rozhodnutí padne nejdříve ve středu.
zdroj: Süddeutsche Zeitung, n-tv, Spiegel, OS KOVO
BTW - lehce jsem se zasmal, kdyz Cinani "chytili" na doping nejakyho plavce ci co a do sveta to pustili ve smyslu tom, ze oni jsou ferovy a vsem meri stejne. Muj tip: bud ho "vylosovali" a obetovali nebo byl zranenej...
Celkem dobre cteni: http://www.focus.de/politik/ausland/tid-10828/china-serie-teil-i-wenn-mao-das-wuesste_aid_305492.html
Kazdopadne ale plati, ze jsou tam giganticky prostory pro investice, na ktery ceka miliarda lidi ochotnych pracovat takrka zadarmo
Ono to s tou nizsi produktivitou ve firmach, ktere jsou pobockami cizich firem nebude zas az tak zhave. Nechce se mi verit, ze by UPS nebo DHL v Cesku resili logistiku jinak nez v Nemecku...
Parkrat tu zaznelo, ze Siemensu se nedari taknak globalne, v nekterych oborech konci zcela, v jinych omezuje nebo presunuje vyrobu. Pokud je na stole otazka, jestli skonci fabrika v Cesku nebo Nemecku, tak ktera to asi bude, vezmeme-li do uvahy, ze jde o nemeckou firmu s nikoliv zanedbatelnym vlivem.
No nevím kde berete informace o Číně, sem tam jsem v kontaktu s několika Číňany a situace je tam mírně jiná než to vidí naše "západní média". Ano, západ číny je skutečně hodně chudý, ale povětšinou také ne nuzný jako jsou některé východoasijské země. Tito lidé nejsou ani tak vykořisťováni, jako spíš nemají kde získat bohatství (rejží nezbohatnete). Spíš je to kontrast k prudce bohatnoucímu východu, my to však nemůžeme být schopni zhodnotit, protože ČR je jak prdeček proti obrovské Číně a i tady jsou značné ekonomické rozdíly. Vámi zmíněných pár milonů bude podle mého odhadu kolem stovky milionů, protože metropole typu Šanghaj, Peking ale i další jsou v podstatě normální moderní města a potřebují spojení na tisíce kilometrů daleko. Metro se tam taky nestaví pro srandu, ale protože lidé vyžadují mobilitu a města neutáhnou automobilový provoz. Tak prostě pidlivizace funguje. V USA i v Číně, ať se nám to líbí nebo ne.
Já osobně také nejsem zatáncem vykořisťování lidí kvůli výrobě nějakých ultralevných výrobků.
Jinak ten "jako Shinkansen" je licenční shinkansen E3 z Tohoku Shinkansen kde obsluhuje vlaky kategorie Hayate. :-)
Ale ty vytažené extrémy jsou hodně tendenční. Myslím, že to druhé není typický osobák.
A přesto - můžu mít za sebou x hodin přednášek hospodářské politiky, x načtených knížek, stejně bez pohledu do praxe budu jen omezený idiot. To jsou přesně ty příklady textilek, lokomotivek, které je potřeba vnímat, aby člověku došla přílišná síla české koruny. Mimochodem, i tvoje teoretizování má jeden zásadní problém - neuvažuješ produktivitu práce, podmíněnou kapitálovou vybaveností podniků (tedy technologiemi atd.). Pokud je u nás ve srovnání s Německem stěží 2/3, pak to již jen o málo nižší náklady nezachrání. Smůla.
Zapomel jsi opomenout Rusko :) Takze na rovinu. Cina ano nakupuje metro po stovkach ale je to miliardovy stat .... vic jak 60 % obcanu je perzekupvano a ziji pod hranici chudoby. Indie, Rusko.... to same. A proc? Protoze par vyvolenych bohatne na ukor milionu chudaku a to tim ze prodva o neco levneji do USA a Evropy. Nakonec to v Cine( Indii) vyvola drsny kontrast :
jako shinkansen :
http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=199866&nseq=83
A tato momentka :
http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=183119&nseq=128 (dodavam ze foto je z minuleho roku ;)
Ano jsou to moderni staty ale i velke mnozstvi lidi. Takze ve stovce vlaku se bude vozit 10 milionu mestaku ale ten zbytek bude porad zavislej na prezivani. Mozna by to nebylo spate srovnat s CR (ciste ze srandy) 10 mil. obyvatel a poridi si 7 pendolin (jako ze moderni jednotky) 1 miliarda lidi by teda potrebovala 700 pendolin(tato hipoteza se neopira o skutecne geoekomomicke jevy tudis brat s rezervou ;) Krom toho nase CD jsou jako rozvojova zeme.
PS: me zarazi tahle tramvaj bez koleji zajimave:
http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=214395&nseq=45
Jinak tahle vypada tezba v Cine:
http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=185072&nseq=127
Takova romantika z 20 let minuleho sotleti :D Jako by kopali Suezsky pruplav :D
M a 4 all : Mikro makro ... neni to jedo ... Prostejovska textilka snizuje stavy na zaklade koruny a nekonkurenceschponosti. A to jsou velke firmy o kterych se mluvi. Brzo skonci spousta cestovek pac turisti do drahe CR nechteji. krize uz zacala :D a jini mali dodavatele kteri jsou primo zavisli na exportu a nejsou duleziti pro zpravodajstvi jako jednotlivci, ale az zacnou odevzdavat zivnostaky ve velkem tak to bude prca :/
Co se týče oněch "marží" u výrobků českých firem, tak to není pravda. Dám příklad z jedné české firmy, kterou nebudu jmenovat. Firma má nasmlouvaný prodej výrobků na západ za € podle kursu před cca půl rokem. Nyní, když je kurs o cca 4 Kč níže, tak to v případě milionových zakázek je obrovský problém, protože se předpokládaný zisk sníží těméř na nulu, z čehož není možné pokrýt náklady na výrobu, nákup surovin a zaměstnance. Přichází proto na řadu jednání o zdražení v €. Ovšem na západě to odmítají s tím, že to je pro ně již drahé, nevyplatí se jim to a začnou nakupovat více na východě, protože rozdíl mezi kvalitou již není tak velký, kdežto rozdíl v ceně je místy propastný (nižní náklady).
Petrak a demagog - zaprve porad se nechytam v tom, kde je souvislost mezi uzavrenim jedne firmy a listovanim v makru, ale cert to vem. Zadruhe - ano, psal jsem, puvodni naklady byly 400K, ted jsou 500K, ale porad min, nez v EU15. Duvod, proc nekteri nasi exporteri ted rvou neni rostouci kurz, protoze naklady (navzdory tem brutalnim energiim) jsou porad nizsi nez v EU15. Holt bud budou mit mensi zisk nebo budou muset vyrabet lepsi vyrobky a nebudou moct prodavat "levne, ale mene kvalitni zbozi z vychodu"...
Priklad s polskyma (tureckyma) oplatkama na nasem trhu. Jsou mene kvalitni nez ceske, ale prodavaji se. Proc? Protoze jsou levnejsi a tenhle duvod zaskryva tu nizsi kvalitu. Kdyz se zmeni kurzy a polske (turecke) oplatky budou stejne drahe nebo drazsi jako ty nase, tak je nikdo kupovat nebude. Duvod "krachu" polskych (tureckych) oplatek ale nebude zmeneny kurz, ale jejich nizsi kvalita. Zmena kurzu bude jen "katalyzatorem", ktery odhali skutecny problem (nizsi kvalita).
Nicmene duvody uzavreni tehle fabriky nejlepe popsal happy...
Jinak pokud jde o ty subdodavatele, kteri dodavaji v korunach (a tedy "relativne" v eurovem vyjadreni zdrazuji), tak prece nemuze byt problem objednat totez v EU15 a platit v eurech. Nebo proc to ceske firmy (neco jako know-how by tahle konkretni firma diky zazemi matky bezesporu mela) nedelaji? Zkusim hadat - protoze by nakupovani v EU15 v eurech vyslo draz...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.