..: Olomoucký kraj se nemůže shodnout s ČD na úhradě ztráty z dopravy :..

Ilustrační obrázekOlomouc - Více peněz za nekvalitní služby. Takový je podle Olomouckého kraje požadavek Českých drah na krytí ztráty z veřejné osobní dopravy pro příští rok. Podle krajských úředníků by měl být příspěvek navýšen pouze o růst inflace, tedy zhruba o tři procenta, navíc chtějí ČD začít pokutovat za zpoždění vlaků. Dráhy přitom požadují pro příští rok čtyřnásobný, tedy asi dvanáctiprocentní růst dotací.

Pokud by kraj na takový požadavek přistoupil, zaplatil by příští rok drahám asi 340 milionů korun, namísto letošních 303 milionů. To se hejtmanství ale nelíbí, a tak nabízí pouze 312 milionů. S takovu částkou počítá i krajský rozpočet. "ČD nám požadavek vysvětlily jakoby tím, že očekávají pokles tržeb z jízdného. Naše názory se sice liší, jednání budou tvrdá, nicméně pevně věřím, že se nám podaří s ČD dohodnout na smlouvě tak, aby rozsah dopravní obslužnosti zůstal zachován," citovala agentura ČTK krajského radního pro dopravu Petra Poláška.

Podle mluvčího Českých drah Ondřeje Kubaly požadavek železničářů souvisí s navýšení výkonů před dvěma lety. "V roce 2005 jsme rozšířili výkony o 12 procent, v úhradě prokazatelné ztráty se to ale dosud neprojevilo. Nyní ČD chtějí dofinancování rozdílu," podotkl Kubala.

ČD odčerpávají zhruba polovinu krajského rozpočtu na zajišťování základní dopravní obslužnosti, který letos činí 615 milionů korun, ale na kvalitu poskytovaných služeb si kraj stěžuje. Situace už dokonce došla tak daleko, že kraj vyhrožuje pokutami za zpožděné spoje kategorie Os a Sp, které kraj ze zákona dotuje. Pokud by v Olomouci k takovým sankcím sáhli, postrarali by se o historický primát. Žádný kraj totiž ČD pokutu za nekvalitní služby ještě neudělil.

Výše sankce by se mohla pohybovat v řádu milionů korun, prohlásil Polášek. "V každé smlouvě s dopravcem máme sjednané sankční podmínky, které jsou především nastavené tak, aby dopravci jezdili včas a nevynechávali některé spoje. U ČD dochází k tomu, že je zpožďována řada vlaků, což se musí promítnout v sankčním plnění," podotkl Polášek. ČD vinu připouštějí, omlouvají ji ale výstavbou koridorů.

Podle odboru dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu se nejvíce zpožďují spoje na trati Nezamyslice - Olomouc a v menší míře pak na trati z Přerova směrem na Bohumín. Hejtmanství dosud udělilo několikrát pokutu autobusovým dopravcům, mimo jiné v souvislosti s tím, že dotaci použili jiným způsobem, než jim ukládala smlouva.

zdroj: ČTK


Honza Beránek / JTB | 23.9.2007 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   
25.09.2007 (9:06)  
Laborec 425, M Zikmund - Jestli to nevite, zaměstnaci dopravní kanceláře mají povinnost zdůvodnit nárůst zpoždění. Po dobu jedné autobusové výluky docházelo z důvodu návazností ke zpoždění vlaků o 1-3 minuty (dle dohohodnutých smluv s ČD) a výpravčí si ode mě jako koordinátora vždy vyžádal číslo zpožděné linky, kterou zapsal do dopravního deníku. Vzhledem k této zkušenosti by neměl být pro ČD problém rozklíčovat příčiny zpoždění. Nedokážou-li to, tak je to jednoznačně jejich chyba.

Jako objednavatel služeb bych také požadoval bezvadné plnění nasmlouvaných služeb. Zákazník (cestující) v našem státě nemá žádnou ochranu, tak s ním ČD mohou "jebat" jak chtějí. Kraj je podstatnou "žábou na prameni" a tak je jeho zájmem, aby obyvatelé byli se službami spokojeni a proto se je snaží tímto způsobem chránit. To už by si ČD mohli jednou uvědomit.
registrovaný uživatel Laborec425  mail  
25.09.2007 (7:59)  
Vždyť má pan Miroslav Zikmund pravdu. Když by se mělo pokutovat zpoždění tak by se všechno muselo vyšetřovat, protože proč by se měly platit pokuty, když za to ČD nemůžou (nemyslím tím všechny případy). Když už tak bych možná souhlasil s placením pokut za špinavé vozy.
registrovaný uživatel Bram 
25.09.2007 (7:36)  
Miroslav Zikmund: Nesmyslnost vašich příspěvků budiž omluvena tím, že jste zaměstnanec ČD.
registrovaný uživatel pekař 
24.09.2007 (20:58)  
Mates111:já myslel hlavně kvalitu vozového parku . Samože zajistit větší čistotu by mělo být chtěno :)
24.09.2007 (20:40)  
Tím, že kraj udělí dopravci pokutu za zpoždění vlaků dosáhne pouze toho, že se zvýší ztráta osobní dopravy, protože pokuta bude zahrnuta do nákladů, čili další rok bude chtít dopravce více …
Pokud není zpoždění zaviněno porušením pracovních povinností konkrétního pracovníka, tak nelze vzniklou škodu (sumu pokuty) předepsat k náhradě, čili jde z provozních nákladů.
Pokud bude provinivší se pracovník pracovník pojištěn, tak škodu zaplatí pojišťovna …
Není–li zpoždění zaviněno konkrétní osobou, např. zadřené ložisko, přeskok na trakčním motoru, prasklá kolejnice, tak se fakticky jedná o vyšší moc. I při sebelepší údržbě se prostě vzniku některých závad nelze předejít, protože příslušná součástka se kontroluje třebas jen při stupni údržby prováděném v "ŽOS", bez rozebrání vozidla na prvočinitele, zrentgenování, defektoskopii či něčeho jiného na případnou vadu materiálu součástky nepřijdete.

Prakticky každé pokutované zpoždění by se muselo z hlediska zavinění vyšetřovat a rozhodnutí, zda spor se jedná o "vyšší moc" (původcem je jiný dopravce z důsledku závayn na jeho vozidle, závada na nákladním voze v majetku přepravce apod.) by nakonec musel řešit nezávislý soud …

Prostě takové úvahy o pokutách jsou mediálně zajímavé, ale …
24.09.2007 (20:39)  
pekař: takže podle vás nemají ČD vůči objednavateli dopravy a vůči cestujícím žádnou odpovědnost a můžou si v podstatě dělat co chtějí?

Ano souhlasím s tím, že peněz jde stále málo, ale na druhou stranu je to vše v moci ČD o odpovídající ceně diskutovat. Přijde mi ale, že jim naprosto vyhovuje stav, kdy za nic neruší...
registrovaný uživatel pekař 
24.09.2007 (19:25)  
Já neříkám , že to je nevýhodný obchod , jen že za poskytnutou sumu se mi zdají služby odpovídající .
24.09.2007 (17:46)  
PZ:V jednom je to těžký,když každej lempl skočí a vjede s autem pod vlak.
registrovaný uživatel PZ 
24.09.2007 (17:24)  
Ladislav: Kdyby skákali sebevrazi pod vlak tak často, jak jsou na 301 zpoždění, tak tu za chvíli nikdo nežije...
24.09.2007 (16:55)  
Je to úplná blbost,aby ČD platili za zpoždění vlaků.Někdy neni vina zpoždění na straně ČD,páč ňákej magor skočí nebo vjede autem pod vlak.Někdy se tohle stane na hlavní trati u vlaku a hned je zpoždění v desítkách minut.A navíc se to zpoždění přenáší i na okolní vlaky.Jak v nitrostátní přepravě,tak i v mezinárodní.
  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko